Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Rusia a înregistrat cel mai mare declin demografic din istoria sa în ultimele 12 luni

Publicat

in

Populația Rusiei a înregistrat în ultimele 12 luni cel mai mare declin demografic pe timp de pace din istoria sa, arată o analiză a statisticilor oficiale publicate de guvernul de la Moscova, citată de The Moscow Times.

Populația naturală a țării – un indicator care exclude efectele migrației – a scăzut cu 997.000 de persoane între lunile octombrie 2020 și septembrie 2021, potrivit unor calcule făcute de demograful Alexei Rașka.

Scăderea vine în contextul în care Rusia, a cincea țară din lume ca număr de decese cauzate de COVID-19, continuă să înregistreze numere record de victime ale pandemiei.

Autoritățile ruse au înregistrat cel puțin 660.000 de decese în exces, un indicator care mai este numit și supramortalitate, de la începutul pandemiei de COVID-19.

Populația totală a țării, de aproximativ 145 de milioane de locuitori, este mai mică decât cea din 2000, când președintele Vladimir Putin a ajuns la putere, în pofida anexării Crimeei în 2014, teritoriu cu aproximativ două milioane de locuitori.

Anterioara perioadă de depopulare rapidă a Rusiei a avut loc în anii 1990, un deceniu de turbulențe economice profunde după căderea comunismului care au dus la prăbușirea natalității și exacerbarea unor probleme sociale precum sărăcia și alcoolismul.

Recordul precedent de declin al populației a fost înregistrat de autoritățile ruse între iulie 1999 și iunie 2000, când populația țării a scăzut cu 983.000 de persoane.

După ce a crescut constant după al Doilea Război Mondial în timpul erei sovietice, populația naturală a Rusiei a înregistrat declinuri constante după destrămarea URSS – numerele privind populația globală fiind umflate de fluxul de milioane de muncitori migranți din fostele republici sovietice din Asia Centrală.

Populația naturală a Rusiei a revenit pe un trend ascendent pentru o scurtă perioadă în jurul anului 2012 înainte de a începe să scadă din nou în anii de dinaintea pandemiei în contextul problemelor economice și scăderii nivelului de trai.

Guvernul rus a folosit criza demografică pentru a justifica măsurile pe care le descrie ca fiind pentru „promovarea valorilor de familie tradiționale”, printre acestea numărându-se interzicerea adopțiilor de către cupluri de același sex și a „propagandei homosexuală”.

Loading

NATIONAL

Cine este bărbatul care a amenințat cu arma în restaurantul lui Dani Oțil: Legătura cu Regina Elisabeta a II-a

Publicat

in

Potrivit informațiilor STIRIPESURSE.RO, este vorba despre un tânăr care ar fi păzit-o pe Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii.

La împlinirea a 90 de ani, printre cei care au asigurat securitatea suveranei s-a aflat și un român.

Cine este Nicolas Radu

Este vorba despre Nicolas Radu, care s-a ingrijit ca niciun eveniment neplacut sa nu umbreasca ziua Reginei.

“A fost o intalnire extrem de impresionanta si poate un moment unic in viata. In ciuda faptului ca este un om atat de important, Majestatea sa este extrem de modesta si foarte sociabila. Nu ai cum sa nu ramai marcat si placut impresionat de o astfel de persoana”, declara în 2016 Nicolas Radu.

Nicolas este consultant de securitate pentru evenimente speciale in cadrul unei agentii de securitate care se ocupa de siguranta si escorta mai multor vedete internationale.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Românii ar putea primi pe card cei 800 de lei pe care îi acordă statul pentru voucherele de vacanţă(asociaţie)

Publicat

in

Suma pe care statul o acordă în acest an pentru voucherele de vacanţă ar putea fi virată din nou pe card, a anunţat vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Adrian Voican, care a precizat că va fi emis în acest sens un Ordin de ministru cu normele de aplicare, potrivit Agerpres.

„O comisie a Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului (MEDAT), Ministerului de Finanţe, Ministerului Muncii şi câţiva reprezentanţi ai industriei, emitenţii de tichete şi FHR, alături de ANAT, s-a reunit, la Bucureşti, ca să dăm o dată drumul la normele de aplicare la vouchere de vacanţă. Ştiţi că s-a redus cuantumul suportat de stat de la 1.600 lei la 800 lei pentru vouchere, dar nici măcar n-au avut o exprimare fericită în acea „ordonanţă trenuleţ” şi de aceea nu puteam să o aplicăm. Până acum nu s-au dat vouchere de vacanţă, pentru că nu existau norme de aplicare. Încercarea noastră a fost că, dacă totuşi s-au redus valoric să nu punem presiune suplimentară nici pe angajat – să vină el întâi cu bani de acasă că o să deconteze cândva, cineva – pentru că am făcut nişte studii interne şi am ajuns la concluzia că 85% din ei ar renunţa în condiţiile acestea. Nu funcţionează aşa şi cred că am obţinut să le punem banii pe card şi gata, să nu trebuiască ca ei să crediteze statul înainte”, a declarat Adrian Voican.

El a precizat că prin virarea celor 800 de lei pe card, nu se va pune presiune nici pe angajator în sensul de a se transforma „într-un fel de poliţie economică” care să strângă facturi, OP-uri, carduri, ca să dovedească că au fost cheltuiţi 1.600 de lei.

„Până la urmă, toată această subvenţie s-a redus la 800 lei, din care 160 lei sunt CASS şi impozit pe venit, mai rămân 640 lei. Câtă poliţie să faci pentru 640 de lei? Probabil că s-a ajuns la o declaraţie pe proprie răspundere şi o atenţionare din partea comercianţilor, ca să nu fie presiune nici pe ei. (…) Sper că după această întâlnire am ajuns la o concluzie în sfârşit şi o să apară un ordin de ministru cu normele de aplicare sau unul interministerial, cu normele de aplicare, şi o să deblocăm voucherele de vacanţă”, a mai spus Voican.

Reprezentanţii din industria turismului au susţinut întotdeauna că vouchere de vacanţă şi-au dovedit eficienţa pentru că banii s-au întors în economie, iar „turismul a trecut la alb”.

„În 2006, aveam 6.000 de unităţi de cazare şi am ajuns astăzi să avem 26.000 de unităţi de cazare cu 585.000 de locuri în România. Şi sunt destul de mândru de cifra asta, pentru că turismul acesta este turism la alb. Aş mai reaminti două cifre: am spus 30 de milioane de nopţi de cazare. Este pentru prima oară când România depăşeşte această cifră. Am fost în 2019 la 29,8 milioane, dar acum am depăşit chiar 30 de milioane de nopţi de cazare şi 14 milioane de turişti sosiţi la recepţiile unităţilor de cazare clasificate, parcă 14,24 milioane dacă nu greşesc. E prima oară când depăşim această cifră. Dintre aceştia, 11,8 milioane sunt români, 2,4 milioane sunt străini. Nu e foarte mult cu străinii. În 2017, 2018 şi 2019 am avut 2,7 aproape 2,8 milioane. În 2018 a fost cel mai bun an de turişti străini”, a explicat vicepreşedintele ANAT şi preşedinte al Asociaţiei pentru Promovarea şi Dezvoltarea Turismului Prahova.

Nu în ultimul rând, acesta a precizat că a cerut autorităţilor un target de 10 milioane de turişti străini pe care să îi aducă în România în următorii ani, care se poate realiza cu o creştere anuală de 20%.

„Am reuşit să punem în gura mai multor prim-miniştri şi miniştri ai turismului un target: 10 milioane de turişti străini să aducem în România. Nu este imposibil. Un calcul matematic ne spune că dacă creştem cu 20%, timp de 8 ani de zile, am făcut 10 milioane. Nu e imposibil şi jumătate din populaţia ţării e bine, nu e ca în Franţa cu 100 de milioane de turişti anul acesta sau cu 84 de milioane în Spania. Dar să se poate. Sunt bani acolo. Adică chiar trebuie să facem nişte politici, că trebuie să săpăm un pic pământul ca să iasă petrolul, banii din turism, pentru că singuri nu ies. Şi ne lipsesc două lucruri: promovare şi tehnologie. Astea ne lipsesc astăzi. Produs turistic avem bunicel, totdeauna e loc de mai bine, dar nu produsul turistic ne ţine pe loc. Nu suntem în magazinele din toată lumea asta turistică şi nu suntem cunoscuţi, pentru că alţii au bugete uriaşe, de sute de milioane de euro multianuale. Noi în fiecare decembrie aşteptăm să se apropie bugetul, să ştim dacă în ianuarie putem să mergem la târguri sau nu”, a mai spus Adrian Voican.

Acesta a participat la conferinţa de presă organizată marţi, la Sinaia, în cadrul unui eveniment de promovare pentru specialişti dedicat staţiunilor montane „Redescoperă Valea Prahovei”.

Evenimentul de promovare este organizat de ANAT, în parteneriat cu APDT Prahova şi cu Organizaţia Patronală de Turism Poiana Braşov.

Traseul acoperă principalele localităţi din zona Valea Prahovei şi Braşov, incluzând Sinaia, Buşteni, Predeal, Braşov, Poiana Braşov, Bran, Moieciu, Fundata, Azuga, Câmpina şi Poiana Câmpina.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Adrian Voican (ANAT): România are nevoie de 30 de milioane de euro anual pentru promovare turistică

Publicat

in

România are nevoie de 30 de milioane de euro anual pentru promovare turistică, iar suma aceasta ar putea veni de la turişti prin introducerea unei taxe de un euro pe noaptea de cazare şi nu de la bugetul de stat, a declarat vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Adrian Voican, potrivit Agerpres.

„Am spus-o clar: ne trebuie 30 de milioane de euro anual şi când spun asta nu spun să ne vină de undeva de la bugetul de stat, pentru că nu au venit niciodată în 35 de ani. Ar trebui să fie un proiect de 150 de milioane (euro n.r.) pe 5 ani, ca să ajungem la nişte cifre cheie. Am dat şi o soluţie. Este simplă. A descoperit-o lumea, nu am descoperit-o noi şi am descoperit-o în proiecte comune cu Comisia Europeană şi cu OCDE. Un euro pe noaptea de cazare, la 30 de milioane de nopţi, se adună 30 de milioane de euro la nivel de stat. Dacă îi luăm de la turist, turistul nu zice ce-ai făcut cu acel euro de la mine? E învăţat să plătească 8 euro – 9 euro în capitalele şi în oraşele turistice internaţionale. Nu o să putem să luăm de la buget banii ăştia, avem treabă cu înarmarea, avem treabă cu construcţia de autostrăzi, nu avem de unde”, a precizat Adrian Voican.

El a adăugat că nici suprataxarea operatorului privat nu mai este o soluţie, pentru că acesta „e cocoşat deja, nici nu mai are pe unde să scoată cămaşa”, iar cea mai bună soluţie este de a decupla cât se poate de mult banii pentru promovare de semnătura politică.

„Nu putem nici să mai punem suprataxe pe operatorul privat, că e cocoşat deja, nici nu mai are pe unde să scoată cămaşa. Statul ca să facă rost de mai mulţi bani tot a împins salariul minim în sus. (…) Pur şi simplu degeaba am recuperat cifrele ca număr de turişti din 2019, pentru că nu reuşim să creştem atât de repede veniturile cât să facem faţă la creşterea de cheltuieli. E chinuială în domeniul turismului, nu e feerie. Şi atunci, singura sursă, şi nu că suntem noi deştepţi, am stat de vorbă şi cu cei din alte ţări, mult mai deştepţi decât noi, care au încercat să facă promovare şi au spus: decuplaţi cât puteţi banii pentru promovare de semnătura politică. Nu pot să declupez de tot, dar nici nu trebuie să stea într-un pix politic, pentru că la un moment dat apare o nevoie suplimentară, o grevă a profesorilor sau a doctorilor sau o problemă de armată şi dintr-o singură semnătură au zburat, iar la nivel judeţean sau local se schimbă des partidele. Asta este situaţia. Dacă o Organizaţie de Management al Destinaţiei (OMD) sau o asociaţie de promovare a fost foarte bine pe vremea unei anumite conduceri politice, vezi Constanţa, cum au venit adversarii politici au ras tot ce au putut şi au desfiinţat şi sistemele de promovare. Ideea e cât mai decuplat, cât mai neutru şi cât se poate să vină acel euro de la fiecare turist, iar România ar avea mâine 30 de milioane de euro. Trebuie să se pună doar în Codul fiscal”, a explicat vicepreşedintele ANAT şi preşedinte al Asociaţiei pentru Promovarea şi Dezvoltarea Turismului Prahova.

Pe de altă parte, Voican a menţionat că prezenţa internaţională a României s-a îmbunătăţit de la an la an, „este un pic mai bună dacă ne comparăm cu 180-190 de ţări care sunt prezente numai la târgurile de la Londra sau la Berlin”.

„Trebuie să recunoaştem că prezenţa internaţională a României s-a îmbunătăţit de la an la an, este un pic mai bună dacă ne comparăm cu 180-190 de ţări care sunt prezente numai la târgurile de la Londra sau de la Berlin. Albania a fost ţară gazdă anul acesta la Berlin. Şi probabil că tot bugetul României de 4 milioane de euro este împărţit pe şapte ţări ţintă-sursă. Eventual pe 190 de ţări din lumea asta, pe digital, pe evenimente, pe târguri, pe materiale, sunt firimituri la nivel de bani. Aţi văzut, Bucureştiul reuşeşte să strângă 5 milioane de euro, un oraş ca Mangalia Sud strânge şi el 1 – 2 milioane de euro, pentru că are o salbă de şase staţiuni de interes naţional. România nu poate să facă nimic fără vreo 30 de milioane de euro, dar nimic. Albania a avut 4 milioane de euro, probabil doar ca să fie prezentată la Berlin şi să fie ţară gazdă (…)”, a adăugat reprezentantul ANAT.

În opinia sa, turismul şi industria ospitalităţii reprezintă cel mai cel mai mare angajator din lume, după stat, iar România trebuie să fie acolo unde este potenţialul.

„Eu nu spun asta ca să vedem cât suntem noi de mici, de neputincioşi, ci ca să ştim cum se joacă la mesele mari. 1,4 miliarde de oameni circulă pe lumea asta în afara ţărilor, în vacanţă, să ne dăm seama că turismul este cel mai mare angajator din lume, 10% în afară de stat. Statul este pe primul loc peste tot în lume, dar pe locul doi e turismul, industria ospitalităţii. Deci acolo ar trebui să fim şi acolo este şi potenţialul. Nu ne uităm cât suntem de mici, ne uităm ce potenţial risipim, mai ales că nu ne ies banii la buget şi sunt atât de uşor de adus”, a mai spus Adrian Voican.

De asemenea, el a arătat că România are 1% din nopţile de cazare ale Europei, respectiv 30 de milioane de nopţi, însă Europa are 3 miliarde, iar aceşti turişti cheltuiesc uşor banii pe vacanţe.

„Oamenii aceia cheltuiesc uşor banii pe vacanţe, se duc în două-trei-patru vacanţe şi n-au un buget de 2.600 lei cât avem noi când mergem în România. Au un buget de două, de trei, de 4.000 de euro, pe care îi cheltuiesc de două-trei ori pe an. Sunt bani mulţi, păcat să nu-i aducem în ţară. Ştim că e petrol acolo, nu ştim să săpăm şi nu ştim să-l valorificăm. Avem câteva lucruri de îmbunătăţit”, a atras atenţia vicepreşedinte APDT Prahova.

La rândul ei, Camelia Tărniceru, şef serviciu în Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului (MEDAT), a anunţat că România va participa anul acesta la 14 târguri de turism, suma alocată de minister în acest sens fiind de 10 milioane de lei.

„Anul acesta târgurile la care ne-am propus să participăm, bineînţeles împreună cu industria, şi care au fost aprobate în Consiliul Consultativ sunt în valoare de 10 milioane lei, bani care sunt alocaţi, iar lista acestora se afla pe site-ul instituţiei. România va participa anul acesta la 14 târguri. Târgurile nu sunt singura soluţie. Am făcut şi anul trecut campanii de promovare în Franţa, în Germania pe timpul campionatului, am făcut în Londra şi în Varşovia, pe patru pieţe. Le vom discuta în Consiliul Consultativ şi normal că vrem să revenim pe unele pieţe şi să intrăm şi pe altele”, a transmis consilierul MEDAT.

În 2025, bugetul total pentru promovarea României este de 4 milioane de euro, din care două milioane de euro reprezintă suma pentru participarea la târgurile internaţionale, în timp ce anul trecut a depăşit 4,4 milioane de euro.

„Am solicitat mai mult decât anul trecut, dar atât ne-a dat Ministerul Finanţelor”, a mai spus ea.

Cei doi oficiali au participat la conferinţa de presă organizată marţi, la Sinaia, în cadrul unui eveniment de promovare pentru specialişti dedicat staţiunilor montane „Redescoperă Valea Prahovei”.

Evenimentul de promovare este organizat de ANAT, în parteneriat cu APDT Prahova şi cu Organizaţia Patronală de Turism Poiana Braşov.

Traseul acoperă principalele localităţi din zona Valea Prahovei şi Braşov, incluzând Sinaia, Buşteni, Predeal, Braşov, Poiana Braşov, Bran, Moieciu, Fundata, Azuga, Câmpina şi Poiana Câmpina.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

POSA: Lipsa de muncitori calificaţi, o provocare majoră pentru service-urile auto din România

Publicat

in

România se confruntă cu o criză fără precedent a forţei de muncă în sectorul reparaţiilor auto, iar efectele acestei probleme riscă să paralizeze industria service-urilor auto, atenţionează Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA), printr-un comunicat, potrivit Agerpres.

Potrivit datelor POSA, peste 40% dintre service-uri întâmpină dificultăţi majore în recrutarea de muncitori calificaţi, iar multe sunt deja în situaţia de a refuza clienţi sau de a extinde semnificativ termenele de livrare din cauza lipsei acute de personal.

Reprezentanţii patronatului subliniază că această situaţie nu afectează doar activitatea service-urilor, ci şi siguranţa rutieră, întrucât întârzierile în reparaţiile vehiculelor pot conduce la circulaţia unor maşini cu defecţiuni care nu sunt remediate la timp.

„Suntem într-un punct critic. Dacă nu luăm măsuri imediate, vom ajunge în situaţia în care mulţi operatori din domeniu îşi vor închide porţile, iar clienţii vor fi nevoiţi să aştepte săptămâni sau chiar luni pentru o reparaţie esenţială”, avertizează prim-vicepreşedintele POSA, Marian Lazar, citat în comunicat.

Acesta semnalează că, în timp ce alte industrii beneficiază de stimulente pentru atragerea forţei de muncă şi digitalizare, service-urile auto sunt lăsate să se descurce singure „într-un context economic şi legislativ tot mai ostil”.

„Se vorbeşte despre tehnologizare şi digitalizare ca soluţii, dar realitatea este că, fără o resursă umană calificată, aceste avansuri tehnologice sunt inutile. Roboţii nu pot înlocui mecanicii, vopsitorii şi tehnicienii auto – cel puţin nu în viitorul apropiat. Avem nevoie de soluţii reale, iar autorităţile trebuie să înţeleagă gravitatea acestei crize”, a afirmat Marian Lazar.

În acest context, operatorii de service auto atrag atenţia că, dacă această problemă nu va fi gestionată rapid prin politici de sprijinire a angajatorilor şi prin facilitarea formării profesionale, România riscă să piardă un sector vital al economiei sale, cu consecinţe directe asupra costurilor şi duratei reparaţiilor auto pentru consumatori.

Potrivit sursei citate, sectorul reparaţiilor auto din România se confruntă cu o criză profundă de forţă de muncă, cauzată de mai mulţi factori: emigrarea specialiştilor români spre alte ţări europene, unde salariile şi condiţiile de muncă sunt mai atractive; lipsa unui sistem de formare profesională eficient care să asigure pregătirea noilor generaţii de muncitori calificaţi; reticenţa tinerilor de a intra în acest domeniu, în principal din cauza lipsei de atractivitate şi a dificultăţii muncii; creşterea cererii pentru reparaţii auto, generată de creşterea numărului de autovehicule în circulaţie, ceea ce amplifică deficitul de personal.

Conform unei statistici POSA, 75% dintre service-urile auto declară că au dificultăţi în recrutarea de personal, 60% dintre ateliere au întârzieri în livrarea maşinilor reparate din cauza lipsei de tehnicieni, 30% dintre service-uri spun că sunt în pericol de închidere în următorii 5 ani dacă nu se găsesc soluţii pentru forţa de muncă.

POSA a analizat posibilitatea angajării muncitorilor din Asia şi alte regiuni pentru a compensa lipsa specialiştilor autohtoni, dar consideră că procesul de recrutare şi integrare a acestora este extrem de greoi. Principalele obstacole în acest sens sunt: birocraţia excesivă – obţinerea avizelor necesare durează între 6 şi 12 luni; costurile ridicate – un angajator trebuie să suporte cheltuieli destul de ridicate şi asta doar pentru documentaţie, cazare şi integrare; bariera lingvistică – majoritatea muncitorilor străini nu cunosc limba română şi necesită cursuri de adaptare.

„În ultimii ani, am observat o deschidere a service-urilor auto spre angajarea muncitorilor străini, însă procedurile birocratice sunt greoaie, iar costurile asociate cu recrutarea şi integrarea acestora sunt ridicate. Statul român ar trebui să simplifice procesul de obţinere a vizelor de muncă şi să ofere stimulente pentru angajatorii care aduc forţă de muncă din afara UE, în plus, angajarea persoanelor care îşi schimbă cariera şi reconversia profesională sunt soluţii ce pot aduce un plus de personal, dar necesită programe bine structurate de instruire şi adaptare la cerinţele din domeniu”, a subliniat Marian Lazar.

În acest context, Patronatul Operatorilor de Service propune o strategie pe termen lung pentru revitalizarea meseriilor auto, bazată pe trei piloni esenţiali: reintroducerea educaţiei profesionale – Statul trebuie să sprijine deschiderea de clase dedicate tinichigiilor şi vopsitorilor auto, mecanicilor, electricienilor în şcolile tehnice şi să încurajeze colaborarea cu service-urile auto; creşterea atractivităţii meseriei – condiţii de lucru moderne, tehnologii de ultima generaţie, salarii competitive şi beneficii pentru muncitori; campanii de promovare a meseriilor auto – POSA propune o campanie naţională pentru promovarea acestor meserii în rândul tinerilor.

Pe lângă criza forţei de muncă, POSA semnalează şi un alt impediment major, respectiv taxele şi sarcinile administrative „care sufocă service-urile auto”. Printre problemele identificate se numără taxele pe muncă, care sunt printre cele mai ridicate din Europa, birocraţia excesivă, ce îngreunează activitatea service-urilor şi creşte costurile operaţionale.

„În loc să sprijine dezvoltarea acestui sector esenţial, statul adaugă anual taxe şi obligaţii birocratice care îngreunează activitatea service-urilor. Este nevoie de măsuri urgente pentru simplificarea proceselor administrative şi reducerea taxării excesive, astfel încât companiile să se poată concentra pe ceea ce contează cu adevărat: oferirea unor servicii de calitate şi formarea noilor generaţii de specialişti”, se mai arată în comunicat.

Pentru a stopa colapsul forţei de muncă în service-uri, POSA cere măsuri urgente din partea autorităţilor, precum reducerea taxării muncii pentru angajaţii din domeniul reparaţiilor auto, simplificarea procesului de recrutare a muncitorilor străini prin eliminarea blocajelor administrative, reforma educaţiei tehnice şi reintroducerea învăţământului profesional, avantaje fiscale pentru service-urile care investesc în formarea tinerilor, stimulente pentru reconversia profesională, pentru a atrage persoane din alte domenii către meseriile din service-urile auto, investiţii în tehnologii moderne, dublate de programe de instruire pentru angajaţi.

„Dacă nu se iau măsuri concrete acum, riscăm să asistăm la închiderea unui număr mare de service-uri şi la o criză fără precedent în sectorul reparaţiilor auto”, punctează Marian Lazar.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Moody’s avertizează asupra declinului solidităţii fiscale a Statelor Unite

Publicat

in

Agenţia de evaluare financiară Moody’s a avertizat marţi că soliditatea fiscală a Statelor Unite este în grafic pentru un declin continuu multianual, în urma adâncirii deficitului bugetar, în timp ce datoria devine mai puţin accesibilă, transmite Reuters, potrivit Agerpres.

Situaţia fiscală a SUA s-a deteriorat din noiembrie 2023, când Moody’s a înrăutăţit perspectiva atribuită ratingului Statelor Unite „AAA”, se arată în raportul agenţiei.

Raportul apare într-un moment în care sporesc incertitudinile pe pieţele financiare americane, după decizia preşedintelui Donald Trump de a impune taxe vamale partenerilor comerciali cheie, provocând îngrijorări în rândul investitorilor privind presiunile asupra preţurilor şi încetinirea semnificativă a creşterii economiei.

„Chiar şi într-un scenariu pozitiv economic şi financiar, accesibilitatea datoriei rămâne semnificativ mai slabă decât în cazul altor ţări cu rating suveran „AAA”, se arată în comunicatul Moody’s.

Ponderea datoriei ca procent din PIB ar urma să crească la aproximativ 130% până în 2035, de la aproape 100% în 2025, în timp ce plata dobânzilor va reprezenta 30% din venituri până în 2035, de la 9% în 2021, apreciază agenţia de evaluare financiară.

Moody’s este singura mare agenţie care menţine ratingul SUA la „AAA”, deşi a înrăutăţit perspectiva în 2023, din cauza deficituui bugetar ridicat.

Agenţiile Standard & Poor’s şi Fitch au revizuit în scădere, cu o treaptă, ratingul SUA, la „AA plus”, de la „AAA”, citând deteriorarea fiscală.

Moody’s avertizează că reducerile masive de cheltuieli, care au nevoie de sprijin bipartizan în Congres, vor fi dificil de implementat din punct de vedere politic.

Taxele vamale ar putea sprijini temporar veniturile, dar în timp vor afecta probabil creşterea economiei, atenuând efectele pozitive asupra veniturilor, apreciază Moody’s.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Tanczos Barna merge pe mâna premierului Ciolacu: E foarte important să ne axăm pe investiții, nu pe consum, nu pe salarii și funcționare

Publicat

in

Tanczos Barna (UDMR), ministrul Finanțelor, a lăudat decizia premierului PSD Marcel Ciolacu de a trimite Corpul de control la toate cele 16 ministere, pentru a verifica dacă măsurile de reorganizare și debirocratizare sunt respectate. Tanczos Barna a vorbit, pentru B1 TV, despre deficitul bugetar și datoria publică ale României, precum și despre măsurile în curs pentru reducerea acestora.

„Măsura dlui Ciolacu e absolut justificată, pentru că nu e suficient după 3 luni ca singura acțiune a ordonatorilor principali de credite să fie solicitarea de sume suplimentare pentru a acoperi cheltuielile ministerelor și a altor instituții subordonate ministerelor. E nevoie de măsuri de reorganizare, de management prin care să reducă cheltuielile de funcționare și de personal.

Avem primele semnale pozitive din execuția bugetară pe primele două luni. De exemplu, la cheltuieli de funcționare o reducere cu 5% pe toți ordonatorii de credite pe toate instituțiile finanțate de la bugetul de stat. E o primă măsură implementată de noi prin bugetul aprobat în ianuarie pe 2025. Ministerul Finanțelor a redus cheltuielile de funcționare la fiecare ordonator principal și acest lucru se reflectă deja în execuția bugetară

În același timp, se vede și în unitățile administrativ-teritoriale o reducere a cheltuielilor de funcționare cu circa 4%. E, la fel, o măsură foarte importantă. Procentele, chiar dacă poate nu par mari, sunt importante pentru că sumele se adună, la nivel naținal vorbim de miliarde- zeci de miliarde de lei”, a declarat ministrul Finanțelor.

Tanczos Barna, despre datoria publică a României

„În ceea ce privește datoria publică, într-adevăr, anii precedenți au reprezentat o ieșire dintr-o normalitate și am ajuns la un deficit de peste 8% în 2024… Au ajuns cei care au guvernat atunci. E o situație de fapt pe care am găsit-o la Ministerul Finanțelor. Aici lucrurile nu sunt încă grave, suntem la 52% pe 2024, 55% pe 2025, 58% – 2026 dacă mergem pe acest ritm al investițiilor.

E foarte important că, dacă crește datoria publică, să ne axăm pe investiții, nu pe consum, nu pe salarii și funcționare. Dacă majoritatea sumelor împrumutate se duc în investiții, putem să asigurăm o creștere economică bazată pe investiții în următorii ani.

În ceea ce privește comparația între celelalte state UE, suntem doar pe locul 5 în ce privește raportul datoriei totale la PIB, adică datoria publică raportată al PIB nu e foarte mare, dacă ne comparăm cu alte state UE. Nici nu vrem să ajungem acolo.

E sustenabil acest plan de reducere a deficitului pe 7 ani. Așa cum a spus și preșeidntele Bolojan, începem să reducem cheltuielile de funcționare și investim mai mult”, a mai declarat ministrul Tanczos Barna.

Loading

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Câmpulung

În Trend