Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Guvernul insistă să construiască Metroul M6 de la Băneasa la Aeroportul Otopeni, în ciuda raportului devastator făcut de experții externi

Publicat

in

Guvernul condus de Florin Cîțu vrea să continue construcția metroului M6 de la Tokyo (Băneasa) la Aeroportul Henri Coandă, în ciuda unui raport devastator făcut proiectului de către experții externi în timpul mandatului lui Cătălin Drulă. Raportul arăta că rentabilitatea proiectului, așa cum apare el acum în planurile Metrorex, e departe de a fi la un prag acceptabil, doar 0,17% față de 5% cât e pragul normal pentru ca un proiect să fie considerat fezabil. În plus, după cum susținea și fostul ministru Drulă, proiectul are și alte câteva minusuri: cost ridicat, dublarea sa de către actuala conexiune feroviară Gara de Nord-Aeroport și construirea unui nou terminal principal al Aeroportului unde actuala M6 nu ar ajunge.

„Astăzi, în sedinta de Guvern, am deblocat proiectul magistralei M6”, a anunțat pe Facebook secretarul de stat în Transporturi Ionel Scrioșteanu.

„În cel mai scurt timp, vom începe licitația pentru execuția Sectorului de Nord (Tokyo – Aeroport Otopeni)”, spune Scrioșteanu care menționează că „planul este ca această linie să fie extinsă până la Teminalul II al Aeroportului Internat̗ional Henri Coandă”.

De precizat că nu există în momentul de față niciun Studiu de Fezabilitate sau proiect tehnic care să prevadă extinderea M6 la Terminalul 2. Ar fi practic un proiect separat, nou, aflat la mare distanță de implementare.

Experții Băncii Europene de Investiții au analizat, la solicitarea Ministerului Transporturilor când în funcție încă era Cătălin Drulă, potențialul de dezvoltare al Magistralei M6 de metrou, de la Stația Tokyo (Complex Băneasa) până la Aeroportul Otopeni, iar concluziile sunt dure, conform unui memorandum consultat de HotNews.ro.

Rentabilitatea proiectului, așa cum apare el acum în planurile Metrorex, e departe de a fi la un prag acceptabil, doar 0,17% față de 5% cât e pragul normal pentru ca un proiect să fie considerat fezabil.

Concluziile analizei BEI-PASSA pentru Metroul M6 Băneasa – Aeroportul Otopeni

Într-un memorandum realizat de fostul Ministrul al Transporturilor Cătălin Drulă este prezentată analiza BEI-PASSA, analiză care relevă faptul că investiția propusă, aferentă secțiunii nord a magistralei de metrou M6, nu este rentabilă din punct de vedere socioeconomic, principalele argumente fiind:

  • O densitate redusă populației și a locurilor de muncă de-a lungul traseului magistralei M6 (după stația Tokyo), care duce la un număr relativ redus de călători prognozat;
  • Costuri mari de investiție aferente soluției alese, aceea de a se construi un metrou subteran;
  • Rata de rentabilitate economică recalculată pentru sectorul de nord al magistralei M6 este de 0,17%. Astfel, costurile mari de investiție și operare nu sunt justificate de beneficiile generate.

În plus, analiza BEI-PASSA identifică o serie de riscuri care pot avea un impact negativ asupra valorilor investiției, precum și asupra traficului prognozat în studiul de fezabilitate inițial, precum:

  • Legătura feroviară existentă între aeroportul Henri Coandă și Gara de Nord;
  • Planurile de dezvoltare a aeroportului, care prevăd construcția unui nou terminal în partea de est a pistelor de aterizare, ceea ce induce un grad mare de incertitudine în prognoza traficului de călători de pe secțiunea nord a magistralei M6;
  • Creșterea costurilor de construcție dintre 2017 și momentul actual, precum și evoluția acestor costuri în anii următori, generează un risc semnificativ ca valorile prognozate pentru investiție să depășească valoarea din SF inițial.

În memorandumul realizat atunci de Ministerul Transporturilor se notează că, prin comparație cu primele 100 de aeroporturi din lume ca volum de trafic, 45 nu au nicio legătură feroviară directă.

Doar două aeroporturi (Madrid Barajas și Barcelona El Prat cu respectiv cu 59,8 milioane călători și 51,7 milioane călători în 2019) au și tren și metrou subteran, iar trei aeroporturi au și tren și metrou suprateran (Londra Heathrow, Copenhaga și Atena, cu respectiv 80,9 milioane călători, 30,2 și 25,6 în 2019).

Spre comparație, traficul de călători la Aeroportul Henri Coandă în 2019 a fost de 14,7 milioane călători.

Drulă, la HotNews.ro: „M6 are multiple probleme de fezabilitate. Comisia Europeană a refuzat finanțarea. Hai să nu facem o investiție doar că sună bine pentru PR”

Drulă cerea concentrarea efortului financiar și administrativ către alte magistrale de metrou în Capitală.

Ce spunea Cătălin Drulă la începutul mandatului său la Transporturi despre continuare M6 de la Băneasa la Otopeni:

  • S-a concentrat foarte multă energie la Metrorex pe această linie către aeroport. Această linie are multiple probleme de fezabilitate pe care le-a ridicat și Comisia Europeană. Dincolo de centrul comercial Băneasa – stația Tokyo, această linie trece printr-una dintre cele mai puțin dens populate zone ale Capitalei și ale zonei metropolitane București – Ilfov. Dacă am face o hartă cu culori, acea zonă ar fi colorată în nuanțe reci pentru că sunt păduri.
  • Mai este un aspect, M6 ar duce la Otopeni la actualul terminal care urmează să fie „abandonat” pentru că planul major care este în derulare este construcția unui nou terminal – practic un nou aeroport, în partea de est a pistelor la 3 km distanță.
  • Viziunea care există de cinci ani în minister e așa: vii din călătoria ta cu bagaje cu tot, ajungi la Terminalul 2, noul terminal – o investiție de 800 de milioane de euro, iei un autobuz prin interiorul aeroportului, ajungi în fosta clădire de la Terminalul 1, cobori într-o stație de metrou și mergi 35 de minute, oprindu-te de 14 ori, până ajungi la Gara de Nord. Nu se înțelege de ce, odată ajuns în acel punct la Terminalul 1, nu iei direct trenul care face 20 de minute până la Gara de Nord.
  • Pe M6 de la Băneasa la Otopeni eu cred că trebuie să ne uităm foarte serios la el. Comisia Europeană a refuzat finanțarea acelei secțiuni și cred că acele resurse bugetare trebuie redirecționate în părți ale rețelei de metrou din București unde sunt mult mai necesare.

Renunțarea la tronsonul Băneasa – Otopeni, parte din magistrala M6 de metrou, și concentrarea efortului financiar și administrativ către alte magistrale de metrou în Capitală este soluția corectă, au susținut la unison la momentul respectiv atât asociațiile pe infrastructură din societatea civilă, cât și primarii de sector din București consultați de HotNews.ro.

CITEȘTE pe larg:

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

Liderul extremei drepte din Austria este vizat de o anchetă de corupţie: partidul său este cotat foarte bine înainte de alegeri

Publicat

in

De

Parchetul de la Viena a anunţat luni declanşarea unei anchete pentru corupţie împotriva liderului extremei drepte austriece Herbert Kickl, cu câteva luni înainte de alegerile legislative în care partidul său este dat în drept favorit în intenţiile de vot, informează AFP şi Reuters, relatează Agerpres.

Aceste investigaţii se referă la mai mulţi responsabili ai Partidului Austriac al Libertăţii (FPO), pentru fapte ce datează de la participarea lor la putere în perioada 2017-2019, în coaliţie cu conservatorii.

Kickl, suspectat de abuz de influenţă, este acuzat că, în calitate de ministru de interne, a comandat inserţii publicitare unui important grup de presă, “pe cheltuiala Republicii Austria”.

În schimb, media în chestiune s-au angajat la o acoperire “favorabilă partidului”, potrivit comunicatului Parchetului Anticorupţie (WKStA).

La cârmă se afla fostul vicecancelar Heinz-Christian Strache, pe atunci şeful FPO, afirmă procurorii.

Acesta a trebuit să se retragă de la putere în 2019, după difuzarea unui video filmat cu camera ascunsă pe insula spaniolă Ibiza, în care se putea vedea cum el propunea pieţe publice în schimbul unor finanţări oculte.

Lovită puternic de acest scandal, extrema dreaptă a urcat din nou panta în 2021, sub conducerea radicalului Herbert Kickl.

Mişcarea de extremă dreapta este dată în fruntea intenţiilor de vot în alegerile legislative prevăzute pentru sfârşitul lui septembrie, cu aproape 30% dintre voturi. El îi devansează la mare distanţă pe conservatori – în prezent la guvernare alături de Verzi – precum şi pe social-democraţi.

FPO a denunţat o manevră pentru a-i provoca probleme, afirmând că aşteaptă “cu seninătate” concluziile anchetei şi că este “convins 100% că aceasta va fi clasată”.

Austria, o ţară alpină cu 9 milioane de locuitori, este zguduită de numeroase afaceri de corupţie ce decurg din “Ibizagate”.

Fostul cancelar Sebastian Kurz a fost obligat să se retragă de la putere în octombrie 2021 din cauza unor acuzaţii similare, de deturnare de fonduri publice pentru a-şi asigura o acoperire elogioasă în tabloide. Ancheta este încă în curs

Citeste mai mult

NATIONAL

Germania: Un fost angajat al Bundeswehr recunoaşte că a spionat pentru Rusia. Cum și-a justificat acţiunile

Publicat

in

De

Un fost membru al armatei germane a recunoscut luni, în prima zi a procesului său, că a spionat pentru Rusia, justificându-şi acţiunile prin dorinţa de a evita o escaladare a războiului din Ucraina.

Serviciul Federal de Informații din Germania (BND)Foto: Wolfgang Kumm / DPA / Profimedia

Bărbatul în vârstă de 54 de ani a fost arestat în august 2023 în oraşul Koblenz, din vestul ţării. El este judecat în faţa tribunalului din Düsseldorf pentru transmiterea de informaţii către serviciile de informaţii ruseşti şi încălcarea secretului apărării, relatează News.ro citând France Presse.

Thomas H., care a lucrat în principalul departament IT şi logistic al Bundeswehr, responsabil în special cu gestionarea echipamentelor militare, a recunoscut că a transmis consulatului rus din Bonn informaţiile pe care le-a obţinut ca angajat în acest departament.

„Recunosc că a fost o greşeală”, a declarat el în faţa tribunalului din Düsseldorf.

Departamentul în care lucra, care are aproximativ 12.000 de angajaţi, şi-a văzut volumul de muncă crescând considerabil de la începutul războiului de agresiune al Rusiei în Ucraina, în februarie 2022, Germania devenind al doilea cel mai mare contribuitor în materie de ajutor militar pentru Kiev, după Statele Unite.

Pe lângă mai multe fişiere de calculator salvate, Thomas H. ar fi fotografiat documente vechi de instruire referitoare la sisteme de muniţii şi tehnologie aeronautică, potrivit actului de acuzare. El a depus apoi aceste documente într-o cutie poştală la consulatul din Bonn, împreună cu datele sale de contact, şi s-ar fi oferit să facă rost şi de altele. Neprimind un răspuns, el ar fi încercat atunci alte contacte.

Thomas H. a considerat că aceste documente erau „valoroase”, deoarece ar fi putut oferi Rusiei un avantaj militar, potrivit Parchetului.

Este vorba de o infracţiune „foarte gravă” care necesită un „răspuns coerent din partea unui stat de drept”, a declarat unul dintre procurori, fără a da detalii despre motivaţiile acuzatului, care a declarat că doreşte să vorbească la proces.

Se aşteaptă ca audierile să dureze până la sfârşitul lunii iunie.

Thomas H. riscă o pedeapsă de până la 10 ani de închisoare.

Potrivit revistei Der Spiegel, Thomas H. a deţinut gradul de căpitan în cadrul departamentului armatei responsabil cu achiziţionarea de echipamente de război electronic care pot, printre altele, să perturbe sistemele de apărare aeriană ale inamicului. De asemenea, el “atrăsese atenţia pe plan intern pentru simpatiile sale faţă de AfD”, partidul german de extremă dreapta, considerat apropiat de Rusia, potrivit informaţiilor din ziarul berlinez Tagesspiegel.

Tot mai multe cazuri de spionaj

Anul trecut, serviciile de informaţii interne germane au avertizat în legătură cu o creştere a spionajului în favoarea Rusiei după invadarea Ucrainei.

Cel mai recent exemplu datează chiar din 18 aprilie. Doi bărbaţi de naţionalitate rusă şi germană au fost acuzaţi că au planificat acte de sabotaj pentru Rusia, inclusiv la o bază militară americană, pentru a submina ajutorul german acordat Ucrainei.

Un fost agent secret german este în prezent judecat la Berlin pentru că a transmis informaţii clasificate serviciilor de securitate ruse (FSB) în toamna anului 2022, acuzaţie pe care o neagă categoric.

În noiembrie 2022, un german a fost condamnat, de asemenea, la o pedeapsă cu suspendare pentru că a transmis informaţii serviciilor de informaţii ruseşti în timp ce lucra ca ofiţer de rezervă pentru Bundeswehr.

Confruntate cu un număr tot mai mare de cazuri de acest tip, autorităţile germane s-au angajat să adopte o poziţie dură. „Nu putem accepta niciodată ca în Germania să aibă loc activităţi de spionaj”, a declarat recent cancelarul Olaf Scholz.

De la începutul războiului din Ucraina, Germania a expulzat numeroşi diplomaţi ruşi acuzaţi că reprezintă o ameninţare la adresa securităţii ţării. Berlinul a închis, de asemenea, patru din cele cinci consulate ruseşti de pe teritoriul său, ca represalii la restricţiile impuse de Moscova asupra propriei reprezentanţe diplomatice din Rusia.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend