Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Percheziţii într-un caz de evaziune şi spălare de bani. Prejudiciu de milioane de euro

Publicat

in

Miercuri dimineaţă, poliţiştii din Constanța efectuează 11 percheziţii, pe raza judeţelui Constanța, la locuinţele unor persoane bănuite de evaziune fiscală și spălare de bani.

Polițiștii Inspectoratului de Poliţie Judeţean Constanța efectuează 11 percheziții domiciliare, pe raza județului Constanța, la 3 persoane bănuite de comiterea de infracţiuni economice. Acestea sunt bănuite că ar fi derulat mai multe achiziții de utilaje, cauzând un prejudiciu de aproximativ 5 milioane de euro.

Cei în cauză vor fi conduși la audieri, urmând a fi luate măsuri legale.

Source Article from http://www.stiripesurse.ro/perchezitii-intr-un-caz-de-evaziune-si-spalare-de-bani-prejudiciu-de-milioane-de-euro_952907.html

Citeste mai mult
Click si comenteaza

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NATIONAL

Impactul stabilirii datei alegerilor prezidențiale și a referendumului constituțional

Publicat

in

Parlamentul a stabilit, la 16 mai 2024, data desfășurării alegerilor prezidențiale și a referendumului constituțional pentru ziua de 20 octombrie curent. Despre data desfășurării scrutinelor se știa de mult timp, totuși, formalizarea oficială a termenelor contează pentru demararea pregătirilor în vederea desfășurării celor două exerciții electorale. Potrivit Codului electoral, majoritatea procedurilor electorale au drept punct de referință perioada electorală, cuprinsă între ziua adoptării actului cu privire la stabilirea datei scrutinului și ziua în care rezultatele alegerilor sunt confirmate de către organele competente, dar nu mai mare de 120 de zile. Respectiv, perioada electorală va începe la 22 iunie 2024, susține Victor Pelin într-un comentariu pentru IPN preluat de stiripesurse.md

De fapt, potențialii concurenți electorali și un șir de elemente dubioase s-au angajat în pregătiri pentru alegeri încă aproximativ un an în urmă. Au urmat alegerile locale din 5 noiembrie 2023, care au servit drept poligon pentru testarea potențialului electoral al principalelor partide politice înaintea scrutinului prezidențial din 2024. Rezultatele alegerilor locale au confirmat că doar aproximativ vreo 10 formațiuni politice, din cele peste 60 existente, dispun de un anumit potențial pentru a influența, într-o anumită măsură, rezultatele alegerilor prezidențiale. În astfel de circumstanțe, ținând cont de polarizarea profundă a societăți pe dimensiunea integrării europene vs. eurasiatice, contează capacitatea forțelor politice de a se coaliza pentru înclinarea balanței în favoarea unui candidat pro-european sau a oponentului acestuia, respectiv, în favoarea integrării europene sau eurasiatice.

În căutarea candidatului unic al opoziției la alegerile prezidențiale

Sondajele de opinie evidențiază în mod stabil doar doi candidați cu șanse mari de a câștiga scrutinul prezidențial – președintele în exercițiu al Republicii Moldova, Maia Sandu, și ex-președintele, Igor Dodon. Primul și-a anunțat intenția de a candida încă la 24 decembrie 2023, iar cel din urmă manevrează pentru a obține un suport larg al opoziției pro-ruse.

Deocamdată, niciunul din cei doi candidați nu poate avea certitudinea că va câștiga scrutinul prezidențial, de aceea, pe lângă rating-urile de încredere și intențiile de vot ale cetățenilor contează foarte mult un șir suplimentar de factori. Este de remarcat că în calitate de președinte în exercițiu, Maia Sandu poate participa la scrutin doar în calitate de candidat independent. Este adevărat, cu posibilitatea să fie sprijinită de anumite forțe politice pro-europene. Nu încape îndoială că Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS), de guvernământ, pe care Maia Sandu l-a fondat în mai 2015 și l-a condus până în noiembrie 2020, va susține candidatura acesteia. De cealaltă parte, Igor Dodon, poate fi atât candidatul Partidului Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM), la conducerea căruia a revenit după o pauză de aproximativ doi ani, cât și al unui bloc electoral larg. În sensul celor menționate, Maia Sandu și Igor Dodon pot schimba rolurile pe care le-au avut în competiția prezidențială din 2020.

Fiecare dintre cei doi candidați principali au avantaje și dezavantaje în raportul dintre ei. Este adevărat că Igor Dodon e un comunicator mult mai abil decât Maia Sandu. Acest avantaj iese în evidență în așa-zisul proces de identificare a candidatului comun al opoziției. Identificarea candidatului comun al opoziției nu e un moft sau o bună intenție lipsită de raționamente de ordin practic. Eventualul candidat comun al opoziției ar avea menirea să mobilizeze electoratul protestatar pentru a nu admite victoria din primul tur al președintelui în exercițiu.

Forțele politice pro-europene nici măcar nu discută despre identificarea unui candidat comun la prezidențiale. De fapt, este un mare dezavantaj al președintelui Maia Sandu că s-a învrednicit să-și creeze opoziție proeuropeană, în persoana Blocului Politic Împreună (BPÎ). Incapacitatea de a comunica eficient în vederea consolidării forțelor proeuropene, într-un moment critic pentru sorțile țări, este un handicap dificil de ignorat. În astfel de circumstanțe, ținând cont de criticismul ireconciliabil al BPÎ față de președintele Maia Sandu și PAS, singura speranță a acestora din urmă e ca BPÎ să nu fie constituit din idioți utili ai taberei adverse.

Manevrele liderului PSRM

De identificarea candidatului comun al opoziției s-au îndeletnicit președintele Partidului Dezvoltării și Consolidării Moldovei (PDCM), Ion Chicu, președintele Platformei Moldova, ex-guvernatoarea Găgăuziei, Irina Vlah, dar fără vreun succes. Este de remarcat că, în contrast cu Maia Sandu, principalul său oponent politic – Igor Dodon, nu a respins invitațiile de a participa la unirea forțelor opoziției. În calitate de politician experimentat, Dodon a condiționat suportul pentru candidatul unic, insistând pe confidențialitatea eforturilor (vezi min.06.30) și pe profilul nepartinic al eventualului pretendent. Evident, conștient fiind că are cel mai mare rating printre candidații de opoziție, Igor Dodon le-a dat de înțeles potențialilor aliați, fără a-i antagoniza, că nu au decât să caute un astfel candidat comun, asumându-și un rol îngăduitor, pasiv. În caz de nereușită, soluția nu va putea fi alta decât susținerea candidatului PSRM, fie în primul sau al doilea tur de scrutin. După toate aparențele, ex-premierul Ion Chicu a înțeles manevrele lui Igor Dodon, și a anunțat, încă la 24 februarie 2024, că PDCM va avea propriul candidat la prezidențiale. Anunțul nu provocat supărări publice și nici n-a blocat eforturile de identificare a candidatului unic.

După stabilirea datei alegerilor prezidențiale, Igor Dodon a decis, cu multă inspirație, că e tocmai timpul să deconspire participanții la consultări, insistând pe identificarea candidaturii comune, deși înțelege că aceasta nu poate fi identificată. În același timp, potențialii aliați ai PSRM nu au motive de supărare pentru faptul că au fost deconspirați. Vorba e că Ion Chicu și Irina Vlah au anunțat ei însăși, separat și în perioade diferite, că au interesul și participă la consultări privind unirea eforturilor opoziției și, respectiv, identificarea unui candidat unic la prezidențiale. Ceilalți participanți deconspirați puțin contează și au fost numiți cu diminutive sau printre altele pentru a le sublinia ponderea insignifiantă. Totuși, deconspirarea a avut un scop precis – anunțarea opiniei publice despre faptul că clonele șoriste nu participă la procesul de identificare a candidatului comun.

De fapt, după ce gorilele comuno-socialiste i-au blocat accesul unuia dintre exponenții clonelor șoriste în fruntea coloanei manifestației din 9 mai a devenit clar că opoziția rămâne divizată. Respectiv, există un indicator suplimentar că identificarea unui candidat comun al opoziției pro-rusești la alegerile prezidențiale este aproape imposibilă. Deși, ar fi greșit să ne grăbim cu concluziile, mai ales după ce fugarului, Ilan Șor, s-a învrednicit de obținerea cetățenii ruse. Este curios că obținerea cetățeniei ruse de către Ilan Șor a coincis cu dezbaterile din presa israelită pe marginea creșterii antisemitismului în Rusia, care a izbucnit cu o nouă forță după atacul statului evreu de către teroriștii din gruparea HAMAS, fenomen confirmat de sondajele de opinie, care arată că propaganda rusească împotriva Israelului are drept efect faptul că aproximativ 1/3 din cetățenii Rusiei, față de 1/5 acum doi ani, consideră că evreilor nu ar trebui să li se permită să intre în Rusia. Într-un astfel de context, este extrem de grăitoare importanța lui Ilan Șor și a rețelei clonelor sale pentru planurile Kremlinului în Republica Moldova.

Propunerea imposibilă a liderului PSRM pentru candidatura unică a opoziției

Pentru a părea constructiv, Igor Dodon l-a exemplificat pe ex-procurorul general, Alexandr Stoianoglo, în calitate de potențial candidat comun. Curiozitatea constă în faptul că, în același timp, Dodon insistă că Alexandr Stioanoglo va reveni, cu certitudine, în funcția de procuror general, după câștigarea prezidențialilor de către opoziție. Cum e posibil așa ceva, Igor Dodon nu ne-a explicat. Vorba e că eventualul accept al lui Alexandr Stoianoglo de a deveni candidatul comun al opoziției la funcția de președinte pune cruce pe eforturile acestuia de a fi restabilit în funcția de procuror general. E limpede că dacă învinge în cursa prezidențială, atunci va deveni șef al statului, iar dacă pierde, rămâne cu pecetea de exponent al opoziție pro-rusești în frunte. Ambele variante ar face imposibilă eventuala revenire în funcția de procuror general. Respectiv, raționament lui Igor Dodon ne arată cât de sincer este liderul PSRM în efortul de identificare a candidatului comun al opoziției la alegerile prezidențiale.

Oricum, trebuie să recunoaștem că Igor Dodon a ochit doi iepuri dintr-o lovitură, rămânând, oarecum, loial potențialilor parteneri de coaliție, arogându-și dreptul de a-i însărcina să identifice, până la 31 mai, candidatul comun. Altminteri fiecare potențial candidat va fi în drept să participe pe cont propriu la alegeri, fără a se ataca reciproc pentru a-l susține pe cel mai puternic în al doilea tur. De aceea, putem presupune că, cel mai probabil, opoziția pro-rusească nu va avea un candidat comun la alegerile prezidențiale. Respectiv, rezultatele turului întâi vor identifica în mod natural candidatul comun al opoziției, care în cel de al doilea tur de scrutin va fi susținut de întreaga opoziție, care nu va avea altă soluție. Din acest punct de vedere, calculele lui Igor Dodon sunt pertinente.

Factorii imprevizibili

Nu încape îndoială că suprapunerea unui șir de crize de tot felul, provocate de destabilizarea situației regionale de pe urma agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei au erodat mult imaginea președintelui Maia Sandu și a partidului de guvernământ. Dar șirul de greșeli și acțiuni dubioase comise de unii exponenți ai guvernării PAS, precum și reformele compromise, mai ales cea din justiție, devalorizează scuzele pentru efectele negative ale agresiunii rusești asupra economiei țării. Din acest punct de vedere, guvernarea pierde lupta propagandistică cu opoziția prorusească, susținută financiar de Rusia prin intermediul rețelei șoriste. În general, guvernarea PAS rămâne a fi extrem de slabă la capitolul comunicarea cu cetățenii și acesta este un factor de risc major pentru PAS.

Puși împreună, factorii menționați mai sus pot avea un efect imprevizibil asupra rezultatelor alegerilor prezidențiale. Respectiv, pentru guvernarea PAS este important, cel puțin, să obțină confirmarea ireversibilității vectorul integrării europene pentru viitorul Republicii Moldova. În acest sens, a fost lansată inițiativa modificării prin referendum a Constituției, după cum au procedat Georgia, în 2017, și Ucraina, în 2019. În condiții de război în regiune, având în vedere ambițiile expansioniste ale regimului putinist, acest demers este justificat. Problema e că el polarizează până la limită atitudinile clasei politice și a segmentelor sociale. În astfel de condiții nu sunt excluse provocări de tot felul, pe care le sesizăm cu o anumită frecvență, menite să inducă frică și anxietate.

Un alt factor imprevizibil este legat de eventualul comportament al Diasporei. Nu se știe și nici nu poate fi estimat eventualul comportament al cetățenilor moldoveni aflați peste hotare, care se cifrează la e aproximativ 1/3 din electorat. Mai poate el fi la fel de entuziasmat, precum a fost în 2016, 2020 și 2021, când votul Diasporei a cântărit aproximativ 10-15%? În orice caz, putem presupune că atât guvernarea, cât și opoziția, vor mobiliza toate resursele pentru a convinge alegătorii să susțină o opțiune electorală sau alta, precum și un vector de integrare regională.

Citeste mai mult

NATIONAL

Sărbătorile zilei din 21 mai 2024 – Sfinţii Mari Împăraţi şi întocmai cu Apostolii, Constantin şi mama sa, Elena

Publicat

in

Sărbătorile zilei din 21 mai 2024 – Sfinţii Mari Împăraţi şi întocmai cu Apostolii, Constantin şi mama sa, Elena

Ortodoxe

Sfinţii Mari Împăraţi şi întocmai cu Apostolii, Constantin şi mama sa, Elena

Greco-catolice

Sf. Împăraţi Constantin şi Elena

Romano-catolice

Ss. Cristofor Magallanes, pr. şi îns., m.; Elena, mama împ. Constantin; Eugen de Mazenod, ep.

Sfinţii Mari Împăraţi şi întocmai cu Apostolii, Constantin şi mama sa, Elena, sunt sărbătoriţi de Biserică în ziua de 21 mai.

Cel dintâi şi cel mai mare împărat creştin, Sfântul Constantin cel Mare (306-337) s-a născut în cetatea Naissus (astăzi, Niş, în Serbia), din provincia romană Moesia Superior. Tatăl său, Constanţiu Chlor, care la acea vreme era general, a ajuns mai târziu la conducerea imperiului cu titlul de “Cezar”, iar cu un an înaintea morţii sale a preluat titlul de “August”. După moartea lui Constanţiu Chlor, în anul 306, armata l-a proclamat drept August pe Constantin (306-337).

Confruntarea pe care Constantin cel Mare a avut-o în octombrie 312, cu fiul fostului împărat Maximian, Maxenţiu, care stăpânea Roma, la Pons Milvius (Podul Vulturului), a marcat convertirea sa la creştinism. În acest loc, împăratul Constantin a văzut pe cer, ziua în amiaza mare, o cruce luminoasă deasupra soarelui, cu inscripţia: “Întru aceasta vei birui”.

Împăratul şi oamenii săi, comandanţi şi soldaţi care văzuseră minunea, au fost destul de tulburaţi şi înfricoşaţi. Noaptea însă, în timpul somnului, Sfântului Împărat Constantin cel Mare i s-a arătat Iisus Hristos cu semnul crucii, pe care-l văzuse ziua pe cer, cerându-i să-l pună pe steagurile soldaţilor, spre a-i servi drept semn protector în lupte.

Bătălia de-a doua zi a fost câştigată de Constantin, care a intrat biruitor în Roma, iar Maxenţiu s-a înecat în apele Tibrului.

Un an mai târziu (313), Constantin a emis Edictul de la Mediolanum (Milan), prima recunoaştere oficială a creştinismului, prin care se punea capăt persecuţiilor împotriva creştinilor şi se garanta libertatea credinţei şi a cultului.

Din anul 324, Constantin a rămas singur la conducerea Imperiului Roman, poziţie pe care şi-a menţinut-o până la sfârşitul vieţii (337).

În această perioadă, Biserica a cunoscut o mare înflorire pe tot întinsul imperiului. La Ierusalim şi în alte locuri din Palestina, la Antiohia, Tyr, Nicomidia, la Roma şi în alte oraşe, s-au ridicat biserici impunătoare.

În acord cu credinţa sa, Constantin cel Mare a început să înlăture din legile penale dispoziţii şi pedepse contrare spiritului creştin: răstignirea, zdrobirea picioarelor, stigmatizarea (arderea cu fierul roşu). S-a îmbunătăţit totodată tratamentul în închisori, s-a uşurat situaţia sclavilor, recunoscându-se şi episcopilor şi preoţilor dreptul de a-i proclama liberi, în biserică, în faţa credincioşilor. S-au luat măsuri de protecţie şi de ajutor pentru săraci, orfani, văduve şi bolnavi. S-au adus restricţii luptelor de gladiatori.

S-a modificat în spirit creştin legislaţia referitoare la căsătorie, la celibatari, la părinţii fără copii, s-a îngreunat divorţul, s-au pedepsit adulterul şi siluirea, s-a interzis aruncarea copiilor şi s-a îngrădit vinderea lor prin ajutoare date părinţilor săraci.

În 321, Sfântul Împărat Constantin cel Mare a generalizat, ca zi de repaus în Imperiu, Duminica, sărbătoarea săptămânală a creştinilor.

Constantin cel Mare s-a hotărât să părăsească definitiv Roma şi să ridice un alt oraş de reşedinţă. Acesta a fost Bizanţul, pe Bosfor, care a primit numele de Constantinopol – oraşul lui Constantin -, inaugurat la 11 mai 330.

Sfântul împărat Constantin a fost botezat în Nicomidia de episcopul semiarian Eusebiu de Nicomidia şi de alţi clerici în luna mai 337, cu puţin timp înainte de a muri. Întârzierea botezului era obişnuită în acea vreme. A murit la scurt timp după botez, la 22 mai, în Duminica Rusaliilor şi a fost îngropat în Biserica Sfinţii Apostoli din Constantinopol, ctitoria sa.

Mama sa, Sfânta Elena, a fost ataşată mult de valorile religiei creştine. Prin râvna ei pentru descoperirea relicvelor sfinte a fost descoperit locul Golgotei şi s-a găsit lemnul crucii pe care a fost răstignit Hristos. Sfânta împărăteasă Elena a ridicat lăcaşuri de închinare pentru creştini atât la Ierusalim, cât şi la alte locuri sfinte. Mai întâi însă a dorit să se zidească, la Ierusalim, Biserica Învierii, construită deasupra Sfântului Mormânt.

Pentru marea contribuţie la răspândirea şi înflorirea creştinismului, Constantin şi mama sa, Elena, au fost trecuţi de Biserica Ortodoxă în rândul sfinţilor şi sunt socotiţi “întocmai cu apostolii”. (surse: vol. “Vieţile Sfinţilor”; “Istoria Bisericească Universală” vol. I (1-1054), Ed. Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 1987; “Predici la praznice împărăteşti şi la sfinţii de peste an”, Arhimandrit Cleopa Ilie, Ed. Episcopiei Romanului, 1996)

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend