Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Povestea impresionantă a Gării din Iaşi: Țarul Alexandru al Rusiei a fost primit într-un salon din Palatul Gării, clădire construită în stil gotic veneţian

Publicat

in

Gara Iaşi are o istorie aparte, care trebuie să fie cunoscută, iar o întoarcere în timp înseamnă explorarea unei lumi apuse, dar pline de mister. Istoricul Sorin Iftimi spune pentru AGERPRES povestea Gării din Iaşi.

Potrivit acestuia, introducerea căii ferate în Moldova a reprezentat o adevărată revoluţie tehnică şi, totodată, un mod de a lega vechea capitală a ţării de Europa şi, ulterior, de Bucureşti.

“Se ştie că astfel de proiecte au existat încă din timpul domniei lui Mihail Sturdza. Erau propuneri venite de la o firmă din epocă, de la Cernăuţi, prin 1842, pentru a construi o asemenea cale ferată, dar lucrurile nu erau suficient de coapte. În timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza s-au făcut şi proiecte agreate de societatea vremii. Era vorba de o cale ferată care traversa Moldova de la nord la sud, pe Valea Siretului, pe lângă Mirceştii lui Vasile Alecsandri, însă şi aceasta a rămas un proiect. Lucrurile au devenit mai concrete ceva mai târziu, în timpul domniei lui Carol I, după 1866, când o companie austriacă construia calea ferată de la Lemberg, vechiul Liov, la Cernăuţi – Suceava şi putea să facă legătura cu Moldova. Este compania care îşi luase numele de Lemberg Czernowitz Eisenbahn, care a obţinut această concesie la 1867. Directorul companiei era Victor Ofenheim, care semnase deja acest contract preliminar. Calea ferată avea să schimbe echilibrele vechilor căi de comunicaţie din Moldova”, explică istoricul Sorin Iftimi.

Cei de la Lemberg Czernowitz Eisenbahn au construit şi traseul de la Suceava la Roman, cu legătură de la Paşcani.

“Era drumul spre Bucureşti, dar concesionase doar o parte din acest drum şi cu o deviaţiune cu legătură colaterală pentru Iaşi, o mică capitală a Moldovei. Cu acest prilej s-a construit şi gara în mlaştinile Bahluiului, într-o zonă foarte joasă a oraşului. Trenul ridica probleme deosebite”, spune istoricul.

Clădirea Gării Iaşi era şi continuă să fie una aparte şi impunătoare. Ea a fost construită în stil gotic veneţian, faţada fiind inspirată după Palatul Dogilor din Veneţia. Clădirea centrală are 113 camere şi are o lungime totală de aproape 134 metri. La etaj, în partea centrală, are o logie cu cinci ochiuri şi coloane de piatră sculptată, iar deasupra se află trei ogive sculptate la rândul lor. La inaugurare, clădirea era roz, logia fiind însă de culoare roşie.

“S-a făcut o clădire fermecătoare în felul ei, un stil neogotic, concepută de un arhitect austriac, Johan de Wachter. Acest neogotic a fost colorat într-un mod foarte exotic cumva în epocă, în nuanţe de roz. Probabil că un roz prăfuit combinat cu un roşu antic. Palatul Gării avea o logie care se inspira la decoraţiuni de la Palatul Dogilor din Veneţia. Deci s-a stabilit că este un neogotic veneţian. Aici şi-a stabilit sediul şi compania respectivă din Moldova”, a povestit Iftimi.

Noua cale ferată a fost inaugurată pe 20 mai 1870, după calendarul nou, 9 iunie 1870, deşi clădirea gării încă nu era terminată şi încă se mai lucra la finisaje. Abia prin 1872 a fost finalizată această gară, care de-a lungul deceniilor care aveau să urmeze va fi ‘teatrul’ unor evenimente foarte importante în istoria naţiunii.

“Este interesant că la Bucureşti era acea cale ferată Bucureşti – Giurgiu. Într-o vreme în care Iaşiul şi Bucureştiul nu erau legate direct prin cale ferată, parlamentarii de la Iaşi care voiau să ajungă la Parlamentul de la Bucureşti luau trenul spre Suceava – Cernăuţi – Lemberg – Viena şi apoi coborau cu vaporaşul pe Dunăre până la Giurgiu, şi de acolo la Bucureşti. Economiseau astfel două zile de drum, pentru că drumul cu poştalionul între cele două oraşe dura cam patru zile. Este foarte interesantă această legătură a Iaşiului cu Lembergul, un oraş care încă din Evul Mediu a avut o relaţie foarte specială cu Iaşiul în ceea ce priveşte căile de comerţ. De asemenea, este interesant că cel de-al doilea fragment de cale ferată important, după 1874, a fost făcut de o firmă cu capital românesc. Un inginer Grigore Iliat a avut această iniţiativă şi a construit 21 de kilometri de cale ferată între Iaşi şi Ungheni, peste Prut, ce făcea legătura spre Rusia, dar practic spre Marea Neagră, spre Odessa, care era punctul principal. Aceasta era axa comercială, axă de transport prin care oraşul Iaşi devenea un nod important. Diferenţa era că pentru Rusia calea ferată era cu ecartament lat şi nu se potrivea cu cea austriacă, pentru a se face o joncţiune directă. Aşa că în Iaşi a apărut acea Vamă sau Antrepozite, unde această linie cu ecartament larg transporta spre Rusia grâu, petrol, sare. Cam astea erau principalele mărfuri. Podul de la Ungheni se leagă de numele lui Gustave Eiffel, care a fost invitat de ruşi să îl construiască, ceea ce a prilejuit prezenţa lui în Moldova. Astfel a apărut la Iaşi Hotelul Traian, astfel a apărut pe moşia lui P.P Carp de la Ţibăneşti un plan al moşiei şi capela care se leagă de numele marelui arhitect”, precizează istoricul.

Ulterior, Gara Iaşi a fost marcată de momente importante.

“Dacă ar fi să ne referim la Războiul de Independenţă din 1877, ţarul Alexandru al Rusiei a vrut să treacă cu armatele ruseşti mult mai uşor peste Prut şi să îşi deplaseze mult mai uşor trupele la Dunăre pe calea ferată. Este ceea ce Eminescu anticipase şi scria în presa conservatoare a epocii. El intuise acest rol strategic al acestei linii, că va avea o aplicaţie militară. Din punct de vedere economic – faptul că din România se vor putea extrage mult mai multe materii prime – grâu, lemne, vite şi alte asemenea bunuri, nu în condiţii foarte favorabile pentru partea română. Momentul Războiului de Independenţă este foarte important pentru Gara Iaşi. Aici ţarul a fost primit într-un salon special din Palatul Gării, era foarte frumos amenajat cu plante exotice, cu tablouri, şi toate oficialităţile l-au întâmpinat începând cu prim-ministrul Brătianu şi alte oficialităţi locale. Ceea ce nu-mi imaginez cum s-a procedat este faptul că ţarul nu a venit pe linia din faţa gării, linia austriacă, ci pe linia de vizavi, cea cu ecartament larg. Ar mai fi de spus că trebuia făcută transbordarea mărfurilor de pe linia îngustă pe cealaltă şi că Rusia a acceptat ca acest lucru să se întâmple pe teritoriul românesc, dar a fost în avantajul părţii române pentru că erau nişte operaţiuni şi nişte costuri care la momentul respectiv erau în favoarea părţii române”, afirmă Sorin Iftimi.

Iar istoricul continuă să ne dezvăluie istoria Gării din Iaşi.

“Spuneam că această cale ferată – prelungirea de la Roman la Bucureşti – a fost construită mai târziu, ea fiind concesionată unei alte firme – Strosberg, despre care se ştie că în epocă au fost diverse discuţii din cauza costurilor acestor operaţiuni, iar după 1880 s-a făcut şi calea ferată spre Vaslui. Gara Iaşi reprezenta atunci legătura cu lumea. Însemna mult mai mult decât înseamnă astăzi (…). Atunci era, într-adevăr, poarta de intrare în oraş, poarta de plecare spre Occident, spre Odessa, spre Bucureşti. În Primul Război Mondial, când la Iaşi s-a refugiat întreaga ţară, în toamna anului 1916, în căutarea unei locuinţe, a unui adăpost, în Gară era un birou de triaj care se străduia să asigure câte o gazdă, o locuinţă tuturor celor rămaşi fără adăpost. Apoi războiul s-a simţit tot mai mult pentru că Iaşiul a devenit un adevărat spital, pentru că erau multe spitale militare de campanie şi trenuri întregi de răniţi erau descărcate în gară. Se circula greu în timpul războiului, erau mulţi răniţi care ajungeau la Iaşi chiar şi după 3 – 4 zile. Pentru mulţi dintre ei era mult prea târziu. Apoi a fost epidemia de tifos care a invadat oraşul Iaşi. La fel, la Gară, era un medic care îi tria pe cei nou veniţi. Aşa se face că într-un timp foarte scurt au fost numiţi zece astfel de medici, pentru că fiecare dintre ei a murit după ce a contractat boala şi s-au sacrificat plini de devotament pe altarul profesiei”, aminteşte acesta.

În cel de-Al Doilea Război Mondial, oraşul a avut de înfruntat o perioadă foarte grea, mai spune istoricul.

”Acest război a lăsat urme mult mai grele decât Primul Război Mondial. Oraşul Iaşi a fost distrus în mare parte în Al Doilea Război Mondial de bombardamente, dar şi de cutremurul din 1840. Atunci a suferit o schimbare destul de radicală. În acest moment, mai ales la începutul războiului, erau foarte mulţi refugiaţi din Bucovina şi Basarabia, după cedarea teritoriilor, iar apoi trenurile erau pline de răniţi. Trebuie să amintim şi de drama din vara anului 1941, când au fost două trenuri care au transportat evrei din Iaşi arestaţi în timpul Pogromului şi i-a condus spre moarte pe mulţi dintre cei care au fost îmbarcaţi în condiţii total nepotrivite. S-a întâmplat ca trei sferturi din cei îmbarcaţi să rămână fără viaţă. Ulterior, în Gara Iaşi s-a reluat o activitate cât de cât normală în 1946″, arată acesta.

Un moment important a fost după 1950 – 1953, când Gara Iaşi a fost modernizată.

“S-au înlocuit grinzile din lemn cu altele din beton, s-a introdus încălzire centrală, s-a modificat distribuţia unor încăperi. Mai apare acum ceva insolit, în mijlocul clădirii a fost înălţat un turn purtător de ceas, ceas cu patru cadrane, dar care avea o fleşă foarte înaltă, de vreo 10-11 metri, pe care era pusă o stea roşie cu cinci colţuri, asemănătoare cu cea de la Kremlin, care domina oraşul atunci. De fapt, majoritatea clădirilor din Iaşi au primit atunci câte o stea roşie. O anecdotă din epocă spune că Nikita Hrusciov, liderul Rusiei Sovietice de atunci, s-a aflat în trecere prin Iaşi, a fost un moment în care a fost salutat aici în gară şi a fost intrigat de această fleşă cu stea care bănuiesc că estetic nu era prea reuşită, iar el a întrebat: ‘Ce e asta? E Kremlinul? Nu se poate aşa ceva!’. După trecerea lui, autorităţile au decis să renunţe la fleşa respectivă. Ea mai poate fi văzută în câteva poze mai vechi. Gara a rămas cu înfăţişarea pe care o cunoaştem cu toţii, din anii 60-70”, menţionează Sorin Iftimi.

Totodată, pentru traficul internaţional a fost construită, în perioada 1952 – 1954, Gara Internaţională Nicolina, iar puţine trenuri care mai treceau în perioada comunistă veneau dinspre Moscova şi se îndreptau spre Sofia sau Istanbul. În 1956, 1962, 1968 şi 1970 prin această gară au trecut trenurile în care se afla conducerea RSF Iugoslavia sau delegaţia condusă de preşedintele URSS Leonid Brejnev.

De aproape zece ani, clădirea cu două etaje se află într-un stadiu avansat de degradare şi reprezintă un real pericol pentru trecători, întrucât bucăţi de tencuială se desprind de pe pereţi. Din băncile de altădată nu a mai rămas aproape nimic, vegetaţia a crescut necontrolat, iar peronul este doar o amintire a vremurilor de demult.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

„Victoria Shi”: Ucraina are un purtător de cuvânt generat de inteligența artificială

Publicat

in

De

Ministerul ucrainean al Afacerilor Externe a anunțat miercuri că un purtător de cuvânt generat de inteligența artificială (AI) va fi de acum înainte responsabil de comentarea afacerilor consulare prin citirea textelor care vor trebui totuși să fie în continuare scrise de oameni, potrivit AFP.

Victoria Shi a UcraineiFoto: Captura Twitter

„Pentru prima dată în istorie, Ministerul ucrainean al Afacerilor Externe a creat o personalitate digitală care utilizează tehnologii de inteligență artificială pentru a comenta oficial informațiile consulare pentru mass-media”, a precizat instituția.

Acest avatar se numește Victoria Shi, un prenume care evocă „victoria” țării sale în războiul împotriva invaziei rusești și un nume de familie care înseamnă pur și simplu „AI” în ucraineană.

„Sunt o persoană digitală. Acest lucru înseamnă că textul pe care îl auziți nu a fost citit de o persoană reală. A fost creat de inteligența artificială”, a declarat noua purtătoare de cuvânt, care are trăsăturile unei tinere, în primul său videoclip pe YouTube.

Cu toate acestea, biroul de presă al Ministerului de Externe a declarat pentru AFP că comunicatele vor fi „scrise și verificate de persoane reale”.

„Inteligența artificială ne ajută doar să generăm partea vizuală”, a explicat acesta.

Declarațiile sale viitoare vor fi publicate online și puse la dispoziția jurnaliștilor. Ministerul a precizat că aceasta nu va înlocui purtătorul său de cuvânt oficial, care este real, și se va ocupa doar de afacerile consulare.

Inteligența artificială este o tehnologie în creștere rapidă care a devenit indispensabilă în ultimii ani.

Citeste mai mult

NATIONAL

Siguranța conturilor poate fi îmbunătățită prin utilizarea unui manager de parole sau autentificarea în doi factori

Publicat

in

De

Parolele rămân o ţintă majoră pentru hackeri şi alţi actori din sfera ameninţărilor cibernetice, iar în acest context aplicaţiile de tip manager de parole şi metode de autentificare cu doi factori (2FA) reprezintă soluţii foarte bune pentru reînnoirea cheilor de acces, notează specialiştii Eset, într-un articol publicat pe blogul din România al companiei.

“În ultimii ani, s-a vorbit mult despre potenţialul tot mai mare al autentificării fără parolă şi al cheilor de securitate. Datorită omniprezenţei funcţiei de recunoaştere faciale bazată pe smartphone, posibilitatea de a vă conecta la aplicaţiile preferate sau la alte servicii doar printr-o simplă privire (sau folosind o altă metodă de autentificare biometrică, de exemplu) este acum o realitate şi o modalitate simplă şi sigură de acces pentru mulţi utilizatori. Dar încă nu este regula, mai ales în lumea desktop-urilor, iar mulţi dintre utilizatori încă se bazează pe vechile parole (…) Până nu cu mult timp în urmă, se recomanda o rotaţie regulată a parolelor pentru a reduce riscul de furt sau de compromitere de către infractorii cibernetici. Perioada vehiculată de schimbarea a parolei era între 30 şi 90 de zile. Cu toate acestea, vremurile se schimbă, iar cercetările sugerează că schimbarea frecventă a parolelor, mai ales urmând un program stabilit, nu îmbunătăţeşte neapărat securitatea conturilor. Cu alte cuvinte, nu există un răspuns universal la întrebarea când ar trebui să vă schimbaţi parolele. (…) acum trăim într-o lume în care găsim aplicaţii de tip manager de parole şi metode de autentificare cu doi factori (2FA)”, explică specialistul Eset, Phil Muncaster, într-o analiză detaliată.

Potrivit acestuia, în cazul managerului de parole, ajută utilizatorul să stocheze şi să-şi amintească parolele lungi, puternice şi unice pentru fiecare cont. Unele aplicaţii de tip manageri de parole au acum încorporată funcţia de monitorizare dark web pentru a semnala automat când datele de conectare ar putea fi compromise şi distribuite pe site-urile dark web.

În ceea ce priveşte autentificarea cu doi factor, se adaugă un strat suplimentar de securitate procesului de logare cu parolă.

Experţii din cadrul Institutului Naţional de Standarde şi Tehnologie din SUA (NIST) şi ai Centrului Naţional de Securitate Cibernetică din Marea Britanie (NCSC) nu recomandă ca utilizatorii să fie obligaţi să îşi schimbe parolele la fiecare câteva luni, cu excepţia cazului în care sunt îndeplinite anumite criterii.

“Conform NIST, utilizatorii au tendinţa de a alege şi memora parole mai slabe atunci când ştiu că vor trebui să le schimbe în viitorul apropiat. Iar atunci când aceste schimbări au loc, ei aleg adesea parole care sunt similare cu vechile parole memorate prin aplicarea unui set de transformări comune, cum ar fi schimbarea unui număr din parolă. Această practică oferă un fals sentiment de securitate, deoarece, dacă o parolă anterioară a fost compromisă şi nu o înlocuiţi cu una puternică şi unică, atacatorii o vor putea sparge din nou cu uşurinţă. De asemenea, parolele noi, mai ales dacă sunt create la fiecare câteva luni, sunt mai susceptibile de a fi notate undeva scrise şi/sau uitate, potrivit NCSC. Mai mult de atât, “această ipoteză reprezintă unul dintre acele scenarii de securitate contra-intuitive; cu cât utilizatorii sunt forţaţi să schimbe parolele mai des, cu atât mai mare este vulnerabilitatea generală la atacuri. Ceea ce părea a fi un sfat perfect raţional, stabilit de mult timp, se pare că nu rezistă la o analiză riguroasă a întregului sistem”, susţine NCSC”, se menţionează în articolul Eset.

Cu toate acestea, există mai multe scenarii care necesită schimbarea parolei, în special pentru conturile cele mai importante, precum: o breşă de securitate a datelor suferită de către o terţă parte, parolă slabă şi uşor de ghicit sau de spart, refolosirea parolei în mai multe conturi, partajarea parolei cu o altă persoană, conectarea pe un computer public (de exemplu, într-o bibliotecă) sau pe dispozitivul altei persoane.

“Dacă nu folosiţi parolele aleatorii şi puternice sugerate de managerul dvs. de parole (sau de generatorul de parole ESET), consultaţi această listă de sfaturi compilată de către Agenţia de securitate cibernetică şi a infrastructurii (CISA) din SUA. CISA sugerează utilizarea celei mai lungi parole permise sau a unor passphrase-uri (8-64 de caractere), acolo unde este posibil, şi includerea de litere majuscule şi minuscule, numere şi caractere speciale. Ţelul pe termen lung este ca, în timp, passkeys – cu sprijinul Google, Apple, Microsoft şi al altor actori importanţi din ecosistemul tehnologic – să reprezinte sfârşitul erei parolelor. Dar, până atunci, asiguraţi-vă că vă menţineţi conturile cât se poate de sigure cu instrumentele deja existente”, atenţionează expertul.

Eset a fost fondată în anul 1992 în Bratislava (Slovacia) şi se situează în topul companiilor care oferă servicii de detecţie şi analiză a conţinutul malware, fiind prezentă în peste 180 de ţări.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend