Conecteaza-te cu noi

CULTURA

Povestea tabloului de 20 milioane de euro, găsit într-o stație de autobuz din Londra. Capodopera era rulată într-o pungă de plastic

Publicat

in

O capodoperă a pictorului italian renascentist Tiţian, care a fost găsită într-o pungă de plastic după ce fusese furată, a fost vândută marţi la licitaţie cu suma de 17,6 milioane de lire sterline (20,7 milioane de euro), informează BBC, transmite Agerpres.

Tabloul intitulat „Riposo durante la fuga in Egitto” („Odihnă în timpul fugii în Egipt”), pictat în 1510, când maestrul veneţian avea vârsta de 20 de ani, s-a vândut la sediul din Londra al casei de licitaţii Christie’s.

Opera de artă a fost furată în 1995 din camera de desen de la Longleat House din Wiltshire, reşedinţa marchizilor de Bath şi totodată primul parc safari din afara Africii, însă a fost recuperată şapte ani mai târziu, fără ramă şi rulată într-o pungă de plastic, într-o staţie de autobuz din Londra.

Licitaţia de marţi a stabilit totodată un nou record mondial de preţ pentru o lucrare a pictorului Tiţian, au precizat reprezentanţii casei Christie’s. Lordul Bath, care i-a succedat tatălui său ca marchiz de Bath în 2020, moştenind totodată domeniul Longleat, a spus că acest tablou are „o istorie extraordinară”.

Tabloul, care o prezintă pe Fecioara Maria legănându-l pe pruncul Isus sub privirile lui Iosif, are o lăţime de 60 de centimetri şi a fost pictat pe un cadru din lemn.

Pictura a avut mulţi proprietari de-a lungul anilor, inclusiv împăratul austriac Iosif al II-lea, înainte de a fi expusă la Palatul Belvedere din Viena. Trupele franceze au furat tabloul în 1809 pentru a face parte din Muzeul Napoleon, creat de familia Bonaparte.

A fost deţinut ulterior de un proprietar scoţian, înainte de a fi cumpărat de cel de-al patrulea marchiz de Bath în 1878 la o licitaţie organizată de casa Christie’s.

După ce a fost furat în 1995, tabloul a fost recuperat în 2002 de un fost detectiv de la Scotland Yard, Charles Hill, după ce autorităţile britanice au anunţat o recompensă de 100.000 de lire sterline pentru orice informaţie legată de această operă de artă.

Detectivul Charles Hill a contribuit şi la recuperarea celebrului tablou „Ţipătul”, pictat de Edvard Munch, după ce acesta fusese furat în 1994, precum şi a altor opere de artă faimoase.

Înainte de organizarea licitaţiei, Andrew Fletcher, directorul departamentului de Vechi Maeştri din cadrul casei Christie’s, a spus că aceasta este cea mai importantă lucrare a lui Tiţian care ajunge pe piaţa licitaţiilor „în mai mult de o generaţie”.

Tabloul a avut un preţ estimativ cuprins între 15 milioane şi 20 de milioane de lire sterline (17,7 milioane – 23,6 milioane de euro).

Citeste mai mult
Click si comenteaza

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CULTURA

Alte scene, dintr-o altă căsnicie. Cronică de film

Publicat

in

Maria și Alex sunt doi tineri corporatiști. Oameni frumoși cărora, vorba heetului de odinioară, oficial le merge bine. Au cam tot ceea ce își doresc. Un apartament modern, bine dotat, cumpărat, desigur, cu un credit care acum are nevoie de o refinanțare, o mașină bunicică, bani cât să își permită vacanțe. Asta dacă le îngăduie să își ia vacanțe firma la care lucrează, desigur în departamente diferite. Firmă care le repetă angajaților ei, fie în română, fie în engleză, Suntem cu toții o mare familie. După care urmează din partea angajaților cu pricina obligatoriu aplauze, ovații. Obligatoriu fiindcă dacă nu aplauzi e semn că nu ești tocmai loial firmei.

Viața cotidiană a Mariei și a lui Alex (amândoi poartă ochelari, ochelarii au un design asemănător!)  începe cu un mic dejun pe fugă, cu mersul împreună la serviciu, mașina fiind condusă întotdeauna de Alex (Doamne ferește să se sesizeze de asta feministele din teatrul și filmul românesc în frunte cu Carmen Lidia Vidu că iar va începe un scandal!),  cu discuții amicale presărate cu tot felul de formule de adresare în limba engleză, cu idei și planuri niciodată detaliate până la capăt fiindcă intervin mereu apeluri telefonice.  Făcute din monosilabe ca și din fraze de genul , da, vedem, te sun eu, o rezolvăm noi și pe asta. Ș. a.m.d.  După care urmează iureșul curent de meetinguri, discuții cu colegii, telefoane, foarte multe telefoane și la fel de multe mailuri. Suficiente cât să mă îndreptățească să afirm că în filmul Weekend de vis, producție independentă, adică fără finanțare de la Stat, adică de la CNC și TVR, film regizat de Ovidiu Georgescu, făcut pe un scenariu scris de el și de Theodora Herghelegiu (în urmă cu ceva vreme o promițătoare și mai ales non-conformistă regizoare de teatru), adevăratele personaje principale  sunt nu doar Maria, Alex, ci și telefonul mobil și calculatorul.

Seara, în patul conjugal, Maria și Alex schimbă pe fugă idei și sentimente, însă parcă cel mai mult lucrează pe mai departe la laptop. După care sting lumina și își urează un cuviincios Noapte bună. Maria constată la un moment dat că nu au mai făcut sex de ceva vreme (de trei săptămâni !) și chiar dacă au făcut rezultatul nu se vede. Copilul mult dorit nu vine. Deși ambii potențiali părinți sunt cum nu se poate mai ok clinic.

Lucrurile se complică și mai mult în vreme de pandemie. Apar discuțiile în contradictoriu, certurile pe diferite teme, inclusiv pe cele legate de politica firmei în privința vaccinării anti-covid. Ocazie pentru scenariști și regizor să vrea să ne amuze copios pe seama ritualilor de socializare ale multinaționalelor. Numai că, ce să vezi?, exact după o doză de astfel de ritualuri al căror rost ar fi acela dea menține un tonus ridicat în rândul angajaților care lucrează de acasă în timpul pandemiei,  între cei doi soți intervine o stare de beligeranță, întreruptă după un număr de zile de un acord de pace. Urmează apelul la o mamă surogat. Firește, de origine ucraineană. Căci după pandemie a venit războiul și afluxul de refugiați ucrainieni. În sfârșit, copilul mult așteptat vine.  Numai că din căsnicia Mariei și a lui Alex s-a cam ales praful și pulberea fiindcă în viața fiecăruia a intervenit câte un amant. Urmează divorțul. Însă nu cu discuția despre iminența lui și vinderea mai sus amintitului apartament se încheie filmul, ci cu ceva de genul se va întâmpla în viitor. De aici și încărcătura metaforică și temele de meditație pe care aspiră să le avanseze realizatorii. Și astfel să ne emoționeze.   

Cam asta e povestea filmului Weekend de vis ce se cheamă astfel fiindcă prezintă o serie întreagă de weekenduri fie ratate, fie amânate ca și vieți la fel. Din cauza timpului care nici aici nu mai are răbdare ca și din cauza servituților impuse de condiția de corporatist.  
 WEEKEND DE VIS, Scenariul Ovidiu Georgescu și Theo Herghelegiu, Regia: Ovidiu Georgescu

Citeste intregul articol si comenteaza pe Contributors.ro

Citeste mai mult

ACTUAL

VIDEO, ACUM! Arde o gospodărie la Căpățâneni, Arefu

Publicat

in

Trei echipaje de pompieri de la Detașamentul Curtea de Argeș cu doua autospeciale de stingere și o autospecială de intervenție și salvate de la înălțime intervin, in aceasta seara la un incendiu izbucnit la o casă din comuna Arefu, Căpățâneni. Potrivit ISU Argeș , arde o locuință pe o suprafață de aproximativ 60 mp, acoperiș și bunurile din interiorul a trei încăperi.

revenim cu detalii…

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend