Conecteaza-te cu noi

Educatie

Părinte sau prieten al copilului? „Cea mai dificilă jonglerie e să combini parenting cu prietenie”

Publicat

in

Treaba asta mi-e clară. După ani de zile pe nişa presei de parenting, am citit atât de multe teorii şi cărți, încât pot fi, cel mult, o mamă ca la cărți, nu ca la carte. Din toate am furat, împrumutat sau adoptat sau negat câte ceva. Aşa am ajuns la rețeta mea personală de parenting, personalizată la firea copilului meu şi la vibe-ul familiei.

Cea mai dificilă jonglerie e să combin starea de prietenă a copilului meu cu cea de părinte. Să trec granița, la nevoie. Nu pot fi mama perpetuu duioasă şi serioasă, cu un zâmbet reținut dar cald în colțul gurii. Uneori sunt exuberantă şi mă implic în joc până acolo unde chiar îmi doresc să câştig în fața copilului, alteori mă scoate din sărite şi cu greu mă abțin să nu-l pocnesc, alteori îmi vine să-l țin în brațe ca pe un bebeluş şi el se revoltă că-i mare.

Unde e zen-ul de altă dată?

Într-un cuvânt, sunt un om normal, obişnuit, nu mama superzen care croşetează la gura sobei, pe care o vedem prin cărțile de română. Aşa că fii-miu s-a obişnuit să mă vadă în toate ipostazele, la fel cum îl vedem şi noi pe el. O parte importantă a relației noastre o constituie comunicarea. Una deschisă tuturor subiectelor, inclusiv bârfei sau prostiilor. Mi se pare periculos să-i spui copilului (aşa cum mi s-a spus mie) că toți oamenii sunt buni, că lumea e complet dreaptă, pictată în alb şi negru sau că binele învinge no matter what. Am crescut  cu aceste convingeri şi m-am dumirit cum stau lucrurile foarte târziu. Nu aveam voie să înjur, să spun nimic rău despre nimeni – nici măcar despre copiii care mă băteau sau cu care mă certam. Nuuuu, realitatea era prezentată ca o savarină în ambalaj de lux, pufos, cu praf de îngeri. Şi totuşi, ceea ce „înghițeam” eu zi de zi semăna mai mult cu un borcan de murături alternat cu unul de Nutella.

Citește continuare articolului pe site-ul nostru de parenting www.totuldespremame.ro

Loading

ACTUAL

Acordarea burselor de performanţă doar pentru elevii din şcolile de stat e neconstituţională, a decis CCR

Publicat

in

Curtea Constituţională a României (CCR) a stabilit, joi, că este neconstituţională legea care prevede că pot beneficia de bursă de performanţă doar elevii înscrişi în sistemul de învăţământ preuniversitar de stat.

Potrivit unui comunicat transmis joi de CCR și citat de Agerpres, Curtea a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că este neconstituţională sintagma „de stat” din cuprinsul dispoziţiilor art. 82 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale 1/2011, anterior modificării prin art. I pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 69/2022 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale 1/2011 şi prorogarea unor termene.

„În esenţă, Curtea a reţinut că sintagma „de stat” din cuprinsul dispoziţiilor art. 82 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale 1/2011 permite acordarea bursei de performanţă doar cu privire la elevii înscrişi în sistemul de învăţământ preuniversitar de stat, creându-se astfel o discriminare nejustificată în mod obiectiv şi rezonabil a elevilor ce urmează cursurile în cadrul sistemului de învăţământ particular sau confesional, discriminare contrară art. 16 alin. (1) raportat la art. 32 şi art. 49 din Constituţie”, explică judecătorii constituţionali.

Loading

Citeste mai mult

Educatie

De ce poate fi periculos să crești un „copil bun”

Publicat

in

Să crești un „copil bun”, în accepțiunea termenilor de docil, conformist și extrem de politicos reprezintă pentru numeroși părinți un ideal. Ce mamă nu-și dorește un școlar care să-și facă întotdeauna temele fără să fie rugat sau un copil care își ține camera perfect ordonată din proprie inițiativă? Ei bine, specialiștii în psihologie anunță o serie de pericole ascunse în spatele acestui comportament exemplar.

Copiii care nu ridică probleme imediate și evidente sunt considerați a fi „cei buni”. Adulții presupun că o conduită ireproșabilă este semnul unei educații depline și că este normal ca un copil să îndeplinească așteptările celor din jur fără să protesteze. Această aparentă normalitate ascunde, însă, dezechilibre emoționale și lacune în formarea personalității vizibile mai târziu, în viață.

Frustrările din interiorul unui copil bun

Tocmai faptul că un copil nu se răzvrătește, nu opune rezistență în fața lucrurilor pe care nu și le dorește și nu își exprimă dezaprobarea este semnul cel mai clar al unor probleme formate deja la nivel inconștient.

Primul semnal de alarmă tras de un copil „bun” este nevoia lui excesivă de a face pe plac celor din jur. El consideră nu are nicio altă opțiune și trăiește sub povara obsesiei de a-i mulțumi pe alții, valorizându-se doar prin reacțiile pozitive pe care le stârnește. Bunătatea devine, astfel, mai degrabă o necesitate și nu o alegere.

Frustrările care nu ajung să fie exprimate și soluționate devin, treptat, izvorul tulburărilor de personalitate care prind amploare la maturitate.

Foarte mulți copii sunt excesiv de obedienți din dragostea pe care o poartă unui părinte depresiv, care se comportă constant ca și cum nu mai poate tolera dificultăți suplimentare.

Citește continuarea articolului pe site-ul nostru de parenting www.totuldespremame.ro

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

7 din 10 elevi spun că au fost agresați la școală. „Obținerea de bani sau obiecte de valoare de către agresor”, cel mai invocat motiv

Publicat

in

71% dintre elevi spun că au fost agresați în timp ce se aflau la școală sau în aproprierea acesteia. Datele studiului „Siguranța în școală” arată că 94% dintre agresori au fost la rândul lor, cândva, victime.

Studiul a fost realizat de Ministerul Educației și Poliția Română, prin Direcția Siguranța Școlară. La întrebări au răspuns 10.776 de elevi din clasele V-XII, 6.657 de profesori și 12.209 de părinți, din 537 de școli, online, în perioada februarie-martie 2024. 

„Datele de cercetare evidențiază că 71% dintre elevi au fost agresați la școală sau în proximitatea acesteia, în anul precedent celui în care s-a realizat cercetarea”, conform concluziilor. 

Despre concluziile studiului a scris inițial Edupedu.ro

Motivele pentru care sunt elevii agresați în școlile din România

Elevii care spun că au fost victimele agresiunii afirmă că printre principalele motive s-au numărat: 

  • obținerea de bani sau obiecte de valoare de către agresor (39%);
  • „cheful de scandal” al agresorilor (35%);
  • lipsa unui motiv real (31%).

„Incidența unor agresiuni comise pentru obținerea unor obiecte de valoare a fost mai mare în rândul elevilor de gimnaziu, mai expuși comportamentelor agresive ale celorlalți prin prisma vârstei și a lipsei de experiență în gestionarea interacțiunilor cu ceilalți sau în utilizarea unor strategii de protecție față de comportamente inadecvate”, notează autorii studiului. 

Agresorii au fost cândva la rândul lor victime 

Studiu arată și că 94% dintre agresori au fost, la rândul lor, victimele ale violenței din școli. 

„Acest aspect întărește constatarea cadrelor didactice referitoare la probabilitatea suprapunerii de roluri în rândul unora dintre elevi, care sunt, succesiv, victime și agresori”, se arată în studiu. 

37% dintre elevii agresori spun că au recurs la gesturi de violență din cauza a ceea ce li s-a spus sau a unui schimb de replici aprins cu victima: „Datele arată că fetele sunt mai des implicate decât băieții în acte de violență determinate de un schimb de replici în contradictoriu/o comunicare inadecvată”.

Agresorii spun că au recurs la gestiuri de violență din următoarele motive:

  • dorința de creștere a prestigiului în rândul colegilor/al grupului de prieteni; 13% dintre agresori au recurs la faptele inadecvate pentru a apăra sau impresiona o fată/un băiat, 10% pentru a-și demonstra forța, iar 5% pentru a-și susține grupul de prieteni; pentru această categorie de cauze ale violenței școlare nu există diferențe în funcție de mediu de rezidență, nivel de educație, sex sau vârstă; 
  • obținerea de bani sau obiecte de valoare, menționată de către 13% dintre respondenți; fetele au apelat mai des decât băieții la astfel de comportamente; 
  • reacția de răspuns la provocarea victimei, răzbunarea pentru conflicte anterioare, menționate cu ponderi reduse;

15% dintre elevi spun că „profesorii nu fac nimic” în legătură cu cazurile de violență

Personalul din școli are obligația, conform legii Educației, să intervină în cazurile de violență școlară. Cu toate acestea, în anumite cazuri elevii spun că acest lucru nu se întâmplă. 

„15% dintre elevi au declarat că profesorii „nu fac nimic”/nu intervin în situațiile de violență între elevi. Deși procentul nu este foarte ridicat, atrage atenția asupra faptului că există situații în care profesorii nu au o atitudine proactivă, nu sunt suficient de atenți în identificarea faptelor de violență între elevi și nu aplică demersuri ameliorative”, conform autorilor studiului.

Cum se implică profesorii atunci când află de cazuri de violență în școală. Sursa: studiu „Siguranța în școală”

Aproape jumătate dintre profesori consideră că scăderea notei la purtare reprezintă o măsură necesar a fi aplicată în situațiile de violență a elevilor. Pentru mai mult de o treime dintre profesori, monitorizarea comportamentelor elevilor prin instrumente adecvate constituie un demers eficient pentru prevenirea situațiilor de violență și/sau rezolvarea unor astfel de context.

Cum cred profesorii că ar trebui să se intervină în cazurile de violență între elevi. Sursa: studiu „Siguranța în școală”

Cei mai mulți dintre elevii care și-au agresat un coleg, spun că au primit observație individuală și au fost trimiși la ședințe de consiliere.

„Astfel de măsuri sunt declarate în ponderi mai mari de către elevii din mediul urban, comparativ cu cei din rural. De asemenea, apelarea la ședințe de consiliere este mai frecvent menționată în învățământul liceal, comparativ cu învățământul gimnazial sau cu învățământul profesional. Cel mai probabil, aceste diferențe sunt determinate de prezența consilierilor școlari cu prioritate în școlile urbane, respectiv în licee”, conform studiului. 

Totodată, 45% dintre elevii care au declarat că au fost victime ale actelor de violență au beneficiat de ședințe de consiliere școlară, în contextul în care un consilier școlar din România are în grijă, în medie, 800 de elevi

Foto: Dreamstime.com

Loading

Citeste mai mult

Educatie

Un expert român, autorul unui studiu despre temele pentru acasă, explică când sunt acestea utile elevilor

Publicat

in

Ciclic, apar curente care subestimează rolul temelor, mergând până la atitudinea extremă adoptată de unele țări din lume de a renunța complet la temele pentru acasă în învățământul primar. Este, însă, aceasta o soluție?

Există două curente radical diferite care marchează atitudinea față de teme în România: primul, conservator, care spune că un copil trebuie să muncească mult acasă pentru înțelegerea și aprofundarea materiei care i-a fost predată la școală. Așa, are șanse de a reuși în viață. Al doilea curent, modern, spune că temele pentru acasă, mai ales la clasele I-IV, nu fac decât să le răpească copiilor timpul de joacă/ relaxare, esențial pentru o creștere sănătoasă. „De mai bine de un secol, utilitatea temei pentru acasă este una dintre cele mai dezbătute teme în științele educației”, spune psihologul educațional Dacian Delean. Ciclic, apar curente care subestimează rolul temelor, mergând până la atitudinea extremă adoptată de unele țări din lume de a renunța complet la temele pentru acasă în învățământul primar. Este, însă, aceasta o soluție?

Am stat de vorbă cu Dacian Dolean pentru a înțelege ce fel de teme și în ce cantitate ajută cu adevărat elevii. Psiholog educațional, cu o experiență de peste 20 de ani ca profesor de învățământ primar, gimnazial, liceal și universitar în România și în SUA, este în prezent afiliat Universității Babeș-Bolyai ca director al unui proiect de cercetare care urmărește impactul temelor pentru acasă asupra performanțelor școlare. Este autorul singurului studiu experimental din România publicat la nivel international care testează eficiența temelor pentru acasă.

Studiul, apărut în 2021, este al treilea cel mai vizualizat din toate timpurile în jurnalul științific în care a fost publicat -The Journal of Experimental Education. Anul viitor, profesorul Dolean va publica un nou studiu experimental referitor la efecienta temelor pentru acasă, care conține și un ghid prin care părinții sunt învățați cum să-și ajute copiii la teme. „Pentru a înțelege dacă temele au efect (deci cauzează o schimbare), trebuie să facem studii experimentale, unde copiii primesc teme diferite – și apoi să măsurăm efectul lor. Sunt extrem de puține studii experimentale publicate și nici unul în ultimii 30 de ani, cu exceptia studiului nostru (Dolean & Lervag, 2021). În cadrul acestuia, am demonstrat că un volum moderat (dar nu mare) de teme la Scriere (dar nu la Matematică) poate face o diferență pozitivă în performanța elevilor”.  

Articolul poate fi citit în întregime pe www.totuldespremame.ro

Loading

Citeste mai mult

Educatie

Se apropie vacanța de toamnă. Câte note trebuie să aibă elevii la încheierea primului modul

Publicat

in

Vacanța din octombrie este un moment mult așteptat de elevi și de profesori. Cele 7 săptămâni de studiu ale primului modul din anul școlar 2024-2025 sunt aproape de final, iar din 26 octombrie elevii vor lua o pauză de la învățare. Va fi un prilej bun pentru odihnă, relaxare, plimbări, citit și tras aer în piept pentru provocările din modulul al doilea de studiu.

Vacanța elevilor din octombrie 2024 începe pe data de 26 octombrie și se va încheia pe 3 noiembrie. Această săptămână de pauză este dedicată tuturor elevilor din ciclul primar și preșcolar, dar și elevilor din ciclul gimnazial și liceal. Vacanța de toamnă marchează încheierea primului modul de învățare, care a început la data de 9 septembrie 2024 și a durat aproximativ șapte săptămâni.

Câte note trebuie să aibă elevii la finalul primului modul?

În funcție de nivelul școlar, evaluările și notările din cadrul primului modul au o importanță majoră pentru stabilirea progresului fiecărui elev. Pentru elevii din ciclul primar, accentul a fost pus în primul rând pe evaluări informale și pe feedback-ul continuu oferit de învățători, prin diverse fișe de lucru, proiecte și activități practice. Deși în primii ani de școală nu există o presiune foarte mare asupra notelor, este esențial ca elevii să primească minimum două-trei calificative până la încheierea primului modul.

În ceea ce privește gimnaziul și liceul, situația este mai riguroasă. Conform regulamentului școlar, fiecare elev trebuia să aibă minimum 1-2 note la fiecare materie (care are mai mult de 2 ore pe săptămână) până la finalul primului modul. Aceste note sunt esențiale pentru a oferi o imagine clară asupra progresului academic și pentru a ajuta profesorii să planifice strategii de remediere sau consolidare a cunoștințelor, acolo unde este necesar.

Articolul poate fi citit în întregime pe www.totuldespremame.ro

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

Apelul disperat al profesorilor de la cel mai titrat colegiu din Covasna, care predau în săli neîncălzite, printre gândaci: „Ne bucurăm că nu ne plouă”

Publicat

in

Colegiul Național „Mihai Viteazul” (CNMV), din municipiul Sfântu Gheorghe, a intrat în renovare acum 4 ani, lucrările nu au fost finalizate, iar o mare parte dintre clase au fost mutate în cinci locații diferite. Profesorii se plâng de lipsa materialelor didactice și de condițiile precare și insalubre în care învață elevii, scrie publicația locală covasnamedia.ro

Într-o scrisoare deschisă transmisă presei, profesorii spun că sunt nevoiți să predea cu gecile pe ei și acuză lipsa materialelor: „Nu avem nimic”. 

„Pentru cei care îi invidiază pe dascălii de la CNMV, îi invităm să predea o zi cu gecile pe ei, cu goangele (n. red.: gândacii) săltând de colo-colo, în ciuda dezinsecțiilor făcute, cu degetele înghețate pe cretă și cu nările înfundate de praful alb, da, alb, al cretei, pentru că nici whiteboard-uri nu avem. De fapt, nu avem nimic! Ne bucurăm că nu ne plouă, că ne mai vin copiii la școală, că profesorii se încăpățânează să își mai facă treaba”, se arată în scrisoarea publicată pe covasnamedia.ro

Profesorii de la colegiul din Covasna spun că sunt singura școală care în prezent este nevoită să își desfășoare activitatea în „5-6 locații, singura școală care își aleargă profesorii, de altfel nu foarte tineri, „din deal în vale”, de la o locație la alta și mai mult decât atât avem pretenții de a desfășura un proces educațional la standardele cele mai înalte de calitate”. 

Dascălii reclamă durata lucrărilor de reabilitare a clădirii care au început în octombrie 2020 și care, din cauza mai multor neînțelegeri dintre primărie și constructor, nu este clar când se vor finaliza. 

„Suntem singura școală unde întâlnim probleme grave în procesul de reabilitare. Or fi fost și la Miko, și la Mikes, și la Muzeul Secuiesc (n. red.: alte instituții din județ reabilitate de-a lungul timpului) etc., dar doar la noi nu se găsesc soluții pentru a descâlci ițele încurcate ale legislației românești. Ce contează că suferă peste 1.100 de elevi, aproximativ 2.000 de părinți, 4.000 de bunici și cca 100 de angajați? Chiar nu ar fi o problemă, dacă procesul de reabilitare ar fi respectat termenele. Șase luni au devenit ani… și tot așa…”, își explică profesorii nemulțumirea. 

Premierea școlilor se face „pe linie politică”, spun profesorii

Profesorii afirmă că în colectivul colegiului „e o tristețe cruntă, care te înfurie până la lacrimi, iar neputința e sfâșietoare”. Ei vorbesc și despre premii date „la recomandarea instituțiilor locale”, făcând referire la școlile pe care președintele Klaus Iohannis le-a premiat la începutul lunii

„Mai suntem din când în când băgați în seamă, când mai trebuie să salvăm niște aparențe ale sistemului, că în rest nu suntem noi premiați de către prezidențiabili la recomandarea instituțiilor locale, până și asta se face tot pe linie politică. Chiar ne întrebăm, care or fi fost criteriile, s-o fi anunțat pe undeva un concurs de dosare, pe bune? Chiar pe baza rezultatelor? Poate că ne-am fi încercat și noi norocul! Sau s-a luat în considerare cât de frumos este vopsită școala!?”, întreabă în mod retoric profesorii din Covasna. 

„Muncim până la epuizare, dar pentru cei care mai trag sforile în educație chiar nu contează”

Cadrele didactice adaugă că, în ciuda condițiilor, „avem și rezultate, modelăm o materie primă neselectată și avem o promovabilitate demnă de laudă în condițiile date”.

„Spunem demnă de laudă pentru că suntem, cu siguranță, singura școală din localitate, poate și din județ, nu mai spunem că suntem și colegiu, care nu are o tablă interactivă, măcar una!!! O fi vina noastră!? Cert este că nimănui nu-i pasă! Celelalte școli, tot citim prin mediul online, „au mai primit cadou una alta”. Cert este că pe noi nu ne cadorisește nimeni, iar bugetul se tot prioritizează, dar la noi nu se prea răsfrânge vizibil. Se primesc ceva firimituri, dar în realitate nu știm cât se pompează pe ici colo. Vedem doar filmulețe de promovare a unor condiții de învățare moderne, dar care cu siguranță nu sunt de la noi”, transmit profesorii. 

„Nici măcar în proiectele europene ale altor instituții deconcentrate, nu suntem noi implicați, ci cu totul alte școli… mai din mediul rural sau nu, dar pe criterii total necunoscute de noi. Motivul, am obosit să auzim expresia „voi le aveți deja pe ale voastre”!!! Da, le avem pe ale noastre pentru că muncim până la epuizare, dar pentru cei care mai trag sforile în educație chiar nu contează”, acuză cadrele didactice de la CNMV Sfântu Gheorghe. 

„Ar trebui să primim o medalie”

Profesorii spun că „ar trebui să primim o medalie pentru că ne încăpățânăm să mai supraviețuim”. 

Directoarea colegiului din județul Covasna, Luminița Costea, spune că școala nu are în acest moment laboratoare de fizică, chimie, biologie sau cabinete pentru limba română, limbi moderne, istorie sau geografie. 

„Avem doar 30 de săli de clasă, un laborator de informatică provizoriu, iar toate compartimentele administrative și secretariat sunt înghesuite într-o singură încăpere. De spații de depozitare nici nu poate fi vorba. Este extrem de greu”, a spus directoarea pentru covasnamedia.ro. 

„Nu ne-am plâns foarte mult, am încercat să rezolvăm multe dintre probleme împreună cu doamna director adjunct, însă nici prin cap nu ne trecea în octombrie 2020, când am predat amplasamentul constructorului că va dura atât de mult și din păcate nu avem nici măcar un orizont de timp până la finalizarea internatului și a sălii de festivități”, a mai spus Luminița Costea.

Lucrările la clădirea CNMV au început în octombrie 2020. De atunci, Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, care a contractat lucrările, a raportat nereguli în procesul de reabilitare și a decis rezilierea contractului. În replică, constructorul (firma Modern Power Systems) a refuzat să predea șantierul, invocând faptul că nu a fost plătit pentru lucrările făcute. Autoritățile locale au patru contracte încheiate cu această firmă pentru reabilitarea CNMV, care se ridică la 7,1 milioane de lei plus TVA, scrie covasnamedia.ro.

Loading

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend