Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Cum a fost cenzurată secțiunea despre teroriștii de după 22 decembrie 1989, din volumul “Căderea unui dictator. Război hibrid și dezinformare în Dosarul Revoluției din 1989”

Publicat

in

Într-un articol apărut pe Contributors.ro, Andrei Ursu, fostul director științific al Institutului Revoluției Române, arată cum a fost cenzurată o secțiune din volumul „Căderea unui dictator. Război hibrid și dezinformare în Dosarul Revoluției din 1989”, scris împreună cu Roland O. Thomasson. Redam mai jos secțiunea cenzurată, împreună cu comentariile autorului.

Andrei UrsuFoto: Arhiva personala

Cercetarea istorică la Institutul Revoluției Române din 1989 (IRRD)

Până în 2019, IRRD a dus o amplă activitate de cercetare. Încă de la înființare, a studiat represiunea care a dus la victimele din timpul Revoluției. Ar fi trebuit să fie instituția esențială în studierea, din toate punctele de vedere, a celui mai important eveniment istoric recent. Însă IRRD nu a reușit să identifice pe „cei care au tras în noi după 22”, perioadă care a produs cei mai mulți morți și răniți. Eșecul de a identifica, fie și măcar instituțional, pe teroriștii de după 22 decembrie 1989 a fost profund dăunătoare pentru reconstruirea adevărului istoric, mai ales că lucrările IRRD au confirmat în mod repetat existența teroriștilor:

„[Pe 22 decembrie] constituirea noilor structuri de putere s-a făcut … în contextul unei ample dezinformări şi diversiuni. Formele de manifestare a acestora erau complexe: […], dispozitive de imitaţie a focului de armă (inclusiv foc real) instalate în diferite imobile din jurul obiectivelor importante sau dispozitive de imitaţie a ţintelor aeriene ori navale. […] S-a deschis foc de armă la Arad, Cluj Napoca, Oradea, Reşiţa, dar şi la Craiova, Brăila, Constanţa, Galaţi, Suceava, Târgu Mureş, Braşov.[…] În seara zilei de 23 decembrie] acţiunea teroriştilor s-a deplasat dinspre Centru către graniţele de Vest şi de Est ale României. La Buzău, de exemplu, comandamentul Armatei a II–a a fost supus unui tir încrucişat, venit din trei direcţii, începând cu după-amiaza zilei de 23 decembrie până pe 24 decembrie. În jurul orelor 17.00 s-a deschis focul şi la Brăila de către indivizi necunoscuţi, iar prin reţelele telefonice ale comandamentelor militare s-au transmis ordine fictive, în numele eşaloanelor superioare. La miezul nopţii de 22 spre 23 decembrie, comandantul Armatei a 4-a din Cluj-Napoca a primit informaţii despre existenţa unor ţinte aeriene în spaţiul Ungariei de Est şi deasupra oraşelor Oradea, Arad, Satu Mare, Dej. Artileria antiaeriană a executat foc, ţintele au dispărut de pe ecrane dar pe teren nu s-au găsit obiecte distruse. […] La Târgovişte (unde era reţinut Ceauşescu), la miezul nopţii s-a redeschis focul asupra unității[…]. O puternică diversiune s-a declanşat la Arad[…]. La ora 1 noaptea, din hotels-a deschis foc asupra cazărmii din apropiere, iar militarii au răspuns şi ei cu foc. Imediat, focul s-a extins asupra Palatului Administrativ (care găzduia Consiliul FSN judeţean) din podul Palatului Culturii. Zona aeroportului Arad a fost şi ea atacată de elemente diversioniste terestre. Regimentul din Arad a fost avertizat că va fi în curând atacat aerian de către elicoptere care vor veni dinspre Deva. În cursul serii, la Braşov s-a deschis un foc violent în diferite zone ale oraşului (aproape la întâmplare, inclusiv în zone de blocuri). Soldaţii au răspuns cu foc, însă mai târziu s-a observat că acolo nu existau decât simulatoare. [La Târgovişte]artileria antiaeriană a doborât un balon luminiscent). La Timişoara, […] persoane neidentificate executau foc[…] În zona Litoralului […] pe ecranele radiolocatoarelor se vedeau numeroase ţinte (la Sud de Sf. Gheorghe, la Constanţa, Tuzla, Mangalia). Apogeul diversiunii prin mijloace electronice de intimidare a fost atins în seara zilei de 23 decembrie 1989 când, pe ecranele radarelor de coastă, au fost înregistrate ţinte care indicau o invazie maritimă fără precedent asupra Litoralului românesc. S-au trimis în misiune mai multe nave de luptă dar ele n-au întâlnit ţintele prezente pe ecranele radarelor.

Indiferent cât de multe explicaţii pot fi invocate pentru stările de confuzie pe fondul unor evoluţii foarte rapide, în care militarii puşcaşi, în general neinstruiţi, au acţionat la întâmplare şi au făcut victime, nu se poate trece peste diversiunea electronică extrem de amplă, calificată, cu mijloace tehnice special construite, care nu era nici la îndemâna revoluţionarilor, nici a militarilor din trupele regulate. Din păcate, nu se cunoaşte cine au fost autorii acestei diversiuni calificate, cu ce scop s-a făcut, unde s-a planificat, din ce locaţii s-a lansat, ce forţe şi mijloace s-au folosit.

La Sibiu[…] focul executat cu arme de calibre ciudate, continua. Nu se cunoştea cine şi din ce ordine continua executarea focului. La Arad, […] focul a fost reluat, s-a deschis din nou foc asupra Palatului Administrativ, asupra unităţii de garnizoană şi altor obiective militare. Pe 24 decembrie, ounitate specializată de apărare antiaeriană din Reşiţa „este asaltată din mai multe direcţii de ţinte prezente pe ecranele radarelor. Câteva acţiuni de provocare s-au constatat şi terestru, în jurul unităţii. Efective militare din Caransebeş au fost trimise în ajutorul celor din Reşiţa. Şi la Timişoara au existat acţiuni teroriste şi diversioniste mai mult asupra unităţilor armatei (deși s-a tras si asupra balconului unde încă era sediu FSN) şi numai în scop provocator. […] La Târgovişte teroriştii încă executau foc real asupra unor militari în scop de provocare, 2 soldaţi fiind răniţi (mai târziu unul dintre ei va deceda).

După 25 decembrie „deşi aria de acţiune a teroriştilor s-a restrâns şi mai mult, câteva incidente s-au mai produs[…] La Sibiu, Hunedoara, în alte oraşe (Sfântu Gheorghe) provocările teroriştilor au rămas fără răspuns, asupra ţintelor aeriene nu s-a mai executat foc. Ca rezultat, ţintele false ale diversioniştilor s-au diminuat. Informaţiile despre atacuri terestre au fost, în prealabil, verificate prin deplasarea unor echipaje la locul din care se presupunea că se executase foc de armă[…]. Acţiuni sporadice ale teroriştilor …încă se mai înregistrau la Cluj Napoca şi la Constanţa” .

Faptele enumerate mai sus se coroborează cu mărturii și documente expuse în cele 78 de numere din „Caietele Revoluției”, care confirmă existența teroriștilor „rezistenți”. Faptul că IRRD nu a reușit să-i identifice pe aceștia a alimentat percepția publicului că tarele tranziției la democrație a României se trag din impunitatea teroriștilor de atunci, iar conducerea IRRD putea avea ceva de ascuns în acest sens.

Această percepție, alături de politizare și de asocierea cu persoane care i-au promovat pe foștii securiști în noile servicii, a dus la reputația lamentabilă a institutului. Spre exemplu, este cunoscut faptul că la începutul anului 1990, fostul vice-prim ministru, ulterior Director General al IRRD Gelu Voican Voiculescu a preluat o mare parte din cadrele DSS din SMB (Securitatea Municipiului București) și din Direcția a IV-a (contrainformații militare) a Securității, formând cu ei structura “Doi și-un sfert” (UM 0215). Nu este de mirare atunci că ulterior Voican Voiculescu a vehiculat legende ale Securității, printre care aceea că diversiunea de după 22 ar fi făcut-o armata. Asta deși conform unui document găsit în „Dosarul Revoluției”, încă de la sfârșitul lui decembrie 1989, domnul Voican Voiculescu știa „cu certitudine” că membrii „aparatului de teroare” organizat „din timp” de dictator pentru o „eventuală salvare personală”, respectiv rețeaua formată din „teroriști pregătiți pe tipuri de armament autohton” și „modern străin”, care „după cum a dovedit-o realitatea a depășit dotarea forțelor armate”, erau plătiți „din fonduri controlate de Ministerul de interne”.

Majoritatea cercetătorilor de la IRRD au mărturisit autorilor acestor rânduri că motivul principal pentru care s-a evitat identificarea vinovaților pentru vărsarea de sânge de după 22 decembrie 1989 a fost „cenzura și auto-cenzura: fosta conducere nu agrea acest subiect”.

În acest sens, nu este lipsit de relevanță faptul că în ultimii ani (dar nu numai) s-a conturat existența unor legături între câțiva membri ai IRRD și fosta DSS, inclusiv prin intermediul revistei „Vitralii” a foștilor lucrători de Securitate, condusă de Filip Teodorescu, fost inculpat în procesul de la Timișoara. Pe lângă antecedentele menționate ale domnului Voican Voiculescu, este de amintit că printre membrii marcanți ai Consiliului Științific al IRRD s-au aflat cel puțin doi foști informatori ai DSS. Unii din foștii membri ai Consiliului Științific și cercetători ai IRRD au fost sau au devenit ulterior colaboratori, admiratori sau chiar consultanți științifici ai revistei „Vitralii”. Cititorul nu va fi surprins să afle că unii din acești cercetători de la IRRD au susținut legende plantate de fostele cadre de Securitate cu privire la subiectul teroriștilor de la Revoluție.

Astfel s-a ajuns la punctul în care întrebări cheie ale societății românești privind teme sensibile precum identitatea vinovaților de actele teroriste de după fuga cuplului Ceaușescu au rămas fară un răspuns acceptabil. Faptul că cercetările IRRD fie au ocolit problema celor aproximativ 1.000 de morți de după 22 (de aproape cinci ori mai mulți decât până atunci), fie au concluzionat – ocazional – că teroriștii au rămas neidentificați chiar și instituțional, a contribuit la suspiciunile cunoscute: teroriștii fie ar fi fost inventați de conducerea FSN; fie, în conivență cu aceeași conducere „filo-sovietică”, ar fi fost KGB-iști, DIA sau chiar armata română încercând, printr-un nebulos act cvasi-sinucigaș, să-și „spele mâinile de sângele vărsat la Timișoara”.

Nefiind dezmințite cu autoritate, multiplele scenarii privind Revoluția, caricaturale sau manipulatorii, au contribuit la neîncrederea publicului în institut, în instituții, în capacitatea statului român de a deconspira cu adevărat Securitatea și de a condamna în mod real, în justiție, crimele comunismului. De altfel, Curtea Europeană a ajuns să sancționeze statul român, inclusiv pentru neînfăptuirea, într-un timp rezonabil, a actului de justiție în cauza Revoluției. Incapacitatea de a gestiona moștenirea infracțională a statului totalitar atârnă încă greu asupra tinerei noastre democrații, cu consecințe care merg de la persistența corupției până la creșterea popularității curentelor extremiste sau nostalgice.

Andrei Ursu, Roland O. Thomasson

_______________________

Istoric si note explicative

Secțiunea de mai sus ne-a fost cenzurată de Colegiul Național al IRRD pe 10 august 2022, cu puțin timp inaintea publicării cărții – „Căderea unui dictator. Război hibrid și dezinformare în Dosarul Revoluției din 1989”. Am fost anunțați că volumul nu va fi aprobat pentru publicare daca nu eliminăm această secțiune. Am acceptat acest compromis din următoarele două motive:

1. Am considerat că studiile din volum, legate de vinovățiile pentru crimele de la Revoluție, sunt atât de importante încât nu merita să riscăm sa ni se blocheze publicarea lor în întregime. Nu era prima imixtiune în munca noastră. În special începând din 6 iulie 2022, din momentul în care Emilian Vasile Cutean, Secretarul General al IRRD, a văzut titlul și tema cărții noastre, acesta a încercat să oprească publicarea cărții. A declanșat o campanie de denigrare a muncii noastre și de amenințări, sub false pretexte juridice, legate de tema noastră, care era legată de deconstruirea Rechizitoriului procurorilor din Dosarul Revoluției. Precizăm că probele din acel dosar prezentate în carte dovedesc fără dubiu faptul că teroriștii de după 22 decembrie 1989 au fost luptători ai Securității, special pregătiți pentru războiul hibrid („lupta de rezistență”) în cazul pierderii puterii de către dictatorul Nicolae Ceaușescu. Studiile noastre demonstrează existența celor care în decembrie 1989 au fost pe drept cuvânt numiți teroriști și vinovăția acestora pentru morții și răniții de la Revoluție, contrazicând teza procurorilor. Or, Emilian Cutean a încercat să blocheze cartea tocmai pentru că „ne-am amestecat în treaba procurorilor”. Pornind de la aserțiuni că „IRRD 1989 NU se poate pronunța în legătură cu modul în care se realizează justiția”, că nu trebuie „să interferăm cu una dintre puterile statului, și mai ales să criticăm activitatea acesteia ca instituție publică”etc, Emilian Cutean a ajuns să ne amenințe, prin avocata sa, cu o anchetă penală sub falsul pretext că ar fi fost chiar ilegal să folosim ca sursă istorică Dosarul Revoluției. Astfel, timp de mai bine de o lună, cartea a fost pe punctul de a fi cenzurată în întregime.

2. Am plănuit să publicăm oricum, separat, secțiunea în cauză. Lucru pe care îl facem aici.

După cum se vede din textul cenzurat de mai sus, temele sale principale sunt, pe de o parte, legăturile dintre foști membri ai IRRD și fosta Securitate sau foste cadre ale acesteia, și pe de altă parte, inapetența și cenzura din partea fostei conduceri a IRRD privind subiectul „cine a tras în noi după 22” și eventuala vinovăție a Securității. Or, motivele cenzurării textului de mai sus au fost tocmai acestea: acuzele împotriva „unor membri ai Colegiului Național și unor foști cercetători ai institutului” și „blamarea activității IRRD 1989” pentru… cenzură. (Desigur, cititorului nu-i va scăpa ironia cu iz orwellian a acestei situații). Mai mult, mi s-a reproșat explicit „de ce m-am legat de Filip Teodorescu”.

Chiar și după ce am acceptat eliminarea secțiunii de mai sus, atacurile împotriva cărții au continuat. Cazimir Ionescu și Emilian Cutean au ajuns să-l amenințe cu dosar penal și pe Petre Roman dacă va semna, în calitate de Director General, contractul cu editura Polirom pentru publicarea cărții. Chiar și după ce Petre Roman a obținut, cu greu, votul Colegiului Național și cartea a văzut lumina tiparului, Emilian Cutean a continuat hărțuirea sistematică a cercetătorilor și a eforturilor de promovare a cărții. Lansările cărții și participarea cercetătorilor la Congrese și conferințe științifice au produs noi reacții adverse din partea lui Emilian Cutean și a lui Cazimir Ionescu (întrucât acestea nu ar fi fost „aprobate” de Colegiul Național). Cei doi au continuat să susțină că cercetarea „Dosarului Revoluției” ar fi fost nelegitimă. Pe fondul unei atmosfere profund ostile, pe 3 octombrie cercetătorii au formulat o sesizare împotriva lui Emilian Cutean. Sesizarea s-a discutat în sedința Colegiului Național din 24 noiembrie. A doua zi, Colegiul Național i-a cerut lui Emilian Cutean să răspundă în scris acelei sesizări. În aceeași zi, câțiva din cercetători am participat la conferința națională „Comunismul Românesc” la Facultatea de Istorie, unde am prezentat, printre altele, noi dovezi ale existenței listelor de teroriști prinși (o astfel de listă se afla în Dosarul Revoluției, și cuprinde 1425 de nume și prenume). În aceeași seară, Emilian Cutean m-a eliberat din functția de Director Științific (pentru un pretext evident ilegal). Ca urmare, întreaga Direcție de Cercetare și-a dat demisia. Atacurile lui Emilian Cutean au continuatinclusiv asupra lui Petre Roman, care s-a văzut nevoit să se apere expunând motivele demisiilor cercetătorilor.

Din 6 decembrie 2022, Direcția de Cercetare a IRRD nu mai există; obiectul de activitate al institutului a dispărut.

După cum se poate observa din cele de mai sus, miza blocării cercetării la IRRD este strâns legată de (trecutele?) conivențe ale unor personajele din Institut cu oameni din fosta DSS; și până la urmă, cu deculpabilizarea Securității pentru crimele de la Revoluție și a procurorilor care le-au mușamalizat timp de 33 de ani.

IRRD pare să fie recapturat de echipa care până în 2019 evitase să răspundă la întrebarea „cine a tras în noi după 22?”. „Gruparea Securității” din Colegiul Național, după cum o numește academicianul Răzvan Theodorescu, formată în jurul unui fost condamnat penal, a revenit în forță. Pe de altă parte, în 1989 teroriștii aveau în jur de 30-35 de ani. Judecând după traiectoria fostei Securități în societatea românească, mulți dintre aceștia sunt după toate probabilitățile încă în poziții de putere și influență, în justiție și alte instituții. Poate că acesta este motivul acerbei lupte pentru re-îngroparea cercetării istorice și adevărului la IRRD.

Addende. Cine sunt actorii principali

Emilian Vasile Cutean este un apropiat al președintelui Ion Iliescu, fost deputat PSD, fost secretar de stat la Departamentul revoluționarilor, anchetat și condamnat definitiv pentru abuz în serviciu (https://portal.just.ro/SitePages/dosare.aspx), posesor al unui cabinet de demnitar, al unei mașini de serviciu, și al unei locuințe de serviciu, deși aparent locuiește în altă parte[25].

În raportul de Audit Financiar întocmit pe 15 aprilie 2019 de Curtea de Conturi pentru activitatea Institutului pe anul 2018, la pag. 34 se arată faptul că „începând din anul 2018, Emilian Cutean a fost încadrat și salarizat ca Secretar General al IRRD în condiții total nelegale, deoarece această funcție nu exista în cadrul Institutului. Cutean a luat nelegal în mână circa 28.000 de euro. Din Raportul Curții de Conturi aflăm că acestă numire nelegală a lui Emilian Cutean într-o funcție care nu exista atunci, dar și salarizarea ulterioară, au fost făcute prin încălcarea legii de către președintele Institutului, Ion Iliescu, și de directorul general, Gelu Voican Voiculescu. Suma totală plătită lui Emilian Cutean reprezintă un prejudiciu adus Institutului, care este instituție publică a Statului Român, salarizarea angajaților săi fiind făcută din bugetul statului. […] Valoarea abaterii constatate este de 171.520 lei și reprezintă suma totală a veniturilor brute realizate de titularul acestei funcții, domnul Emilian Cutean, în perioada 01.05.2018 – 30.03.2019. Principala cauză a disfuncționalității constatate este nerespectarea prevederilor legale cu privire la înființarea și salarizarea funcției de secretar general”, este concluzia Curții de Conturi[26].

Ca membru atât în Colegiul CNSAS cât și în Colegiul Național al IRRD, Cazimir Ionescu a obstrucționat accesul Direcției Cercetare a IRRD la dosarele Securității de la CNSAS privind evenimentele de după 22 decembrie, tergiversând încheierea unui protocol între CNSAS și IRRD, și s-a opus vehement, în ședințele CN, cercetării de către noi a Dosarului Revoluției. A fost cel care l-a amenintat pe Petre Roman, inclusiv cu bizara acuzație că de fapt, cercetătorii nu ar fi fost autorii studiilor din cartea „Căderea unui dictator”, aceasta fiind fost scrisă de coordonatori cu un an înainte (sic!).Citeste intregul articol si comenteaza pe Contributors.ro

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

Formula 1: Motivele pentru care Max Verstappen ar urma să negocieze cu Mercedes

Publicat

in

De

Bun cunoscător al lumii automobilistice și un pilot cu experiență, olandezul Tom Coronel vorbește într-un podcast pentru RacingNews365 despre motivele pentru care compatriotul Max Verstappen ar urma să negocieze cu ocazia Marelui Premiu din Miami un contract cu Mercedes.

Max VerstappenFoto: action press / – / Profimedia

>> Formula 1: Audi a anunțat numele primului său pilot pentru sezonul 2026

Pilotul olandez Tom Coronel spune că Max Verstappen va pleca de la RedBull la Mercedes

Lui Max îi merge de minune la RedBull: a câștigat ultimele trei titluri mondiale din Formula 1, iar al patrulea este pe drum.

Monopostul echipei austriece nu pare să aibă rival nici în actualul sezon al Marelui Circ, iar dacă totul merge conform calculelor atunci la finalul anului Vestappen va avea patru titluri mondiale în CV (ar urma să-l egaleze pe Sebastian Vettel).

În vârstă de 52 de ani, Tom Coronel este un pilot olandez cu legături importante în lumea sporturilor cu motor.

Născut la Naarden, Tom oferă unele detalii de culise despre viitorul lui Verstappen.

Recent, mai multe surse din paddock au prezentat mega contractul pe care Mercedes este pregătită să-l ofere unui pilot de talia lui Verstappen: €150 de milioane pe sezon.

Primele negocieri vor avea loc, conform spuselor lui Tom Coronel, cu ocazia Marelui Premiu de Formula 1 din acest weekend, de la Miami.

„Pentru moment, da, RedBull are în continuare cel mai rapid monopost. Verstappen lucrează acum cu Pierre Wache (n.r. inginer francez – directorul tehnic al echipei), deci Adrian Newey nu mai e prin preajmă.

Când am fost la RedBull am observat că Pierre era nelipsit de lângă Max, iar ei vorbeau constant”, spune Tom Coronel, conform sursei citate.

>> FOTO Pilot de Formula 1, tăiat pe față după ce a participat la o petrecere la Amsterdam

Mai mult decât atât, Coronel spune că Adrian Newey (genialul inginer de aerodinamică) ar trebui să-și vadă de viața sa și să plece din Formula 1.

„Mulțumesc! Ai 65 de ani, ai făcut lucruri minunate de-a lungul vieții. Bun, vei primi un contract de 100 de milioane, așa, și după ce? Muncești până la 70…

Ar trebui să se bucure de viață”, spune Coronel, pilot veteran la Dakar, atunci când comentează în legătură cu o eventuală plecare a lui Adrian Newey de la RedBull la finalul acestuia an.

Tom crede cu tărie că Max nu-și va duce la bun sfârșit contractul cu RedBull (valabil până la finalul sezonului 2028).

„Există multe speculații că motorul celor de la RedBull pentru 2026 (atunci când vor avea loc mai multe modificări de regulament în Formula 1) este mult în urma rivalelor”, spune Coronel, cel care subliniază că Verstappen nu ar trebui să aștepte până în 2026 pentru a cădea de pe un cal atât de frumos.

„În plus, ar deveni ambasador al brandului Mercedes (după modelul Lewis Hamilton), ceea ce este total diferit față de a fi ambasador al unui producător de băuturi energizante (n.r. Red Bull).

Trebuie să te gândești din timp la viitor, iar lucrurile se adună. Va câștiga titlul mondial în următorii doi ani, iar apoi va face trecerea în monopostul argintiu. Cu greu îmi pot imagina că ar putea fi altfel.

A dispărut și factorul distracție la RedBull. Max își face treaba și cam atât. Pur și simplu nu se mai distrează la echipă”, a conchis Coronel.

Marele Premiu de Formula 1 de la Miami va avea loc duminică, 5 mai, de la ora 23:00 (ora României). Cursa va putea fi urmărită în direct pe Antena 3 CNN.

Formula 1, clasamentul piloților

1. Max Verstappen (Red Bull) 110 puncte

2. Sergio Perez (Red Bull) 85

3. Charles Leclerc (Ferrari) 76

4. Carlos Sainz (Ferrari) 69

5. Lando Norris (McLaren) 58 etc.

Cum arată sezonul 2024 din Formula 1

1) MP din Bahrain / 2 martie / Câștigător Max Verstappen

2) MP din Arabia Saudită / 9 martie / Câștigător Max Verstappen

3) MP din Australia / 24 martie /Câștigător Carlos Sainz

4) MP din Japonia / 7 aprilie / Câștigător Max Verstappen

5) MP din China / 21 aprilie / Câștigător Max Verstappen

6) MP din Miami / 5 mai / Miami International Autodrome

7) MP din Emilia Romagna / 19 mai / Imola

8) MP din Monaco / 26 mai / Monaco

9) MP din Canada / 9 iunie / Gilles Villeneuve, Monteal

10) MP din Spania / 23 iunie / Barcelona, Montmelo

11) MP din Austria / 30 iunie / Spielberg

12) MP din Marea Britanie / 7 iulie / Silverstone

13) MP din Ungaria / 21 iulie / Hungaroring

14) MP din Belgia / 28 iulie / Spa-Francorchamps

15) MP din Olanda / 25 august / Zandvoort

16) MP din Italia / 1 septembrie / Monza

17) MP din Azerbaidjan / 15 septembrie / Baku

18) MP din Singapore / 22 septembrie / Marina Bay

19) MP din SUA / 20 octombrie / Texas, Austin

20) MP din Mexic / 27 octombrie / Autodromo Hermanos Rodriguez

21) MP din Sao Paulo / 3 noiembrie / Interlagos

22) MP din Las Vegas / 23 noiembrie / Las Vegas Strip Circuit

23) MP din Qatar / 1 decembrie / Lusail

24) MP din Abu Dhabi / 8 decembrie / Yas Marina.

Citeste mai mult

NATIONAL

Ciolacu: Vrem să curățăm rapid de păcănele 90% din localitățile țării / Premierul spune că a început aplicarea legii în localitățile cu mai puțin de 15.000 locuitori

Publicat

in

De

Premierul Marcel Ciolacu a susținut marți că Guvernul a început aplicarea noii legi privind interzicerea păcănelelor în localitățile cu mai puțin de 15.000 de locuitori. „Vrem să curățăm rapid de păcănele 90% din localitățile țării, urmând să facem regulile pentru cele 10% rămase în acest moment”, a spus Ciolacu la începuțul ședinței de Guvern.

PăcăneleFoto: Photo 43065476 © Valentin M Armianu | Dreamstime.com

Potrivit premierului, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) a transmis deja un anunț privind aplicarea noii legi.

  • „Guvernul a început aplicarea noii legi privind interzicerea păcănelelor în localitățile cu mai puțin de 15.000 de locuitori.
  • Toți cei care nu-și mută urgent aparatele rămân fără licență conform unui anunț transmis deja de ONJN.
  • Nu va exista nicio întârziere. Vrem să curățăm rapid de păcănele 90% din localitățile țării, urmând să facem regulile pentru cele 10% rămase în acest moment”, a declarat marți Ciolacu, la începutul ședinței de Guvern.

Parlamentul a adoptat la noi reguli pentru jocurile de noroc în România / USR: E praf în ochi

Deputații au adoptat marți, 9 aprilie, cu 243 de voturi „pentru „şi 4 abţineri, proiectul de lege care înăsprește legislația pentru locurile în care se desfășoară jocurile de noroc.

PSD a anunțat, prin vocea social-democratului Alfred Simonis, că depune un amendament prin care sălile de joc din localitățile cu până în 15.000 de locuitori să fie mutate în afara acestora.

Parlamentul a modificat legea jocurilor de noroc în debutul campaniei electorale și după opt luni de la promisiunea premierului Marcel Ciolacu că va scoate sălile de jocuri de noroc în afara localităților.

Modificările adoptate de Parlament sunt unele blânde comparativ cu cele prevăzute în alte opt proiecte de lege aflate în sertarul comisiilor de specialitate din Parlament.

Propunerile social-democrațiilor prevăd ca săliile de jocuri de noroc cu păcănele să fie scoase în afara localităților care au sub 15.000 de locuitori (și nu toate localitățile din țară așa cum promitea premierul Marcel Ciolacu). O altă modificare prevede micșorarea panourilor publicitare outdoor la jocurile de noroc la 35 de metri.

Operatorii care nu respectă noile reguli vor fi sancționați cu amenzi cuprinse între 10.000 lei și 200.000 lei.

Opoziția acuză PSD și PNL „de ipocrizie fără margini” și că „fac jocul companiilor de jocuri de noroc”

La dezbaterea modificărilor, reprezentanții opoziției au cerut dezbaterea transparentă a celor opt proiecte de lege care reglementează jocurile de noroc și nu doar amendamentele propuse de PSD și PNL.

„Este o ipocrizie fără margini să vă prefaceți că vreți să opriți acest flagel prin punere la vot a unei ordonanțe care este în vigoare și la care ați modificat unele lucruri, multe dintre ele cerute chiar de industria păcănelelor. Industria păcănelelor a venit la voi pesediștilor și liberalilor și v-a spus că vor să cheltuie mai puțin pe outdoor și astfel îi obligați și ați limitat outdoorul pentru păcănele la maxim 35 metri patrați. Câți din milioanele alea economiste din outdoor vi se întorc domnule Ciolacu și domnule Ciucă? Sunteți părtași la distrugerea a zeci de mii de familii din România, e praf în ochi dacă interziceți păcănelele doar în localitățile sub 15.000 de locuitori. E bătaie de joc la adresa opoziției creie nu i-ați permis să dezbată amendamentele anunțat cu 10 minute înaintea ședineți de plen”, a acuzat de la tribună deputatul USR, Ionuț Moșteanu.

Deputata Diana Stoica (USR) a atras atenția în plen că este foarte interesant cu PNL nu a avut nicio părere la acest proiect de lege.

”Eu şi colegii din USR am iniţiat acum aproape doi ani această luptă. Dependenţa de jocuri de noroc e dependenţa cu cea mai mare rată de suicid. Flagelul jocurilor de noroc nu există doar în localităţile care au 15.000 de locuitori. Păcănelele distrug milioane de familii din toată ţara. Noi am votat pentru această lege, dar până nu vom adopta soluţiile corecte lăsăm neprotejaţi mai mult fde jumătate dintre români, a subliniat Stoica.

În schimb liderul AUR, George Simion a afirmat că a fost nevoie „de inteligenţă, de strategie și viziune” ca să treacă acest proiect de lege.

”Aveţi pantofi de 1.5000 de euro şi sunteţi sponsorizaţi din banii de jocuri de noroc. Să vă fie ruşine. Explicaţi ce faceţi cu Novomaticul, de ce ajungem în comunităţile defavorizate să avem familii despărţite pentru că nu vreţi să trecem celelalte proiecte de lege care protejează comunităţiele defavorizate, voi, guvernare social-democrată”, a spus Simion în plen.

Simonis a spus că este vorba despre un „prim test, o primă lovitură și că, în funcţie de cum va reacţiona piaţa, pentru că intrarea în vigoare este în 10 zile de la publicarea în Monitorul Oficial, adică până la finalul lunii aprilie”, vor fi deciși pașii următori. „Vom vedea cum va reacţiona industria, pentru că din punctul nostru de vedere, la consecinţele trecute în această lege (..) nu au cum să nu o facă. Vedem şi ne adaptăm pe parcurs”, a explicat Simonis.

Care sunt noile modificări:

  • Reclama și publicitatea pentru jocurile de noroc autorizate pe teritoriul național se fac cu respectarea principiilor prevăzute la art. 10 alin. (3). Se postează la loc vizibil pe materialele de promovare seria și numărul licenței de organizare deținute de organizatorul de jocuri de noroc. În înțelesul prezentului articol, nu sunt considerate acțiuni în scop de reclamă, publicitate sau cu caracter promoțional acțiunile desfășurate de organizatori în mod direct în locațiile și pe paginile de internet proprii.
  • Publicitatea prin transmiterea de mesaje electronice nesolicitate care conțin informații cu privire la unul sau mai multe jocuri de noroc și reclama din exterior pentru jocuri de noroc, site-uri pe care sunt găzduite platforme pe care se desfășoară jocuri de noroc sau branding folosind una dintre mărcile pe care un operator de jocuri de noroc le folosește, care depășesc dimensiunea de 35 mp/panou/material publicitar, sunt interzise.
  • b^1) spațiul propus, dacă are amplasate mijloace de joc de tip slot-machine astfel cum sunt acestea definite în art. 10 alin. (1) lit. e) din OUG 77/2009, trebuie să se afle într-o unitate administrativ-teritorială cu o populație mai mare de 15.000 de locuitori. Dovada numarului de locuitori se face prin adeverință eliberată de primăria în a cărei rază teritorială se află spațiul propus.
  • (5) Nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (5) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 150.000 lei la 200.000 lei şi confiscarea sumelor provenite din activitatea contravenţională.
  • Nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1^2) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 100.000 lei la 150.000 lei.
  • (7) Nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (5^2) constituie contravenție și se sancționează cu amenda de la 150.000 lei la 200.000 lei şi confiscarea sumelor provenite din activitatea contravențională. În toate cazurile în care se constată săvârșirea contravenției prevăzută de prezentul alineat, Comitetul de Supraveghere dispune revocarea licenței clasa a II-a deținută de operatorul economic care desfășoară activități conexe jocurilor de noroc.

Amendamentele propuse reglementează și modifică Ordonanța 177/2009 și se află în dezbaterea Camerei Deputaților care este și for decizional în acest caz. Dacă deputații amendează OUG privind jocurile de noroc, proiectul de lege va merge la promulgare la președintele Klaus Iohannis.

Reamintim că premierul Marcel Ciolacu a anunțat în septembrie 2023 un proiect de lege care prevedea închiderea tuturor operatorilor din acest segment aflați în interiorul localităților. Inițiativa era semnată de 88 de parlamentari PSD și viza modificarea OUG 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc.

​În octombrie 2023, Guvernul a adoptat ordonanța de urgență care stabilește taxe mai mari pentru industria jocurilor de noroc, interzicerea băuturilor alcoolice în locații, majorarea garanțiilor depuse de companii și obligația operatorilor de a avea sediul social în România. „Scopul este evident – pentru ca taxele și impozitele să fie colectate în țară”, a explicat la vremea respectivă Mihai Constantin, purtătorul de cuvânt al Guvernului.

Din octombrie 2023 până în prezent toate proiectele de lege pe tema eliminării sălilor cu sloturi și păcănele au fost blocate în comisiile de specialitate.

Legea vine, „păcănelele” rămân. Cum dă România rateu în lupta cu mirajul nociv că jocurile de noroc te scot din sărăcie

Legea care interzice „păcănelele” în localitățile cu mai puțin de 15.000 de locuitori intră în vigoare la finalul lunii aprilie 2024, dar operatorii care au licențe valabile (care se înnoiesc o dată pe an) pot să își desfășoare activitatea în continuare și în localitățile cu interdicție, până la expirarea licențelor.

Astfel, va mai dura cel puțin câteva luni până când „păcănelele” vor dispărea din sate, comune și mici orașe.

Sursa foto: Dreamstime.com

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend