Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

BIG Data, BIG Program, BIG Time . . . minimum 36 de luni pentru modernizarea ANAF?

Publicat

in

Un instrument banal astăzi ne spune, instant, că, la peste 100.000 de cuvinte, programul de guvernare tocmai afișat de noua Coaliție este un … quite big program, ca să zic așa. Dacă urmărești cuvântul ”reforma”, dai Word-ul peste cap – ”sunt prea multe rezultate de afișat aici”. Sunt, desigur, cuvinte mai scumpe, precum ”paradigma” – apare doar de 10 ori. Iar unul și mai de preț este chiar ”BIG” – cu cinci apariții, din care trei în capitolul care mă interesează, natural, în primul rând – fiscalitatea. Și, desigur, nu doar pe mine.

Am să mă opresc acum asupra acestei fraze din programul de guvernare – ”Proiectul Big Data, ce vizează dezvoltarea unei Platforme de Big Data destinate integrării și valorificării operaționale și analitice a volumelor de date de interes pentru Ministerul Finanțelor/ANAF, cu orizont de implementare de minimum 36 de luni”. Minimum? Poate e doar o mică eroare de redactare, în vâltoarea negocierilor…!

Dar mă opresc asupra acestui detaliu numit BIG Data pentru că acesta ar trebui să facă legătura cu o linie de program pusă ceva mai sus – ”Orientarea verificărilor, în mod prioritar, către firmele cu cel mai ridicat risc fiscal (cele implicate în evitarea sau evaziunea în plata taxelor)”. Acesta este o declarație de intenție fantastică, o regăsim practic în programele fiecărei administrații moderne, din vremurile de azi.

Nu poți să clamezi că te duci direct la cel mai ridicat risc fără acele softuri BIG Data care să scormonească prin muntele de informații care ajung la Fisc. Să scormonească și să găsească găurile, nepotrivirile, anomaliile, într-un cuvânt, să dea indicații mai bune despre riscul real!

Care este avantajul acestor investiții? Aducerea la suprafață a banilor ascunși, folosirea eficientă a resurselor de control ale statului, dar, în primul rând motivarea conformării voluntare: marea masă de contribuabili onești va fi mai puțin hărțuită de controale fără țintă. Conformarea voluntară e marea provocare (aka BIG Challenge) a oricărei administrații, cu adevărat schimbarea de paradigmă!

Sunt șapte ani de când scriam de Connect, super-computerul de 45 de milioane de lire al Fiscului britanic, HMRC, creierul din spatele campaniilor ”suntem cu ochii pe tine”. Sau de fratele lui italian care mai avea și umor și, luând în calul peste 100 de indicatori publici, delimita zone cu nume de-a dreptul cinematografice – ”Nu suntem îngeri”, ”Nimic de declarat”, ”Toți sunt bine”.

Din Spania până în India, instrumentele BIG Data sunt la ordinea zilei de azi. Muntele de date e astăzi tot mai mare, baza, pardon bazele lui sunt tot mai largi. În Europa, spre exemplu, companiile sunt tot mai obligate să-și pună singure pe tavă datele cu potențial de risc fiscal. Fiscul primește de patru ani ”rapoartele țară cu țară” (CbCR/ Country-by-Country Reporting), în curând acestea vor fi chiar publice (Public CbCR). De anul acesta, se primesc rapoarte pe celebra DAC6, unde raportările trebuie să meargă până la … suspiciunea de avantaj fiscal. De zece ani, de când există DAC-urile (directivele cooperării administrative) se face schimb automat de informații între administrațiile fiscale europene. Ce se întâmplă cu toate aceste date, dacă nu există un program (soft) care să dea indicații mai bune despre riscul fiscal real?

Dacă e o problemă de bani, reamintesc că astfel de proiecte sunt prinse și în PNRR, pe partea de fonduri nerambursabile. Deci banii vor veni să deconteze investițiile făcute. Dacă e o problemă de oameni, reamintesc că avem specialiști care încă nu au plecat, ținuți aici poate nu atât de acea veche facilitate la salariu, cât de promisiunea acelui boom digital care va ajunge cândva și la noi.

Nu cad într-un entuziasm nejustificat să spun că astfel de investiții se fac peste noapte, bătând din palme etc. Nu cad nici în păcatul negării eforturilor care s-au făcut și se fac în interiorul aparatului administrativ. Nu fac nici proces de intenție cu acest ”orizont de minimum 36 de luni”, parcă scos din afișele care se puneau pe șantierul din Drumul Taberei – ”în trei ani, aici va veni metroul”. Sigur, mi se va spune, uite, a venit până la urmă, după aproape 10 ani, trenul a ajuns inclusiv la stația numită Orizont. Dar cât de mult costă acest până la urmă! Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

Nicușor Dan conduce în primul sondaj realizat de PSD după ce Gabriela Firea a intrat în cursa pentru Primăria Capitalei. Piedone, locul 3

Publicat

in

De

Nicușor Dan ar câștiga alegerile pentru Primăria Generală cu 31% din voturi, în timp ce Gabriela Firea, candidata PSD proaspăt intrată în cursă, s-ar clasa pe locul secund cu 24 de procente, urmată de Cristian Popescu Piedone (PUSL), cu 20%, potrivit unui sondaj Avangarde, la comanda PSD, primul după retragerea medicului Cătălin Cîrstoiu și decizia coaliției de a merge pe candidaturi separate.

Gabriela Firea, Nicușor Dan și Cristian Popescu PiedoneFoto: Inquam Photos / Octav Ganea / Saul Pop

  • Sondajul a fosat realizat de Avangarde la comanda lui PSD în perioada 24 – 27 aprilie, pe un eşantion de 1.150 de persoane. Datele au fost culese pe teren. Eroarea maximă admisă a datelor este de +/-2,9% la un grad de încredere de 95%.

„Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri pentru Primăria Generală a Mun. București, dumneavoastră cu ce candidat ați vota?”

Rezultatele sondajului de opinie realizat de Avangarde, la comanda lui PSD, sunt următoarele:

  • Nicușor Dan , ADU – 31%
  • Gabriela Firea, PSD – 24%
  • Cristian Popescu Piedone, PUSL – 20%
  • Sebastian Burduja, PNL – 15%
  • Mihai Enache, AUR – 7%
  • Altul – 3%

Intențiile de vot pentru partide

Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri, 31 % dintre bucureșteni ar vota cu PSD pentru Consiliul General al Municipiului București.

Rezultatele sondajului:

  • PSD – 31% intenție de vot pentru CGMB
  • Alianța Dreapta Unită (USR, PMP, Forța Dreptei) – 25%
  • PNL – 20%
  • Partidul Umanist Social Liberal (PUSL) al lui Piedone – 10%
  • Partidul SOS al Dianei Șoșoacă – 2%
  • AUR – 9%
  • Partidul REPER – 1%
  • Altul – 2%

Întrebați despre retrageerea medicului Cătălin Cîrstoiu, 58% din cei chestionați au fost de părere că decizia alianței PSD-PNL a fost bună, în timp ce 18 procente au răspuns că a fost o hotărâre greșită. 24% au spus că nu știu sau nu răspund.

„Sunteți mulțumit de cum arată lucrurile în București?”

Întrebați dacă sunt sunte mulțumiți de cum arată lucrurile în București, 38% din cei chestionați au spus că da.

Rezultatele sondajului:

  • Foarte mulțumit – 4%
  • Mulțumit – 38%
  • Neutru – 22%
  • Nemulțumit – 25%
  • Foarte nemulțumit – 11%
  • NS/NR – 0%

Intenția de vot la alegerile europarlamentare din 9 iunie

Dacă duminica viitoare ar avea loc alegerile pentru Parlamentul European, Alianța PSD-PNL ar câștiga 50% din voturi.

Rezultatele sondajului:

  • Alianța PSD-PNL – 50%
  • ADU -26%
  • AUR -11%
  • PUSL – 9%
  • SOS România – 2%
  • REPER – 1%
  • Altul – 1%

Sondajul de opinie a fost realizat de Avangarde la comanda PSD. Datele au fost culese în perioada 24 -27 aprilie prin metoda Door-to-Door (teren) . Eșantionul este reprezentativ pentru populația adultă la nivelul Municipiului București și este de 1.150 de persoane. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2,9 %, la un grad de încredere de 95%.

Grupul de Studii Socio-Comportamentale Avangarde este deținut de sociologul Marius Pieleanu.

Citeste mai mult

NATIONAL

Mașini autonome: Elon Musk, vizită surpriză la Beijing / Ce urmărește CEO-ul Tesla? – Reuters

Publicat

in

De

Un avion privat legat de directorul general al Tesla TSLA.O, Elon Musk, a aterizat duminică la Beijing, a arătat o aplicație de urmărire a zborurilor, în timp ce două persoane care au cunoștință despre acest lucru au declarat pentru Reuters că miliardarul a dat startul unei vizite surpriză pe cea de-a doua piață ca mărime a producătorului auto.

Elon MuskFoto: Image Press Agency / Alamy / Profimedia Images

Musk încearcă să se întâlnească cu înalți oficiali chinezi la Beijing pentru a discuta despre lansarea software-ului Full-Self Driving (FSD) în China și pentru a obține aprobarea de a transfera datele colectate în țară în străinătate pentru a antrena algoritmi pentru tehnologiile sale de conducere autonomă, a declarat una dintre persoane pentru Reuters.

Din 2021, Tesla a stocat toate datele colectate de flota sa chineză în Shanghai, așa cum cer autoritățile de reglementare chineze, și nu a transferat niciun fel de date în Statele Unite.

Producătorul american de vehicule electrice a lansat FSD, cea mai bună versiune a software-ului său Autopilot, în urmă cu patru ani, dar încă nu a pus-o la dispoziție în China, în pofida faptului că clienții l-au îndemnat să facă acest lucru.

Musk a declarat luna aceasta că Tesla ar putea pune FSD la dispoziția clienților din China „foarte curând”, ca răspuns la o întrebare pe platforma de socializare X.

Constructorii auto chinezi rivali, precum Xpeng 9868.HK, au încercat să obțină un avantaj față de Tesla prin lansarea unui software similar.

Vizita lui Musk în China nu a fost semnalată public, iar persoanele au vorbit sub rezerva anonimatului, deoarece nu au fost autorizate să vorbească cu presa. Tesla nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii.

Călătoria a avut loc la puțin peste o săptămână după ce a renunțat la o vizită planificată în India pentru a se întâlni cu premierul Narendra Modi, invocând „obligațiile foarte grele ale Tesla”.

Compania a declarat luna aceasta că va concedia 10% din forța sa de muncă la nivel global, în timp ce se confruntă cu scăderea vânzărilor și cu intensificarea războiului prețurilor pentru vehiculele electrice condus de mărcile chinezești.

Tesla a vândut peste 1,7 milioane de mașini în China de când a intrat pe această piață, în urmă cu un deceniu, iar fabrica din Shanghai este cea mai mare la nivel global.

Vizita lui Musk coincide cu Salonul Auto de la Beijing, care s-a deschis săptămâna trecută și se încheie pe 4 mai. Tesla nu are un stand la cel mai mare salon auto din China și a participat ultima dată în 2021.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend