Conecteaza-te cu noi

LIFESTYLE

Oboseala la volan – ce se întâmplă în organism când conduci obosit

Publicat

in

Se apropie vara, vin vacanţele şi mulţi dintre noi vom călători cu autoturismele personale în locurile la care visăm. Una dintre cele mai mari inconveniente este oboseala la volan, responsabilă pentru multe dintre accidentele şi incidentele petrecute în trafic. Deşi statisticile arată clar legăturile, studiile clinice indică cât anume durează vigilenţa maximă la volan, mulţi şoferi se încăpăţânează să conducă fără pauze şi atunci când sunt obosiţi. Începând cu 26 martie şi până joi, 28 martie a.c., o echipă de instructori ai Academiei Titi Aur va desfăşura un studiu care să releve efectele pe care le are oboseala asupra capacităţilor conducătorilor auto după multe ore petrecute la volan.

Potrivit statisticilor, oboseala la volan stă în spatele multora dintre accidentele rutiere, iar studiile arată că, după doar două ore de condus, capacitatea de reacţie şi de atenţie a conducătorului auto este diminuată semnificativ. Cu toate acestea, conducătorii auto se avântă adesea la drumuri lungi, fie că sunt în interes de serviciu sau în interes personal, nu rare fiind situaţiile în care parcurg drumuri mai lungi de 16-18 ore de mers fără odihnă corespunzătoare. Ba unii şoferi chiar se laudă cu recordurile pe care le-au atins la volan fără pauze.

Vigilenţa la volan – când scade

Conform studiilor, vigilenţa conducătorilor auto scade vertiginos după doar 8 ore de condus şi ajunge, ca după 24 de ore de nesomn, să scadă până la a fi similară cu cea a unui subiect aflat în stare de ebrietate, iar după 48 de ore aceasta ajunge similară cu cea a unui subiect aflat în comă alcoolică. Aceste aspecte au fost mai bine asimilate la nivel legislativ pentru segmentul de transporturi şi pentru transportatori, însă nu au fost încă puse în discuţie şi pentru traficul de turisme, legislaţia neavând încă nici o menţiune referitoare la conducătorii auto care îşi continuă călătoria în stare avansată de oboseală.

Cum se desfăşoară testul ”Cursa de 48 de h”

În cazul testului „Cursa de 48h”, conducătorul auto cobai se va opri într-una dintre aceste patru situaţii

  1. când va considera că nu mai poate,
  2. când instructorul însoţitor din dreapta va considera că şoferul nu mai poate continua în condiţii de siguranţă,
  3. când rezultatele la testele de reacţie şi percepţie, pe care şofeul cobai le va face din două în două ore, vor arăta o capacitate insuficientă pentru a continua,
  4. când medicul specialist va considera că acesta nu mai poate continua ”cursa”.

Oboseala la volan – ce indicatori o arată?

Conform aprecierii specialiştilor, care vor testa mişcările oculare, numărul de clipiri, direcţia în care se îndreaptă privirea (indicatori măsuraţi cu dispozitivul de eyetracking) tensiunea arterială, bătăile inimii, precum şi capacităţile de reacţie şi de percepţie sau modificări psihologice, se estimează ca testul pe drumul public să dureze între 16 şi 36 de ore după care şoferul va rămâne treaz pentru a continua tastarea oboselii până la scurgerea celor 48 de ore.

Cum se desfăşoară testul despre oboseala la volan

Conform informaţiilor oferite de organizatori ”Cursa de 48h” va măsura capacităţile specifice unui conducător auto, precum: atenţia, reflexele, reacţiile la partenerii de trafic, vigilenţa, ş.a. în condiţiile privării de somn treptat până la epuizare. Conducătorul auto cobai, Andrei Mitraşcă, instructor de conducere defensivă la Academia Titi Aur, va încerca să conducă pe distanţa Bucureşti – Constanţa şi retur (Autostrada A2 – Autostrada Soarelui), fără să se odihnească, timp de 48 de ore. Parcursul său va fi monitorizat de o echipă de specialişti ai Clinicii Somnolog din Bucureşti, ai centrului de cercetare CeMark din cadrul Universităţii ASE Bucuresti, ai centrului Superfit şi de medici ai Serviciului de Ambulanţe Bucureşti – Ilfov.

Andrei Mitraşcă, instructor de conducere defensivă


În timpul evenimentului studiu, şoferul testat va fi asistat de un secund (instructor de conducere defensivă al Academiei Titi Aur), situat pe scaunul din dreapta. Secundul va avea posibilitatea să intervină asupra automobilului, inclusiv să oprească de urgenţă maşina în orice moment consideră că este necesar.
De asemenea, în timpul testului, o măsură suplimentară de siguranţă este existenţa unui al doilea autoturism care va rula în faţa maşinii conducătorului testat, la o distanţă de cca 200 – 400 m. Conducătorii auto din această maşină, cât şi secundul din maşina principală se vor schimba in permanenţă cu unul odihnit la fiecare 4 – 5 ore.
Testul face parte din Campania Naţională ”STOP oboselii la volan! Pentru siguranţa ta, odihneşte-te!”şi este susţinut de Skoda România, Omniasig Vienna Insurance Group şi Rompetrol.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

LIFESTYLE

Care e diferenta dintre o chitara clasica, o chitara acustica si una electrica?

Publicat

in

De

Alegerea unei chitare poate parea complicata datorita varietatii de modele disponibile pe piata. Fiecare tip de chitara ofera caracteristici unice care se potrivesc diferitelor stiluri muzicale si preferinte personale. In acest articol, vom explora diferentele cheie intre chitara clasica, chitara acustica si chitara electrica pentru a te ajuta sa decizi care instrument se potriveste cel mai bine nevoilor tale.

Chitara clasica

Chitara clasica este adesea recunoscuta dupa corzile sale din nylon, care sunt mai blande la atingere comparativ cu corzile de otel ale chitarelor acustice si electrice. Aceasta are un gat mai larg, care faciliteaza interpretarea notelor individuale si este ideala pentru fingerpicking sau muzica clasica. Chitarele clasice produc un ton mai cald si mai moale, perfect pentru genuri muzicale cum ar fi muzica clasica, flamenco si folk traditional. Daca esti interesat de acest stil elegant si rafinat, poti sa alegi o chitara clasica din varietatea de modele disponibile in magazinul online Sound Creation.

Chitara acustica

Chitara acustica este cunoscuta pentru versatilitatea sa. Corzile de otel genereaza un sunet mai puternic si mai clar, care poate umple o camera fara a necesita amplificare suplimentara. Aceasta este preferata de catre interpretii de folk, country, pop si rock, datorita capacitatii sale de a se adapta la o gama larga de stiluri muzicale. Corpul sau rezonant produce un sunet bogat, oferind tonuri joase pline si inalte vibrante. Chitarele acustice sunt de asemenea populare in randul cantaretilor-compozitori, deoarece acompaniamentul lor robust poate sprijini eficient o varietate de voci si stiluri de cantat.

Chitarele clasice si acustice, desi vizual similare, difera semnificativ in cateva aspecte cheie. Chitara clasica este echipata cu corzi de nylon, are un gat mai larg si un corp mai rotunjit, ceea ce favorizeaza un sunet cald si moale, ideal pentru genuri muzicale precum muzica clasica sau flamenco. Pe de alta parte, chitara acustica, cu corzile sale de otel si gatul mai ingust, produce un sunet mai stralucitor si mai rasunator, preferat in muzica folk, country, si rock. De asemenea, chitarele acustice variaza mai mult in dimensiuni si forme de corp, oferind o gama larga de optiuni pentru diferite stiluri de muzica si metode de interpretare.

Chitara electrica

Pentru muzicienii care doresc sa experimenteze cu sunete si efecte diverse, chitara electrica este alegerea perfecta. Prin conectarea la un amplificator si utilizarea pedalurilor de efecte, chitara electrica permite explorarea unei game extinse de stiluri sonore, de la solo-uri rapide si distorsiuni grele, la armonii subtile si melodii complexe. Daca te atrage lumea vibranta a muzicii electrice, poti incepe prin a-ti achizitiona un set de chitara electrica, care include tot ce ai nevoie. Un set de chitara electrica tipic include chitara, un amplificator si uneori pedale pentru efecte speciale, cum ar fi distorsiunea, delay-ul sau reverb-ul, permitand muzicienilor sa-si personalizeze sunetul pana la cele mai mici detalii. Gatul mai ingust si actiunea joasa a corzilor faciliteaza tehnici rapide de joc, cum ar fi solourile sau bend-urile complexe.

Pe scurt, alegerea dintre o chitara clasica, una acustica sau un set de chitara electrica depinde in mare masura de stilul muzical pe care doresti sa-l explorezi si de preferintele personale. Viziteaza magazinul online Sound Creation pentru a descoperi colectiile variate si alege chitara care iti va completa cel mai bine aspiratiile muzicale.

Sursa foto: pexels.com

Citeste mai mult

ACTUAL

VIDEO | A început deszăpezirea Transfăgărășanului! CÂND SE DESCHIDE CELEBRA ȘOSEA MONTANĂ

Publicat

in

De

DRDP Brașov anunță că Transfăgărășanul se va deschide in acest an cu aproape două săptămâni mai devreme decât data oficială. Drumarii au început de ieri, 1 mai, deszăpezirea pe Transfăgărășan, acolo unde zăpada încă este stăpână pe celebrul drum transalpin.

„Am început deszăpezirea Transfăgărășanului! Deocamdată lucrăm în zonele în care nu există risc de avalanșă și doar atunci când condițiile meteo permit intervenția în siguranță. Având în vedere că în acest an avem mai puțină zăpadă față de alți ani, estimăm că vom putea deschide acest drum spectaculos cu mult înainte de data obișnuită de 1 iulie”, a anunțat DRDP Brașov.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend