Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Mihai Rotaru îl ‘obligă’ pe Edi Iordănescu să îl ia pe Alex Mitriță la EURO 2024: ‘E singurul jucător care poate câștiga un meci!’

Publicat

in

Se poate spune într-o anumită măsură că Mihai Rotaru nu îi dă de ales selecționerului Edi Iordănescu în ceea ce privește eventuala convocare a lui Alex Mitriță la EURO 2024.

La finalul meciului Universitatea Craiova – Rapid 2-1, în care fotbalistul de 29 de ani a marcat un gol și a furnizat o pasă decisivă, acționarul majoritar al clubului din Bănie a avut un discurs pur și simplu ieșit din comun la adresa jucătorului său.

Mihai Rotaru crede că Edi Iordănescu nu are cum să nu îl convoace pe Alex Mitriță la EURO 2024

Concret, Rotaru l-a numit pe Mitriță „simbolul olteniei fotbalistice actuale” și a spus despre el că în acest moment este singurul fotbalist român capabil să rezolve de unul singur un meci.

„Hai să nu începem din nou (n.r. cu discuțiile despre lupta pentru titlu). Spiritul oltenesc a învins nebunia din Giulești. Mitriță nu este doar un jucător de geniu, este simbolul olteniei fotbalistice actuale. Nu trebuie să câștige nimic ca să fie un simbol pentru o comunitate la un anumit moment.

Sper să câștigăm cel puțin Cupa și să terminăm în primele 3. Suntem la 4 puncte și un meci în plus, eu vorbesc de probabilitate, eu sunt matematician, nu e frică. Urmează FCSB, echipa de pe locul 1, echipa cea mai puternică, conform locului ocupat în campionat. Nu ne e frică de nimic, dar statistic aceasta este situația. Cum spun italienii, nu există doi fără trei, având în vedere primele meciuri din play-off.

Avem un meci foarte greu în Cupă, cu Galați, probabil nu vor pleca la Galați, joacă mâine cu FCU. E ca și cum ai juca duminică-vineri, e ca o etapă normală. E ca și cum ai juca în cupele europene, echipele mari, care își doresc performanță, pot să joace. Cred că avem cel mai numeros lot din Liga 1.

(n.r. despre o eventuală convocare a lui Mitriță la EURO 2024) Nu pot să îmi dau cu părerea. Oamenii se schimbă. Mitriță, dacă avut o problemă, a avut-o acum 3 ani, când avea 24 de ani (n.r. 26). Mitriță este o personalitate puternică, este singurul jucător român care poate să rezolve un meci.

Răzvan Lucescu a spus-o clar, e un jucător cum rar găsești, învață să lucrezi cu el și îți va da totul. Experiența PAOK, experiența străinătății, experiența lucrului pentru care trebuie să muncești. Ăsta este Mitriță, cel care dă totul.

Mi-a spus înainte de meci ‘Îi omor, nu plecăm de aici învinși’. Este frica de a nu pierde, este dorința de a fi campion, ceea ce este rar, vrea să ducă Craiova spre trofee, vrea să se ducă la EURO, vrea să ajute echipa națională. Ca talent, este acolo cu jucătorii mari și întrebați-i pe cei care l-au antrenat. Foamea de a reuși îl face cu totul și cu totul alt om”, a spus Mihai Rotaru la Digi Sport.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

Liga 2: CSA Steaua, victorie dramatică în deplasare la Tunari – Rezultatele zilei

Publicat

in

De

CSA Steaua București a câștigat în deplasare pe terenul celor de la Tunari, scor 2-1, în etapa cu numărul 6 a play-out-ului din Liga 2.

Daniel OpritaFoto: Flaviu Buboi/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

CSM Reșița și CSA Steaua, lidere în cele două grupe din play-out

Echipa antrenată de Daniel Oprița a reușit să câștige în prelungirile partidei cu Tunari, în urma unui meci controlat de bucureșteni.

Drăghici a deschis scorul pentru oaspeți în minutul 26 al jocului, însă la pauză a fost egal. Borcea a punctat pentru Tunari în minutul 43.

În a doua repriză, CSA Steaua a avut controlul posesiei și a dat în cele din urmă lovitura de grație în al treilea minut de prelungire prin Chipirliu.

Liga 2, rezultatele zilei de vineri din play-out

CSM Alexandria – CSM Reșița 2-4

Ceahlăul Piatra Neamț – Unirea Dej 1-1

Concordia Chiajna – ACS Viitorul Târgu-Jiu 1-1

CSM Slatina – Progresul Spartac 4-0

FC Argeș – CSC Dumbrăvița 1-0

Tunari – CSA Steaua 1-2

Liga 2, clasament play-out Grupa A

1. CSM Reșița 40 puncte

2. Ceahlăul Piatra Neamț 35

3. FC Argeș 33

4. Metaloglobus 33

5. CSC Dumbrăvița 26

6. Unirea Dej 24

7. CSM Alexandria 13.

Liga 2, clasament play-out Grupa B

1. CSA Steaua București 41 puncte

2. Concordia Chiajna 38

3. Chindia Târgoviște 35

4. CSM Slatina 32

5. ACS Viitorul Târgu-Jiu 30

6. Tunari 20

7. Progresul Spartac 1.

Citeste mai mult

NATIONAL

Politica, ca religie la maghiari și români

Publicat

in

De

Am observat un fenomen interesant, deși probabil că există o literatură sociologică pe această temă.

Csaba SzaboFoto: Arhiva personala

Una dintre particularitățile fenomenului Magyar Péter din Ungaria este că funcționează ca o cvasi-religie: în 3 luni a câștigat cel puțin 1-1,5 milioane de adepți, în grupul intern al partidului are proclamații mesianice, postări și se pronunță în favoarea unei statui a Mariei, salvatoarea Ungariei. Printre mulțimile care protestează, unii i-au întâmpinat cu proclamații ca pe Muad’dib și Lisan al Gaib. Văd aceeași credință mesianică și același cult al personalității în tabăra credincioșilor lui Viktor Orbán (și, într-o măsură mai mică, în nucleul dur al Coaliției Democratice față de Ferenc Gyurcsány).

Acasă, în România (Transilvania), nu am văzut niciodată acest nivel de așteptare mesianică. Starea de spirit de bază față de politicieni și politică este scepticismul. Rareori am văzut acest tip de manifestare a credinței politice în rândul românilor.

Poate că ultima dată când a existat o astfel de stare de spirit în unele cercuri a fost în 1990-1992, când Regele Mihai și-a vizitat pentru prima dată patria și aproape a restaurat regatul. Strigătul lui de trei ori (Hristos a înviat!) și răspunsul puternic al sutelor de mii din București în 1992 evoca perioada aniilor 30.

Nici măcar în cazul lui Vadim Tudor nu se poate vorbi de un asemenea nivel de așteptare de mare șef tribal, conducător și mesia politică. Ar fi interesant de analizat ce anume îi face pe maghiari atât de cvasi-religioși atunci când vine vorba de politică. După umila mea părere, unul dintre principalele motive constă în sistemul istoric, de tradiție culturală al societății maghiare, în „bagajul” transgenerațional, dacă vreți, moștenirea memetică primită din trecut. Personajul liderului dominant, carismatic, de tip mesia, care salvează de la ceva calamitos este o trăsătură comună în întreaga istorie maghiară: Ștefan, fondatorul țării și care a împiedicat dezintegrarea ei, Béla al IV-lea, refondatorul, Matia Corvinul, constructorul imperiului, Rákóczi, Kossuth, Horthy… toți aceștia au în comun o devoțiune cvasi-religioasă, aproape fanatică, față de persoana lor. Este, așadar, un „model” istoric. Nu este neapărat exclusiv maghiar, dar este interesant de analizat în detaliu pentru cei care studiază modelele transgeneraționale și conceptul de „psihologia popoarelor” sau psihic colectiv, contestat, deși folosit, în psihologie (vezi cartea mult discutată și contestată a lui Daniel David despre psihologia poporului român).

O altă particularitate a maghiarilor, spre deosebire de români, este lipsa totală de religie. După spusele lui Max Weber, societatea maghiară trăiește într-o societate fără magie (Entzauberung), forma abstractă, monoteistă a lui Dumnezeu și mitul lui Iisus nu le oferă suficiente resurse în viața de zi cu zi. Cu toate acestea, este nevoie de o alternativă, deoarece religiozitatea este o nevoie memetică, universală a omului (oricât de mult s-ar răzvrăti mișcările ateiste împotriva acestui lucru, creând o tendință cvasi-religioasă). O formă bine cunoscută de mecanism de substituire a religiei este formarea mesianică politică. Volumul fantastic al lui Emilio Gentile (Politics, as religion, Princeton, 2011) – care este de fapt conceptul de religie politică al lui Eric Voegelin – a arătat că în politică există multe forme de fenomene care imită modul în care există oamenii religioși. Din acest punct de vedere, este așadar incitant să vedem o altă așteptare maghiară a unui mesia.

Problema acestei așteptări mesianice este că pune o povară prea mare pe politicieni, care sunt în general slabi, umani, fragili și care lucrează inevitabil cu interese și rețele. Niciun politician nu este lipsit de un fel de rețea: liderii țărilor mici gravitează în jurul marilor puteri. Aceasta este cea mai teribilă moștenire a globalismului, dar, din nefericire, am văzut urme ale acesteia încă din epoca imperiilor (antichitate). Așteptarea unui Mesia ca o caracteristică națională este, prin urmare, un subiect fascinant în sociologie și în studiile religioase și merită explorat, mai ales după tezele de bază ale lui Gentile.

Iar când ne uităm la România, putem observa că fragmentarea istorică, țara tânără, creată ca o entitate culturală improvizată, care nu a fost unificată cultural nici în 105 ani, funcționează după tradiții și construcții politice complet diferite. Pentru români, rolul lui Mesia este monopolizat de Iisus și teologia creștină (ortodoxă), care nu poate fi înlocuit de om. Ultima dată când a avut loc o simbioză puternică a fost în anii 1930 în persoana liderilor spirituali și militari ai mișcării Garda de Fier, interesant este că de atunci această linie nu a mai fost reluată cu forță națională. Să sperăm că nu o va face niciodată. Fenomenul era analizat magistral în cartea lui Roland Clark (Sfântă tinereţe legionară Activismul fascist în România interbelică (ediţia a II-a revăzută şi adăugită, Polirom, București, 2024). _Citeste intregul articol si comenteaza pe Contributors.ro

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend