Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

China lansează peste câteva zile o misiune spațială prin care vrea să aducă mostre de rocă de pe fața nevăzută a Lunii

Publicat

in

​China va lansa în primele zile din luna mai una dintre cele mai importante misiuni spațiale din istoria sa: Chang’e-6, care-și propune să aducă, în premieră, mostre de rocă și sol de pe fața nevăzută a Lunii. În anii următori misiunile vor deveni și mai complicate, scopul fiind de a duce și „taikonauți” pe Lună, până în 2030.

Sonda Chang’e-6 și racheta Long March-5 Y8Foto: Liu Fang / Xinhua News / Profimedia

Misiunea Chang’e-6 ar trebui să fie lansată în această săptămână și va dura 53 de zile. Va fi complicată, pentru că scopul este de a aduce pe Terra materiale de pe fața ascunsă a Lunii, iar dificultățile sunt numeroase. Sonda își propune să colecteze 2 kg de mostre selenare.

În pregătirea acestei misiuni, China a lansat în martie și un satelit de retransmisie a semnalelor. Queqiao-2 va orbita în jurul Lunii şi va retransmite semnale către şi de la misiunea Chang’e-6.

Acest satelit va fi utilizat și pentru misiunile Chang’e-7 și 8, programate pentru 2026 și 2028 – misiuni care-și propun începerea explorării polului sud lunar, în căutare de apă înghețată.

China a adus în 2020 pe Terra mostre de pe partea vizibilă a Lunii, dovedind că tehnologia sa este viabilă. Cantitatea a fost importantă: 1,73 kg.

Polul sud Lunar este considerat ca fiind o zonă esențială pentru viitoarele explorări, în ideea de a stabili un avanpost locuit pe Lună, fiindcă gheața polară ar putea susține funcționarea viitoarelor baze spațiale, fără a mai fi nevoie ca resurse extrem de scumpe să fie aduse de pe Terra.

Cum este fața ascunsă a Lunii

Această față ascunsă este foarte diferită de cea care este vizibilă. Fața pe care o vedem este compusă din câmpii întinse formate din lavă răcită, numite „maria” (din latinescul pentru mări). Fața îndepărtată este plină de cratere, fiindcă a fost lovită de asteroizi.

Lipsa activității vulcanice pe fața ascunsă a Lunii înseamnă că acolo sunt mai multe cratere ce nu au fost acum mult timp acoperite de scurgeri de lavă, păstrând materiale de la primele etape de formare a Lunii.

O sondă chineză, Chang’e 4, a aselenizat acolo, în 2019.

A fost o lovitură de imagine pentru China, țară care a vrut să arate că programul său spațial a ajuns să fie unul de clasă mondială, reușita fiind una importantă din punct de vedere tehnic, dar și simbolic. Rover-ul Yutu 2 a trimis informații despre solul din acel crater, după ce a folosit un radar care făcea investigații ale solului.

Multe fotografii a trimis în ultimii ani și Lunar Reconnaissance Orbiter, de la NASA.

De ce are Luna o față ascunsă

De ce nu vedem toată suprafața Lunii de pe Terra? Luna prezintă întotdeauna aceeași față spre Pământ și asta înseamnă că o parte a Lunii rămâne întotdeauna ascunsă de ochii noștri. Dar ar fi o greșeală să numim acea față ca fiind „întunecată” („dark side of the moon”, după cum suna titlul unui celebru album Pink Floyd).

Această față ascunsă a Lunii, cu teren accidentat, a fost fotografiată pentru prima dată de o sondă spațială sovietică numită Luna 3 în 1959 și a fost văzută direct de oameni pentru prima oară în 1968, de către astronauții misiunii americanii Apollo 8.

O singură și aceeași față a Lunii este vizibilă de pe Terra, deoarece Luna posedă o perioadă sinodică egală cu perioada sa de revoluție (27,3 zile), fenomen denumit rotație sincronă. Partea complementară este, prin urmare, invizibilă de pe Terra, și nu se știa nimic despre ea până ce nu a fost fotografiată acum peste 60 de ani.

Rotația sincronă descrie rotația unui corp ceresc în jurul altuia, în care perioada de rotație a satelitului este egală cu perioada orbitală în jurul corpului față de care se rotește și, prin urmare, arată mereu aceeași emisferă către corpul față de care se rotește.

Surse: Reuters, South China Morning Post

Citeste mai mult
Click si comenteaza

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NATIONAL

Google extinde disponibilitatea funcţiilor de AI din Search

Publicat

in

Setul de funcţii Search Generative Experience, prin care Google oferă informaţii suplimentare cu ajutorul AI, va fi disponibil pentru un număr mai mare de utilizatori din mai multe ţări.

Google anunţă disponibilitatea funcţiilor de AI din motorul de căutare al companiei pentru toţi utilizatorii din Statele Unite, potrivit news.ro.

Funcţiile de AI din Google depăşesc stadiul de simplu experiment şi, în curând, vor fi disponibile şi în alte ţări, anunţă compania, care spune că, până la finele anului, peste un miliard de oameni vor avea acces la acestea.

Din cadrul acestor funcţii face parte aşa-numita AI Overviews, care oferă informaţii suplimentare atunci când observă că utilizatorul este interesat de un anumit subiect.

Tot în cadrul motorului de căutare, inteligenţa artificială va putea fi folosită pentru a face planificări. Compania oferă exemplul unui plan alimentar pe câteva zile, care este simplu de pregătit.

Google spune că AI-ul va fi util şi celor care plănuiesc vacanţe sau vizitarea unor oraşe, putând oferi idei şi planuri de vizionare a obiectivelor turistice.

Aceste informaţii, venite prin intermediul inteligenţei artificiale, vor fi afişate automat atunci când aceasta consideră că sunt necesare.

Citeste mai mult

NATIONAL

VIDEO| Directorul CNAIR face anunțul așteptat de către toți românii: Când vom circula pe autostrada care va traversa Carpații

Publicat

in

Directorul CNAIR, Cristian Pistol, susține că, de departe, cel mai important și mai complex proiect care se construiește în România este Autostrada Sibiu-Pitești, autostradă care traversa Carpații și va lega Vestul de Estul Europei. Pistol a explicat că tronsoane din această autostradă vor fi date pe rând în circulație, iar termenele de finalizare sunt cuprinse în următorii 4 ani, urmând ca în 2028 să traversăm Carpații.

”Construcția acestei autostrăzi este extrem de importantă, nu doar pentru România, ci și pentru economia europeană. Autostrada Sibiu – Pitești este deosebit de relevantă pentru desfășurarea traficului pe Coridorul IV Pan European, deoarece asigură la nivel funcțional o traversare de la Vest la Est a teritoriului național.

De asemenea, este și prima legătură cu rețeaua rutieră europeană care traversează Munții Carpați. Acest obiectiv al României și al Uniunii Europene este așteptat de mai bine de trei decenii de către români.

La momentul finalizării, autostrada Sibiu-Pitești va avea 122,11 km și va completa coridorul 4 Pan European pe A1.”, a explicat Cristian Pistol, într-un interviu pentru Capital.

Când vom circula pe Autostrada Sibiu-Pitești

Cristian Pistol a explicat că, în prezent, se lucrează la cele două tuneluri Daniela și Alina, care vor străpunge Carpații. Cel mai târziu în anul 2028 va fi dat în circulație și ultimul tronson al acestei autostrăzi.

”Primii 13,17 km ai acestei autostrăzi, între Sibiu și Boița au fost deschiși circulației în decembrie 2022.

Secțiunea 2, Boița – Cornetu (31,33 km) este în etapa finală de Proiectare și anul acesta va începe construcția primilor kilometri ai acestei secțiuni care are termen contractual de finalizare anul 2028.

Aceeași situație este și în derularea contractului pentru construcția secțiunii 3, Cornetu – Tigveni (37,40 km)

Secțiunea 4, Tigveni – Curtea de Argeș, (9,86 km.) este în plin șantier, stadiul fizic a ajuns la 25,5%, iar termenul contractual de finalizare este anul 2027.

Aici au început forajele pentru construcția celebrului tunel Momaia în lungime de 1,35 km. Acest tunel este compus din două galerii în lungime totală de 2,7 km.

Săpăturile la tunel au ajuns la 415 m în galeria dreaptă și la 285 m în galeria stângă, fiind excavați până acum, din cele două galerii, peste 110.000 mc.

Forarea piloților a ajuns la un stadiu de 77%.

Pentru terasamente au fost săpați peste 320.000 mc.

În baza de producție au fost realizate primele 2 grinzi, urmând să înceapă și execuția de predale și alte elemente prefabricate necesare acestui proiect.

Lucrările pe secțiunea 5, Curtea de Argeș – Pitești (30,35 km), au ajuns la un stadiu fizic de 63 % și chiar dacă termenul contractual de finalizare a lucrărilor este 2025, sper ca la finalul acestui an să fie posibilă deschiderea circulației și pe primii km de autostrada ai acestei secțiuni.

Valoarea totală a acestei investiții este de 13,57 miliarde lei fără TVA.”, a mai explicat Cristian Pistol.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend