Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Greta Thunberg dă în judecată Suedia! Motivul din spatele acestui gest

Publicat

in

Sute de activiști – printre care și Greta Thunberg – au mărșăluit prin capitala suedeză pentru a intenta un proces împotriva statului suedez pentru ceea ce ei consideră a fi o acțiune insuficientă în domeniul climei, anunță abc.net.au.

Peste 600 de tineri cu vârsta sub 26 de ani au semnat documentul de 87 de pagini care stă la baza procesului depus la Tribunalul districtual din Stockholm. Ei doresc ca instanța să stabilească faptul că țara a încălcat drepturile omului ale cetățenilor săi prin politicile sale privind clima.

“Suedia nu a tratat niciodată criza climatică ca pe o criză”, a declarat Anton Foley, purtătorul de cuvânt al inițiativei Aurora, condusă de tineri, care a pregătit și depus acțiunea în justiție. “Suedia nu își îndeplinește responsabilitatea și încalcă legea”.

Acțiunea vine în contextul în care oamenii de știință avertizează că șansele de a limita încălzirea viitoare la 1,5 grade Celsius față de perioada preindustrială sunt tot mai mici.

La conferința ONU privind clima din Egipt din această lună, liderii au încercat să mențină acest obiectiv, dar nu au intensificat apelurile pentru reducerea emisiilor de carbon.

O altă activistă, Ida Edling, a declarat că Suedia “urmărește o politică climatică despre care cercetările sunt foarte clare că va contribui la un dezastru climatic în viitor”.

Parlamentul Suediei a decis în 2017 că, până în 2045, țara scandinavă urma să aibă zero emisii nete de gaze cu efect de seră în atmosferă și 100% energie regenerabilă. Televiziunea suedeză TV4 a declarat că guvernul a refuzat să comenteze acțiunile legale în curs de desfășurare.

Militanții pentru combaterea schimbărilor climatice au lansat numeroase procese împotriva guvernelor și companiilor în ultimii ani, cu un succes mixt. Într-unul dintre cele mai mediatizate cazuri, instanța supremă din Germania a decis anul trecut că guvernul trebuie să își ajusteze obiectivele climatice pentru a evita împovărarea nejustificată a tinerilor. Guvernul german a reacționat prin devansarea cu cinci ani, până în 2045, a obiectivului său de zero emisii nete și prin stabilirea unor măsuri mai ambițioase pe termen scurt și mediu pentru atingerea acestui obiectiv.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

(Hartă) Se construiește un nou drum de mare viteză în România: face o legătură strategică în regiune

Publicat

in

De

(Hartă) Se construiește un nou drum de mare viteză în România: face o legătură strategică în regiune

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunţă un pas important pentru Drumul Expres Cluj-Dej, el arătând că luni au fost depuse 5 oferte pentru contractul necesar elaborării Studiului de Fezabilitate al acestui nou drum de mare viteză din Transilvania. Valoarea estimată este de 28,34 milioane de lei (fără TVA), iar suma este asigurată prin FEN (Fonduri Europene Nerambursabile).

”Pas important pentru Drumul Expres Cluj-Dej! Astăzi, au fost depuse 5 oferte pentru contractul necesar elaborării Studiului de Fezabilitate al acestui nou drum de mare viteză din Transilvania”, a anunţat ministrul într-o postare, relatează News.ro.

El arată că valoarea estimată este de 28,34 milioane de lei (fără TVA), iar suma este asigurată prin FEN (Fonduri Europene Nerambursabile).

Contractul trebuie finalizat în 21 de luni, din care 18 de luni pentru realizarea Studiului de Fezabilitate. După construcţie, Drumul Expres Cluj- Dej, cu o lungime estimată de 75 km, va asigura inclusiv conexiunea cu viitorul Drum Transregio Gilău – Apahida şi cu Autostrada Transilvania”, precizează ministrul.

Citeste mai mult

NATIONAL

Comisarul european Adina Vălean anunță mutarea care salvează TAROM: ‘Vom avea de-a face cu o companie care pleacă de la zero’

Publicat

in

De

Aprobarea ajutorului de stat pentru TAROM, de 95,3 milioane de euro, reprezintă un certificat de sănătate al companiei, decizia Comisiei Europene fiind un avantaj pentru găsirea unor investitori pentru operatorul aerian naţional, a declarat, luni, pentru AGERPRES, comisarul european pe transporturi, Adina Vălean.

“Este o propunere de restructurare, un plan pe care TAROM l-a propus şi Comisia l-a găsit bun. Aş vrea să spun că aprobarea acestui ajutor de stat de 95,3 milioane de euro reprezintă, totodată, un certificat de sănătate al companiei, în sensul în care acest ajutor de stat plus planul de restructurare pe care Comisia l-a analizat în detaliu reprezintă un nou început. Practic, vom avea de-a face cu o companie care pleacă de la zero, fără datorii, sănătoasă, cu un plan bun şi nu putem decât să ţinem pumnii strânşi ca în viitor să performeze”, a spus Vălean.

TAROM poate deveni o companie profitabilă

Potrivit comisarului european, un astfel de plan de restructurare are anumite criterii care trebuie îndeplinite, iar Comisia Europeană a considerat că este “foarte solid” şi compania poate redeveni profitabilă în viitor.

Întrebată dacă există o situaţie ipotetică în care TAROM ar fi obligată să dea înapoi banii, Adina Vălean a răspuns: “Nu. Eu cred că, dacă mă întrebaţi, planul (de restructurare – n. r.) este foarte solid. A ajuns la acest plan în urma unor negocieri de durată. Iată că prima parte a ajutorului de stat a fost acordat în 2020, deci suntem la capătul unui proces care durează de 4 ani şi Comisia nu ar fi dat undă verde dacă nu ar fi fost convinsă de faptul că tot ceea ce este în plan este fezabil şi compania este determinată să facă”.

“Este un angajament, pentru că sunt anumite lucruri, într-adevăr, pe care trebuie să le facă în viitor. De exemplu, renunţă, să zicem, acum la un slot pe un aeroport prin închiriere, îl închiriază cuiva, să zicem până la sfârşitul anului X. Ulterior, are opţiuni, pentru că în funcţie de performanţa economică poate să îl vândă mai departe şi să încaseze banii sau să-l reactiveze. Astea sunt chestiuni care sunt stipulate destul de exact în planul respectiv”, a adăugat oficialul european.

În opinia sa, important este faptul că TAROM a primit banii şi, printre altele, poate să îşi finanţeze aeronavele, planul privind structura parcului de aeronave fiind unul foarte bun.

“Important este că acum a primit banii că-şi poate finanţa aeronavele, că are un plan privind structura parcului de aeronave foarte bun, că vor veni lucruri noi. Deci, cetăţenii care folosesc TAROM vor fi, cred eu, mulţumiţi de faptul că au în continuare conectivitate în principal în România, pe care nu o asigură alte companii, că vor avea aeronave mai bune. Nu trebuie să fie multe, dar trebuie să fie bune şi folosite judicios. Deci cred, după cum spuneam, că este un nou început şi că acum avem un certificat de sănătate al companiei care ne face să credem că în viitor lucrurile vor merge mai bine. Şi vreau să mai spun că a existat un nucleu al unei echipe la TAROM, pe care eu l-am cunoscut şi l-am văzut acţionând pe parcursul acestui proces, foarte profesionist, foarte multă dedicare pentru a salva compania şi vreau să le mulţumesc pentru tot ceea ce au făcut”, a transmis Adina Vălean.

Comisia Europeană nu cere concedieri

În ceea ce priveşte o eventuală restructurare de personal la TAROM, comisarul european a precizat că Executivul comunitar nu a indicat acest lucru.

“Astea sunt chestiuni de bucătărie internă a companiei. (…) Ce pot să spun este că, în general, în funcţie de modelul de business pe care îl ai, restructurarea poate presupune şi reaşezarea personalului. (…) până la urmă, statul român este acţionar principal, trebuie să vadă, împreună cu compania, Consiliul de Administraţie, managementul executiv care sunt cele mai bune soluţii. În această privinţă, Comisia nu a indicat că ar trebui restructurat personalul. Aici se discută numai despre modelul de business şi ce vor să facă în continuare. Ajustările de management, pe acestea le decide compania, împreună cu acţionariatul”, a subliniat ea.

Întrebată dacă vânzarea unui pachet minoritar de acţiuni ar fi o soluţie pentru TAROM, Vălean a spus că mai degrabă ar numi acest lucru “o investiţie”.

“Să o numim o investiţie. În primul rând că această decizie luată astăzi de Comisie şi după cum vă spuneam certificatul, să spunem, de sănătate în business este foarte important în a atrage investitori, pentru că una este o companie cu datorii, alta este o companie care pleacă de la zero, fără datorii, şi ar putea deveni atractivă. Eu cred că trebuie să facă eforturi să găsească investitori. Ştiu sigur că toate companiile aeriene europene doresc să se finanţeze şi caută investitori într-un fel sau altul. Acestea sunt lucruri de strategie economică pe care sper că şi TAROM o să le facă şi o să aibă succes. Deci, da, răspunsul la întrebarea dumneavoastră este că trebuie căutaţi investitori şi că decizia de astăzi a Comisiei Europene oferă un avantaj în plus în găsirea acestor investitori”, a afirmat comisarul european.

Aprobarea Comisiei Europene

Comisia Europeană a aprobat, luni, planurile României de a acorda transportatorului aerian naţional deţinut de stat, TAROM, un ajutor de restructurare în valoare de până la 95,3 milioane euro (473,69 milioane lei), în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar.

Bruxelles-ul a ajuns la concluzia că măsura va permite companiei să îşi restabilească viabilitatea pe termen lung, reducând în acelaşi timp la minimum denaturările concurenţei.

“Ajutorul de restructurare acordat de România care a fost aprobat astăzi (luni, n.r.) va contribui la menţinerea conectivităţii regionale a cetăţenilor şi a întreprinderilor din România. În urma investigaţiei noastre aprofundate, am concluzionat că planul de restructurare al TAROM va asigura viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene. Pentru a limita eventualele denaturări ale concurenţei generate de sprijinul public, TAROM îşi va reduce semnificativ numărul de rute şi de aeronave”, a declarat vicepreşedinte executiv al CE, Margrethe Vestager, în comunicat.

Măsurile de restructurare notificate includ anularea unei datorii în valoare de aproximativ 49,53 milioane euro (246,19 milioane lei), corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare, aprobat de Comisie în februarie 2020, plus dobânzile aferente şi o injecţie de capital de aproximativ 45,77 milioane euro (227,50 milioane lei).

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat, pe 17 aprilie, că Guvernul este interesat în acest moment să scoată TAROM din “zona nefericită” în care se află din punct de vedere economic şi caută investitori pentru acest lucru.

Grindeanu a fost întrebat într-o conferinţă de presă la finalul unei vizite efectuată în Qatar, alături de premierul Marcel Ciolacu, dacă în întâlnirile pe care le-a avut a discutat şi despre Tarom.

“Nu am discutat. (…) Pe noi ne interesează în acest moment să scoatem TAROM din această zonă nu prea fericită, ba chiar nefericită, economic vorbind, care la rândul ei are efecte în calitatea serviciilor pe care noi vrem să le îmbunătăţim în perioada următoare. Statul nu poate să vină cu un ajutor de stat, după cum bine ştiţi, fiindcă ceilalţi jucători din piaţă ar reclama imediat, conform legilor concurenţei, şi atunci trebuie să găseşti forme în a ieşi din acest cerc vicios”, a spus Grindeanu.

El a adăugat că una din aceste forme este de a găsi investitori care să investească în aeronave noi şi în servicii mai bune.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend