Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Thriller-ul GRAȚIEREA, episodul trei: Ce aduce nou ordonanța Guvernului Grindeanu

Publicat

in

Desfășurarea evenimentelor politice din ultimele două zile, de la informațiile apărute „pe surse” despre ordonanța de grațiere pregătită de Guvernul Grindeanu și până la protestele de stradă, seamănă cu un thriller prin teama, suspansul și surprizele pe care le-a generat. Însă dincolo de abordarea prăpăstioasă a unei părți a opiniei publice, trebuie precizat că situația nu este una fără precedent în perioada de democrație postdecembristă.

În ultimii 27 de ani, în România au mai avut loc două grațieri colective. Prima a fost făcută prin Legea nr.137 din 24 iulie 1997, în perioada guvernării CDR. Președintele Senatului era Petre Roman, președintele Camerei Deputaților era Andrei Chiliman, prim-ministru era Victor Ciorbea, iar ministru de Justiție Valeriu Stoica.

Vezi AICI legea grațierii din 1997!

Vezi AICI proiectul de OUG pentru grațiere din 2017!

Legea de grațiere din 1997 seamănă izbitor cu proiectul de ordonanță de urgență prezentat de Guvernul Grindeanu. Dacă ordonanța actuală grațiază pedepsele până la 5 ani (cu excepțiile menționate în proiect) și înjumătățește pedepsele celor peste 60 de ani, femeilor gravide și celor cu minori sub 5 ani în întreținere, legea din 1997 pare mai puțin favorabilă unor condamnați, dar mai favorabilă altora. Astfel, erau grațiați cei cu pedepse până în 2 ani sau cei cu pedepse până la 5 ani dacă aveau peste 60 de ani, erau femei gravide sau aveau minori sub 2 ani în întreținere. Se mai înjumătățeau pedepsele între 2 și 5 ani.

Noutățile majore ale proiectului de ordonanță din prezent miercuri vizează includerea infracțiunilor de abuz în serviciu pe lista celor grațiate, dar și a unor infracțiuni din sfera evaziunii fiscale. De asemenea, ordonanța Guvernului Grindeanu ar urma să includă și pedepsele cu suspendare. Ce nu este inclus în proiectul de ordonanță, spre deosebire de precedentele două acte normative, este grațierea minorilor din centrele de reeducare.

A doua lege de grațiere a fost adoptată în 2002 și a intrat în vigoare în 2003. Legea nr. 543 din 1 octombrie 2002, intrată în vigoare pe 3 aprilie 2003, a fost adoptată de Senatul condus de Alexandru Athanasiu și Camera Deputaților condusă de Valer Dorneanu, actualul președinte al Curții Constituționale. Prim-ministru era Adrian Năstase, iar ministru al Justiției Rodica Stănoiu.

Vezi AICI legea grațierii din 2002!

Realizată parcă după același calapod ca legea din 1997 (și proiectul de ordonanță din prezent), legea prevedea doar grațierea pedepselor de până la 5 ani, cu lista aferentă de excepții. Spre deosebire de ordonanța Guvernului Grindeanu, printre excepții se aflau și evaziunea fiscală și abuzul în serviciu (însă doar în formă calificată). Legea din 2002 nu viza condamnările cu suspendare, însă viza minorii condamnați.

De cele două grațieri, din 1997 și 2003, au beneficiat câteva mii de persoane (aproximativ 1200 în 2003), un număr relativ mic față de numărul celor care părăsesc anual penitenciarele.

În concluzie, ordonanța Guvernului Grindeanu nu ar fi o noutate în domeniu, însă ar introduce câteva elemente inedite, cum ar grațierea abuzului în serviciu sau grațierea pedepselor cu suspendare. Dincolo de deosebirile din conținutul actelor normative, principala deosebire ar fi adoptarea grațierii prin ordonanță de urgență, nu prin lege organică. Acest lucru a fost posibil prin legea de abilitare a guvernului, atacată la CCR de opoziție și declarată în final constituțională.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NATIONAL

A căzut Moldova în capcana energetică ucraineană?

Publicat

in

Centralele hidroelectrice ucrainene reglează nivelul pe Nistru nu în favoarea Republicii Moldova

Lacul de acumulare de pe Nistru a ridicat nivelul de apă pentru a asigura cu energie electrică acele regiuni ale țării în care infrastructura energetică a ieșit din uz în timpul conflictului militar. Ca urmare, acesta a fost golit. După părerea lui Boris German, directorul Centralei hidroelectrice de la Dubăsari, acest lucru amenință Republica Moldova în vară cu un deficit hidrologic, relatează Nezavisimaia Gazeta citată de stiripesurse.md

Deja de mai mulți ani, oamenii de știință afirmă că cascada de centrale hidroelectrice ucrainene de pe cursul superior al Nistrului ar putea duce la scăderea nivelului râului și, ca urmare, la modificarea florei și faunei din zonele de coastă, și poate lăsa fără apă potabilă Chișinăul și alte localități din Republica Moldova. Boris Gherman, directorul Centralei hidroelectrice de la Dubăsari, situată în Transnistria, și-a exprimat zilele acestea îngrijorarea în această privință în legătură cu viitorul apropiat. El a declarat la televiziune că “din cauza creșterii nivelului de apă din rezervorul de pe Nistru al Ucrainei, este posibil ca în Republica Moldova să aibă loc un deficit hidrologic”.

El a remarcat că rezervorul de la centralele hidroelectrice ucrainene este golit aproape în totalitate și și-a exprimat îndoielile că ploile din Carpați vor putea rezolva această problemă. “Au golit rezervorul până la minimum. Se speră că în Carpați va ploua. După părerea mea, acest lucru este cam lipsit de viziune. Ce se va întâmpla la vară? Dacă va fi cald, apa nu va fi evacuată suficient, și mai este și evaporarea mare. Acest lucru amenință cu golirea în general a captărilor de apă. Chișinăul ia apă din Nistru. Localitatea-stațiune Vadu-lui-Vodă ar putea avea de suferit, iar Tiraspolul ar putea fi și el afectat”, a explicat directorul Centralei hidroelectrice de la Dubăsari.

content-image

Cunoscutul ecolog moldovean Ilia Trombițchi, doctor în științe biologice, director executiv al Asociației Internaționale a Păstrătorilor Râului Nistru Eco-TIRAS, a scris pe rețeaua de socializare:

“Pe Nistru continuă să se întâmple lucruri ciudate: debitul de apă din lacul de acumulare de pe Nistru este din nou ridicat, deși nivelul acestuia a ajuns deja la un nivel extrem de scăzut – 115 m -, în condițiile unui nivel obișnuit pentru această perioadă de 118-119 m”.

După părerea sa, acest lucru se explică, probabil, prin criza energetică din Ucraina. “Dar astfel de descărcări izolate de apă oricum nu rezolvă problema deficitului de energie. Dacă în viitorul apropiat în Carpați nu va ploua, acest lucru înseamnă categoric o lipsă de apă în lunile iulie-septembrie chiar și pentru alimentarea cu apă potabilă a Chișinăului și orașului Odesa. Putem doar spera că vremea va fi favorabilă. Cred că în ceea ce privește această problemă trebuie făcut urgent  ordine la nivel transfrontalier”, a declarat Trombițchi.

Serviciul de presă al Guvernului și al Ministerului Ecologiei din Republica Moldova nu au comentat deocamdată declarația omului de știință.

Serviciul Hidrometeorologic de Stat anunță o creștere a nivelului apei în unele bazine hidrografice ale Republicii Moldova. Cu toate acestea, experții sunt îngrijorați că nivelul crescut al râului astăzi s-ar putea sfârși chiar mâine cu micșorarea acestuia din cauza acțiunilor inginerilor ucraineni de la centralele hidroelectrice de pe Nistru.

În ultimii cinci ani, nivelul apei în Nistru vara scade până la un nivel critic, fiind doar o treime din normă – râul a scăzut într-atât încât în unele locuri poate fi trecut prin vad. Autoritățile moldovenești au anunțat în repetate rânduri nivelul “portocaliu” de pericol hidrologic – a fost pusă în pericol aprovizionarea cu apă a Chișinăului, Tiraspolului și a altor localități. Ecologiștii au constatat daune serioase ale florei și faunei – în lacurile de acumulare au fost semnalate cazuri de deces în masă al peștilor, păsărilor și animalelor.

Fostul prim-ministru al Republicii Moldova, Ion Chicu, a declarat anterior că extinderea nodului  hidroelectric de la Novodnestrovsk, asupra căruia insista Kievul, are legătură cu cererile de concesii teritoriale făcute de Republica Moldova. Energeticienii ucraineni sunt interesați să obțină controlul asupra tronsonului malului drept al Nistrului adiacent barajului. Centrala a fost construită în perioada sovietică, după destrămarea URSS-ului a fost transferată Ucrainei, dar problemele legate de împărțirea teritoriilor pe care se găsește amplasată nu au fost soluționate.

Ulterior s-a aflat că Guvernul Republicii Moldova a transferat Ucrainei o parte din teritoriul de coastă.

Fostul premier al Republicii Moldova, Vlad Filat, a recunoscut în mod neașteptat pe când Maia Sandu deja era președintele că transferarea Ucrainei a barajului din apropierea satului moldovenesc Naslavcea este ilegală. El a declarat acest lucru jurnaliștilor de la rețeaua internațională BalkanInsight. După cum a afirmat Filat, el a semnat un acord cu Ucraina privind transferarea barajului Centralei hidroelectrice de la Novodnestrovsk în proprietatea acesteia, fără expertiza corespunzătoare. “Acesta este un rezultat rușinos pentru noi, pentru că nu am știut. Probabil, era necesar să mă duc la Naslavcea, să aflu, dar eu nu aveam informații”, s-a justificat fostul prim-ministru.

Între timp, la 1 octombrie 2010, la Kiev, primul ministru Vlad Filat și omologul său ucrainean, Iulia Timoșenko, au semnat în secret un protocol prin care se confirma dreptul de proprietate al Ucrainei asupra centralei hidroelectrice de la Novodnestrovsk, o parte a căreia se află pe teritoriul Republicii Moldova, și plus 17,35 de hectare de pe malul Nistrului, în apropiere de satul Naslavcea. În iulie 2011, majoritatea aflată la putere din Parlamentul moldovean a ratificat un protocol suplimentar, semnat în secret de Filat. În luna octombrie acesta a fost ratificat de Rada Supremă a Ucrainei. După aceea a început construcția centralei hidroelectrice.

Acordul respectiv a fost confirmat de președinții Ucrainei și Republicii Moldova, Volodimir Zelenski și Maia Sandu, în timpul vizitei acesteia din urmă la Kiev, în 2021. Atunci Sandu a declarat că construirea de către Ucraina a unor noi centrale hidroelectrice pe Nistru nu va dăuna râului, ci “va permite creșterea importurilor de energie electrică ucraineană în Republica Moldova”. Astăzi însă Republica Moldova nu primește energie electrică ucraineană, în ciuda faptului că a fost dată în exploatare cascada de centrale hidroelectrice de pe Nistru. Nevoile Republicii Moldova sunt asigurate de GRES Moldovenească, situată în Transnistria, care este proprietatea INTER RAO. Această centrală electrică ajută cu kilowați și regiunea Odesa într-o situație critică. Între timp, Nistrul, care “alimentează” MGRES, este amenințat de o scădere catastrofală a nivelului apei. Cu atât mai mult cu cât seceta în Republica Moldova devine deja o regulă.

Anatol Țăranu, director al Centrului pentru studii strategice și consultanță politică Politicon din Chișinău, a declarat pentru Nezavisimaia Gazeta: “Ucraina construiește o cascadă de centrale hidroelectrice pe Nistru. Pentru Republica Moldova acesta este o importantă arteră de apă. Cu atât mai mult cu cât aceasta este o serioasă problemă de mediu, a cărei soluționare este explozivă fără a se ține cont de interesele Republicii Moldova”.

Reamintim că anterior, Asociația Internațională a Păstrătorilor Nistrului Eco-TIRAS le-a cerut autorităților moldovenești și ucrainene să salveze râul de la o scădere catastrofală a nivelului de apă, care este legată aici de centrala hidroelectrice ucraineană de la Novodnestrovsk. Inițiativa a fost susținută de ecologiștii din alte țări, care au trimis o plângere la UE și la alte organizații internaționale, care a fost semnată de peste 50 de comunități ecologiste din Republica Moldova, Ucraina și din Transnistria nerecunoscută.

Lungimea totală a Nistrului, unul dintre cele mai lungi râuri din Europa, este de 1.362 de kilometri. Bazinul râului acoperă două treimi din teritoriul Republicii Moldova și asigură nu apă potabilă  80% din populația țării. Pentru Ucraina acesta este al doilea râu ca importanță. În total, în bazinul Nistrului trăiesc aproximativ opt milioane de oameni.

Citeste mai mult

NATIONAL

Rusia a propus ONU o rezoluție care să „împiedice pentru totdeauna” amplasarea armelor nucleare în spațiu. Ce a decis Consiliul de Securitate

Publicat

in

O rezoluție a Rusiei, prezentată în fața Consiliului de Securitate al Națiunilor Unite, prin care se cerea tuturor țărilor să împiedice „pentru totdeauna” amplasarea, utilizarea sau amenințarea cu instalarea oricăror arme, inclusiv cele nucleare, în spațiul cosmic, a fost respinsă luni, organismul internațional format din 15 membri fiind divizat în privința acestei măsuri, informează Reuters.

Ambasadorul permanent al Rusiei la ONU, Vassili Nebenzia, în timpul unei reuniuni a Consiliului de Securitate privind Ucraina, pe 14 mai 2024, la New York, SUA.Foto: Bianca Otero / Zuma Press / Profimedia Images

Proiectul de rezoluție nu a reușit să obțină cele minimum nouă voturi necesare: șapte membri au votat „pentru”, șapte „împotrivă” și unul s-a abținut. Statele Unite, Rusia, China, Marea Britanie sau Franța pot exercita un drept de veto doar dacă un proiect obține cel puțin nouă voturi.

Moscova a înaintat textul după ce luna trecută și-a exprimat dreptul de veto la o rezoluție elaborată de SUA care cerea țărilor să prevină o cursă a înarmării în spațiul cosmic. Veto-ul exprimat de Rusia a determinat Statele Unite să se întrebe dacă nu cumva Moscova ascunde ceva.

„Ne aflăm astăzi aici pentru că Rusia încearcă să distragă atenția globală de la dezvoltarea unui nou satelit care transportă un dispozitiv nuclear”, a declarat Robert Wood, adjunctul ambasadorului american, în fața Consiliului de Securitate, înainte de vot.

De asemenea, el a acuzat Rusia că a lansat joi pe orbita joasă a Pământului un satelit despre care SUA „evaluează că este probabil o armă de contra-spațiu, probabil capabilă să atace alți sateliți de pe orbita joasă a Pământului”.

„Rusia a desfășurat această nouă armă de contra-spațiu pe aceeași orbită cu un satelit guvernamental american”, a spus Wood, adăugând că lansarea din 16 mai a urmat lansărilor de sateliți ruși – „probabil cu sisteme de contra-spațiu pe orbita joasă a Pământului” – din anii 2019 și 2022.

Ambasadorul Rusiei la ONU, Vassili Nebenzia, a răspuns: „Nici măcar nu am înțeles pe deplin despre ce vorbea”.

Tratatul privind spațiul cosmic din 1967 interzice deja semnatarilor – printre care Rusia și Statele Unite – să plaseze „pe orbita Pământului orice obiect purtător de arme nucleare sau de orice alt tip de arme de distrugere în masă”.

Washingtonul a acuzat Moscova că a dezvoltat o armă nucleară anti-satelit pentru a o plasa în spațiu, acuzație pe care Rusia a negat-o. Președintele rus Vladimir Putin a declarat că Moscova este împotriva amplasării de arme nucleare în spațiu.

Nebenzia a mai spus că proiectul de rezoluție al Rusiei acoperă atât armele de distrugere în masă, cât și toate formele de alte arme, și că acesta are ca scop oprirea unei curse a înarmării în spațiul cosmic.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend