După ce compania aeriană KLM a anunțat că renunță la zborurile către Ucraina, iar un avion cu proprietar irlandez ce venea din Madeira s-a oprit la Chișinău deși avea cursă la Kiev, autoritățile ucrainene caută soluții pentru a-i liniști pe operatorii aerieni și pe asiguratorii acestora, speriați de pericolul invaziei lui Putin.
Locul unde s-a prabusit zborul MH17, regiunea DonetskFoto: Sputnik / Profimedia Images
Tragedia din iulie 2014, când un avion al companiei Malaysia Airlines a fost doborât în momentul în care a trecut peste zona de conflict din estul Ucrainei, îi bântuie încă pe europeni. Și nu numai.
Atunci, toți cei 298 de pasageri ai zborului MH17 au murit, iar ancheta a scos la iveală faptul că avionul a fost lovit de o rachetă Buk adusă din Rusia în estul Ucrainei, de către separatiști. Moscova a negat orice implicare și a refuzat să-i extrădeze pe cei acuzați.
Avertismentele repetate ale SUA și NATO privind iminența războiului cu Rusia din aceste zile, precum și retragerea personalului ambasadelor occidentale din Kiev au speriat și companiile aeriene care nu vor să mai treacă vreodată printr-o tragedie cum s-a întâmplat în 2014.
Pe 12 februarie, a doua zi după ce Biden i-a anunțat pe aliați că „Putin s-a decis să invadeze Ucraina” și că este o chestiune de zile până-și va pune planul în aplicare, companie KLM a anunțat că-și anulează zborul din seara respectivă la Kiev și că va renunța și la celelalte curse.
Tot sâmbătă, un avion al companiei SkyUp a aterizat la Chișinău, deși avea drum până la Kiev după ce proprietarul aeronavei, care este rezident în Irlanda, i-a interzis ferm echipajului să intre în spațiul aerian al Ucrainei. Cei 175 de pasageri au fost transportați cu autocarele apoi la Kiev cu sprijinul autorităților ucrainene.
De altfel chiar Ucraina a recomandat companiilor aeriene să nu mai zboare deasupra apelor deschise ale Mării Negre, acolo unde Rusia desfășoară exerciții militare navale.
Mai mult de jumătate de miliard de euro pentru garantarea zborurilor
În același timp însă, luni, guvernul ucrainean a scos din fondul de rezervă al țării 16,6 miliarde de UAH (514 milioane euro), bani care vor fi folosiți pentru asigurarea zborurilor (pentru companii de asigurări, reasigurători, companii de leasing și transportatori aerieni).
„Decizia de astăzi este un semnal pentru comunitatea internațională că Ucraina este pregătită să își asume angajamente financiare pentru siguranța aeronavelor în spațiul aerian ucrainean. În special, începând de mâine, vom începe să garantăm obligațiile financiare ale companiilor de leasing. Fondurile alocate acoperă cazuri de asigurare pentru cel puțin 23 de aeronave.
Aș dori să subliniez încă o dată că nu există niciun motiv de panică, cele ucrainene rămân deschise, se creează în mod regulat zboruri mai mari către și dinspre Ucraina. Suntem în contact permanent cu partenerii noștri internaționali și cu companiile ucrainene pentru a preveni eventualele situații de criză”, a declarat Oleksandr Kubrakov, ministrul Infrastructurii al Ucrainei.
Decizia luată de autorități vine în contextul în care, după cum scrie pe surse publicația ucraineană Strana, un grup de mari companii internaționale de asigurări se pregătește să anunțe că nu vor acoperi eventualele evenimentele asigurate ale companiilor aeriene care zboară deasupra Ucrainei.
Ce înseamnă acest lucru în practică?
„Majoritatea aeronavelor folosite de companiile aeriene ucrainene și străine nu sunt în proprietatea acestora, ci sunt luate în leasing operațional. Locatorul solicită asigurare pentru valoarea costului aeronavei plus 10% (10-100 milioane USD) pentru a acoperi eventualele riscuri.
În plus, conform legislației internaționale, compania aeriană trebuie să asigure răspunderea civilă, pentru piața europeană costul unei astfel de asigurări este de 550 de milioane de dolari pe an. Fără aceasta din urmă, este pur și simplu imposibil să ridici avioanele de la sol”, a explicat pentru Strana șeful agenției de consultanță Friendly Avia Support Alexander Lanetsky.
Cu alte cuvinte, lipsa garanțiilor pentru asigurare înseamnă că călătoriile aeriene în Ucraina se pot opri complet. Sursele publicației ucrainene mai spun însă există informații încă de la începutul anului, din ianuarie mai exact, că mai mulți asigurători internaționali s-ar fi decis să nu mai acopere riscurile zborurilor deasupra Ucrainei (cu alte cuvinte, hotărârea nu ar fi strâns legată de anunțul de vineri al lui Biden privind iminența invaziei, acesta „doar ar fi accelerat” lucrurile).
Dar nu numai companiile aeriene străine ar putea renunța la zborurile în Ucraina, ci și cele locale.
„Asigurările pentru aeronave sunt complexe și costisitoare, de regulă, acestea sunt asigurate nu de o singură companie, ci de mai multe. De exemplu, un transportator aerian ucrainean poate avea asigurare de la o companie de asigurări ucraineană, dar întotdeauna cu reasigurare la Londra.
Dacă acestea nu mai acoperă riscurile, atunci nici companiile ucrainene nu vor mai putea zbura”, mai spun sursele citate de Strana.
În același timp, șeful Asociației Afacerilor de Asigurări, Vyacheslav Chernyakhovsky, a declarat pentru publicația respectivă că deși Ucraina nu este pe o listă a țărilor cu risc militar suplimentar (acolo unde se află de pildă Iran, Siria sau Yemen) este foarte probabil ca în curând „să vedem un cer literalmente gol, unde nu vor zbura nici companii străine, nici ucrainene”.
You must be logged in to post a comment Login