Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Concluziile Comisiei Europene, după 18 luni de pandemie

Publicat

in

Lansarea unui sistem european de colectare a informaţiilor privind pandemiile nou şi îmbunătăţit în 2021, numirea unui epidemiolog-şef european, stabilirea unui cadru pentru activarea unei stări de urgenţă pandemică la nivelul UE şi a unui set de instrumente pentru situaţii de criză, o abordare mai coordonată şi mai sofisticată în ceea ce priveşte combaterea prezentării de informaţii eronate şi a dezinformării, se numără printre cele zece concluzii al Comisiei Europene desprinse în urma pandemiei de COVID-19 în ultimele 18 luni.

Comisia Europeană prezintă marţi o comunicare referitoare la primele concluzii desprinse în urma pandemiei de COVID-19 în ultimele 18 luni şi, pornind de la aceste concluzii, îşi propune să îmbunătăţească acţiunile întreprinse la nivelul UE şi la nivel naţional, pentru a contribui la o mai bună anticipare a riscurilor la adresa sănătăţii publice şi a îmbunătăţi planificarea pentru situaţii neprevăzute, permiţând obţinerea unor reacţii comune mai rapide şi mai eficace la toate nivelurile, informează News.ro.

Sunt prezentate zece concluzii care se concentrează asupra aspectelor de ameliorat şi asupra acţiunilor care pot fi realizate mai bine în viitor. Cele zece concluzii nu sunt exhaustive, ci oferă o primă imagine de ansamblu asupra măsurilor care trebuie luate imediat în beneficiul tuturor europenilor:

  1. Detectarea mai rapidă şi îmbunătăţirea reacţiilor necesită o supraveghere sanitară temeinică la nivel mondial şi un sistem european îmbunătăţit de colectare a informaţiilor cu privire la pandemii. UE ar trebui să joace un rol de motor al eforturilor de elaborare a unui nou sistem global de supraveghere, solid şi bazat pe date comparabile. În 2021 va fi lansat un sistem european de colectare a informaţiilor privind pandemiile nou şi îmbunătăţit.
  2. Punerea la dispoziţie a unor avize ştiinţifice mai clare şi mai coordonate ar facilita deciziile politice şi comunicarea publică. Până la sfârşitul anului 2021, UE ar trebui să numească un epidemiolog-şef european şi să instituie o structură de guvernanţă corespunzătoare.
  3. O pregătire mai bună necesită investiţii, control şi revizuiri constante. Comisia Europeană ar trebui să elaboreze un raport anual privind stadiul pregătirii.
  4. Este necesar ca instrumentele de urgenţă să fie puse la dispoziţie mai rapid şi să fie mai uşor de activat. UE ar trebui să stabilească un cadru pentru activarea unei stări de urgenţă pandemică la nivelul UE şi un set de instrumente pentru situaţii de criză.
  5. Măsurile coordonate ar trebui să devină un reflex pentru Europa. Uniunea Europeană a sănătăţii ar trebui să fie adoptată rapid, înainte de sfârşitul anului, iar coordonarea şi metodele de lucru ar trebui consolidate între instituţii.
  6. Sunt necesare parteneriate public-privat şi lanţuri de aprovizionare mai puternice pentru a asigura fluxul de echipamente şi medicamente critice. O autoritate pentru pregătire şi răspuns în caz de urgenţă sanitară (HERA) ar trebui să fie operaţională până la începutul anului 2022 şi ar trebui instituit cât mai curând posibil un proiect important de interes european comun în domeniul sănătăţii, pentru a permite inovaţiile revoluţionare în domeniul farmaceutic. Graţie instrumentului „EU FAB”, UE ar urma să dispună de suficiente capacităţi mobilizabile în orice moment pentru a produce între 500 şi 700 de milioane de doze de vaccin pe an, jumătate din aceste doze putând fi puse la dispoziţie în primele 6 luni ale unei pandemii.
  7. O perspectivă paneuropeană este esenţială pentru accelerarea, extinderea şi eficientizarea cercetării clinice. Ar trebui instituită o platformă a UE pentru studii clinice multicentrice la scară largă.
  8. Capacitatea de a face faţă unei pandemii depinde de realizarea unor investiţii permanente şi sporite în sistemele de sănătate. Statele membre ar trebui să fie sprijinite pentru a consolida rezilienţa globală a sistemelor de sănătate, ca parte a investiţiilor pentru redresare şi rezilienţă.
  9. Prevenirea, pregătirea şi răspunsul în caz de pandemie reprezintă o prioritate generală pentru Europa. UE ar trebui să continue să fie un motor al reacţiei la nivel mondial, în special prin intermediul COVAX, şi să consolideze arhitectura securităţii sanitare mondiale, asumându-şi un rol principal în ceea ce priveşte întărirea Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Totodată, ar trebui dezvoltate, parteneriate de pregătire pentru pandemii cu parteneri-cheie.
  10. Ar trebui pusă la punct o abordare mai coordonată şi mai sofisticată în ceea ce priveşte combaterea prezentării de informaţii eronate şi a dezinformării.

Raportul referitor la primele concluzii desprinse în urma pandemiei de COVID-19 va constitui o bază pentru discuţia liderilor din cadrul Consiliului European din iunie. Documentul va fi prezentat Parlamentului European şi Consiliului Uniunii Europene şi va fi urmat de măsuri concrete ale Comisiei în a doua jumătate a anului 2021.

„Reacţia globală a UE în faţa pandemiei a avut o anvergură fără precedent şi s-a produs în timp record, demonstrând importanţa cooperării în Europa. Împreună, am realizat ceea ce niciun stat membru al UE nu ar fi putut face de unul singur. În acelaşi timp, însă, am învăţat ce funcţionează bine şi ce am putea ameliora în situaţia unor pandemii viitoare. Acum trebuie să transformăm lecţiile învăţate în schimbări”, a declarat preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

Vicepreşedintele pentru promovarea modului de viaţă european, Margaritis Schinas, a afirmat: „În ciuda faptului că politica în domeniul sănătăţii la nivel european se află încă la început, răspunsul UE în faţa pandemiei a fost amplu şi a inclus o gamă largă de iniţiative fără precedent care au fost concepute şi puse în practică în timp record. Am acţionat cu rapiditate, ambiţie şi coerenţă. Acest lucru a fost posibil şi datorită solidarităţii fără precedent demonstrate între instituţiile UE, care au asigurat un răspuns unitar din partea Uniunii. Este o lecţie preţioasă, din care trebuie să învăţăm în continuare. Nu este însă momentul să ne relaxăm. Astăzi, identificăm domenii specifice în care ştim deja că putem şi trebuie să facem mai mult pentru a asigura în viitor un răspuns mai eficace în materie de sănătate. Această criză poate fi un catalizator pentru continuarea integrării europene în domenii în care este extrem de necesară.”

În opinia comisarului pentru sănătate şi siguranţă alimentară Stella Kyriakides, trebuie să transformăm această criză sanitară fără precedent într-o oportunitate de a reconstrui pe baze mai solide.

”Principala concluzie desprinsă în urma crizei provocate de pandemia de COVID-19 este că trebuie să transformăm soluţiile ad-hoc utilizate pentru a face faţă crizei în structuri permanente care ne vor permite să fim mai bine pregătiţi în viitor. Trebuie să instituim cât mai curând posibil o Uniune Europeană a sănătăţii puternică. În faţa unei noi pandemii sau ameninţări la adresa sănătăţii publice nu avem timp de pierdut. Măsurile de urgenţă trebuie să devină capacitate structurală. Solidaritatea, responsabilitatea, efortul comun la nivel european în faţa ameninţărilor care ne afectează pe toţi în egală măsură – iată ceea ce ne va susţine în această criză şi în cele care vor mai veni”, a subliniat ea.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

Campionatul European feminin începe joi, la Rimini, cu echipa României între participante

Publicat

in

De

Campionatul European feminin debutează joi, la Rimini, cu calificările, iar echipele României, senioare şi junioare, se află între participante.

La competiţia găzduită de Rimini, între 2-5 mai, echipa de senioare a României include sportivele Ana Maria Bărbosu, Sabrina Maneca Voinea, Lilia Cosman, Amalia Ghigoarţă, Maria Ceplinschi, însoţite de antrenorii Camelia Voinea, Corina Moroşan, Patrick Kiens, Florin Cotuţiu şi Daymon Jones.

Calificările încep la ora 13.30, iar gimnastele tricolore fac parte din subdiviziunea a doua, alături de reprezentantele Franţei, Germaniei, Bulgariei, Slovaciei, Sloveniei, Letoniei şi Portugaliei.

La finalul primei zile de competiţie se vor stabili medaliatele la individual-compus şi gimnastele calificate în finalele pe aparate, respectiv pe echipe.

La junioare, calificările debutează vineri, tot de la 13.30, iar echipa României le include pe Anamaria Mihăescu, Adelina Ionescu, Nelli Papana, Ariana Cotu şi Alexia Blănaru, însoţite de antrenorii Adela Popa, Dan Potra şi Sebastian Nemeş.

Echipa României va concura tot în a doua subdiviziune, alături de reprezentantele Italiei, Germaniei, Islandei, Finlandei, Macedoniei de Nord, Bulgariei, Greciei şi Cehiei.

La finalul competiţiei din cele patru subdiviziuni se vor acorda medaliile la individual-compus şi echipe, precum şi gimnastele calificate în finalele pe aparate.

Finalele pe aparate au loc sâmbătă (senioare) şi duminică (junioare), iar în ultima zi este programată şi finala pe echipe la senioare.

Citeste mai mult

NATIONAL

România a intrat într-o prăpastie economică: datoria statului a crescut puternic/ Un nou nivel record

Publicat

in

De

Datoria publică a României a crescut puternic în luna februarie, cu circa 40 de miliarde de lei, de la 801,69 miliarde lei în ianuarie la 841,29 miliarde lei, potrivit datelor analizate de Profit.ro, relatează News.ro.

Creşterea rapidă a datoriei la începutul anului are loc ca urmare a strategiei Finanţelor de a împrumuta în primele luni o parte mare din necesarul de finanţare pentru întreg anul. Pe măsură ce statul va face în cursul anului plăţi mai mari în contul datoriei, la termenele prevăzute, acest impact se va diminua, notează Profit.ro.

Un alt aspect important este că gradul de îndatortare din februarie se situează la 52,4% din PIB, în timp ce îndatorarea pentru ianuarie,, anunţată iniţial la 50,2% din PIB, a fost revizuită la 49,9% din PIB.

Posibile urmări

Peste 50% din PIB, Guvernul ar trebui să adopte automat unele măsuri de reducere a cheltuielilor, pentru a ţine deficitul sub control, dar derogările pe care autorităţile şi le dau în mod frecvent de la Legea responsabilităţii fiscal-bugetare au redus ca importanţă existenţa în lege a acestei prevederi de stabilizare.

De asemenea, depăşirile pragului de 50% , înregistrate în mai multe rânduri în ultimii ani, au fost toate temporare şi de scurtă durată, iar Guvernul a preferat să transmită că preferă să stimularea economiei prin investiţii (şi creşterea PIB, baza de raportare) pentru a ţine sub control gradul de îndatorare.

O nouă reglementare UE

Statele membre UE au adoptat luni, definitiv, noi reguli care reglementează nivelul datoriei publice pe care o ţară UE o poate acumula şi mărimea deficitului bugetar permis, a anunţat preşedinţia belgiană, transmite DPA.

“Noua legislaţie va îmbunătăţi în mod semnificativ cadrul existent şi va oferi reguli eficiente şi aplicabile pentru toate ţările membre. Ele vor asigura finanţe publice garantate şi sustenabile, vor creşte accentul pe reforme structurale şi investiţii pentru a stimula creşterea şi crearea de locuri de muncă în UE”, a declarat ministrul belgian al Finanţelor, Vincent Van Peteghem, informează Agerpres.

Adoptarea luni de către statele membre era ultimul pas necesar pentru ca noile norme fiscale să intre în vigoare, după votul de săptămâna trecută din Parlamentul European.

Noile reguli menţin limitele privind datoria şi deficitul public prevăzute în tratate, la 60%, respectiv 3% din PIB, dar oferă mai mult spaţiu de manevră ţărilor pentru a-şi negocia traseele de ajustare cu Comisia Europeană în planuri pe patru ani, care pot fi extinse la şapte dacă adoptă reforme şi investiţii.

De asemenea, sunt prevăzute ţinte comune de reducere pentru a se asigura că ajustările nu sunt amânate. Ţările care depăşesc limita datoriei trebuie să îşi reducă datoria cu un punct procentual în fiecare an atunci când aceasta depăşeşte 90% din PIB şi cu jumătate de punct dacă nu atinge acel nivel. Statele cu un deficit de 3% vor trebui să-l corecteze în continuare până la 1,5% pentru a avea o rezervă la care să poate recurge în vremuri de criză.

Comisia Europeană va monitoriza dacă ţările respectă calea de ajustare şi poate depune o plângere dacă nu este cazul.

Reforma reduce cuantumul sancţiunilor, care va fi de 0,05% din PIB o dată la şase luni dacă nu acţionează pentru a-şi corecta abaterile, dar prevede o aplicare mai automată a acestora pentru a evita repetarea situaţiei din cadrul actual, ale căror amenzi sunt atât de mari încât, practic, nu au fost folosite.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend