Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

SUA se confruntă cu imense probleme de infrastructură: Aproximativ 25% din poduri sunt aproape de prăbușire

Publicat

in

Aproximativ 25% dintre podurile din SUA au fost construite înainte de anii 1960, iar în epoca schimbărilor climatice, aceste elemente de infrastructură aflate în dificultate încep să simtă căldura.

Potrivit unui nou raport al The New York Times, podurile se confruntă cu presiuni fără precedent din cauza fenomenelor climatice, inclusiv variații mari de temperatură, inundații mai mari și eroziunea solului problematică.

O lege bipartizană privind infrastructura, adoptată în 2021, alocă 110 miliarde de dolari pentru reconstrucția drumurilor, podurilor și autostrăzilor îmbătrânite ale națiunii, însă aceste noi proiecte trebuie să fie pregătite pentru viitorul nostru legat de schimbările climatice.

Infrastructura Statelor Unite este periculos de în urmă cu vremurile – și nicăieri acest lucru nu este mai evident decât în cazul podurilor îmbătrânite ale țării. Potrivit unui nou raport publicat de The New York Times, un sfert din podurile din țară au fost construite înainte de 1960 și, ca și cum bătrânețea nu ar fi fost suficient de stresantă pentru aceste grinzi ruginite, șosele cu asfalt crăpat și fundații uzate, schimbările climatice nu au făcut decât să agraveze o problemă gravă.

„Avem o criză a podurilor care este legată în mod specific de fenomenele meteorologice extreme”, a declarat Paul Chinowsky, profesor de inginerie civilă la Universitatea Colorado Boulder, pentru New York Times. „Acestea nu sunt lucruri care s-ar întâmpla în condiții climatice normale. Acestea nu sunt lucruri pe care le-am văzut vreodată în acest ritm.”

Din cauza vechimii acestor poduri, multe dintre ele au fost proiectate fără a fi nevoie să reziste variațiilor bruște de temperatură care sunt acum obișnuite în SUA din cauza schimbărilor climatice. Având în vedere că metalul are obiceiul neplăcut de a se umfla și de a se contracta odată cu creșterea și scăderea temperaturilor, încălzirea lumii noastre devine o problemă deosebit de spinoasă pentru aceste piese de infrastructură conectivă aflate în dificultate.

Se știe de mult timp despre această problemă

Aceasta nu este o amenințare descoperită recent. Un raport publicat în 2019 în revista PLOS ONE a constatat că 25 % din toate podurile de oțel din SUA s-ar putea prăbuși până în 2050. După ce a așteptat acea săptămână a infrastructurii adesea promisă, dar niciodată sosită sub administrația Trump, guvernul SUA a început să se miște în 2021 prin adoptarea legii bipartizane privind infrastructura, cunoscută sub numele de Infrastructure Investment and Jobs Act, care a alocat 110 miliarde de dolari pentru drumuri, poduri și alte nevoi de transport.

„Pentru prea mult timp, America a lăsat podurile să se deterioreze, ceea ce a făcut ca oamenii să fie mai puțin în siguranță, a perturbat lanțurile noastre de aprovizionare și i-a costat pe oameni timp și bani”, a declarat Buttigeg într-o declarație de presă în iulie.

Dar provocarea la adresa acestor legături economice între state și mase terestre nu face decât să se agraveze pe măsură ce lumea se încălzește. Jim Tymon, director executiv al American Association of State Highway and Transportation Officials, a declarat pentru The New York Times că grupuri de oameni de știință, ingineri și agenții se grăbesc să pună în aplicare standarde rezistente la schimbările climatice pentru poduri.

Această problemă este, de asemenea, mai mare decât un simplu metal care își schimbă forma. Intensificarea precipitațiilor crește șansele ca podurile să fie distruse de ape, lucru care s-a întâmplat mult prea des în timpul inundațiilor torențiale din Vermont în luna iulie. Precipitațiile abundente sporesc, de asemenea, „eroziunea podurilor”, care erodează solul din jurul bazei unui pod, făcându-l mai puțin stabil.

Între timp, îmbinările umflate ale podurilor fac, de asemenea, ca podurile de oțel, care sunt proiectate să se îndoaie sub sarcini grele pentru a distribui greutatea, să fie mult mai rigide, existând riscul de a pune mai multă greutate decât cea pentru care au fost proiectate grinzile.

Datele economice ale Rezervei Federale sugerează că procentajul investițiilor publice din SUA în infrastructură a scăzut cu 40 % începând cu anii 1960, astfel încât America ar fi trebuit de mult să își modernizeze drumurile, podurile și transportul public. Acum, cu complicația suplimentară a schimbărilor climatice, nu mai este timp de pierdut.

Loading

NATIONAL

BREAKING Fostul ministru al Sănătății, Nelu Tătaru, dus la DNA: Este acuzat de luare de mită

Publicat

in

Fostul ministru al Sănătății, Nelu Tătaru, este cercetat de către procurorii DNA pentru luare de mită. Acesta a fost dus, în această dimineață, la audieri la DNA Iași.

Din primele informații, procurorii DNA au organizat percheziții vizând peste 100 de acte materiale de luare de mită, iar Nelu Tătaru a fost ridicat de procurori și dus la audieri la sediul DNA Iași.

Conform surselor din anchetă, Nelu Tătaru este acuzat că lua șpagă de la pacienți și sunt în cercetare peste 100 de acte materiale.

Nelu Tătaru (52 de ani) a fost numit ministru al Sănătății în 26 martie 2020 funcție pe care a ocupat-o până în data de 23 decembrie 2020.

Nelu Tătaru deschide lista PNL

Nelu Tătaru este liderul PNL Vaslui și este cap de listă la alegerile parlamentare din decembrie. El candidează pentru un loc în Camera Deputaților.

„La alegerile parlamentare ne dorim să menţinem cel puţin scorul obţinut la locale. Ştim că niciun scrutin nu seamănă cu altul. De exemplu, în anul 2020 la locale am obţinut 35,5%, iar în decurs de câteva luni am ajuns la un rezultat de 21,7% la alegerile generale. Ne vom mobiliza astfel încât să obţinem un rezultat bun”, spunea Tătaru la începutul lunii septembrie, citat de Agerpres.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Germania se prăbușește sub propria greutate: Adevăratul motiv din spatele problemelor economice ale ‘plămânului Europei’

Publicat

in

Ministrul german al Economiei, Robert Habeck, a confirmat miercuri că produsul intern brut al Germaniei va scădea pentru al doilea an consecutiv și a pus slăbiciunea tot mai accentuată a economiei pe seama „eșecurilor din ultimele decenii” și a problemelor generate de lipsa investițiilor majore în infrastructură. Germania a realizat o infrastructură impresionantă, dar aceasta este acum îmbătrânită, informează Politico.

Guvernul german se așteaptă acum ca economia să scadă cu 0,2% în acest an, după ce anterior prognozase o creștere de 0,3%, a declarat Habeck reporterilor.

„Prin urmare, redresarea este amânată încă o dată, dar acum în principal nu din cauza factorilor ciclici care s-au înrăutățit sau s-au dezvoltat mai lent, ci din cauza factorilor structurali care o fac mult mai dificilă”.

În timp ce alegătorii germani s-au concentrat pe migrație și pe războiul din Ucraina în alegerile recente, dificultățile economice din ce în ce mai mari ale țării sunt susceptibile de a deveni un subiect-cheie înaintea alegerilor federale programate peste mai puțin de un an.

Lipsa investițiilor reprezintă cheia prăbușirii economice

Habeck a atribuit slăbiciunea economică a Germaniei nu politicilor coaliției guvernamentale formate din trei partide, ci mai degrabă unor probleme structurale de lungă durată care au fost „încorporate” în economie timp de decenii – și anume lipsa investițiilor în infrastructură și o lipsă de forță de muncă calificată.

Economia Germaniei se confruntă cu dificultăți de ani de zile, însă vestea din septembrie că producătorul auto Volkswagen ia în considerare închiderea unor fabrici naționale pentru prima dată în istorie a făcut ca mulți germani să conștientizeze amploarea problemelor din țară. Această evoluție a fost urmată de decizia producătorului de cipuri Intel de a suspenda planurile de a construi o fabrică de 30 de miliarde de euro în Germania.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Conducerea unui vehicul sub influența substanțelor psihoactive. Noile orientări legislative și jurisprudențiale

Publicat

in

În așteptarea soluției pe care Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept urmează să o pronunțe cu privire la problematica concentrației de substanțe psihoactive prezentă în probele biologice ale conducătorilor auto, propunem o scurtă trecere în revistă a reperelor legislative și jurisprudențiale în materie, repere de care instanța supremă este ținută, cel puțin în mod implicit.

Amintim că Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a fost sesizată în data de 15.03.2024 de către Curtea de Apel Brașov, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea problemă de drept: În cazul infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influența substanţelor psihoactive prev. de art. 336 alin. (2) din Codul penal, pentru realizarea cerinţei esenţiale preexistente ca inculpatul să se fi aflat sub influenţa unor substanțe psihoactive este suficient  să se constate prezența în probele biologice a substanţei psihoactive, indiferent de concentraţia acesteia, influenţa asupra capacităţii de a conduce fiind prezumată absolut ori dacă această prezumţie este una relativă, putând fi combătută prin mijloace de probă ştiinţifice potrivit cărora, în ciuda prezenţei substanţelor psihoactive într-o concentraţie minimală, persoana nu se află sub influenţa substanţelor psihoactive, cu afectarea capacităţii de a conduce autovehicule pe drumurile publice?

Intervenția instanței supreme devenise într-adevăr stringentă, în contextul modificărilor legislative din ultimul an[1] , dar și în contextul unor lacune evidente în politicile antidrog și în cele referitoare la siguranța circulației pe drumurile publice.

Totodată, discuțiile în jurul acestui subiect s-au amplificat în spațiul public, pe de-o parte, întrucât foarte multe dintre aparatele drugtest utilizate de către Poliția Rutieră nu sunt calibrate, existând numeroase cazuri de rezultate fals pozitive[2], ce au condus la deschiderea unor dosare penale în mod arbitrar, iar pe de altă parte, pentru că legislația nu este suficient de lămuritoare în situația în care cantitățile de substanțe psihoactive prezente în probele biologie sunt infime și nesusceptibile de a afecta în mod concret capacitatea persoanelor de a conduce un autovehicul, respectiv nu sunt avuți în vedere factori biochimici precum durata procesului de metabolizare a substanțelor psihoactive.

În prezent, astfel de sincope au creat o serie de derapaje, în sensul deschiderii unor dosare penale pentru săvârșirea infracțiunii prevăzute la art. 336 alin. (2) Cod penal, deși buletinele toxicologice, respectiv expertizele medico-legale au relevat ulterior că persoanele cercetate utilizaseră medicamente comune, precum antiinflamatoare sau analgezice antipiretice, nefiindu-le afectată capacitatea de a conduce autovehicule pe drumurile publice.

Deși în mod evident nu putem anticipa soluția pe care instanța supremă o va pronunța cu privire la sesizarea menționată anterior, la acest moment putem identifica câteva repere pe care Înalta Curte va trebui, în mod implicit sau explicit, să le aibă în vedere la momentul soluționării sesizării prealabile, cele mai importante fiind cele reținute în jurisprudența Curții Constituționale.  

Cu titlu preliminar, reiterăm că, la nivel legislativ, prin Legea nr. 213/2023 (,,Legea Anastasia”) a fost completat art. 91 Cod penal, prin introducerea alin. (31), potrivit căruia „ Nu se poate dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere în cazul infracţiunilor prevăzute la art. 192 alin. (2) şi (3), dacă acestea au fost săvârşite în condiţiile art. 335 sau 336.” În esență, în cazul infracțiunii de ucidere din culpă, în formă agravată, săvârșită de către o persoană ce nu deține permis de conducere sau de către un conducător autor având o îmbibație alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge sau care se află sub influența substanțelor psihoactive, executarea pedepsei nu mai poate fi suspendată, infracțiunea prevăzută de art. 336 Cod penal fiind una de o gravitate ridicată.

Problematica influenței substanțelor psihoactive asupra capacității de a conduce a șoferilor a fost antamată de către Curtea Constituțională, ultima dată în cuprinsul Deciziei nr. 452 din 29 iunie 2021[3]. Excepția de neconstituționalitate invocată a vizat prevederile art. 336 alin. (2) Cod penal, cu referire la sintagmele „sub influența” și „substanțe psihoactive”.

Instanța de contencios constituțional a conchis (făcând trimitere și la Deciziile anterioare[4] pronunțate cu privire la sesizări similare) că, având în vedere sfera largă a produselor susceptibile de a avea efecte psihoactive, așa cum reiese aceasta din legislația specială, în mod obiectiv, legiuitorul nu poate prevedea un nivel minim al concentrației de substanțe psihoactive ca și cerință esențială cu privire la elementul material al laturii obiective în cazul infracțiunii de conducere a unui vehicul sub influența substanțelor psihoactive, infracțiune reglementată de art. 336 alin. (2) din Codul penal. În optica CCR, legiuitorul a înțeles să incrimineze fapta în orice situație de conducere a unui vehicul ulterior consumul unor substanțe psihoactive.

Totodată, CCR a reținut că „Este indiferent faptul că starea conducătorului vehiculului care se află sub influența unor substanțe psihoactive este urmarea unui abuz – ceea ce presupune consumul plantelor, substanțelor și preparatelor ce conțin substanțe susceptibile de a avea efecte psihoactive în afara unei prescripții medicale – sau este urmarea uzului medical, care semnifică utilizarea pe bază de prescripție medicală licită a medicamentelor aflate sub controlul legislației naționale, întrucât destinatarii textului de lege criticat desfășoară o activitate cu risc permis, scop în care sunt supuși unor forme de școlarizare, așa încât este vorba de persoane avizate și diligente, care, pe durata deținerii permisului de conducere, au obligația de a rămâne la curent cu normele legale în materie.”

Prin urmare, Curtea Constituțională reține că standardul de diligență al șoferilor trebuie să fie unul ridicat, aceștia desfășurând o activitate cu risc permis, fiind supuși în acest sens unor forme de școlarizare, motiv pentru care nu prezintă relevanță modalitatea de consum, cantitatea ingerată sau efectele substanțelor psihoactive.

În realitate, lucrurile sunt mult mai nuanțate, iar spețele generate dovedesc acest lucru, în sensul că, cel puțin din punct de vedere juridic, există un semn de egalitate între conducerea unui vehicul de către o persoană ce utilizează medicamente uzuale și conducerea unui vehicul de către o persoană aflată sub influența substanțelor stupefiante dintre cele prevăzute în Legea nr. 143/2000  privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri și în Legea nr. 142/2018 privind precursorii de droguri.

Totodată, deși suntem de acord cu opinia CCR în sensul că, dată fiind multitudinea substanțelor susceptibile de a avea efecte psihoactive, legiuitorul nu poate stabili un prag minim al concentrației substanței cu un astfel de efect, așa cum se întâmplă în cazul alcoolului, totuși, inclusiv în această situație, trebuie operată o distincție, respectiv un tratament sancționator diferențiat. În concret, apreciem că este cu totul diferit cazul conducătorilor care încă se află sub influența unor atare substanțe la momentul testării și cazul celor care nu mai prezintă niciun efect de natura a afecta capacitatea de a conduce, consumul de substanțe psihoactive având loc cu ceva timp în urmă.

De pildă, ne putem imagina situația în care o persoană consumă substanțe cu efect psihoactiv în afara României, într-un cadru permis, iar la ceva timp după revenirea în țară, conduce un autovehicul, este testat pozitiv, fiind depistată prezența în organism a unei mici concentrații din substanța consumată. Într-un atare scenariu, considerăm că este cel puțin inechitabilă aplicarea aceluiași tratament sancționator pentru ipoteze complet diferite.

Din acest motiv, în opinia noastră, pe lângă lămurirea pe care o va oferi instanța supremă, se impune și intervenția legiuitorului, în sensul completării actualul sistem de testare cu un examen medical efectuat la momentul controlului, care trebuie coroborat cu rezultatul testului.

Conchidem așadar că intervenția Înaltei Curți de Casație și Justiție este una necesară, fiind un prima pas către o reglementare completă și sperăm, una echilibrată, existând în mod real o serie de divergențe, atât la nivel legislativ, cât și în practică, urmând să observăm, în cele din urmă, în ce măsură instanța supremă își va însuși raționamentul Curții Constituționale.


[1] Promulgarea Legii nr. 213/2023; Adoptarea OUG nr. 97 din 11 iulie 2024 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul siguranței rutiere; Modificarea și completarea OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (Codul rutier) etc.

[2] Potrivit rapoartelor întocmite la nivelul Consiliului Superior de Medicină Legală, cele mai multe erori la testele rapide au fost pentru substanțele din categoria amfetaminei și a benzodiazepinelor,  patru din cinci probe fiind infirmate în laborator.

[3] Decizia CCR a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1138 din 26 noiembrie 2021.

[4] Decizia nr. 138/2017 referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 336 alin. (2) din Codul penal; Decizia nr. 101/2019 referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 336 alin. (2) din Codul penal.

Un articol semnat de Mihai Trandafir – Managing Associate (mtrandafir@stoica-asociatii.ro) și de Paula Maftei – Associate (pmaftei@stoica-asociatii.ro), STOICA & ASOCIATII.

Articol susținut de STOICA & ASOCIAȚII

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Un panou publicitar cu un bebeluș drăguț s-a tranformat în ceva înspăimântător: oameni din întreaga țară veneau să vadă grozăvia

Publicat

in

Un mic magazin japonez de îmbrăcăminte a devenit viral după ce panoul său cu un bebeluș drăguț s-a transformat într-o atracție horror din cauza căldurii și a luminii solare intense din ultimii doi ani, scrie odditycentral.com.

Hangai, un magazin de îmbrăcăminte și produse diverse din orașul Nagahama, prefectura Shiga din Japonia, are același panou de 10 ani – un bebeluș adorabil cu o bulă care spune „Avem o mulțime de lucruri bune și ieftine”. Cu toate acestea, anul trecut, după o vară deosebit de caldă, panoul s-a transformat într-o priveliște stranie, ochii și gura bebelușului devenind negre ca smoala.

content-image

Din cauza căldurii intense și a luminii directe a soarelui, culorile întunecate ale panoului au devenit carbonizate, creând o priveliște terifiantă. Lucrurile s-au înrăutățit și mai mult în acest an, după o nouă vară toridă. Căldura a îngrozit și mai mult semnul adorabil al magazinului, întreaga față a bebelușului fiind acum ciudat de întunecată, ca și cum ar fi ieșit dintr-un incendiu.

content-image

Vara trecută, Masanao Itaya, proprietarul magazinului de îmbrăcăminte și produse diverse Hangai, a declarat pentru agenția de presă japoneză FNN că a observat deteriorarea panoului magazinului său în luna august și a intenționat să îl schimbe, temându-se că va speria clienții.

Cu toate acestea, a venit Festivalul Obon și, în momentul în care a ajuns în sfârșit să îl schimbe, a observat ceva ciudat. Oameni din întreaga țară veneau la magazinul său pentru a vedea și fotografia semnul „bebeluș posedat”, așa că ar fi decis că scoaterea lui ar fi dăunătoare pentru afaceri.

Luna trecută, după o nouă vară record în ceea ce privește căldura, semnul a ajuns din nou pe prima pagină a ziarelor din Japonia. Din cauza căldurii excesive, zonele întunecate din jurul ochilor și gurii bebelușului s-au mărit, iar pe obraji și pe nas au început să apară pete întunecate, ceea ce l-a făcut și mai înfricoșător.

Nu este clar dacă până la urmă Itaya îl va da jos în cele din urmă acum sau dacă va continua să profite de publicitatea gratuită pe rețelele sociale.

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

Fostul ministru al Sănătății din pandemie, Nelu Tătaru, senator PNL, ridicat din spital pentru luare de mită. Percheziții la spitalul din Huși confirmate de martori oculari

Publicat

in

De caz se ocupă DNA Iași, au confirmat surse judiciare pentru HotNews.

Nelu Tătaru este acuzat de peste 100 de fapte de luare de mită, în general sume mici de bani, primite de la pacienți, potrivit G4Media, care a  furnizat știrea joi dimineața. Surse locale, care asistă la derularea evenimentelor, au precizat, pentru HotNews.ro, că perchezițiile se află în plină desfășurare la Spitalul Dimitrie Castroianu Huși, acolo unde Nelu Tătaru își desfășoară activitatea ca medic chirurg.

Ancheta este desfășurată de procurorii DNA, Serviciul Teritorial Iași, acolo unde Nelu Tătaru urmează a fi condus la audieri. Surse din spital au declarat că polițiștii au ridicate mai multe plicuri cu documente din spital. 

Nelu Tătaru a fost ridicat de polițiști din spital. Fost ministru al Sănătății în perioada pandemiei de COVID-19 (martie-decembrie 2023), Nelu Tătaru conduce organizația județeană a PNL Vaslui din 2017.

A fost ales senator în anul 2012, în prezent fiind deputat și preşedinte al Comisiei de Sănătate din Camera Deputaţilor. Nelu Tătaru își anunțase candidatura pentru un nou mandat.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Donald Trump respinge definitiv o nouă dezbatere cu Kamala Harris. „Nu va fi nicio revanşă!”

Publicat

in

Candidatul republican la preşedinţia SUA, Donald Trump, a exclus definitiv miercuri să participe la a doua dezbatere prezidenţială împotriva democratei Kamalei Harris, transmite AFP, citată de Agerpres. Una dintre oferte a venit de la Fox News, televiziunea conservatoare din SUA.

Prima dezbatere între Trump și Harris, una cu scântei, înainte de alegerile din 5 noiembrie a avut loc pe 10 septembrie.

„Nu va fi nicio revanşă!”, a scris Trump pe reţeaua sa socială, Truth Social, în ciuda propunerilor făcute de canalele CNN şi Fox News de a difuza o întâlnire faţă în faţă între cei doi candidaţi.

„Kamala a declarat clar ieri că nu va face nimic diferit de Joe Biden, aşa că nu este loc de dezbatere”, a adăugat Trump.

CNN a stabilit un ultimatum pentru joi ca Trump şi Harris să accepte să dezbată pe 23 octombrie pe undele sale la Atlanta, în Georgia. Fox News a propus o dezbatere în Pennsylvania pe 24 sau 27 octombrie.

Trump a refuzat ambele oferte.

Trump a invocat alte motive pentru a-şi explica refuzul: a susținut în special că „este deja foarte târziu în proces, votul a început deja”.

De asemenea, el a subliniat că nu mai este nevoie să dezbată din nou, pentru că, în opinia sa, a dominat-o pe Kamala Harris pe 10 septembrie.

„Am câştigat ultimele două dezbateri, una cu Joe escrocul, cealaltă cu Kamala mincinoasa”, a spus Trump.

Unii comentatori au apreciat însă că vicepreşedinta democrată a fost cel care a câştigat duelul lor televizat.

De altfel, piața de predicții online PredictIt pentru alegerile prezidențiale din SUA a arătat că probabilitatea de victorie a lui Trump a scăzut în timpul dezbaterii electorale de la 52% la 47%, iar șansele lui Harris s-au îmbunătățit de la 53% la 55%

Loading

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend