Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Oțelul Galați câștigă în fața lui FC Hermannstadt cu 1-0 în play-out-ul Superligii

Publicat

in

Formaţia Oţelul Galaţi a învins, duminică, pe teren propriu, cu scorul de 1-0, echipa FC Hermannstadt, în etapa a 7 din play-out-ul Superligii.

Unicul gol al meciului a fost marcat de Yabre, în minutul 3.

Din minutul 56, Tales a fost eliminat, iar Oţelul a evoluat în 10 jucători.

Oţelul Galaţi: Pap – Zhelev, Yabre, Cisse, Gomes – Bodişteanu (Tănase – 70), Zivulic (Teles – 38), Lameira  (Panait – 71)- Malle, Pop (Adăcăliţei – 58), Maciel. Antrenor: Dorinel Munteanu

FC Hermannstadt: Căbuz – Medina Etienne (Butean – 46), Bejan, Găman, Opruţ – Balaure, Mino (Iancu D – 81), Biceanu (Iancu G – 66), Jipa (Stoica – 46)- Valente Fonseca (Neguţ – 46), Paraschiv. Antrenor: Marius Măldărăşanu

Meciul a fost arbitrat de Andrei Antonie, conform News.ro.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

Aventura ideilor si despărțirea de ideologie

Publicat

in

Am polemizat acum câţiva ani, înainte de stingerea sa din viaţă, cu profesorul Ion Ianoşi. Mă atacase în al său masiv volum memorialistic intitulat “Internaţionala mea”. Căutase cu penseta citate din tinereţe care, credea el, mă “demascau” drept un “renegat”. Vechi năravuri de instructor la Secția Cultură a CC al PMR.

Vladimir TismaneanuFoto: Hotnews

Sincer vorbind, chiar mi-a făcut plăcere că mă numea un “aventurier al ideilor”. Accept cu mândrie acest apelativ. Un aventurier nu se oprește din drum. Este un etern cautator. Am fost şi rămân îndrăgostit de aventura ideilor. Dar nu uit că ideile au consecinţe, uneori de-a dreptul catastrofale. Un adevăr esenţial pe care profesorul Ianoşi, expert al raţionalizărilor dialectice, adică sofistice, prefera să-l oculteze ori să-l edulcoreze.

Orice fanatism este o forma de orbire. Rațiunea este un dar divin, scria Czeslaw Milosz citand-o pe marea ganditoare elvetiana Jeanne Hersch. A o disprețui înseamnă sa sfidezi tot ceea ce ne definește ca ființe capabile sa faca distincții morale. Hannah Arendt a spus ca totalitarismul urmărește două scopuri esentiale: sa distruga fiinta juridica si sa mutileze pana la anihilare fiinta morala. Le-am vorbit recent studentilor mei despre duelul spiritual dintre Naphta si Settembrini în marele roman al prăbușirii Europei care este “Muntele vrăjit” de Thomas Mann. Duelul nu s-a încheiat. Iar în aceasta lupta, eu si prietenii mei ne situăm de partea lui Settembrini, a Luminilor, nu a lui Naphta, calugarul mistic modelat după chipul si asemanarea fostului neo-kantian transfigurat în comisar marxist Georg Lukács…

Trăim o perioadă de revenire a stafiilor radicale. Renasc stihii populiste si obsesii extremiste. Luminile sunt puse sub semnul întrebării si se profesează fantasme vindicative. Miliardarii din Silicon Valley redescopera miturile Societății Thule si propaga, evolian, guenonian, ba chiar si girardian, revolta impotriva lumii moderne.

Denigrat de stânga, Friedrich Nietzsche a fost criticul cel mai virulent al antisemitismului. L-a dispreţuit visceral. Îl considera vulgar, resentimentar, abject. Nu însă şi contemporanul său, Karl Marx, cel care echivala, asemeni lui Richard Wagner, Banul cu Evreul, iudaismul cu capitalismul, cu moneda, cu dobânda, cu sistemul bancar. Chiar şi în corespondenţa sa privată cu Friedrich Engels şi alţi camarazi de idei, Marx nu ezita să utilizeze „argumente“ de acest gen, dacă despre argumente vorbim.

Anticapitalismul, antiliberalismul şi antisemitismul unesc cele două extreme (nu doar ele, dar în primul rând ele). Crimele în masă ale secolului XX s-au produs în numele acestor trei „anti“. Exemplele abundă. Noile populisme (orbanismul, putinismul, lepenismul, partidele mișcări gen AUR) apelează la vechile clişee etnocentrice şi xenofobe, nu pregetă să exploateze, cinic şi manipulativ, temeri, fobii şi resentimente individuale şi colective. Extremismul funcţionează ca un perfect etanș sistem de certitudini. Extremiștii sunt convinși ca îndeplinesc porunci divine. Religiile politice sunt fenomene moderne de masa, nemijlocit legate de tehnologiile propagandei si agitatiei. Sindicalistul revoluționar Georges Sorel se identifica emoțional si ideologic cu spiritul revolutionar bolsevic si fascist. –Citeste intregul articol si comenteaza pe Contributors.ro

Citeste mai mult

NATIONAL

Sărbătorile zilei din 13 mai 2024 – Sf. Mc. Glicheria; Sf. Serghie Mărturisitorul

Publicat

in

Sărbătorile zilei din 13 mai 2024 – Sf. Mc. Glicheria; Sf. Serghie Mărturisitorul

Ortodoxe

Sf. Mc. Glicheria; Sf. Serghie Mărturisitorul

Greco-catolice

Sf. m. Glicheria; Apariţia Sf. Fecioare Maria la Fatima

Romano-catolice

Sf. Fecioară Maria de la Fatima

Sfânta Muceniţă Glicheria este pomenită în calendarul creştin ortodox în ziua de 13 mai.

A trăit în timpul împăratului roman Antonin Pius (138-161), un împărat paşnic, înţelept şi ponderat, totuşi creştinii au suferit persecuţii în timpul său. Acest fapt a fost cauzat de mulţime, care manifesta puternic pentru punerea în aplicare a hotărârilor anterioare date împotriva creştinilor şi de unii guvernatori din provinciile imperiului.

Sfânta Glicheria, împreună cu părinţii săi, a venit de la Roma, unde tatăl său deţinuse funcţia de proconsul, în cetatea Trianopole, din Tracia. Aici a mărturisit credinţa în Hristos, în primul an al împăratului Antonin. Sfânta Glicheria a mers în faţa autorităţilor din Trianopole şi într-o adunare publică a mărturisit că este creştină.

Îndemnată să-i aducă ofrande zeului Die, Sfânta Glicheria cu rugăciune a dărâmat idolul, care sfărâmându-se în mii de bucăţi, a căzut la pământ.

“Atunci ighemonul a poruncit ca, legând-o, să o ducă în temniţă şi acolo să o străjuiască până a doua zi, zicând către străjeri: ‘Păziţi-o, ca să nu scape cu vrăjile sale, că apoi va zice că Dumnezeul ei a izbăvit-o, şi astfel va înşela pe mulţi’. Iar sfânta a zis către dânsul: ‘Nebunule, orbitule şi păgânule, oare nu cunoşti că sunt legată cu poruncile lui Dumnezeu şi pironită cu legea Lui? Deci, nu pot ca să mă dezleg de nevoinţa cea pătimitoare, întru care am poftit să intru de bunăvoie pentru Hristos Mântuitorul meu’. Acestea zicându-le, s-a dus în temniţă”. (“Vieţile Sfinţilor”)

A fost supusă la torturi, apoi a fost din nou întemniţată. În cele din urmă a fost aruncată la fiare, în amfiteatru, unde şi-a sfârşit mucenicia.

* Sfântul Serghie (sec. IX) a suferit moarte de mărturisitor în timpul împăratului Teofil (829-842), pentru că a apărat cinstirea sfintelor icoane. (surse: vol. “Vieţile Sfinţilor”; “Istoria Bisericească Universală”, vol. I, 1987; basilica.ro)

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend