Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

INTERVIU – Cineastul Andrei Gruzsniczki şi mitul moroilor: Secolul 21 e doar un număr. Într-un anumit sens, supranaturalul s-a transferat în zona digitală

Publicat

in

Scenaristul şi regizorul Andrei Gruzsniczki (foto) vorbeşte într-un interviu acordat agenției News.ro despre cel mai recent lungmetraj al său, „După 40 de zile”, şi mitul moroilor pe care l-a explorat şi exploatat pentru acesta, pe lângă tema principală, prietenia. Nu şi-a dorit să facă un horror, însă, pe parcursul documentării, i-a ieşit în cale această legendă şi a decis să o abordeze, dând filmului accente de thriller. Cineastul este de părere că, pe filiera filmelor cu vampiri, ar putea deveni un gen, pentru că, în unele regiuni, moroii sunt asimilaţi vampirilor, „dar prezintă particularităţi care îi fac unici în peisaj”. Cât despre creaţia sa recentă în relaţie cu aceste credinţe populare, el spune că aduce în atenţie, în primul rând, puterea oamenilor de a trăi alături de ele şi de a se folosi de ele pentru un fel de confort psihic.

„După 40 de zile”, al patrulea lungmetraj al lui Andrei Gruzsniczki, a avut premiera mondială în aprilie, la Festivalul Internaţional de Film de la Moscova, apoi a fost prezentat în avanpremieră naţională la TIFF şi, zilele acestea, a rulat în competiţia oficială a celei de-a 11-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Beijing.

Pe marile ecrane din ţară, el va putea fi vizionat din 20 august.

Lungmetrajul are în centru prietenia dintre Emil, un bătrân care nu crede în spirite, şi Titi. În egală măsură, este o poveste de iubire şi drama unei prietenii. Acţiunea se petrece într-o comună din zona Olteniei. Povestea începe la parastasul de 40 de zile al soţiei lui Emil, Smaranda. Titi, prietenul de o viaţă al lui Emil, pare profund mişcat de moartea ei. Timpul trece, iar Emil realizează că zilele lui Titi par a fi numărate. Se simte responsabil pentru viaţa lui Titi şi vrea să-l resusciteze, parcă împotriva voinţei acestuia. Niciun efort nu ajută. La 40 de zile după moartea ei, Smaranda pare să-l bântuie pe Titi. Este o poveste care vorbeşte, cu nuanţe de umor negru şi mister, despre lupta pe care fiecare trebuie s-o ducă pentru a-l înţelege şi accepta pe celălalt, într-o prietenie sau într-o poveste de iubire.

Distribuţia este alcătuită din Mircea Andreescu, Valer Dellakeza, Gabriel Spahiu, Marian Negrescu, Simona Urs, Ştefan Mirea, Valeriu Bâzu şi Eugen Titu. Producători sunt Andreea Dumitrescu, Oana Bujgoi Giurgiu (co-producător) şi Anamaria Antoci (co-producător).

Gruzsniczki semnează regia şi scenariul. Montajul este realizat de Ioachim Stroe, muzica – de Cristian Lolea, imaginea – de Laurenţiu Răducanu, designul de sunet – de Ioan Filip, sunet priză directă – de Vlad Voinescu, scenografia – de Andreea Popa, Anastasia Ionescu şi Bogdan Bostănaru, machiajul şi coafura – de Sandra Pătrăuceanu, iar costumele – de Mia Conea.

Absolvent al Universităţii de Teatru şi Film din Bucureşti în 1994, Andrei Gruzsniczki a fost regizor secund al lui Lucian Pintilie şi a fost implicat în proiectele „Terminus Paradis” şi „Niki Ardelean, colonel în rezervă”.

Filmul lui de debut, „Cealaltă Irina”, a câştigat Marele Premiu şi Premiul FIPRESCI la CinePécs Moveast IFF 2008, a fost desemnat cel mai bun film românesc la Festivalul de Film Transilvania 2009 şi a primit Trofeul ANONIMUL în acelaşi an. Al doilea lungmetraj al lui, „Quod Erat Demonstrandum (Q.E.D.)”, a primit Premiul Special al Juriului (Festivalul de la Roma 2013), The Golden Taiga Award (IDFF Spirit of Fire 2014) şi Prix de Syndicat Francais de la Critique de Cinema (Arras IFF 2014). „Zavera” este al treilea lungmetraj al cineastului şi a avut premiera mondială în noiembrie 2019, în competiţia Festivalului Internaţional de la Cairo. „După 40 de zile” a fost filmat în primăvara anului 2019 şi finalizat la sfârşitul anului 2020.

Prezentăm integral răspunsurile cineastului Andrei Gruzsniczki la întrebările News.ro:

Cum aţi ajuns la acest subiect?

Andrei Gruzsniczki: S-au adunat la un moment dat mai multe fire, pe care le-am pus cap la cap în cursul unui workshop de scenaristică din 2015. Pe de o parte, era interesul meu pentru cei de vârsta a treia, oameni care nu prea mai au loc în viaţa socială a României. Chiar dacă încearcă să ţină pasul cu cei mai tineri şi sunt încă energici, ei nu au foarte mult spaţiu de activitate. Pe de altă parte, eram captivat de acest filon rural, venit cumva şi pe filiera lui Eliade, după ce am citit mai multe articole despre „parastasul în viu”, obicei respectat şi azi în sudul ţării. Obicei care are în spate până la urmă tot un mecanism social – lipsa unor rude care să împlinească obiceiurile şi să netezească drumurile după moarte îi obligă pe oameni să facă datinile încă din timpul vieţii, chiar dacă ritualul nu este agreat de biserică. Punându-le cap la cap cu câteva gânduri mai vechi, după o săptămână de lucru, s-a cristalizat scenariul acestui film.

De ce aţi ales să exploraţi mitul moroilor?

Andrei Gruzsniczki: Moroii nu erau iniţial în plan, au apărut în poveste, ca să zic aşa, pe nevăzute. Am ajuns la ei după o documentare în domeniu despre obiceiuri şi tradiţii vechi din zona rurală. Am găsit în arhive câteva adnotări despre interacţiunea locuitorilor satelor cu „arătările”. Ele sunt de fapt „confirmate” istoric în arhive de pe la 1801, când locuitorii unui sat din Argeş au dezgropat corpurile a doi vecini pe care i-au bănuit că omoară oameni, hotărâţi să-i ardă, cu tot scandalul aferent din jurul întâmplării.

Ca multe altele din folclorul românesc, este foarte ofertant. Consideraţi că ar putea fi extins la o serie de filme? V-aţi gândit să abordaţi un altul?

Andrei Gruzsniczki: Poate pe filiera filmelor cu vampiri, ar putea deveni un gen. Aşa că da, m-am gândit la acest aspect, şi am şi dezvoltat ideea. Pentru că, în unele regiuni, moroii sunt asimilaţi vampirilor, dar prezintă particularităţi care îi fac unici în peisaj. Recomand poeziile lui Marin Sorescu care tratează fenomenul, în care întâlnim atât trăsăturile caracteristice ale moroiului (apariţia din ceaţă, atingerea care paralizează, bântuirea locurilor cu care era obişnuit din timpul vieţii), cât şi relaţia de convieţuire care se stabileşte între localnici şi acest tip de personaj.

Aţi văzut iniţial povestea „După 40 de zile” într-o manieră distinctă decât rezultatul? Ce anume aţi schimbat?

Andrei Gruzsniczki: Nu am un răspuns spectaculos la această întrebare. Practic, nu cred că am schimbat nimic conceptual faţă de scenariul iniţial. Micile modificări survenite în filmare, din cauze de locaţii, spaţii, constrângeri meteorologice sau de program, nu au schimbat cu mult ceea ce doream să fie acest proiect încă de la bun început.

De ce aţi ales această formă şi nu una, să zicem, mai aproape de horror?

Andrei Gruzsniczki: Nu doream să fac un horror movie. Planul iniţial era o poveste despre doi oameni, aflaţi la apogeul vieţii, cu viziuni diferite asupra acesteia, dar care depăşesc barierele propriilor concepţii şi valori în numele unei prietenii. Prietenia până la urmă este o formă de iubire platonică, în care încrederea în celălalt joacă rolul esenţial.

Cum aţi făcut documentarea?

Andrei Gruzsniczki: Documentarea a fost făcută, practic, în trei etape. Prima a fost cea în care, scriind povestea, am citit destul de mult despre mituri, obiceiuri populare, priveghi, parastas şi alte momente semnificative din existenţa omului. Apoi, după câştigarea unui credit de dezvoltare, am făcut un drum în sudul ţării pe malurile Dunării, unde aceste rituri persistă şi acum (parastasul în viu, credinţa în moroi), şi unde am întâlnit personaje şi oameni pe care ulterior i-am chemat la filmări. Iar a treia etapă a venit după câştigarea finanţării pentru producţie, când, începând din vara lui 2018 până în primăvara lui 2019, am colindat ţara în căutarea locurilor de filmare pe urmele celor mai spectaculoase cuiburi de barză (în Olt, Dolj, Transilvania), spaţii care să slujească ideii filmului – singurătate şi prietenie.

În zona rurală sunt păstrate anumite credinţe populare, superstiţii. Cum le vedeţi acum, în secolul 21? Care este rolul lor?

Andrei Gruzsniczki: Secolul 21 este doar un număr. Mituri, credinţe, cutume există în continuare peste tot. Ideea că civilizaţia înseamnă o rupere totală de supranatural nu se susţine în clipa în care pătrunzi adânc în universul rural. Dacă schimbăm perspectiva, într-un anumit sens, supranaturalul s-a transferat în zona digitală, dacă ne gândim că, aşa, ca prin farmec, putem comunica prin unde nevăzute cu oameni aflaţi la antipozi. Pare un miracol, nu? Superstiţiile vor dăinui în continuare alături de noi, se vor acomoda şi ele cu noile tehnologii şi vor fi preluate de acestea şi revalorificate. Divertismentul, turismul, credinţa, toate au nevoie de ele.

Putem spune că acest film are un rol în încercarea de a le aduce în atenţie, de a le conserva?

Andrei Gruzsniczki: Filmul aduce în atenţie, din punctul meu de vedere, în primul rând, puterea oamenilor de a trăi alături de ele şi de a se folosi de ele pentru un fel de confort psihic. Un film poate doar marca un moment din evoluţia existenţei. Poate fi un reper. Dacă el atrage atenţia asupra acestui univers supranatural şi deschide drum altor filme sau unor noi cercetări, atunci, da, va avea şi acest rol.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NATIONAL

Campioana U BT Cluj, victorie dificilă în al doilea meci al finalei Ligii Naţionale, cu vicecampioana CSM Oradea

Publicat

in

Campioana U Banca Transilvania Cluj a învins şi marţi, tot pe teren propriu, vicecampioana CSM Oradea, scor 74-69 (36-42), în al doilea meci din şapte programate în finala Ligii Naţionale. Seria se mută în Oradea Arena, în 18 şi 20 mai, potrivit news.ro

Campioana a jucat mult sub nivelul său în primele trei sferturi şi a fost condusă permanent de oaspeţi, chiar şi la diferenţe confortabile (37-26, min. 16). U BT Cluj şi-a revenit abia în sfertul 4, când şi-a regăsit ceva din ritmul arătat în EuroCup sau în primul meci al finalei cu CSM Oradea şi s-a impus, la mare luptă, pentru 2-0 la general.

Principalii marcatori ai partidei, la care au asistat 6.550 de spectatori, au fost Căţe 18 puncte, Stipanovic 13, pentru gazde, respectiv Richard 16, Tarolis 10, Baciu 10, pentru CSM Oradea.

Seria se mută în Oradea Arena, în 18 şi 20 mai, iar dacă va mai fi cazul, se va juca alternativ în Cluj şi Oradea, în 23, 26 şi 29 mai. Prima echipă care adună patru victorii câştigă titlul naţional.

U BT Cluj s-a calificat în finală neînvinsă în toată stagiunea internă, iar în penultimul act a dispus în trei partide de FC Argeş Piteşti (91-71, 101-74, 88-72). La rândul său, CSM Oradea a jucat cinci meciuri cu CSO Voluntari şi a încheiat cu 3-2 la general (79-73, 96-76, 78-96, 77-87, 93-66).

Este a treia finală, din care două consecutive, între cele două formaţii.

În total, CSM Oradea joacă a şaptea finală din istoria sa, având trei titluri în palmares (2016, 2018, 2019).

La rândul său, U BT Cluj evoluează în a noua finală, având patru titluri în palmares (2017, 2021, 2022, 2023). Baschetul clujean, prin CS Universitatea Cluj, mai are la activ şapte finale şi trei titluri, obţinute în 1992, 1993 şi 1996, iar un alt titlu este din 2011, când echipa se numea U Mobitelco.

Învinsele din semifinale, CSO Voluntari şi FC Argeş Piteşti joacă pentru medalia de bronz a sezonului (2-0 la general din cinci partide programate, 84-67 şi 96-62). Meciurile 3-4 vor avea loc în 17 şi 19 mai la Piteşti, iar un eventual decisiv va avea loc în 22 mai, din nou la Voluntari. Prima echipă cu trei victorii obţine medalia de bronz.

Citeste mai mult

NATIONAL

Cancelarul Scholz se opune serviciului militar obligatoriu în Germania: „Nu ar mai merge”

Publicat

in

Cancelarul german Olaf Scholz a declarat marţi că nu susţine reintroducerea serviciului militar obligatoriu în ţara sa, după modelul suedez, transmite DPA, preluată de Agerpres. Creștin-democrații din opoziție au anunțat, săptămâna trecută, vor reveni la sistemul recrutării, dacă vor câștiga alegerile din 2025.

Cancelarul german Olaf ScholzFoto: Kay Nietfeld / AFP / Profimedia

În cursul unei vizite la Stockholm, Olaf Scholz a fost întrebat de presă dacă Germania ar putea rezolva problema insuficienţei personalului militar prin înrolarea obligatorie, ca în Suedia. Cancelarul a răspuns că „până la urmă este vorba de modul în care putem convinge suficienţi bărbaţi şi suficiente femei să lucreze în Bundeswehr (forţele armate germane – n. red.) şi să îşi găsească acolo un loc de muncă”.

Serviciul militar a fost obligatoriu în Germania până în 2011, reaminteşte DPA. Scholz a apreciat că „asta nu ar mai merge. Erau mult mai mulţi soldaţi, erau mult mai multe cazărmi, era mult mai multă infrastructură care a trebuit construită. Nimic din toate astea nu mai este necesar astăzi şi nici nu este un plan urmărit de cineva”.

Efectivele Bundeswehr urmează să crească până în 2031 de la 182.000 la 203.000 de militari, iar ministrul apărării, Boris Pistorius, analizează posibilităţile. „Se aruncă propuneri”, a spus Scholz, „însă nu sunt deloc comparabile cu cea ce am avut în Germania. De aceea este bine să aşteptăm până apare o idee echilibrată”.

Când s-a renunţat la serviciul militar obligatoriu, în urmă cu 13 ani, la Berlin se aflau la putere creştin-democraţii. Aceştia au votat însă, săptămâna trecută, pentru revenirea treptată asupra măsurii, în caz că vor câştiga alegerile din 2025.

După ce a suspendat obligativitatea înrolării în 2010, Suedia a reintrodus această prevedere în 2017. Premierul suedez Ulf Kristersson a declarat că „desigur, fiecare ţară ia propria sa decizie privind modul de recrutare şi desfăşurare a soldaţilor. Cred că noi am găsit un model corespunzător pentru Suedia”.

În regatul scandinav, nu sunt recrutaţi toţi tinerii de ambele sexe din fiecare generaţie. Fiecare primeşte un chestionar, iar unii sunt invitaţi pentru instrucţie. Ulterior, un grup selecţionat primeşte oferte de angajare în armată.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend