Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Precizări si răspunsuri la comentarii

Publicat

in

Mulțumesc cititorilor care au trimis comentarii la problemele din articol.
Doresc sa fac câteva aprecieri generale și să ofer răspuns la unele întrebări/comentarii.

1. Datele statistice asupra migrației interne cu schimbare domiciliu au la bază menționarea schimbării domiciliului în actul de identitate de către organele de poliție. Datele ar trebui să fie de bună calitate.
Este foarte probabil ca numărul populației rezidente în țară să fie apreciabil mai mic decât cel din datele INS. Care ar fi implicațiile asupra indicatorilor folosiți în articol? Datele din tabelele 1 și 2, ca ș cele din figura 3, nu au legătură cu numărul populației rezidente. Datele din tabelul 3 sunt din perspectivele Eurostat. O populație rezidentă mai mică în anul 2019 ar duce și la o populație rezidentă mai mică în anii 2025-2050 iar implicațiile asupra unor indicatori din articol sunt evidente. S-ar majora ratele scăderii naturale pe regiuni în anul 2020 din figura 1 și ratele plecărilor prin schimbare de domiciliu din figura 2 iar PIB-ul pe locuitor ar fi și el mai mare în figura 4.
Datele asupra migrației internaționale a românilor provin de la statistici naționale asupra imigranților și de la datele furnizate de Eurostat asupra emigranților în alte țări, completate cu date ale INS din colaborarea cu oficii naționale de statistică. Datele se referă la populația cu reședința obișnuită într-o țară, însemnând locuirea pentru o perioadă de cel puțin 12 luni sau mai puțin dar cu intenția de a locui cel puțin 12 luni (standarde introduse în țările UE după seria de recensăminte din jurul anului 2010). Eurostat primește datele asupra migrației internaționale de la oficiile naționale de statistică. Dacă în statisticile naționale furnizate Eurostat apar incoerențe în unele cazuri (duble înregistrări), Eurostat nu dispune de instrumente de corectare.

2. Situația demografică dramatică la nivelul județelor dar și argumente de ordin economic reclamă urgent o reformă a împărțirii administrativ-teritoriale, prin crearea regiunilor, unități cu alt potențial uman și economic. S-ar reduce considerabil și puterea coruptă și nocivă a structurilor transpartinice care s-au creat și consolidat în timp la nivelul a 41 de județe și 6 sectoare ale Capitalei. Dragnea a vânturat nu multă vreme ideea regionalizării dar s-a potolit rapid, dându-și seama că își taie creanga de sub picioare, baronii județelor. Cine dorește cu adevărat regionalizarea la nivelul clasei politice? Probabil, nimeni. Cu atât mai mult la nivelul județelor. Din sărăcia acestora se alimentează proiecte și măsuri multe, cu bani publici, extrem de profitabile. În actualul guvern există un foarte bun profesionist in probleme de regiuni-regionalizare-regionalism dar a plecat la … Ministerul Apărării. Prăbușirea demografică și economică a multor județe va fi mult mai dramatică în consecințe și costisitoare decât cea a unor regiuni, unde pot fi identificate mai ușor pârghii de echilibrare și reducere a consecințelor negative.

3. Da, România este Stat Membru al Uniunii Europene, cu toate drepturile. Inclusiv dreptul la emigrare în spațiul UE. Își imaginează cineva că în context de instalare a declinului populației și în țări mari adoptarea și aplicarea unor politici mai active de favorizare a imigrației vor ocoli România? (Frate, frate, dar…).

4. La mijlocul anului 2020 populația cu reședința obișnuită în țară era de 19261714 locuitori iar cea cu reședința permanentă (domiciliu) era de 22142153 locuitori (date INS). În cele două populații persoanele care aveau 18 ani și peste (votanții) erau în număr de 15631327 (81,2 la sută) și, respectiv, 18242041 (82,4 la sută). Sunt singurele date oficiale. Nu ne putem îndoi de populația cu domiciliu, pe bază de CNP. Asupra populației rezidente cifra exactă o vom cunoaște în anul care vine, la recensământ, dacă vasta operațiune va fi bine organizată, bine efectuată în teren, cu hărți digitale clare ale sectoarelor, cu recenzori bine instruiți și remunerați, cu atitudine pozitivă a populației și cu sprijin deplin din partea politicienilor. Recensământul din anul 2011 a suferit de organizare proastă, atitudine negativă a populației în multe locuri și comportament iresponsabil al unor politicieni.
Cu o populație rezidentă corectă vom putea determina rate corecte la toate fenomenele demografice și economice la 1000 de locuitori (inclusiv ratele de vaccinare și infectare la care se referă Cristi Trusca, 01/12/2021 At 11:44 ). Programele de dezvoltare și finanțare la nivel de localități vor avea o bază corectă pentru toate localitățile. Marea problemă va fi determinarea populației rezidente în țară în anii de după recensământ (la 1 ianuarie și la 1 iulie, după standardele Eurostat). Fără conceperea și aplicarea riguroasă a unei metodologii de înregistrare a românilor care emigrează pentru a-și stabili reședința obișnuită în altă țară (pentru cel puțin 12 luni) vom rămâne după recensământ în aceeași situație a necunoașterii migrației externe și imposibilității determinării corecte a numărului populației rezidente. Iar aplicarea acestei metodologii nu se poate realiza la frontieră, la plecare, ci la primăriile localităților. Metodologia ar trebui să cuprindă prevederi care să stimuleze și să încurajeze corecta declarare a plecării cu schimbare de reședință (recurgând și la practici din alte țări UE). Spiritul civic va conta foarte mult ca și atitudinea și corectitudinea primarilor. Se va putea concepe și aplica eficient o astfel de practică în România? Este indispensabilă.

5. Aprecierile din articol asupra marilor probleme ale infrastructurii rutiere și feroviare din regiunea București-Ilfov ca viitoare piedici în dezvoltarea regiunii își găsește confirmare și în recentele declarații ale unui cunoscut specialist străin în turism internațional, bun cunoscător al celor mai importante locuri și zone de interes pentru turiștii străini în România, potrivit căruia starea infrastructurii de transport din București va determina agențiile străine de turism să evite șederea turiștilor și la București, zburând direct la Sibiu și Cluj. Dar cine să se preocupe de această extrem de complexă problemă a transportului în București și în județele învecinate? Nu există nici voință autentică și nici competență pentru astfel de proiecte regionale etalate pe mai multe decenii viitoare. Punerea în practică a proiectelor din PNRR va fi testul major.Citeste continuarea pe Contributors.ro

Citeste mai mult
Click si comenteaza

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NATIONAL

Ce mare secret ascunde China sub apele sale? Orice aeronavă australiană care se apropie este izgonită brutal

Publicat

in

Avioanele de vânătoare chinezești continuă să vizeze elicopterele australiene capabile să găsească și să învingă submarinele cu manevre periculoase, sugerând că submarinele ar putea fi ceea ce avioanele chinezești păzesc cu atâta ardoare, scrie Insider.

“Ascunderea submarinelor sale și accesul discret la apele de adâncime sunt considerate provocări permanente pentru China”, a scris Justin Burke, consilier politic principal la Colegiul de Securitate Națională, pentru publicația The Interpreter a Institutului Lowy din Sydney.

“Prin urmare, merită să ne gândim că avioanele elicopterele sunt vizate din cauza rolului lor crucial în detectarea submarinelor și în echilibrul puterii subacvatice”, a spus el.

La începutul acestei luni, un avion de vânătoare al Forțelor Aeriene ale Armatei Populare de Eliberare a Chinei a lansat rachete de semnalizare în calea unui elicopter MH-60R al Marinei Regale Australiene deasupra Mării Galbene, determinând armata australiană să publice o declarație în care a calificat manevra riscantă drept “nesigură și neprofesionistă”.

Nici trecutul recent nu a fost lipsit de evenimente asemănătoare

content-image

Cu doi ani mai devreme, un avion de vânătoare chinez a lansat paiete în fața unui avion P-8 Poseidon care opera deasupra Mării Chinei de Sud. Cel puțin o parte din resturile metalice au intrat în motorul avionului. În același an, o navă de război chineză a fost acuzată că a folosit lasere pentru a interfera cu un alt P-8.

Burke spune că aceasta ar putea fi o modalitate prin care China să dea un avertisment și să își protejeze capacitățile submarine care au fost în lucru, menționând că “în timp ce un submarin detectabil este practic inutil, unul invizibil este neprețuit”.

Elicopterele MH-60R, ca și P-8, sunt platforme de luptă antisubmarin. Acestea sunt capabile să detecteze submarinele folosind mecanisme detașabile de sonar și sonoboys.

“Chiar dacă aceste aeronave efectuează zboruri de rutină, capacitățile lor cunoscute pot pur și simplu să ducă la presupunerea armatei chineze că acestea “spionează””, a declarat Burke.

Prezența subacvatică a Chinei nu este nesemnificativă, deoarece submarinele pot acționa ca o opțiune de atac nuclear supraviețuitoare, păstrând capacitățile de atac secundar ale Chinei. China a depus eforturi pentru a-și extinde flota la 65 de submarine până în 2025 și la 80 de submarine până în 2035, potrivit Pentagonului.

Aceste incidente îi amintesc lui Burke de cazurile de hărțuire din partea navelor sovietice din timpul Războiului Rece, în care o navă sovietică se lovea intenționat de o navă americană ca mijloc de a perturba operațiunile maritime ale SUA și, de asemenea, de a face o “observație diplomatică”.

Citeste mai mult

NATIONAL

President of the Romanian Energy Suppliers Association: We expect 0.23-0.25 RON for consumer tarrifs

Publicat

in

Household consumers’ bills for natural gas will drop to 0.23 and 0.25 RON per kWh in the coming period, well below the ceiling of 0.31 RON per kWh, president of the Romanian Energy Suppliers Association (AFEER), Laurentiu Urluescu, informed on Tuesday, on the occasion of his participation in a specialized conference.

“For natural gas, the domestic consumer has a ceiling of 0.31 RON per kWh. Since May last year, consumer bills have fallen well below the ceiling, standing at 0.27 – 0.28 RON per kWh. Now, since April, we expect an even bigger drop. I’m expecting rates between 0.23 and 0.25 RON per kWh. It seems that the exit from the capping scheme is going smoothly,” said Laurentiu Urluescu, at the event “Energy R/Evolution – Romania in the energy transition: tension and resistance.”

He mentioned that there are several categories of ceilings in terms of electricity.

“If we refer to the ceiling of 1.3 RON per kWh, where there are non-household consumers and those who have a somewhat higher consumption, we believe that the exit from the capping scheme will proceed relatively smoothly. For households, at the moment, there are seven offers with a price below 1.3 RON – and we expect the number of offers to increase. As for the other two household ceilings, respectively 0.8 RON and 0.68 RON kWh, things are a little more delicate there, because the ceiling of 0.68 RON for some areas in the country does not even cover all the taxes, tariffs and other obligations that the supplier collects just to pass them on at 0.68 RON and for 0.8 RON the price of energy should be somewhere at 50 RON per MWh, which is unlikely to happen in March next year,” said Laurentiu Urluescu.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend