Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Genocidul armean şi etica neuitării

Publicat

in

Motto: “A ascunde ori a nega Răul este ca şi cum ai ingădui ca o rană să sângereze fără a o bandaja.”–Papa Francisc, aprilie 2015

Masacrarea, in urmă cu 100 de ani, a unui milion şi jumatate de armeni (bărbati, femei, bătrani, copii) a fost prima experiență genocidară din ceea ce un istoric american numeşte era catastrofelor sociale. Acel cataclism exterminist a fost Holocaustul armenilor. Nu a fost vorba de o explozie spontană de ură asasină, ci de un plan precis alcătuit şi sistematic executat de anihilare a celor desemnați drept sub-oameni ori chiar non-oameni. A omorî un armean, cum mai târziu a omorî un evreu, un kulak, un bosniac, un individ aparținând unei colectivități stigmatizată drept superfluă, era ca şi cum ai scăpa de o insectă pernicioasă. Dezumanizarea simbolică pregătea desființarea fizică. Ideologia precede şi legitimează hecatomba.

Pentru Hitler, masacrul armenilor (termenul de genocid nu fusese conceput incă), a fost proba că umanitatea uită repede, că nu trebuie să te blochezi in reticențe morale. Totalitarismul pariază pe oportunism, laşitate şi amnezie. Evident, şi pe sadism, fie el social ori rasial. In convorbirile cu acoliții sai, Hitler spunea, atunci când explica “necesitatea” exterminării evreimii europene: “Cine-şi mai aminteste azi de lichidarea armenilor?” Infiorător este că multi dintre cei care au comis aceste crime in masă păreau persoane normale, indivizi care “n-ar fi ucis nici măcar o muscă” ( a se vedea cartea Slavenkai Drakulić). N-ar fi vătămat o furnică, dar ar fi masacrat fără milă femei şi copii. Ba chiar ar fi făcut şi fotografii…

Iată reproducerea unui tablou celebru de Arshile Gorky, născut Vostanik Adoyan. Alături de creatiile lui Mark Rothko si Jackson Pollock, opera lui Gorky a reprezentat momentul de maximă glorie a expresionismului abstract american. Artistul a fost el însuşi un supraviețuitor al genocidului, mama sa a murit de foame in 1918…

Este admirabil faptul că Papa Francisc indeamnă umanitatea la neuitarea Răului şi subscriem la cuvintele sale preluate ca motto al acestui articol. In spiritul lui Albert Camus, al Nadejdei Mandelstam, al Monicai Lovinescu, pledăm in scrierile noastre pentru etica neuitării. Indrăznim totusi să ne întrebăm dacă formularea “stalinism” este suficient de limpede ca să se ințeleagă că este vorba de crimele comuniste din secolul trecut, inclusiv cele ale maoismului. Aceste crime impotriva umanității au fost genocidare. Ele trebuie numite, cunoscute, condamnate şi comemorate cu durere si empatie, orice ar spune diversele cancelarii specializate in ocultarea diplomatică a adevărului. Orice ar spune auto-desemnații experți in “igiena lingvistică”.

Recomandăm aici răscolitorul film al lui Atom Egoyan, “Ararat”, si nu mai putin zguduitorul cântec al lui Charles Aznavour, “Ils sont tombés”:

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro

Citeste mai mult
Click si comenteaza

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NATIONAL

Credeați că cireșele sunt scumpe? Peste 1.800 de lei un ananas; aproape 30 de lei o căpșună

Publicat

in

Imaginați-vă că aveți aproximativ 2.000 de lei (400 de dolari) pentru o experiență culinară de lux. Ați putea să vă răsfățați cu o cutie de caviar de calitate superioară, o sticlă sau două de vin foarte bun sau o masă cu mai multe feluri de mâncare la un restaurant de lux. Sau ați putea cheltui toți banii pe un singur ananas și, poate, pe câteva căpșune.

Ananasul Rubyglow, un fruct cu exterior roșu distinctiv și o dulceață intensă, se vinde la prețul de 395,99 dolari (aproximativ 1.813 lei) la Melissa’s Produce din California. Del Monte, un angrosist specializat în ananas, a petrecut 15 ani dezvoltând Rubyglow, disponibil inițial doar în China la începutul acestui an. Recent, Del Monte a decis să testeze piața din Statele Unite, iar Melissa’s Produce a început să-l comercializeze la acest preț ridicat, potrivit CNN.

Există o cerere constantă pentru fructele de calitate superioară, ceea ce a motivat Del Monte să aducă Rubyglow în SUA. Cindy van Rijswick de la Rabobank afirmă că există mereu o piață pentru produsele de specialitate în restaurante de lux, pentru gurmanzi și în anumite canale online.

Interesul americanilor pentru noi soiuri de fructe a crescut în ultimii ani, aceștia fiind dispuși să plătească mai mult pentru merele Honeycrisp, strugurii Cotton Candy, citricele Sumo Citrus și căpșunile japoneze cultivate pe verticală. Totuși, un ananas de 400 de dolari este considerat exagerat.

Consumul de fructe scumpe a crescut constant

Mărul Honeycrisp, introdus acum peste 30 de ani, a reprezentat un punct de cotitură în piață, oferind o opțiune nouă și atrăgătoare într-o piață dominată de soiurile Red Delicious, Golden Delicious și McIntosh. Jim Luby, profesor de științe horticole la Universitatea din Minnesota, subliniază succesul Honeycrisp datorită caracteristicilor sale unice și crocante, deși prețul era mai mare. Oamenii doreau mai multe opțiuni, iar Honeycrisp a satisfăcut această cerere.

Comercializarea noilor fructe necesită investiții mari în cercetare și dezvoltare. Găsirea unui fruct care să fie atât delicios, cât și rezistent comercial este un proces dificil și costisitor. Cercetătorii trebuie să convingă cultivatorii să investească în aceste fructe, un risc care s-a dovedit justificat în cazul Honeycrisp.

Succesul acestuia a dus la o diversificare mai mare în oferta de fructe. În ultimul deceniu, consumul de fructe scumpe precum fructele de pădure, mango și avocado a crescut, în timp ce consumul de mere și banane a rămas constant.

Aproape 30 de lei o singură căpșună

Unele fructe de specialitate au dezvoltat adepți fideli. Strugurii Cotton Candy au devenit rapid populari după lansarea din 2011, iar citricele Sumo au avut o ascensiune treptată, dar sigură. Oishii a vândut căpșuni de specialitate la 50 de dolari pentru un pachet de opt (aprximativ 30 de lei o căpșună), atrăgând mii de clienți pe lista de așteptare. Astăzi, datorită îmbunătățirilor tehnologice, prețul lor a scăzut la 10-14 dolari.

Del Monte a continuat să inoveze, lansând în 2020 ananasul Pinkglow cu pulpa roz, destinat cadourilor de lux și promovării pe rețelele sociale. Inițial vândut la 50 de dolari, astăzi se găsește la prețuri mai accesibile, între 8 și 29 de dolari.

Melanie Zanoza Bartelme de la Mintel Food & Drink sugerează că achiziționarea unui ananas roz poate fi justificată prin beneficiile sale emoționale, dar recunoaște discrepanța dintre prețurile acestor fructe de lux.

Citeste mai mult

NATIONAL

LIVE TEXT – Război în Ucraina: Rusia și-a mutat o treime din bombardierele strategice

Publicat

in

Rusia și-a mutat o treime din bombardierele strategice, inclusiv 12 aeronave Tu-95MS și 13 Tu-22M3, la baza aeriană Olenia din regiunea arctică Murmansk, arată imaginile din satelit. Acest lucru indică pregătirea unui nou val de atacuri asupra Ucrainei, Rusia căutând, totodată, să-și protejeze avioanele de potențiale atacuri ale Kievului.

STIRIPESURSE.RO vă prezintă mai jos, în format „live text”, principalele știri legate de războiul din Ucraina

UPDATE 21 mai, ora 03:00: Vladimir Putin face curățenie totală în armata rusă: l-a demis pe adjunctul ministrului apărării și a numit în locul său un economist

Preşedintele rus Vladimir Putin l-a demis luni pe ministrul adjunct al apărării Iuri Sadovenko, înlocuindu-l cu Oleg Saveliev, ex-ministru adjunct al economiei, care până acum a lucrat ca auditor la Curtea de Conturi a Rusiei, conform unui decret publicat, într-un nou semn al intenţiei sale de a îmbunătăţi eficienţa economiei de război a Rusiei, relatează Reuters şi EFE, conform Agerpres.

Destituirea generalului Sadovenko, numit ministru adjunct în ianuarie 2013, intervine la o săptămână după plecarea din minister a şefului acestuia, Serghei Şoigu, care este acum secretar al Consiliului de Securitate al Rusiei.

Continuarea aici

content-image

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend