Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Dramă la Iași! Inundațiile au făcut prăpăd: un căruțaș a dispărut după ce a fost luat de viitură

Publicat

in

Un bărbat care a fost luat de viitură în localitatea ieşeană Pocreaca, împreună cu atelajul în care se afla, este căutat, sâmbătă, de pompieri şi scafandri, informează Agerpres.

Potrivit Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Iaşi, un apel la 112 anunţa, vineri seară, că în localitatea Pocreaca, comuna Schitu Duca, în apropierea drumului comunal, o căruţă cu doi cai şi căruţaşul au fost luaţi de o viitură.

“La locul evenimentului a fost deplasată echipa de scafandri, un echipaj de intervenţie, un echipaj de prim ajutor calificat, echipaje ale IPJ si membri din cadrul serviciului voluntar. În jurul orei 20,00 un cal a fost salvat, celălalt era mort, prins sub căruţă. Căruţaşul, bărbat, în vârstă de 52 de ani, nu a fost găsit. La ora 21,40 au fost sistate căutările, iar dimineaţă, începând cu ora 8,00 au fost reluate căutările persoanei dispărute”, se precizează într-un coomunicat al ISU Iaşi.

Conform aceleiaşi surse, judeţul Iaşi s-a aflat, vineri, sub avertizări Cod galben şi Cod portocaliu de fenomene meteorologice periculoase. S-au înregistrat viteze ale vântului cuprinse între 55 şi 75 km/h şi izolat de peste 80-90 km/h, grindină (la Bârnova, Paşcani, Moţca) şi averse torenţiale, cantităţile de apă depăşind 35 de litri pe metru pătrat. Cantitatea de apă a fost de 58,2 l/mp în localitatea Pocreaca, comuna Schitu Duca.

Au fost transmise mesaje de atenţionare pentru fenomenele meteorologice periculoase şi au fost emise trei mesaje Ro-Alert pentru partea de nord-vest a judeţului, zona centrală a judeţului, municipiul Iaşi şi zonele apropiate.

“Au fost peste 50 de apeluri la numărul unic de urgenţă 112, dintre care cele mai multe apeluri au fost în municipiul Iaşi şi zonele limitrofe în care au fost semnalate căderea copacilor, acoperişuri smulse, curţi inundate. Forţele şi mijloacele de intervenţie ale inspectoratului în cooperare cu cele ale Serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă, ale IPJ, operatorului de energie electrică şi ale operatorului de administrare a domeniului public au intervenit pentru restabilirea stării de normalitate”, se mai menţionează în comunicat.

Foto: caracter ilustrativ.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

[P] Educația din România are nevoie urgentă de o schimbare. Care sunt soluțiile corecte?

Publicat

in

De

Școli sigure, care să nu-i mai pună pe copii în pericol în fiecare zi, profesori bine plătiți și un sistem de învățământ care să pună nevoile copiilor pe primul loc sunt condiții esențiale pentru a ne asigura că România are, cu adevărat, un viitor bun. Iar USR este singurul partid care a venit constant cu soluțiile corecte pentru ca aceste condiții să fie îndeplinite, inclusiv cu cel mai mare buget de investiții prevăzut vreodată pentru Educație.

Educația din RomâniaFoto: iStockphoto

După zeci de ani în care PSD și PNL au controlat destinul Educației în României și după un proiect pompos intitulat „România educată”, avem încă școli cu toaleta în curte sau care cad peste copii și profesori, elevi care sunt lăsați să meargă pe jos până la școală sau să-și plătească din buzunar transportul, precum și cea mai mare rată de abandon școlar. Plus un penultim loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește evaluările PISA și un dezastruos procent de 42% dintre elevi analfabeți funcțional.

Educația are nevoie de o schimbare profundă, iar USR a prezentant constant soluțiile necesare, fie că a fost vorba de Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), fie că s-au discutat legile Educației sau alte propuneri de modificare a legislației existente.

3,05 miliarde de euro pentru școli moderne și dotate pentru secolul XXI

USR a prevăzut în PNRR un buget record pentru investiții în Educație: 3,05 miliarde de euro. Banii europeni ar trebui să fie folosiți, printre altele, pentru construirea a 110 creșe noi, a 46.400 metri pătrați de școli verzi în zonele cu creștere demografică, pentru echiparea cu mobilier nou a 75.000 de săli de clasă preuniversitare, laboratoare și cabinete și pentru dotarea cu laboratoare informatice complete a 5.300 de școli (din care 1.100 cu smart labs). De asemenea, 909 unități de învățământ profesional și tehnic vor fi dotate cu infrastructuri și instrumente digitale pentru predare, precum și cu laboratoare de practică funcționale.

Pentru ca elevii, în special cei din localitățile izolate, să nu mai fie lăsați de izbeliște când e vorba de transportul la și de la școală, USR a prevăzut și achiziționarea a 3.200 de microbuze electrice. Iar în beneficiul studenților, USR a pus în PNRR 4.600 de locuri noi de cazare în cămine nou construite și extinderea/modernizarea a 14.530 de locuri în campusuri existente.

Nu în ultimul rând, am prevăzut în PNRR bani europeni pentru ca 100.000 de profesori să urmeze cursuri de formare în domeniul educației digitale integrate și al tranziției digitale și pentru ca 10.000 de directori și inspectori să poată participa la programe de formare care includ elemente de leadership și management instituțional, financiar și de resurse umane, de administrație și de legislație.

Siguranță fizică și psihică în școală

La dezbaterea legilor Deca ale Educației, care ar fi trebuit să fie încununarea proiectului „România educată”, dar care s-au dovedit a fi, de fapt, eșecul total al acestuia, USR a propus numeroase soluții pentru o reformă reală a Educației, inclusiv o salarizare mai bună pentru profesori și introducerea unui fond lunar de stimulare a performanței în școală.

USR a propus măsuri și pentru ca toate școlile din România să fie consolidate și avizate de Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) până în anul 2026, astfel încât să fie sigure în cazul unui cutremur sau incendiu și să asigure copiiilor toate condițiile sanitare.

Totodată, USR a cerut ca în toate școlile să se desfășoare programe active pentru prevenirea consumului de droguri, tutun, alcool și alte forme de dependență, adresate elevilor, precum și programe de educare și prevenție a violenței în orice formă (bullying și cyberbullying) pentru elevi, nu doar pentru profesori. Studiile arată că jumătate dintre elevi sunt victimele violenței online.

Când PSD și PNL au respins aceste propuneri, parlamentarii USR nu au renunțat, ci au început să le transpunem în proiecte de lege pentru care ne luptăm în Parlament. Un astfel de proiect este cel prin care școlile să fie obligate să publice autorizația de securitate la incendiu și autorizația sanitară de funcționare, dacă ele există, astfel încât toți părinții să știe în ce condiții învață copilul lor, cât de protejați sunt elevii și profesorii. Pe legislația actuală, obligația obținerii autorizației de securitate la incendiu și a autorizației sanitare de funcționare revine primăriei în cazul unităților de învățământ de stat. În cazul unităților particulare sau confesionale, obligația legală revine acestora. Totuși, mii de școli funcționează fără să aibă ambele autorizații și fără ca beneficiarii actului de educație să știe acest lucru.

Reducerea abandonului școlar

Aproape 400.000 de copii din România se află în afara sistemului de educație, 2 din 10 copii nu termină opt clase și doar 6 din 10 merg la liceu. Cifrele dramatice reies din rapoartele UNICEF și ale altor organizații, iar sărăcia ocupă primul loc în ceea ce privește cauzele. În acest context, USR a propus și militează în continuare ca reducerea abandonului școlar să devină o prioritate națională reală.

Prin urmare, PNRR s-a axat pe investiții mai ales în școlile cu risc mare de abandon (2.500 de unități de învățământ vor fi complet digitalizate și dotate cu tablete, imprimante, routere), dar și pe un sistem de granturi pentru a ține copiii la școală (1.750 de unități de învățământ vor primi granturi pentru sprijinirea elevilor în vederea asigurării tranziției de la clasele V-VIII la liceu). Programul de abandon școlar din PNRR trebuie însă extins și după 2026, la toate școlile.

De asemenea, cerem ca, până în anul 2030, toți copiii din România să aibă asigurată o masă caldă la, grădiniță, școală, liceu, iar acest lucru se poate realiza prin creșterea anuală a bugetului și prin construirea de cantine în toate școlile din zonele rurale.

USR a propus, totodată, acordarea unui sprijin financiar preșcolarilor și elevilor în funcție de veniturile familiei, pentru programe de tipul „Școala după școală”, ca o măsură de tranziție până când infrastructura școlară va permite ca toate școlile să funcționeze într-un singur schimb, în regim de „Școala de la 8 la 17”.

Am oprit creșterea taxelor pentru studenți

Tot pentru reducerea abandonului, universitar de data aceasta, USR a inițiat lege și Parlamentul a adoptat-o pentru ca taxa de studiu plătită de studenți să nu mai crească pe parcursul anilor de școală. Cei peste 170.000 de studenți înmatriculaţi la învăţământ cu taxă în instituţiile de învăţământ superior din România nu mai trebuie, astfel, să se teamă că taxele lor de școlarizare pot crește peste noapte.

Conform unui studiu realizat de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România, din ce în ce mai mulți tineri nu-și permit „luxul” parcurgerii studiilor universitare, aspect ce situează România la coada clasamentelor europene privind numărul de tineri cu studii superioare finalizate. Aproape 40% dintre studenții de anul I nu ajung să-și dea licența și, de cele mai multe ori, renunțarea la studii are drept cauză probleme de ordin financiar.

Tot pentru a-i ajuta pe studenți să nu renunțe la școală, USR a depus proiect de lege pentru ca tinerii care renunță la facultate în anul I, pentru a se reorienta către un alt domeniu universitar, să nu fie nevoiți să plătească taxă, care se ridică, de obicei, la câteva salarii minime pe economie. În prezent, mai bine de 40% dintre studenţi abandonează facultatea şi jumătate dintre aceştia o fac în anul I.

Și pentru că mulți studenți vor să lucreze în timpul școlii, USR a venit cu două propuneri care vizează internship-ul: dublarea numărului de persoane pe care o organizație le poate angaja în cadrul programelor de internship, respectiv ca indemnizația de internship să fie scutită de taxare până la nivelul salariului minim brut pe țară.

USR a depus și alte inițiative legislative în beneficiul studenților: pentru indexarea bursei cu rata inflației, pentru introducerea posibilității de a cumula bursa pentru studenții români de pretutindeni cu bursa de excelență olimpică și cu bursa de performanță, precum și pentru accesibilizarea clădirilor și a suporturilor de curs astfel încât tinerii cu dizabilități și CES (Cerințe Educaționale Speciale) să poată urma o facultate.

Alte proiecte de sprijin pentru copii și tineri

Ajutor financiar la achiziționarea unui calculator. Tinerii sub 26 de ani din familii defavorizate ar putea primi un ajutor de la stat de 250 de euro pentru achiziționarea unui calculator, dacă PSD și PNL nu ar fi blocat proiectul depus de parlamentarele USR Silvia Dinică, Pollyanna Hangan și Denisa Neagu.

Platformă digitală pentru înscrierea la facultate. Proiectul, depus de parlamentarii USR Diana Buzoianu și Ștefan Pălărie, i-ar ajuta pe elevi să se înscrie mai ușor prin intermediul unei platforme la nivel național, administrată de Ministerul Educației.

Scutire de la plata CASS pentru studenții care lucrează. Proiectul, blocat și el în Camera Deputaților și inițiat de deputatul USR Mihai Botez, prevede ca studenții să nu mai plătească CASS pentru întregul venit obținut din salarii, ci doar pentru diferența dintre veniturile brute realizate și salariul minim pe țară.

Facilitarea accesului la educație pentru copiii cu cerințe educaționale speciale. Potrivit proiectului depus de parlamentarii USR Radu Panait și Alexandru Robert Zob, copiii cu cerințe educaționale speciale ar urma să beneficieze de același tratament cu tinerii proveniți din sistemul de protecție socială și ar avea asigurate locuri plătite de la buget în instituțiile de învățământ superior de stat.

Limitarea numărului zilnic de ore de curs la facultate. Inițiativa, depusă de senatoarea USR Silvia Dinică, a pornit de la cazul real al studenților de la Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, unde sute de studenți au reclamat, pe lângă creșterea taxei pentru programul de licență, faptul că au cursuri și până la 12 ore pe zi.

Cursuri de prim ajutor în școli. Deputatul USR Alin Apostol a depus, în urma discuțiilor avute cu experți în prim ajutor din partea Crucii Roșii și a Departamentului pentru Situații de Urgență, dar și cu reprezentanți ai Consiliului Național al Elevilor, un proiect de lege ca în școli să fie introduse cursuri modulare de prim ajutor pentru elevi, cadre didactice și personalul auxiliar. Multe țări civilizate au astfel de cursuri și, dacă le-am fi avut și în România în ultimii ani (USR propune introducerea lor încă din 2017), poate am fi putut preveni dramele de la Cluj și Oradea, unde copii de 14 ani, respectiv 1 an și jumătate, au murit după ce s-au înecat cu mâncare la școală, respectiv grădiniță.

Articol susținut de USR

Citeste mai mult

NATIONAL

Capcanele din contractele la electricitate și gaze / Care sunt situațiile în care nu ne putem schimba gratuit furnizorul

Publicat

in

De

Unele oferte ale furnizorilor de electricitate și gaze conțin și alte servicii, precum instalare, service și mentenanță pentru centralele de apartament. Atenție mare când semnați un astfel de contract, pentru că este posibil să conțină penalități dacă doriți să vă schimbați furnizorul înainte de expirarea ofertei. Chiar dacă, potrivit legii, avem dreptul să ne schimbăm oricând furnizorul în mod gratuit, ANRE spune că impunerea unor astfel de clauze este legală.

Unii furnizori oferă serivici de mentenanță a centralelorFoto: Ronstik / Dreamstime.com

Adriana este un consumator casnic din Brașov. Contractul ei de gaze conține o clauză potrivit căreia Adriana va trebui să achite furnizorului o taxă de 250 de lei dacă va dori să renunțe la contract mai devreme de expirarea perioadei de aplicare a ofertei.

Aceasta deoarece contractul ei conține, pe lângă furnizarea de gaze, și servicii de mentenanță a centralei.

„Nu am fost foarte atentă când am semnat contractul”, spune ea. „Am vrut apoi să îmi schimb furnizorul și am înțeles că în mod normal pot face acest lucru în 21 de zile, gratuit. Însă eu am această clauză și nu pot renunța la contract dacă nu achit acea sumă. Mă mai gândesc ce voi face”.

ANRE: Consumatorii pot negocia cu furnizorii clauzele din contracte

Reprezentanții Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE) au precizat, pentru HotNews.ro, că aceste clauze sunt perfect legale, iar consumatorii pot accepta sau nu aceste oferte sau pot negocia cu furnizorul.

  • „În vederea încheierii unui contract aferent furnizării gazelor naturale în regim concurenţial, clientul poate accepta orice ofertă-tip publicată de către un furnizor de gaze naturale sau poate negocia cu un furnizor ales în mod liber condiţiile comerciale şi preţul de furnizare, după caz, ori poate recurge la selectarea furnizorului prin procedee specifice de licitaţie/achiziţie publică, dacă este cazul.
  • Pe piaţa concurenţială, furnizorii pot elabora oferte prin care să ofere şi alte servicii/produse la pachet cu furnizarea gazelor naturale, conform strategiei comerciale proprii, acest drept al furnizorului fiind reglementat de ANRE, iar clientul final este liber să încheie contractul aferent furnizării gazelor naturale în regim concurenţial cu furnizorul ales în mod liber, cu luarea în considerare a preţului şi a condiţiilor comerciale oferite de către acesta”, spune ANRE.

HotNews.ro i-a întrebat pe reprezentanții ANRE dacă, în cazul Adrianei, se poate vorbi de bariere în calea schimbării furnizorului.

„Taxa din exemplul dat de dumneavoastră, reprezentând „contravaloarea daunelor produse furnizorului ca urmare a prestării serviciilor tehnice şi/sau instalării echipamentelor/produselor”, nu este aferentă prestării activității de furnizare a gazelor naturale, ci se referă la celelalte servicii incluse în pachet, suplimentar furnizării gazelor naturale, pe care clientul le-a acceptat atunci când a încheiat contractul.

În ceea ce privește schimbarea furnizorului, este evident faptul că astfel de prevederi contractuale nu reprezintă bariere „în calea liberei migrări de la un furnizor la altul”, procedura referindu-se la schimbarea furnizorului care desfășoară activitatea de furnizare de gaze naturale, nu la schimbarea furnizorului din punctul de vedere al altor servicii/produse oferite „la pachet” de către furnizorul respectiv și acceptate de către client”, au răspuns reprezentanții reglementatorului.

Ce trebuie să conțină oferta furnizorilor care vor să includă servicii, pentru a fi conformă cu legea:

  • descrierea serviciilor oferite; în cazul în care este oferit un «pachet de servicii», prin includerea în acesta, pe lângă furnizarea gazelor naturale, şi a altor servicii, se vor prezenta condiţiile în care se oferă acestea, iar pentru fiecare serviciu se vor specifica informaţiile corespunzătoare categoriei de servicii din care face parte;
  • tarifele aferente serviciilor incluse pe lângă furnizarea gazelor naturale în «pachetul de servicii», după caz;
  • durata contractului, condiţiile de reînnoire/prelungire şi de încetare a prestării serviciilor şi a contractului, cu precizarea termenelor şi a condiţiilor de denunţare unilaterală/reziliere a acestuia.

ANRE recomandă consumatorilor să citească atent ofertele furnizorilor

Astfel, clientul final are posibilitatea să aleagă o ofertă cu sau fără alte servicii incluse, să analizeze informaţiile din ofertă referitoare la prestarea altor servicii (de exemplu, abonamente, revizii/verificări tehnice ale instalației de utilizare etc), suplimentar faţă de furnizarea gazelor naturale, în cazul în care alege o astfel de ofertă, şi să cunoască condiţiile de denunţare unilaterală a contractului, acestea fiind, de altfel, recomandările ANRE pentru clienți în momentul în care primesc o ofertă de la furnizori care include și astfel de clauze, pentru a putea încheia un contract în cunoștință de cauză.

În acest caz, furnizorul nu poate condiţiona furnizarea gazelor naturale către client de achiziţionarea sau de plata de către acesta a altor produse și servicii care nu fac obiectul activităţii de furnizare a gazelor naturale, iar pentru facturarea lor acestea se evidenţiază separat, au subliniat reprezentanții ANRE.

Cum ne putem schimba furnizorul de electricitate și gaze

Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012 prevede:

  • una dintre obligațiile furnizorului de gaze este să permită clienţilor, în mod gratuit, schimbarea efectivă a furnizorului de gaze naturale în termen de 21 de zile de la data solicitării şi să transmită acestora un decont final de lichidare, în termen de maximum 42 de zile de la schimbarea furnizorului;
  • clientul are dreptul să îşi schimbe furnizorul în mod gratuit, cu respectarea condiţiilor/clauzelor contractuale.

În ceea ce privește energia electrică, clientului final are dreptul:

  • „să îşi schimbe furnizorul sau participantul la piaţă implicat în agregare, cu respectarea condiţiilor/clauzelor contractuale, în termen de maximum 21 de zile de la iniţierea acesteia, iar nu mai târziu de anul 2026 procesul tehnic de schimbare a furnizorului se va realiza în 24 de ore şi în orice zi lucrătoare, conform unei proceduri aprobate de ANRE”;
  • la fel, schimbarea furnizorului se face gratuit, fără niciun comision de schimbare;
  • prin derogare de la prevederile de mai sus, furnizorii de energie electrică sau participanţii la piaţă implicaţi în agregare pot percepe clienţilor finali comisioane pentru încetarea contractelor de furnizare a energiei electrice încheiate pe o durată determinată şi cu preţuri fixe, în cazul rezilierii lor anticipate de către clientul final.

Sursa foto: Dreamstime

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend