Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Măsuri adoptate la nivelul UE pentru combaterea dezinformării ecologice în raporturile B2C

Publicat

in

Uniunea Europeană a adoptat un set de măsuri împotriva afirmațiilor înșelătoare legate de mediu și împotriva obsolescenței premature ce ar putea fi utilizate în raporturile dintre profesioniști și consumatori. Aceste măsuri au fost incluse în Directiva 2024/825 a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivelor 2005/29/CE1 și 2011/83/UE2 în ceea ce privește consolidarea rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi printr-o mai bună protecția împotriva practicilor neloiale și o mai bună informare (în continuare „Directiva 825”). Directiva 825 a fost publicată la data de 6 martie 2024, iar Statele Membre sunt obligate să adopte și să publice până la data de 27 martie 2026 actele normative naționale de transpunere a Directivei 825.

Prin Directiva 825 se introduce conceptul de dezinformare ecologică (în engleză „greenwashing”) care înseamnă utilizarea de afirmații înșelătoare legate de mediu pentru a induce în eroare consumatorii cu ocazia luării deciziilor de cumpărare. Această Directivă nu se oprește însă în acest punct ci are un domeniu mai extins și punctăm , fără a fi o enumerare exhaustivă, alte obiective ale acestui act normativ:

  • urmărește să combată utilizarea de informații înșelătoare referitoare la caracteristicile sociale ale produselor sau ale întreprinderilor comercianților; este vorba de afirmații referitoare la calitatea și echitatea condițiilor de muncă, egalitatea de tratament, coduri etice, precum protecția animalelor;
  • să interzică practicile neloiale privitoare la obsolescența prematură a bunurilor. Potrivit considerentului 16 al Directivei 825, această obsolescență prematură este înțeleasă drept o politică comercială care implică planificarea în mod deliberat sau conceperea unui produs cu o durată de viață limitat, astfel încât aceste devine caduc sau nefuncțional după o anumită perioadă sau intensitate a utilizării;
  • să instituie un sistem cu privire la etichetele durabile bazat pe transparență și credibilitate.

Aceasta nu înseamnă că întreprinderile nu vor mai putea utiliza în comunicările lor comerciale afirmații legate de mediu sau de caracteristicile sociale ale produselor lor, dar acestea vor trebui să respecte cerințele instituite prin Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii.

În primul rând, Directiva 825 prevede că vor deveni caracteristici principale ale produsului, printre altele, caracteristicile acestuia sociale sau de mediu, aspectele legate de circularitate, cum ar fi durabilitatea, posibilitatea de repare sau de reciclare. Consecința va fi că informațiile referitoare la acestea vor fi considerate a avea o înrâurire asupra deciziei consumatorului de a cumpăra produsul, astfel că profesioniștii vor fi nevoiți să acorde o atenție deosebită la redactarea afirmațiilor și a comunicărilor comerciale utilizate de către profesioniști. Sarcina probei exactității afirmațiilor aparține profesionistului și, în măsura în care acesta nu reușește să furnizeze dovezile sau dovezile sunt insuficiente, atunci afirmațiile utilizate vor fi considerate inexacte, iar utilizarea de afirmații inexacte reprezintă una dintre condițiile pentru a fi în prezenta unei practici comerciale incorecte.

În al doilea rând, practicile comerciale incorecte pot fi sancționate pe mai multe planuri. Pe plan contravențional Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor poate aplica sancțiunea amenzii contravenționale însoțită de sancțiunea complementară a suspendării prestării serviciului sau comercializării produsului în discuție. Apoi, pe plan civil consumatorul afectat poate solicita remedierea situației prin (i) înlocuirea, reducerea prețului sau încetarea contractului şi restituirea contravalorii produsului sau serviciului, după caz sau prin (ii) plata unor despăgubiri de către profesionistul culpabil.

În al treilea rând, Directiva 825 va considera anumite practici comerciale ca fiind incorecte în orice situație, astfel că nu va mai fi nevoie să se efectueze o analiză de la caz la caz, simpla constatare că practica este una dintre practicile regăsite pe lista neagră va fi suficientă pentru a se concluziona în sensul existenței unei practici incorecte. Afirmațiile generice legate de mediu în sensul că un produs are un impact pozitiv sau că nu are vreun impact asupra mediului sau că este mai puțin dăunător mediului decât alte produse vor fi interzise cât timp nu se va putea demonstra o performanță de mediu excelentă recunoscută. Aceste performanțe de mediu vor însemna performanțele de mediu în conformitate cu Regulamentul european nr. 66/2010 privind eticheta UE ecologică sau cu sisteme naționale ori regionale de etichetare ecologică.

O altă practică ce va fi întotdeauna considerată incorectă constă în utilizarea unei afirmații legate de mediu cu privire la întregul produs sau la toată activitatea comerciantului, deși această afirmație se referă, în concret, doar la un anumit aspect al produsului. Spre exemplu, dacă doar o parte din produs este fabricată din materiale reciclabile, afirmația nu se va utiliza în raport cu întregul produs.

Afirmațiile că un produs are un impact neutru, redus sau pozitiv asupra mediului bazată doar pe compensarea emisiilor de gaze cu efect de seră va fi o practică considerată incorectă în toate situațiile. Rațiunea interzicerii acestor afirmații este arătată în preambulul Directivei 825 și s-a considerat că astfel de afirmații induc în eroare consumatorii deoarece dau impresia falsă că produsul respectiv nu are niciun impact asupra mediului și nu se are în vedere impactul real al ciclului de viață al acestui produs.

În al patrulea rând, Directiva 825 impune condiții restrictive cu privire la aplicarea de către comercianți a unor etichete de durabilitate. Aceste etichete înseamnă în înțelesul Directivei 825 orice marcă de încredere voluntară, marcă de calitate sau echivalent al acestora, publică sau privată, care urmăreşte să distingă şi să promoveze un produs, un proces sau o întreprindere prin referire la caracteristicile sale de mediu sau sociale sau ambele, şi care exclude orice etichetă obligatorie necesară în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern.

Utilizarea de etichete de durabilitate va fi permisă doar în cazul în care este bazată pe un sistem de certificare sau este impusă de către autoritățile publice. În cazul în care nu sunt respectate aceste condiții, aplicarea de etichete de durabilitate va fi o practică comercială considerată incorectă în toate situațiile.

În concluzie, recomandarea este ca profesioniștii să își revizuiască în viitorul apropiat comunicările comerciale referitoare la produsele lor pentru a se asigura că acestea sunt conforme cu Directiva 825.

Un articol semnat de Daniel-Alexandru Aragea, Partner – daragea@stoica-asociatii.ro – STOICA & ASOCIAȚII

[1]Transpusă în dreptul intern prin Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii

[2] Transpusă în dreptul intern prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

Loading

NATIONAL

BREAKING Fostul ministru al Sănătății, Nelu Tătaru, dus la DNA: Este acuzat de luare de mită

Publicat

in

Fostul ministru al Sănătății, Nelu Tătaru, este cercetat de către procurorii DNA pentru luare de mită. Acesta a fost dus, în această dimineață, la audieri la DNA Iași.

Din primele informații, procurorii DNA au organizat percheziții vizând peste 100 de acte materiale de luare de mită, iar Nelu Tătaru a fost ridicat de procurori și dus la audieri la sediul DNA Iași.

Conform surselor din anchetă, Nelu Tătaru este acuzat că lua șpagă de la pacienți și sunt în cercetare peste 100 de acte materiale.

Nelu Tătaru (52 de ani) a fost numit ministru al Sănătății în 26 martie 2020 funcție pe care a ocupat-o până în data de 23 decembrie 2020.

Nelu Tătaru deschide lista PNL

Nelu Tătaru este liderul PNL Vaslui și este cap de listă la alegerile parlamentare din decembrie. El candidează pentru un loc în Camera Deputaților.

„La alegerile parlamentare ne dorim să menţinem cel puţin scorul obţinut la locale. Ştim că niciun scrutin nu seamănă cu altul. De exemplu, în anul 2020 la locale am obţinut 35,5%, iar în decurs de câteva luni am ajuns la un rezultat de 21,7% la alegerile generale. Ne vom mobiliza astfel încât să obţinem un rezultat bun”, spunea Tătaru la începutul lunii septembrie, citat de Agerpres.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Germania se prăbușește sub propria greutate: Adevăratul motiv din spatele problemelor economice ale ‘plămânului Europei’

Publicat

in

Ministrul german al Economiei, Robert Habeck, a confirmat miercuri că produsul intern brut al Germaniei va scădea pentru al doilea an consecutiv și a pus slăbiciunea tot mai accentuată a economiei pe seama „eșecurilor din ultimele decenii” și a problemelor generate de lipsa investițiilor majore în infrastructură. Germania a realizat o infrastructură impresionantă, dar aceasta este acum îmbătrânită, informează Politico.

Guvernul german se așteaptă acum ca economia să scadă cu 0,2% în acest an, după ce anterior prognozase o creștere de 0,3%, a declarat Habeck reporterilor.

„Prin urmare, redresarea este amânată încă o dată, dar acum în principal nu din cauza factorilor ciclici care s-au înrăutățit sau s-au dezvoltat mai lent, ci din cauza factorilor structurali care o fac mult mai dificilă”.

În timp ce alegătorii germani s-au concentrat pe migrație și pe războiul din Ucraina în alegerile recente, dificultățile economice din ce în ce mai mari ale țării sunt susceptibile de a deveni un subiect-cheie înaintea alegerilor federale programate peste mai puțin de un an.

Lipsa investițiilor reprezintă cheia prăbușirii economice

Habeck a atribuit slăbiciunea economică a Germaniei nu politicilor coaliției guvernamentale formate din trei partide, ci mai degrabă unor probleme structurale de lungă durată care au fost „încorporate” în economie timp de decenii – și anume lipsa investițiilor în infrastructură și o lipsă de forță de muncă calificată.

Economia Germaniei se confruntă cu dificultăți de ani de zile, însă vestea din septembrie că producătorul auto Volkswagen ia în considerare închiderea unor fabrici naționale pentru prima dată în istorie a făcut ca mulți germani să conștientizeze amploarea problemelor din țară. Această evoluție a fost urmată de decizia producătorului de cipuri Intel de a suspenda planurile de a construi o fabrică de 30 de miliarde de euro în Germania.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Conducerea unui vehicul sub influența substanțelor psihoactive. Noile orientări legislative și jurisprudențiale

Publicat

in

În așteptarea soluției pe care Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept urmează să o pronunțe cu privire la problematica concentrației de substanțe psihoactive prezentă în probele biologice ale conducătorilor auto, propunem o scurtă trecere în revistă a reperelor legislative și jurisprudențiale în materie, repere de care instanța supremă este ținută, cel puțin în mod implicit.

Amintim că Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a fost sesizată în data de 15.03.2024 de către Curtea de Apel Brașov, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea problemă de drept: În cazul infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influența substanţelor psihoactive prev. de art. 336 alin. (2) din Codul penal, pentru realizarea cerinţei esenţiale preexistente ca inculpatul să se fi aflat sub influenţa unor substanțe psihoactive este suficient  să se constate prezența în probele biologice a substanţei psihoactive, indiferent de concentraţia acesteia, influenţa asupra capacităţii de a conduce fiind prezumată absolut ori dacă această prezumţie este una relativă, putând fi combătută prin mijloace de probă ştiinţifice potrivit cărora, în ciuda prezenţei substanţelor psihoactive într-o concentraţie minimală, persoana nu se află sub influenţa substanţelor psihoactive, cu afectarea capacităţii de a conduce autovehicule pe drumurile publice?

Intervenția instanței supreme devenise într-adevăr stringentă, în contextul modificărilor legislative din ultimul an[1] , dar și în contextul unor lacune evidente în politicile antidrog și în cele referitoare la siguranța circulației pe drumurile publice.

Totodată, discuțiile în jurul acestui subiect s-au amplificat în spațiul public, pe de-o parte, întrucât foarte multe dintre aparatele drugtest utilizate de către Poliția Rutieră nu sunt calibrate, existând numeroase cazuri de rezultate fals pozitive[2], ce au condus la deschiderea unor dosare penale în mod arbitrar, iar pe de altă parte, pentru că legislația nu este suficient de lămuritoare în situația în care cantitățile de substanțe psihoactive prezente în probele biologie sunt infime și nesusceptibile de a afecta în mod concret capacitatea persoanelor de a conduce un autovehicul, respectiv nu sunt avuți în vedere factori biochimici precum durata procesului de metabolizare a substanțelor psihoactive.

În prezent, astfel de sincope au creat o serie de derapaje, în sensul deschiderii unor dosare penale pentru săvârșirea infracțiunii prevăzute la art. 336 alin. (2) Cod penal, deși buletinele toxicologice, respectiv expertizele medico-legale au relevat ulterior că persoanele cercetate utilizaseră medicamente comune, precum antiinflamatoare sau analgezice antipiretice, nefiindu-le afectată capacitatea de a conduce autovehicule pe drumurile publice.

Deși în mod evident nu putem anticipa soluția pe care instanța supremă o va pronunța cu privire la sesizarea menționată anterior, la acest moment putem identifica câteva repere pe care Înalta Curte va trebui, în mod implicit sau explicit, să le aibă în vedere la momentul soluționării sesizării prealabile, cele mai importante fiind cele reținute în jurisprudența Curții Constituționale.  

Cu titlu preliminar, reiterăm că, la nivel legislativ, prin Legea nr. 213/2023 (,,Legea Anastasia”) a fost completat art. 91 Cod penal, prin introducerea alin. (31), potrivit căruia „ Nu se poate dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere în cazul infracţiunilor prevăzute la art. 192 alin. (2) şi (3), dacă acestea au fost săvârşite în condiţiile art. 335 sau 336.” În esență, în cazul infracțiunii de ucidere din culpă, în formă agravată, săvârșită de către o persoană ce nu deține permis de conducere sau de către un conducător autor având o îmbibație alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge sau care se află sub influența substanțelor psihoactive, executarea pedepsei nu mai poate fi suspendată, infracțiunea prevăzută de art. 336 Cod penal fiind una de o gravitate ridicată.

Problematica influenței substanțelor psihoactive asupra capacității de a conduce a șoferilor a fost antamată de către Curtea Constituțională, ultima dată în cuprinsul Deciziei nr. 452 din 29 iunie 2021[3]. Excepția de neconstituționalitate invocată a vizat prevederile art. 336 alin. (2) Cod penal, cu referire la sintagmele „sub influența” și „substanțe psihoactive”.

Instanța de contencios constituțional a conchis (făcând trimitere și la Deciziile anterioare[4] pronunțate cu privire la sesizări similare) că, având în vedere sfera largă a produselor susceptibile de a avea efecte psihoactive, așa cum reiese aceasta din legislația specială, în mod obiectiv, legiuitorul nu poate prevedea un nivel minim al concentrației de substanțe psihoactive ca și cerință esențială cu privire la elementul material al laturii obiective în cazul infracțiunii de conducere a unui vehicul sub influența substanțelor psihoactive, infracțiune reglementată de art. 336 alin. (2) din Codul penal. În optica CCR, legiuitorul a înțeles să incrimineze fapta în orice situație de conducere a unui vehicul ulterior consumul unor substanțe psihoactive.

Totodată, CCR a reținut că „Este indiferent faptul că starea conducătorului vehiculului care se află sub influența unor substanțe psihoactive este urmarea unui abuz – ceea ce presupune consumul plantelor, substanțelor și preparatelor ce conțin substanțe susceptibile de a avea efecte psihoactive în afara unei prescripții medicale – sau este urmarea uzului medical, care semnifică utilizarea pe bază de prescripție medicală licită a medicamentelor aflate sub controlul legislației naționale, întrucât destinatarii textului de lege criticat desfășoară o activitate cu risc permis, scop în care sunt supuși unor forme de școlarizare, așa încât este vorba de persoane avizate și diligente, care, pe durata deținerii permisului de conducere, au obligația de a rămâne la curent cu normele legale în materie.”

Prin urmare, Curtea Constituțională reține că standardul de diligență al șoferilor trebuie să fie unul ridicat, aceștia desfășurând o activitate cu risc permis, fiind supuși în acest sens unor forme de școlarizare, motiv pentru care nu prezintă relevanță modalitatea de consum, cantitatea ingerată sau efectele substanțelor psihoactive.

În realitate, lucrurile sunt mult mai nuanțate, iar spețele generate dovedesc acest lucru, în sensul că, cel puțin din punct de vedere juridic, există un semn de egalitate între conducerea unui vehicul de către o persoană ce utilizează medicamente uzuale și conducerea unui vehicul de către o persoană aflată sub influența substanțelor stupefiante dintre cele prevăzute în Legea nr. 143/2000  privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri și în Legea nr. 142/2018 privind precursorii de droguri.

Totodată, deși suntem de acord cu opinia CCR în sensul că, dată fiind multitudinea substanțelor susceptibile de a avea efecte psihoactive, legiuitorul nu poate stabili un prag minim al concentrației substanței cu un astfel de efect, așa cum se întâmplă în cazul alcoolului, totuși, inclusiv în această situație, trebuie operată o distincție, respectiv un tratament sancționator diferențiat. În concret, apreciem că este cu totul diferit cazul conducătorilor care încă se află sub influența unor atare substanțe la momentul testării și cazul celor care nu mai prezintă niciun efect de natura a afecta capacitatea de a conduce, consumul de substanțe psihoactive având loc cu ceva timp în urmă.

De pildă, ne putem imagina situația în care o persoană consumă substanțe cu efect psihoactiv în afara României, într-un cadru permis, iar la ceva timp după revenirea în țară, conduce un autovehicul, este testat pozitiv, fiind depistată prezența în organism a unei mici concentrații din substanța consumată. Într-un atare scenariu, considerăm că este cel puțin inechitabilă aplicarea aceluiași tratament sancționator pentru ipoteze complet diferite.

Din acest motiv, în opinia noastră, pe lângă lămurirea pe care o va oferi instanța supremă, se impune și intervenția legiuitorului, în sensul completării actualul sistem de testare cu un examen medical efectuat la momentul controlului, care trebuie coroborat cu rezultatul testului.

Conchidem așadar că intervenția Înaltei Curți de Casație și Justiție este una necesară, fiind un prima pas către o reglementare completă și sperăm, una echilibrată, existând în mod real o serie de divergențe, atât la nivel legislativ, cât și în practică, urmând să observăm, în cele din urmă, în ce măsură instanța supremă își va însuși raționamentul Curții Constituționale.


[1] Promulgarea Legii nr. 213/2023; Adoptarea OUG nr. 97 din 11 iulie 2024 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul siguranței rutiere; Modificarea și completarea OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (Codul rutier) etc.

[2] Potrivit rapoartelor întocmite la nivelul Consiliului Superior de Medicină Legală, cele mai multe erori la testele rapide au fost pentru substanțele din categoria amfetaminei și a benzodiazepinelor,  patru din cinci probe fiind infirmate în laborator.

[3] Decizia CCR a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1138 din 26 noiembrie 2021.

[4] Decizia nr. 138/2017 referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 336 alin. (2) din Codul penal; Decizia nr. 101/2019 referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 336 alin. (2) din Codul penal.

Un articol semnat de Mihai Trandafir – Managing Associate (mtrandafir@stoica-asociatii.ro) și de Paula Maftei – Associate (pmaftei@stoica-asociatii.ro), STOICA & ASOCIATII.

Articol susținut de STOICA & ASOCIAȚII

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Un panou publicitar cu un bebeluș drăguț s-a tranformat în ceva înspăimântător: oameni din întreaga țară veneau să vadă grozăvia

Publicat

in

Un mic magazin japonez de îmbrăcăminte a devenit viral după ce panoul său cu un bebeluș drăguț s-a transformat într-o atracție horror din cauza căldurii și a luminii solare intense din ultimii doi ani, scrie odditycentral.com.

Hangai, un magazin de îmbrăcăminte și produse diverse din orașul Nagahama, prefectura Shiga din Japonia, are același panou de 10 ani – un bebeluș adorabil cu o bulă care spune „Avem o mulțime de lucruri bune și ieftine”. Cu toate acestea, anul trecut, după o vară deosebit de caldă, panoul s-a transformat într-o priveliște stranie, ochii și gura bebelușului devenind negre ca smoala.

content-image

Din cauza căldurii intense și a luminii directe a soarelui, culorile întunecate ale panoului au devenit carbonizate, creând o priveliște terifiantă. Lucrurile s-au înrăutățit și mai mult în acest an, după o nouă vară toridă. Căldura a îngrozit și mai mult semnul adorabil al magazinului, întreaga față a bebelușului fiind acum ciudat de întunecată, ca și cum ar fi ieșit dintr-un incendiu.

content-image

Vara trecută, Masanao Itaya, proprietarul magazinului de îmbrăcăminte și produse diverse Hangai, a declarat pentru agenția de presă japoneză FNN că a observat deteriorarea panoului magazinului său în luna august și a intenționat să îl schimbe, temându-se că va speria clienții.

Cu toate acestea, a venit Festivalul Obon și, în momentul în care a ajuns în sfârșit să îl schimbe, a observat ceva ciudat. Oameni din întreaga țară veneau la magazinul său pentru a vedea și fotografia semnul „bebeluș posedat”, așa că ar fi decis că scoaterea lui ar fi dăunătoare pentru afaceri.

Luna trecută, după o nouă vară record în ceea ce privește căldura, semnul a ajuns din nou pe prima pagină a ziarelor din Japonia. Din cauza căldurii excesive, zonele întunecate din jurul ochilor și gurii bebelușului s-au mărit, iar pe obraji și pe nas au început să apară pete întunecate, ceea ce l-a făcut și mai înfricoșător.

Nu este clar dacă până la urmă Itaya îl va da jos în cele din urmă acum sau dacă va continua să profite de publicitatea gratuită pe rețelele sociale.

Loading

Citeste mai mult

ACTUAL

Fostul ministru al Sănătății din pandemie, Nelu Tătaru, senator PNL, ridicat din spital pentru luare de mită. Percheziții la spitalul din Huși confirmate de martori oculari

Publicat

in

De caz se ocupă DNA Iași, au confirmat surse judiciare pentru HotNews.

Nelu Tătaru este acuzat de peste 100 de fapte de luare de mită, în general sume mici de bani, primite de la pacienți, potrivit G4Media, care a  furnizat știrea joi dimineața. Surse locale, care asistă la derularea evenimentelor, au precizat, pentru HotNews.ro, că perchezițiile se află în plină desfășurare la Spitalul Dimitrie Castroianu Huși, acolo unde Nelu Tătaru își desfășoară activitatea ca medic chirurg.

Ancheta este desfășurată de procurorii DNA, Serviciul Teritorial Iași, acolo unde Nelu Tătaru urmează a fi condus la audieri. Surse din spital au declarat că polițiștii au ridicate mai multe plicuri cu documente din spital. 

Nelu Tătaru a fost ridicat de polițiști din spital. Fost ministru al Sănătății în perioada pandemiei de COVID-19 (martie-decembrie 2023), Nelu Tătaru conduce organizația județeană a PNL Vaslui din 2017.

A fost ales senator în anul 2012, în prezent fiind deputat și preşedinte al Comisiei de Sănătate din Camera Deputaţilor. Nelu Tătaru își anunțase candidatura pentru un nou mandat.

Loading

Citeste mai mult

NATIONAL

Donald Trump respinge definitiv o nouă dezbatere cu Kamala Harris. „Nu va fi nicio revanşă!”

Publicat

in

Candidatul republican la preşedinţia SUA, Donald Trump, a exclus definitiv miercuri să participe la a doua dezbatere prezidenţială împotriva democratei Kamalei Harris, transmite AFP, citată de Agerpres. Una dintre oferte a venit de la Fox News, televiziunea conservatoare din SUA.

Prima dezbatere între Trump și Harris, una cu scântei, înainte de alegerile din 5 noiembrie a avut loc pe 10 septembrie.

„Nu va fi nicio revanşă!”, a scris Trump pe reţeaua sa socială, Truth Social, în ciuda propunerilor făcute de canalele CNN şi Fox News de a difuza o întâlnire faţă în faţă între cei doi candidaţi.

„Kamala a declarat clar ieri că nu va face nimic diferit de Joe Biden, aşa că nu este loc de dezbatere”, a adăugat Trump.

CNN a stabilit un ultimatum pentru joi ca Trump şi Harris să accepte să dezbată pe 23 octombrie pe undele sale la Atlanta, în Georgia. Fox News a propus o dezbatere în Pennsylvania pe 24 sau 27 octombrie.

Trump a refuzat ambele oferte.

Trump a invocat alte motive pentru a-şi explica refuzul: a susținut în special că „este deja foarte târziu în proces, votul a început deja”.

De asemenea, el a subliniat că nu mai este nevoie să dezbată din nou, pentru că, în opinia sa, a dominat-o pe Kamala Harris pe 10 septembrie.

„Am câştigat ultimele două dezbateri, una cu Joe escrocul, cealaltă cu Kamala mincinoasa”, a spus Trump.

Unii comentatori au apreciat însă că vicepreşedinta democrată a fost cel care a câştigat duelul lor televizat.

De altfel, piața de predicții online PredictIt pentru alegerile prezidențiale din SUA a arătat că probabilitatea de victorie a lui Trump a scăzut în timpul dezbaterii electorale de la 52% la 47%, iar șansele lui Harris s-au îmbunătățit de la 53% la 55%

Loading

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend