Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

O candidată republicană îi îndeamnă pe americani să se înarmeze înaintea alegerilor: „Este momentul să ne salvăm țara”

Publicat

in

Kari Lake, o republicană ce candidează pentru Senatul de la Washington și o susținătoare înfocată a fostului președinte Donald Trump, i-a încurajat pe alegătorii din Arizona să se înarmeze „cu un Glock” în timpul campaniei pentru alegerile din noiembrie, relatează Reuters.

Kari LakeFoto: Lynne Sladky / Associated Press / Profimedia Images

„Ne vom pune armura lui Dumnezeu. Iar apoi poate un Glock”, a declarat ea la un miting electoral organizat în Arizona. „Vă puteți pune un (Glock) aici”, a continuat ea, atingându-și șoldul drept. „Și unul în spate, sau în față, cum decideți voi”, a mai spus ea.

În vârstă de 59 de ani, Lake candidează pentru nominalizarea republicană la scaunul de senator al Arizonei care urmează să rămână vacant după pensionarea lui Kyrsten Sinema, un democrat care și-a dat demisia din partid, activând ca independent.

Deși alegerile prezidențiale ce urmează să aibă loc pe 5 noiembrie sunt cele care atrag cel mai mult atenția și interesul în afara SUA, la data respectivă vor fi organizate și alegeri la jumătatea mandatului Congresului, așa-zisele alegeri „midterm”.

Iar cursa din Arizona va juca un rol cheie pentru controlarea Senatului, unde Partidul Democrat deține în prezent o majoritate la limită de 51 la 49 de mandate. Spre deosebire de Colegiul Electoral care alege formal președintele după exprimarea votului de către alegători, și Camera Reprezentanților, camera inferioară a Congresului, în Senat nu se aplică principiul proporționalității.

Asta înseamnă că, indiferent de populația statelor americane, ele trimit în Congres fiecare câte doi senatori. Acest sistem a fost gândit imediat după Războiul de Independență al SUA pentru a garanta o reprezentare egală a statelor constituante.

Arizona, un stat în care alegătorii nu au o preferință clară pentru Partidul Democrat sau Republican, a fost câștigat la limită de președintele Joe Biden la alegerile din 2020 și ar putea juca un rol crucial și la scrutinul prezidențial de anul acesta.

În timpul mitingului electoral din Arizona Kari Lake, o fostă prezentatoare TV locală, și-a avertizat susținătorii că Donald Trump este vizat de „lawfare”, un termen inventat de republicani pentru a se referi la ceea ce ei spun că sunt anchetele penale motivate politic împotriva fostului președinte.

Ea a dat asigurări că Trump „va continua să lupte pentru noi”, adăugând că „acesta este momentul să ne salvăm țara”.

„El (n.r. Trump) este dispus să sacrifice totul. De aceea ne atacă ei”, a mai spus ea.

În urmă cu doi ani Kari Lake a candidat fără succes pentru funcția de guvernator al Arizonei.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

VIDEO| Ședință crucială la Guvern: se construiește un nou proiect de infrastructură extrem de important în România

Publicat

in

De

Executivul ar putea aproba, în şedinţa de marţi, un acord cu Guvernul Ucrainei privind construcţia podului rutier de frontieră peste râul Tisa, la graniţa dintre cele două state, în zona localităţilor Sighetu Marmaţiei – Bila Tserkva. Acest pod reprezintă un nou pas în planul mai amplu prin care România va deveni principalul ”jucător” în reconstrucția Ucrainei. Prin țara noastră urmează să treacă ajutoarele venite din Europa, iar proiectele de infrastructură pregătesc marea reconstrucție, de după război.

Durata de execuție a podului este de 20 de luni, iar valoarea totală a proiectului se ridică la 130 milioane lei.

„Amplasamentul lucrărilor care se supun autorizării se află în județul Maramureș, UAT Sighetu Marmației și Bocicoiu Mare. Amplasamentul podului este situat pe teritoriul României la granița cu Ucraina. Podul se află situat între localitățile Sighetu Marmației (România) și Biserica Albă (Ucraina) și are o lungime totata de 268.60 m (150,45 m pe teritoriul României). Prezenta autorizație are ca obiect doar lucrări pe teritoriul României. Obiectivul de investiții nu face parte din rețeaua rutieră TEN-T.”

În zona de nord, România are o frontieră terestră cu Ucraina de 273 de kilometri, însă există doar 3 puncte de trecere a frontierei.

Noul pod va avea o lungime de 540 de metri, parcare pentru autoturisme (13 locuri) respectiv 10 pentru TIR-uri şi cântare pentru camioane. Pentru fiecare sens vor fi prevăzute cinci benzi : un culoar pentru autocare, două benzi pentru autoturisme şi alte două pentru camioane.

În Galați și Brăila se construiesc aeroport și hub logistic

Poziția strategică a României, în contextul războiului din Ucraina, are și efecte benefice pentru țara noastră. Județele Brăila și Galați vor deveni noul ”centru de interes” al Europei, asta pentru că în această zonă va fi amplasat hub-ul de reconstrucție pentru Ucraina, dar tot pentru Brăila și Galați se construiește un nou aeroport.

Investițiile pentru hub-ul regional destinat reconstrucției Ucrainei, investițiile în noul aeroport, dar și investițiile în porturile dunărene din Brăila și Galați vor avea efecte benefice în economia celor 2 județe.

Hub-ul logistic va concentra toate ajutoarele venite din Europa pentru Ucraina, acestea urmând a fi depozitate în Galați și Brăila, iar apoi transferate către Ucraina.

Transformarea zonei Galați – Brăila într-un hub logistic pentru companiile străine va dinamiza investițiile străine în zona celor două orașe, dar și investițiile în judeţele din estul României, aflate la graniţa cu Republica Moldova şi Ucraina, zona Moldovei înregistrând unele decalaje de dezvoltare, comparativ cu alte regiuni ale României.

Noul aeroport Galați-Brăila

Specialiştii au stabilit că aeroportul din judeţul Galaţi va avea o suprafaţă de 250 de hectare, la care se va adăuga o zonă rezervată pentru investiţii publice de aproximativ 115 hectare.

„Am reuşit, după multe luni de negocieri şi multe drumuri la Bucureşti, să trecem de o etapă foarte importantă, şi anume obţinerea acordului de la ROMATSA, de delimitare a spaţiului aerian al aeroportului. Nu a fost uşor, nu a fost simplu, însă am reuşit să deblocăm cea mai complicată parte din acest moment, astfel încât să putem continua studiile şi expertizele, aeroportul urmând să fie construit pe un teren aflat între Braniştea, Slobozia Conachi şi Tudor Vladimirescu. Este un proiect extrem de important, aşteptat de milioane de oameni din Galaţi, Brăila, Vrancea şi Bîrlad (Vaslui), precum şi din zona raionului Cahul. Cert este că aeroportul nu a fost uitat sau abandonat. Mergem înainte şi lucrăm intens”, a anunţat preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi, Costel Fotea.

Alte proiecte aflate pe ordinea de zi a Guvernului

Executivul urmează să adopte, de asemenea, bugetele de venituri şi cheltuieli pe 2024 pentru mai multe instituţii: Compania Naţională “Administraţia Porturilor Dunării Maritime” – S.A. Galaţi, Compania Naţională “Administraţia Porturilor Maritime” – S.A. Constanţa, Societatea Uzina Mecanică Orăştie S.A, Societatea CUPRU MIN S.A. Abrud, Societatea Naţională a Apelor Minerale S.A., Societatea Naţională a Sării S.A, Compania Naţională a Cuprului, Aurului şi Fierului MINVEST – S.A. Deva, Compania Naţională Loteria Română S.A., Regia Autonomă Tehnologii pentru Energia Nucleară.

Pe agenda şedinţei Executivului se mai află proiectul de lege pentru ratificarea Acordului între Guvernul României şi Guvernul Statelor Unite ale Americii de colaborare în utilizarea informaţiilor privind călătorii, semnat la 19 ianuarie 2024, la Bucureşti, precum şi o hotărâre pentru repartizarea pe unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale şi pe unităţi de învăţământ preuniversitar de stat a sumei de 97.099.000 de lei, pentru finanţarea programului naţional “Masă sănătoasă”, în perioada desfăşurării activităţilor didactice în anul 2024.

Membrii Cabinetului vor discuta şi despre un memorandum privind setul de priorităţi în domeniul schimbărilor climatice şi a planului de acţiune pentru îndeplinirea acestora, aferente anului 2024.

Un alt subiect al şedinţei de Guvern va fi stadiul pregătirii şi organizării alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 şi a alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale din acest an.

Citeste mai mult

NATIONAL

Haos, marca Elon Musk – De ce Tesla este în criză, deși se părea că nimic nu-i poate sta în cale

Publicat

in

De

Rar au fost atât de multe vești proaste pentru o companie în așa scurt timp, iar surpriza este cu atât mai mare, fiindcă vorbim despre Tesla Motors, care era „pe val”. Dar nu este clar când va ieși o mașină accesibilă la preț, iar presiunea venită de la concurență se simte. De ce este de vină și Elon Musk pentru situația grea? Ce ar putea urma pentru Tesla? Cum s-a ajuns aici?

O statie rapida TeslaFoto: Brandon Bell / Getty images / Profimedia

Tesla și declinul – Părea de neoprit, dar s-a împotmolit

Tesla Motors este faimoasă pentru mașinile electrice și a reușit să livreze peste 3,5 milioane de unități în ultimii trei ani. Tesla a livrat 386.000 de mașini în primele trei luni ale acestui an (-8,5% față de Q1 2023) și a afișat și rezultate financiare în scădere.

În primul trimestru din 2024, profitul net a scăzut cu 55%, spre 1,1 miliarde dolari, iar veniturile s-au diminuat cu 9%, spre 21,3 miliarde dolari, arată cele mai noi date financiare.

Datorită măiestriei lui Elon Musk, Tesla a deschis în 2020 uzina din China, reușind să convingă autoritățile să facă o serie de concesii pe care pentru alte companii din Occident nu le-ar fi primit. Și chinezii au avut însă mult de câștigat, iar un articol din New York Times descria și „atitudinea pro-China” a lui Musk. Fără uzina din China, Tesla nu ar fi ajuns așa de departe, dar uzinele din SUA sunt de bază, iar cea germană crește.

În 2022 Tesla Motors deschidea două noi uzine: cea din Germania și cea din Texas, iar capacitatea de producție la nivel global creștea cu 80%. Ce ar fi putut să meargă rău?

Ei bine, anul acesta au fost o mulțime de vești proaste și capitalizarea de piață a scăzut cu peste 300 miliarde dolari în mai puțin de patru luni. Chiar și așa, compania este evaluată la 500 miliarde dolari.

Compania a anunțat că va renunța la 10% dintre angajați, adică 14.000 de oameni, iar Bloomberg a scris pe surse că Elon Musk ar fi intenționat să renunțe la de două ori mai mulți oameni.

Un șir de vești proaste despre Tesla

Apoi, la început de aprilie, Reuters a scris, pe surse, că Tesla va renunța la construirea unei mașini accesibile la preț, model ce ar fi devenit cel mai ieftin Tesla, cu prețuri de la 25.000 de dolari. În loc de mașini mai ieftine, Tesla s-ar îndrepta hotărât spre lansarea de taxiuri autonome, așa-numitele „robotaxis”, un anunț urmând a fi făcut în august, la un eveniment special. S-a dovedit apoi că Tesla nu a renunțat la mașina mai accesibilă, însă nu se știe mai nimic despre când va fi arătată lumii.

După acel articol de pe Reuters, Elon Musk a negat că va avea loc o schimbare de plan, dar a adăugat și că este limpede faptul că Tesla trebuie să se concentreze și pe capitolul mașini autonome (aceste robotaxis despre care puteți citi mai jos).

La început de aprilie s-a anunțat și o rechemare pentru 3.900 de mașini Cybertruck, pentru posibile probleme la pedala de accelerație. Pickup-ul a fost prezentat în 2019, dar livrările au început abia în decembrie 2023, din cauza dificultăților întâmpinate în producție. Recall-ul este ceva normal în lumea auto, însă acesta, la Cybertruck, nu „dă bine” fiindcă vine la începutul producției unei mașini la care Tesla a lucrat mult.

Sunt probleme și cu tehnologiile de pe mașini și folosirea lor. Tesla Motors este investigată și pentru accidentele ce ar putea fi legate de folosirea sistemului de asistență la condus Autopilot, de care mulți șoferi au „abuzat”, testându-i limitele.

Tesla a avut câțiva ani consecutivi de creștere și se părea că „marșul triumfal” va continua și după 2024 sau 2025. Problema părea să fie ca Tesla Motors să ajungă să producă un număr cât mai mare de mașini, însă acum această problemă pare să se fi transformat într-una mult mai complicată: are Tesla cerere măcar pentru cât produce în prezent.

Scăderile de preț au ajutat numai până la un punct

Interesul clienților față de electrice a scăzut, iar Tesla scade și fiindcă în mai multe piețe auto mari din lume se lansează modele produse în China, la prețuri mai acceptabile, fie că este vorba despre mărci chinezești, sau despre modele ale unor mărci europene ce sunt asamblate în China.

Vânzările Tesla scad și fiindcă producătorii europeni mari încep să aducă modele electrice care costă sub 25.000 de euro. Mașinile Tesla noi, fără aplicarea unor subvenții guvernamentale, costă peste 40.000 de euro.

În ianuarie 2023 Tesla Motors a redus prețul mașinilor sale cu peste 10%, în unele cazuri și cu 20%. Au urmat și alte reduceri, pentru scurt timp livrările au crescut, dar tendința nu a ținut mult. După mai multe runde de reduceri de preț, marja de profit Tesla Motors/vehicul a scăzut, în timp ce costurile cu producția nu s-au diminuat în acel ritm.

În cea mai recentă ieftinire pe scară largă, acum câteva zile, prețul celei mai ieftine versiuni Model 3 în Germania a scăzut de la 42.990 euro, la 40.990 euro.

Într-o analiză despre Tesla Motors, Wall Street Journal se întreba dacă perioada de aur a companiei a trecut și dacă Elon Musk, dorind să construiască un „producător auto al viitorului” a ajuns acum să se „lovească de prezent”, ideea fiind că o mulțime de lucruri par să meargă prost în același timp.

Elon Musk, indecizia și pariul nesigur pe „robotaxiuri”

Sunt voci care spun că Elon Musk se împarte în prea multe roluri de conducere, inclusiv la SpaceX, la X (ex-Twitter), la Neuralink și la Boring Company. Criticii îi reproșează lui Musk că atenția lui este în altă parte, că petrece prea mult timp certându-se cu diverși oameni pe rețele sociale și că a cam neglijat o companie cu un potențial uriaș: Tesla.

Într-un articol despre planurile Tesla pentru taxiuri fără șofer, Bloomberg scrie despre faptul că oamenii care lucrează cu Elon Musk sunt obișnuiți cu deciziile haotice, cu obiectivele care sunt schimbate des și cu răzgândiri. Însă, o scădere cu 40% a capitalizării de piață în nici patru luni este neobișnuită chiar și pentru Tesla Motors, o companie obișnuită cu fluctuațiile, după cum se poate vedea în datele de mai jos.

O istorie a capitalizării de piață Tesla Motors (dolari, sursa statista.com)

Ianuarie 2018: 59 miliarde

Mai 2019: 33 miliarde

August 2020: 465 miliarde

Ianuarie 2021: 834 miliarde

Mai 2021: 542 miliarde

Noiembrie 2021: 1.235 miliarde dolari – Maximul istoric

Aprilie 2022: 1.060 miliarde dolari

Ianuarie 2023: 357 miliarde

Iulie 2023: 891 miliarde dolari

Decembrie 2023: 789 miliarde dolari

Aprilie 2024: 450-500 miliarde dolari

Mai are Tesla o direcție clară sau „volanul” se duce în toate părțile?

Marea problemă este că investitorii își pierd răbdarea cu Elon Musk, fiindcă nu mai este clară direcția companiei. Este clar că Tesla nu va lansa foarte curând așa-zisul model electric Model 2, de 25.000 de dolari.

Acesta este modul ideal de a crește mult producția Tesla, pe o piață unde clienții vor, fără îndoială, mașini electrice mai accesibile la preț. Bloomberg și Financial Times au scris despre aceste îngrijorări ale investitorilor, care devin tot mai serioase, fiindcă taxiurile autonome nu par a fi „lozul câștigător” pentru companie.

În documente pentru investitorii Tesla se vorbea despre posibilitatea ca producția să ajungă în 2028 la 4,2 milioane mașini, față de 1,8 milioane anul trecut. Cea mai ieftină mașină, Model 2, ar fi avut un rol esențial în creșterea producției. Criticii lui Musk spun că există interes scăzut pentru mașinile companiei și din cauză că încă nu există la vânzare un model mai ieftin.

Pe 23 aprilie, Elon Musk a promis, la prezentarea rezultatelor financiare ale companiei, că Tesla lucrează la mașini electrice mai accesibile și că a accelerat calendarul de lansare a unor noi modele. Mesajul a fost considerat însă destul de neconvingător, fiindcă Musk nu a dat detalii mai multe despre un așa subiect de mare interes.

Taxiurile autonome au de trecut o mulțime de obstacole

Tesla a investit mult în sisteme de conducere automatizată, însă mulți investitori sunt de părere că este riscant ca viitorul companiei să fie orientat către aceste robotaxi-uri pentru care va fi extrem de greu de obținut autorizația de operare pe scară largă.

Musk a spus de mai multe ori că aceste robotaxi-uri reprezintă viitorul mobilității și a promis multe lucruri legate de mașinile care se pot conduce singure. A vorbit cu pasiune despre ele încă din 2016, iar în 2019 spunea că până la final de 2020 vor fi un milion de „autonome” pe străzi. Nu a fost niciuna.

O problemă este că mulți investitori nu consideră că aceste „robotaxis” sunt segmentul de business principal pe care Tesla ar trebui să-și bazeze viitorul, fiindcă nu se știe dacă va fi un domeniu viabil și mai ales dacă vor fi obținute autorizații de circulație pe scară largă pentru mașini care să ruleze conduse doar de computer.

Șeful Tesla a declarat marți că tehnologia pentru mașinile autonome se îmbunătățește rapid datorită progreselor în inteligența artificială. Răspunzând la întrebările analiștilor, el și-a exprimat iritarea față de oricine privește Tesla ca fiind în primul rând o companie auto.„Ar fi trebuit să fim considerați ca fiind o companie de AI și de robotică”, a spus el. Cine nu are încredere în capacitatea Tesla de a perfecționa conducerea autonomă, a adăugat el, „nu ar trebui să fie investitor în companie”.

Cum a evoluat numărul de angajați Tesla (sursa statista.com)

Datele sunt pentru finalul fiecărui an:

2010: 899

2014: 10.161

2018: 48.817

2020: 70.757

2021: 99.290

2022: 127.855

2023: 140.473

Numărul de mașini Tesla Motors livrate în fiecare an

2016: 75.900

2019: 367.000

2020: 499.000

2021: 935.000

2022: 1.313.000

2023: 1.808.000

Cel mai bun trimestru: ultimul din 2023, cu 484.000

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend