Povestea, pe scurt. Exista un fond aflat la dispozitia Ministerului Energiei, format din vanzarea de certificate de emisii de dioxid de carbon din care pot fi alocate finantari nerambursabile pentru unele investitii realizate deja in domeniul energetic. Aceste investitii sunt trecute intr-un Plan National de Investitii (PNI). Producatorii solicita rambursarile in limita a 25% din valoarea investitiei. Asa a ajuns sa ceara OMV Petrom 90,8 milioane de euro pentru centrala de la Brazi, iar CE Oltenia pentru modernizarea a doua grupuri energetice. Au mai fost si alti producatori care au cerut finantari nerambursabile, insa Ministerul Energiei le-a aprobat doar pe cele trei. Practic, au fost aprobate cererile de finantare si urmeaza sa fie semnate si contractele de finantare. Cum au fost aprobate este greu de spus, deoarece in nota de fundamentare a proiectului supus dezbaterii publice se arata ca Ministerul Energiei “nu dispune de personal propriu specializat” care sa verifice investitiile eligibile. Ce doreste Ministerul Energiei sa faca acum? Sa infiinteze o comisie de monitorizare formata din niste consultanti. Acestia consultanti nu vor fi angajati printr-o procedura de selectie, ci in urma unui Ordin de ministru. Adica, daca ministrul vrea un consultant anume, de exemplu ISPE, condus de consilierul premierului Dan Gorghiu, care castiga numeroase contracte in domeniul energetic, acela se va ocupa de monitorizarea investitiilor si analiza solicitarilor de finantare nerambursabila.
Cum vor fi platiti? Chiar din banii celor care solicita finantarile nerambursabile, in limita a 1% din valoarea rambursarilor. Avand in vedere ca suma solicitata de OMV Petrom si CE Oltenia solicita impreuna 119 milioane de euro, inseamna ca aproape 1,2 milioane de euro se vor duce in acea comisie. Ce vor face consultantii respectivi? Vor spune daca solicitarile beneficiarilor sunt sunt justificate. Problema e ca vor trebui sa analizeze solicitarile celor din ai caror bani sunt platiti, fapt pentru care se pune problema daca nu exista vreun conflict de interese. Ministerul Energiei spune ca nu. In urma unei solicitari a HotNews.ro, Ministerul Energiei spune ca el este autoritatea contractanta a serviciilor de consultanta, motiv pentru care nu exista pericolul unui conflict de interese. “La nivelul MEIMMMA (n.red Ministerul Energiei) se va constitui un fond din sumele virate de beneficiari conform contractelor de finantare incheiate cu acestia. MEIMMMA va angaja servicii ale unor experti specializati/consultanti si va constitui o Comisie responsabila cu monitorizarea si punerea in aplicare a PNI. Prin urmare, nu exista nici un fel de conflict de interese, MEIMMMA fiind autoritatea contractanta a serviciilor de consultanta angajate, precum si institutia responsabila de constituirea si efectuarea platii Comisiei de monitorizare si punere in aplicare a PNI.
HotNews.ro a intrebat si cum au fost aprobate cererile OMV Petrom si CE Oltenia daca Ministerul Energiei nu dispune de personal propriu specializat. La aceasta intrebare, Ministerul Energiei a raspuns ca nu au fost inca incheiate contractele de finantare, iar analiza cererilor va fi facuta de viitoarea comisie de monitorizare. Altfel spus, beneficiarii vor plati milionul de euro pentru angajarea expertilor care sa le analizeze cererile, inainte de incheierea contractelor pentru finantarile nerambursabile. In aceste conditii, expertii/consultantii platiti din banii celor pe care trebuie sa-i verifice cat de obiectivi ar putea fi. “Pana in prezent au fost depuse si aprobate numai Cereri de finantare depuse din partea beneficiarilor PNI, dar nu a fost incheiat niciun Contract de finantare si prin urmare, nu au fost depuse, respectiv aprobate, Cereri de rambursare. Analiza Cererilor de rambursare se va face de catre Comisia de monitorizare si punere in aplicare a PNI asistata de expertii/consultanti angajati de MEIMMMA”, se arata in raspunsul Ministerului Energiei.
De ce este nevoie de contributie atat de mare, de 1,2 milioane de euro, pentru plata consultantilor? La aceasta intrebare, Ministerul Energiei a raspuns ca este necesara “contractarea catre MEIMMMA de servicii ale unor experti specializati pe domenii (financiar, tehnic, etc.)”, care vor avea mai multe atributii:
- “analiza cererilor de rambursare;
- verificarea utilizarii fondurilor rambursate din contul de disponibil privind venituri din vanzarea certificatelor GES pentru investitiile noi si pentru investitiile in derulare aferente instalatiilor eligibile;
- monitorizarea investitiei din perspectiva respectarii prevederilor art. 12 alin. (4) din H.G. nr. 1096/2013 privind evidenta contabila a cheltuielilor aferente investitiei;
- monitorizarea realizarii investitiei aferente instalatiilor eligibile din perspectiva progresului fizic al investitiei prin:
- verificarea continutului documentelor de raportare elaborate si transmise de catre Beneficiar conform contractului de finantare si a legislatiei aplicabile (activitati desfasurate/progresul fizic/indicatori);
- vizite de monitorizare la locatia investitiei care isi propun verificarea stadiului fizic al implementarii investitiei (anuntate sau inopinate);
- urmarirea indeplinirii indicatorilor stabiliti prin contractul de finantare, precum si a celorlalte obligatii contractuale stabilite prin acesta;
- intocmirea rapoartelor necesare a fi inaintate Comisiei Europene”.
“Pentru derularea activitatilor mai sus mentionate, este necesara contractarea de catre MEIMMMA de servicii ale unor experti specializati pe domenii (financiar, tehnic, etc.). In acest sens, Hotararea Guvernului nr. 151/2015 privind modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1096/2013 pentru aprobarea mecanismului de alocare tranzitorie cu titlu gratuit a certificatelor de emisi de gaze cu efect de sera producatorilor de energie electrica, pentru perioada 2013-2020, inclusiv Planul national de investitii, prevede la art. 11, alin. (4): ‘In scopul implementarii mecanismului de alocare tranzitorie cu titlu gratuit a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera producatorilor de energie electrica, pentru perioada 2013-2020 si a Planului national de investitii, cheltuielile de monitorizare si punere in aplicare a investitiilor din Planul national de investitii sunt suportate de beneficiari si se stabilesc prin contractele de finantare’. Pentru punerea in aplicare a acestei prevederi, cheltuielile de monitorizare si punere in aplicare a investitiilor din Planul national de investitii sunt asigurate de beneficiari si stabilite prin contractele de finantare. Astfel, cheltuielile pentru realizarea activitatilor de monitorizare si punere in aplicare a investitiilor incluse in PNI, inclusiv plata aferenta serviciilor unor experti specializati/consultanti in domenii de activitate, precum financiar, tehnic, etc. si indemnizatiile Comisiei constituite la nivelul MEIMMMA responsabila cu monitorizarea si punerea in aplicare a PNI vor fi suportate din fondul constituit din sumele virate de beneficiari”, a mai spus Ministerul Energiei.
CONTEXT In acest moment exista 29 de unitati de productie a energiei electrice si CET-uri inscrise pana in 2020 in Planul National de Investitii. Acestea fac cate o investitie care trebuie sa respecte toate cerintele de mediu si pot solicita rambursari de pana in 25% din valoarea investitiei. Sunt investitii in domeniul energetic realizate in perioada 2009-2020. Banii solicitati provin dintr-un fond constitutit din veniturile obtinute din vanzarea certificatelor de emisii de dioxid de carbon. In acest fond, aflat la dispozitia Ministerului Energiei, exista in acest moment 122,4 milioane de euro. Din cele 29 de posibile investitii beneficiare de rambursari, doar trei au fost pana acum acceptate de Ministerul Energiei. Este OMV Petrom cu centrala de la Brazi pentru care solicita finantare nerambursabila de 90,8% reprezentand 25% din valoarea investitiei. Si mai este Complexul Energetic Oltenia cu doua investitii, reabilitarea grupului 4 de la Rovinari si modernizarea grupului 7 de la Isalnita, pentru care solicita finantari nerambursabile de 20,5 milioane de euro, respectiv 7,5 milioane de euro. Practic, din fondul de 122 milioane de euro, OMV Petrom si CE Oltenia solicita 119 milioane de euro.
In 2013 prin HG 1096 a fost aprobat mecanismul de alocare tranzitorie cu titlu gratuit a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera producatorilor de energie electrica, pentru perioada 2013-2020. Prin acelasi act normativ a fost aprobat si Planul National de Investitii. Potrivit Hotararii de Guvern, sunt 39 de unitati de productie de energie electrica si CET-uri, unitati poluatoare, care primesc provizoriu cu titlu gratuit certificate de emisii de dioxid de carbon. Contravaloarea certificatelor (plata se face in doua transe) ajunge intr-un cont deschis la Ministerul Energiei, iar sumele din acest cont se folosesc pentru finantarea investitiilor din “Planul National de Investitii”.
- Pentru mai multe amanunte vezi documentele atasate