Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Refugiați ucraineni în Germania – mulți bani de la stat, slabă integrare pe piața muncii. Proiectul Job Turbo

Publicat

in

Peste un milion de refugiați și mai ales refugiate din Ucraina au venit în Germania, de la începutul războiului de agresiune din Rusia. Majoritatea primește bani de la stat, iar integrarea pe piața muncii din Germania șchioapătă, spre deosebire de Polonia, Danemarca sau UK. Cunoașterea limbii germane și recunoașterea diplomelor sunt două motive. Însă ministrul Muncii, Hubertus Heil, a lansat conceptul „Job Turbo”.

Refugiati din UcrainaFoto: Daniel MIHAILESCU / AFP / Profimedia

Ministrul federal al Muncii, Hubertus Heil (SPD), a anunțat obiectivul de a aduce mai rapid refugiații ucraineni la muncă în Germania. El numește conceptul „Job Turbo”, iar acesta e detaliat și în engleză și ucraineană, pe site-ul Ministerului Muncii și Migrației.

Printre altele, agențiile de ocupare a forței de muncă ar trebui să intre mai des în contact cu refugiații. Iar Heil face apel la firme și companii să angajeze oameni, chiar dacă aceștia au doar „cunoștințe de bază ale limbii germane”.

„Limba germană, limbă grea”

Refugiații ucraineni nu sunt supuși niciunei interdicții de angajare, nu trebuie să treacă prin proceduri de azil și sunt integrați în securitatea de bază, conform Codului de securitate socială II (prestația pentru cetățean).

Dar lipsa opțiunilor de îngrijire pentru copii, cunoașterea slabă a limbii germane sau experiențele traumatizante atunci când fugi din țara aflată în război, de multe ori nu permit angajarea imediată.

Agențiile și centrele de locuri de muncă din Germania se ocupă de inserția refugiaților pe piața muncii. Probleme apar la recunoașterea diplomelor și calificărilor, ca și la suficienta însușire a limbii germane.

Potrivit Mariellei Falkenhain, de la Institutul pentru Piața Muncii și Cercetare Ocupațională, în Germania s-a pus un accent deosebit pe însuşirea limbii. E o abordare pe care ea o rezumă cu formula „învățați mai întâi limba germană, apoi găsiți un loc de muncă”. Majoritatea oamenilor din Ucraina au urmat această cale.

„O consecință logică este că efectele pe piața muncii devin vizibile mult mai târziu”, spune Falkenhain, pentru presa germană. În comparație cu alte țări care s-au bazat încă de la început pe integrarea rapidă a refugiaților în locurile de muncă, Germania e codașă.

La finele anului 2023, 20% dintre refugiații din Ucraina aveau joburi în Germania, comparativ cu 65% în Polonia, 61% în UK și 46% în Danemarca, potrivit unei statistici publicate în martie de Tagesschau.de, din surse OECD și Agenția de Ocupare a Forței de Muncă.

Lenta recunoaștere a calificărilor străine

Conform experiențelor Agenției de muncă din Nürnberg, recunoașterea calificărilor străine este lentă. „Puținii traducători ucraineni sunt suprasolicitați”, spune Renata Häublein, directoarea generală a Agenției.

„De fapt, termenul limită legal pentru un proces de recunoaștere este de trei luni”, mai explică aceasta, dar experiența ei e că în prezent poate dura până la șase sau chiar șapte luni, în special în profesiile reglementate.

Un exemplu: pentru a lucra ca farmacist în Germania, este necesară cunoașterea limbii germane – precum și cunoștințe lingvistice suplimentare, legate de locul de muncă. Calificările dobândite în străinătate trebuie, de asemenea, verificate și recunoscute. În Bavaria, guvernul Bavariei Superioare este responsabil pentru farmaciști. Pentru medici, Asociația Medicală de Stat din Bavaria.

La Agenția de muncă din orașul Nürnberg există, în prezent, 350 de femei ucrainene bine pregătite, care urmează cursuri de limbă suplimentare, legate de locul de muncă, pentru a fi angajate conform pregătirii lor.

Problema e că recunoașterea calificărilor durează. Iar în acest timp veniturile din munca prestată, însuficiente pentru a trăi, se suplimentează cu beneficii sociale, se acoperă asigurarea de sănătate și îngrijire medicală, costurile de chirie și încălzire.

Motivația poloneză

În timp ce Germania alocă foarte mulți bani sociali pentru integrarea pe piața muncii a refugiaților ucraineni, Polonia aplică o altă strategie.

„Sprijinul financiar scăzut din partea statului este unul dintre motivele pentru care rata de ocupare a ucrainenilor din Polonia este cea mai mare din UE, 65%”, spune Łukasz Błaszczak de la Institutul Economic Polonez, pentru Tagesschau.de. „În comparație cu Germania, unde acum este de 20 %, acesta e un procent enorm. Sunt nevoiți să meargă la muncă”.

Expertul mai menționează că, în orașele mari, chiriile au crescut vertiginos, mai ales din cauza cererii mari din partea ucrainenilor, de când Rusia și-a început atacul, iar subvențiile de la stat pentru refugiați nu ar fi suficiente.

Dar Błaszczak vede și alte motive pentru rata ridicată a angajării ucrainene în Polonia. Țara este directă vecină a Ucrainei și a trecut rapid la integrare. Acest lucru a fost posibil și pentru că un număr de ucraineni își găsiseră deja de lucru în Polonia, înainte de război.

Muncitorii ucraineni de pe piața forței de muncă poloneze nu erau pur și simplu nimic nou. „Dacă ajungi într-un loc în care ai deja contacte care îți pot oferi un anumit nivel de sprijin, care cunosc cum merg lucrurile, atunci este mai ușor să navighezi pe piața muncii”.

În plus, bariera lingvistică este mai mică decât în Germania, ucraineana și poloneza sunt asemănătoare. „Vedem în studii ce rol joacă limbajul. Dintre ucrainenii care vorbesc poloneză, 80% sunt angajați. Dintre cei care nu o vorbesc, sunt doar 50% “, spune Łukasz Błaszczak.

În plus, e nevoie de lucrători în multe sectoare. Spre deosebire de Germania, economia Poloniei crește peste media UE. Creșterea PIB-ului așteptată în acest an este de 2,7%, comparativ cu doar 0,2% în Germania.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NATIONAL

Rezistența fizică a oamenilor rămâne un mister evolutiv

Publicat

in

​Oamenii au evoluat ca niște atleți excepționali. Nu e cazul acum, în condițiile traiului în marile orașe și al unei vieți din ce în ce mai sedentare dar, dacă ai cere unui unui om cu o condiție fizică bună să alerge alături de un cal într-o cursă de maraton, veți avea surpriza să descoperiți că omul va câștiga aproape de fiecare dată. De ce?

alergătoriFoto: FS-Stock / Alamy / Profimedia Images

Pentru că mușchii membrelor inferioare, la fel ca întreaga constituție a unui individ, au evoluat pentru a favoriza anduranța, nu forța. Oamenii nu sunt eficienți atunci când este vorba de viteză, dar sunt extrem de eficienți atunci când vine vorba despre rezistența fizică. De aici și o dispută veche de cel puțin un secol printre oamenii de știință, privind acest atu evolutiv al omului. Mai exact, de ce a evoluat el astfel?

Una dintre cele mai răspândite idei spunea că oamenii au evoluat pentru a urmări vânatul pe distanțe lungi, asemenea unei haite de lupi. Practic, oamenii urmăreau prada până când aceasta era mult prea obosită pentru a mai opune rezistență. Iar ipoteza asta a rămas cunoscută în mediul științific sub numele de „ipoteza alergării de anduranță”.

Existau însă câteva probleme, iar de aici și controversele și contestatarii ei. Spre exemplu, nu există nicio dovadă la societățile tribale actuale care să ateste o astfel de practică de vânătoare. Apoi, este vorba despre un consum de energie uriaș, comparabil cu banalul mers. Practic, raportul dintre consumul de energie și aportul de calorii care venea ca răsplată ar fi fost ineficient.

Ipoteza alergării de anduranță și motivele evoluției noastre

Un studiu realizat de doi oameni de știință de la Universitatea din Ontario, Canada, și cea din California, SUA, susține însă că poate face lumină asupra acestui aparent mister evolutiv. Cei doi cercetători, Eugen Morin și Bruce Winterhalder, au dus o muncă extrem de meticuloasă pentru a identifica în sursele istorice indicii despre societăți în care tiparul alergării de anduranță era folosit la vânătoare.

Și, susțin ei, au identificat peste 400 de astfel de grupuri umane, în peste 272 de locuri de pe glob. Este adevărat, toate mențiunile provin din perioada de dinainte de 1850, iar în cea mai mare parte sunt însemnări lăsate de exploratori sau misionarii creștini din diferite colțuri ale lumii, cu precădere în în perioada de după 1500 și până în 1850.

Un al doilea pas al studiului a fost verificarea eficienței unei astfel de practici. Iar rezultatele au fost, din nou, unele interesante. Ca un exemplu, susțin cei doi autori ai studiului, a alerga patru kilometri după un animal este mai eficient decât a merge opt kilometri. Consumul de energie este relativ egal, dar se scurtează semnificativ durata urmării.

Un al doilea motiv pentru care alergarea este mai eficientă este acela că mersul nu obosește prada. Un animal, spun cercetătorii, va depăși lesne în viteză un om. Însă nu o va face decât pe distanțe relativ scurte. După o cursă de câțiva kilometri, acesta va avea nevoie să se oprească. Omul nu, și de aici succesul vânătorii. Dacă va merge, vânătorul nu va reuși niciodată să epuizeze resursele de energie ale vânatului.

În plus, aportul de energie care vine în urma consumului unui animal de talie medie sau mare este net superior celui pe care un individ îl consumă în timpul vânătorii. Evident, nu va funcționa în cazul animalelor de talie mică. Cei doi specialiști susțin că au identificat surse care indică un asemenea tipar de vânătoare chiar și la nativii din Alaska și Canada, cei care urmăreau elanii sau renii prin zăpadă, deși aici era nevoie de condiții speciale și de un anumit tip de zăpadă care să permită alergarea.

Nu în ultimul rând, concluzionează ei, faptul că în mai toate culturile lumii există întreceri sportive care implică alergarea, ar trebui să fie un motiv suficient de bun pentru a deduce că practica este una cu rădăcini extrem de vechi.

Nu chiar atât de repede!

La o primă vedere, ar fi suficiente argumente pentru a înclina spre o atare explicație. Însă lucrurile nu sunt atât de simple. Henry Bunn, un paleoantropolog american din cadrul Universității din Madison-Wisconsin, citat de NewScientist, rămâne sceptic și susține că ipoteza anduranței nu se aplică, în primul rând, locului în care se prezumă că a apărut genul Homo.

Este vorba despre savană, un mediu în care vânatul și-ar fi putut pierde lesne urma prin ierburile înalte. Un alt argument este acela că un grup de vânători care alege o astfel de tactică ar fi ucis primele animale vulnerabile, respectiv exemplarele vârstnice, juvenile sau bolnave. Însă siturile arheologice străvechi prezintă numeroase resturi fosile de la exemplare mature. Fapt care indică alte strategii, așa cum ar fi ambuscada.

Un alt argument împotriva ipotezei anduranței ar fi acela că primii reprezentanți ai genului Homo nu erau vânători ci, mai degrabă, creaturi oportuniste, poate chiar necrofage. Iar trăsăturile anatomice specifice speciei noastre începuseră să apară încă de acum 2,6 milioane de ani, la australopiteci, cu mult înaintea vânătorii.

Și aici este un mister evolutiv, căci în cazul unui animal oportunist, alergarea nu va face nicio diferență, atâta vreme cât prădătorii specializați, vezi cazul hienelor sau al vulturilor, pot simți prada în decurs de circa 30 de minute.

În concluzie, problema este departe de a fi rezolvată. Este alergatul întipărit în genele noastre? Am evoluat pentru a fi alergători de anduranță? Iar dacă nu, de unde această rezistență naturală a speciei noastre? Iată câteva întrebări la care oamenii de știință nu au ajuns încă la un consens.

Dați Follow paginii noastre de Facebook, HotNews Science, pentru a putea primi direct, în timp real, cele mai noi informații și curiozități din lumea științei!

Sursa foto: profimediaimages.ro

Citeste mai mult

NATIONAL

Breaking | CCR explică de ce a respins sesizarea împotriva comasării alegerilor

Publicat

in

Curtea Constituţională a respins, marţi, sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie în legătură Ordonanţa de Urgenţă privind organizarea alegerilor din 9 iunie, care prevede comasarea alegerilor europarlamentare şi locale. Sesizarea a fost făcută la solicitarea partidului REPER, care acuza că a fost deposedat de dreptul de a avea reprezentanţi în secţiile de votare şi în Biroul Electoral Central deşi are 5 europarlamentari.

OFICIAL:

În ședința din data de 14 mai 2024, Curtea Constituțională, în cadrul controlului de constituționalitate a posteriori, a decis:

Cu unanimitate de voturi, Curtea a respins, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.1 alin.(1), art.2 alin.(5)-(13), art.3 și art.33 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.21/2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 și a alegerilor pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024, și, cu majoritate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.2 alin.(2) lit.d), alin.(4) fraza a doua teza întâi și alin. (14) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.21/2024, precum și ordonanța de urgență în ansamblul său, sunt constituționale în raport cu criticile formulate.

În esență, cu privire la criticile de neconstituționalitate privind ordonanța de urgență în ansamblul său, Curtea a reținut că motivele cuprinse în preambulul acesteia justifică existența unei situații extraordinare a cărei reglementare nu putea fi amânată, întrucât exista posibilitatea organizării alegerilor pentru Parlamentul European și a celor locale în condiții deficitare, având în vedere anvergura și numărul mare de alegeri organizate în anul 2024. Curtea a mai reținut că legiuitorul are oportunitatea să stabilească condițiile de compunere a Biroului Electoral Central în limitele prevederilor Constituției, însă, atunci când decide organizarea unor alegeri de natură diferită la aceeași dată, organismele etatice implicate în procesul electiv, care, prin excelență, sunt comune, trebuie să se constituie după criterii omogene de natură să asigure coeziunea sa organizațională, precum și securitatea juridică a procesului electoral. Prin urmare, chiar dacă actul normativ a fost adoptat cu mai puțin de un an de la data alegerilor și modifică modul de compunere al Biroului Electoral Central, acesta nu produce insecuritate juridică pentru competitorii electorali. Dimpotrivă, soluția normativă de desfășurare a celor două categorii de alegeri la aceeași dată a determinat necesitatea stabilirii unei set de reguli comune și omogene pentru buna desfășurare a alegerilor, în condiții de echitate pentru toți competitorii implicați în procesul electoral.

Având în vedere cele expuse, Curtea a constatat că ordonanța de urgență nu încalcă prevederile constituționale referitoare la securitatea juridică, separația și echilibrul puterilor în stat, rolul Parlamentului de unică autoritate legiuitoare a țării, condițiile de adoptare a ordonanțelor de urgență și la deciziile Curții Constituționale.

Cu privire la criticile de neconstituționalitate intrinseci privind dispozițiile art.2 alin.(2) lit.d), alin.(4) fraza a doua teza întâi și alin.(14) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.21/2024, Curtea a statuat că modul de compunere a Biroului Electoral Central în etapele prevăzute de acestea nu are o legătură directă cu drepturile electorale, nefiind parte nici a laturii substanțiale, nici a celei procedurale a acestora. Reglementarea criticată nu afectează scopul constituirii Biroului Electoral Central, acela de a asigura desfășurarea procesului electoral în mod democratic, transparent și pluripartidic. Prin urmare, Curtea a reținut că aceste dispoziții nu încalcă prevederile constituționale referitoare la interdicția restrângerii exercițiului drepturilor electorale prin ordonanțe de urgență.

Cu privire la neconstituționalitatea art.1 alin.(1), art.2 alin.(5)-(13), art.3 și art.33 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.21/2024, Curtea a reținut că aceste reglementări nu vizează aspecte care să țină de modul de compunere a Biroului Electoral Central și, prin urmare, nu au legătură cu soluționarea cauzei aflate pe rolul instanței care a sesizat Curtea Constituțională, sens în care a respins ca inadmisibilă excepția astfel formulată.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend