Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Românii din Diaspora sunt cei mai importanți investitori în România: peste 65 de miliarde de euro în 15 ani

Publicat

in

Românii care lucrează în străinătate au trimis peste 65 de miliarde de euro în țară din 2007 şi până în prezent. Cele mai importante sume vin dinspre Germania și Marea Britanie, și asta pentru că mulți români au plecat din Italia și Spania, unde erau mai prost plătiți.

În 2021, din Germania s-au trimis cei mai mulți bani, 1,27 miliarde de euro, conform datelor BNR. Pe locul al doilea a fost Marea Britanie, cu remiteri personale în valoare de 1,18 miliarde de euro. Urmează Italia, cu 857 milioane de euro, și Spania, cu 412 milioane de euro.

Totodată, românii aflați la muncă în străinătate au trimis peste 6,3 miliarde de euro acasă în 2008, conform datelor furnizate de către Banca Naţională a României (BNR). Mai mult de o treime din întreaga sumă a venit atunci din Italia: 2,5 miliarde de euro. A fost vârful remiterilor personale din perioada 2007-2022. În anul care a urmat, în plină criză economică, remiterile totale s-au prăbușit la 3,5 miliarde de euro, continuând să scadă până în 2013. Deși au trecut 14 ani de la criza economică, valoarea remiterilor nu a mai atins valoarea de dinainte de 2008. Anul trecut, 2021, acestea s-au situat la 5,6 miliarde de euro. În total, diaspora românească a trimis 65,85 miliarde de euro între ianuarie 2007 și septembrie 2022, arată datele BNR.

1,13 milioane de români aveau rezidența în Italia în ianuarie 2021, 1,07 milioane de români aveau rezidența în Spania în decembrie 2020, 1,06 milioane de români locuiau în Marea Britanie în iunie 2021, 799.180 de români erau înregistrați în Germania la începutul lui 2020.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

Firea l-a depășit pe Piedone, Nicușor Dan pierde din ‘turație’ / SONDAJ CURS

Publicat

in

De

Un sondaj realizat de CURS în perioada 22-30 aprilie, în municipiul București, o poziționează pe Gabriela Firea (PSD) pe locul doi în intenția de vot pentru funcția de Primar General, la doar 7 zile distanță de la intrarea acesteia în cursă.

Conform sondajului CURS, lupta pentru primăria Capitalei se dă între trei candidați despărțiți momentan de patru procente.

Nicușor Dan (independent), susținut de USR, PMP, Forța Dreptei și REPER, este pe primul loc și este cotat cu 29% din voturi, conform sondajului CURS. Procentele acestuia s-au „topit” imediat după intrarea în cursă a candidaților PNL și PSD, ținând cont că Nicușor Dan avea 38,5% într-un sondaj INSCOP și 37% într-un sondaj realizat de SOCIOPOL, ambele de săptămâna trecută.

Candidatul PSD, Gabriela Firea, beneficiază în schimb de 26% intenție de vot conform ultimului sondaj CURS, o creștere consistentă față de cele 21,4% din sondajul INSCOP și cele 22% din sondajul AVANGARDE.

Candidatul PUSL, Cristian Popescu Piedone, ar obține 25% din voturi la alegerile locale din 9 iunie, conform datelor din sondajul CURS. Comparativ cu cele 27,4% din sondajul INSCOP, Piedone este în scădere de „turație”, însă crește comparativ cu sondajul SOCIOPOL unde beneficia de 22% susținere.

Candidatul PNL la Primăria Capitalei, Sebastian Burduja, are 15% intenție de vot, față de cele 11% din sondajul Sociopol și cele 10,1% din sondajul INSCOP, fiind și el în ascensiune, la fel ca Firea.

Candidatul AUR, Mihai Enache, are obține 7% din voturi, conform sondajului CURS.

content-image

Metodologie:

Universul de eșantionare: populaţia adultă rezidentă din Municipiul București

Volumul eşantionului: 1067 respondenţi, votanţi în vârstă de 18 ani şi peste

Tipul eșantionului: probabilist, multistadial, stratificat

Marja maximă de eroare la nivelul întregului eșantion: +/-3% la un nivel de încredere de 95%

Metoda de culegere a datelor: față-în-față, la domiciliul respondenților

Validarea eșantionului: s-a realizat pe baza ultimelor date INS

Datele au fost ponderate în funcție de vârsta electoratului bucureștean

Citeste mai mult

NATIONAL

VIDEO Cimitirul automobilelor electrice. Reportaj Spiegel despre aglomerări de mașini nevândute, parcate în secret, inclusiv ale Tesla

Publicat

in

De

Mii de automobile electrice sunt parcate in arealul bine pazit al unui aeroport dezafectat din Brandenburg și în alte locuri asemenea. Presei i se refuza intrarea, filmările sunt din elicopter. Secretul ține de faptul ca mega-proiectul statal de e-mobilitate, al ultimelor guverne germane, pare sa dea chix, de cand nu mai sunt bani pentru subvenția acestuia. Bonusul de pana la 4.500 de euro/e-mașină a căzut prematur, la finele anului trecut.

Nori negri se adună deasupra fabricii de automobile Tesla, GermaniaFoto: Patrick Pleul / AFP / Profimedia Images

Un sondaj al automobil-clubului german ADAC de săptămâna trecută, anunță optimist: „În ciuda pierderii finanțării de la stat, disponibilitatea de a cumpăra o mașină electrică, pe termen mediu, nu a scăzut. În același timp, leasingul rămâne popular ca formă de finanțare. Acest lucru este demonstrat de sondajul actual realizat de ADAC SE, în care peste 3.000 de persoane au fost chestionate în februarie și martie 2024, cu privire la deținerea, achiziționarea și finanțarea mașinilor electrice de uz privat”.

Și totuși, cererea actuală pentru acestea s-a prăbușit, purtătorul de stindard în branșă, Tesla, pierde miliarde pe bursa acțiunilor E-auto, după cum relatează, in 8 aprilie, Merkur.de.

Șmecheria cu fondurile

15 milioane de mașini electrice până în 2030 era obiectivul autoimpus al guvernului federal. Însă acesta e în pericol de a eșua. Ca urmare a deciziei Curții Constituționale germane, din 15 noiembrie 2023, „guvernul nu are voie să folosească, pentru protecția climei, fonduri bugetare dedicate combaterii Covid19.

„Cea mai înaltă instanță din Germania a anunțat că modificarea bugetului suplimentar este neconstituțională”, scriam încă de anul trecut.

Ca urmare a deciziei bugetare de la Karlsruhe, guvernul federal a oprit sprijinul de stat pentru achiziționarea de mașini electrice, începând din 17 decembrie 2023, lucru anunțat de Ministerul Federal al Economiei, condus de Robert Habeck. Iar fiindcă acesta e de la Verzi, putem presupune că anunțul a fost însoțit și de un scrâșnet din dinți.

Pe urmele suprastocurilor de e-mașini

Dar să revenim la reportajul Spiegel, din 1 mai, care în două zile a atins aproape 800.000 de vizualizări și 4.200 de comentarii, doar pe Youtube.

La un târg de mașini sub motto-ul „Primăvara auto”, reporterii stau de vorbă cu lumea. Prețurile ridicate și posibilitățile de alimentare îi sperie pe unii vizitatori. „Dacă mi s-ar oferi la prețul unui automobil pe benzină și n-ar trebui alimentat 1.000 de km, imediat aș cumpăra”, își exprimă un domn poziția.

Cu patru procente mai multe înmatriculări auto au fost înregistrate în Germania, în primul trimestru al acestui an, comparativ cu 2023. La capitolul E-auto, au fost cu 14% mai puține. Ofertanții la târg pentru Tesla nu dau niciun fel de date jurnaliștilor, despre vânzări și „rezonanța” acțiunii. Comunicarea ține „de vârf”.

Iar la vârf se află și giga-factory din Grünheide, de lângă Berlin, unde Tesla, în ciuda unor repetate proteste și a opoziției localnicilor, a construit marea sa fabrică de mașini electrice, din Germania. Producția a început acum doi ani, inaugurată cu fast și “figuri”, de către Elon Musk și cancelarul Olaf Scholz. “Elon și Olaf”, privind spre viitor, comentează Spiegel.

Olaf e de părere că aceasta a fost „decizia corectă”. Elon vorbește despre „viitor sustenabil”. Să fie oare așa, dat fiindcă 10% din angajații Tesla au fost anunțați prin mail de concediere, pentru ca firma să rămână “zveltă, inovativă și flămândă”?

Parcursul reportajului se extinde pe ruta „de provincie” din Brandenburg, pe care autotrenurile cu mașini electrice o calcă necontenit, aducînd chiar pagube trotuarelor și unor case de pe traseu, cu ziduri crăpate de la trepidațiile induse de traficul intens.

Se vorbește de 100 de autotrenuri, zilnic. Acestea pleacă încărcate de la giga-factory și se întorc goale. Marfa e parcată în arealul unui fost aeroport militar, ținut secret în timpul celui de-al doilea război mondial, de la Neuhardenberg.

Sute, poate mii de e-automobile sunt parcate acolo, prezumtiv în ideea vânzării. Dar poate și din cauza supraproducției. Însă nimeni, la fața locului, nu e dispus să ofere informații jurnaliștilor, iar filmările în areal sunt interzise. Un paznic spune că “acei ce deschid gura, zboară”. În fine!

Merkel și milioanele

Probabil că această tăcere nu și-a imaginat-o fostul cancelar Angela Merkel, care acum patru ani promitea 15 milioane de mașini electrice ale viitorului și un milion de stații de încărcare pentru acestea, până în 2030. Adică tot a doua mașină înmatriculată în Germania ar urma să fie electrică. Un vis frumos?

Nu doar Tesla este luată sub lupă de jurnaliștii germani, ci și alți producători auto cu viziuni pentru viitor. Între aceștia, Volkswagen, care în fabrica de la Zwickau, care produce exclusiv automobile electrice, a investit 1,2 miliarde euro.

Cu ușurință putem deduce că investiții de acest gen, în dezvoltare, se reflectă în prețul mașinilor cumpărate, care nu e chiar mic. Însă orice progres își are prețul său. Rămâne însă întrebarea: Este electro-mobilitatea, în Europa, un proiect în parte eșuat?

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend