Conecteaza-te cu noi

ACTUAL

Zi mare pentru credincioși! Tradiții și obiceiuri de Sfântul Ilie – ce este complet interzis să faci astăzi

Avatar

Publicat

in

Sfântul Ilie este sărbătorit de creştini, luni, ca aducător de ploi, după ce, prin rugăciunea sa, a salvat de la moarte poporul din Israel, după trei ani şi jumătate de secetă, dar şi ca divinitate populară a Soarelui şi a focului, atestată prin numeroase tradiţii şi obiceiuri.

Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanul, sărbătorit pe 20 iulie, a fost fiul lui Sovac, un preot al Legii Vechi, care locuia în cetatea Tesve din Galaad (Israel). De la această cetate provine numele de Tesviteanul al proorocului.

Publicitate

Ilie se bucură de o cinstire deosebită din partea Bisericii, ziua prăznuirii sale fiind marcată în calendar cu roşu, însemnare ce nu apare în acest fel la niciun alt prooroc.

Sfântul Prooroc Ilie este una dintre cele mai interesante şi complexe figuri de sfinţi, putând fi considerat un sfânt ecumenic, deoarece este cinstit nu numai în creştinism, ci şi în iudaism şi chiar în tradiţia islamică.

Sfântul Ilie a trăit cu peste opt sute de ani înainte de întruparea Mântuitorului, pe vremea regelui Ahab, în regatul Israel din Samaria.

Potrivit tradiţiei, Sovac a văzut, la naşterea lui Ilie, oameni îmbrăcaţi în veşminte albe care îl înveleau pe fiul său în haine de foc şi îi dădeau să mănânce o flacără. Preoţii templului din Ierusalim au interpretat vedenia considerând că Ilie a fost ales de Dumnezeu pentru slujirea profetică.

Vechiul Testament istoriseşte despre faptele lui Ilie în cărţile numite Regi, de unde aflăm că Sfântul Ilie ajunge la curtea regelui Ahab şi îi vesteşte acestuia că Dumnezeu va pedepsi poporul cu secetă, dacă nu va lepăda credinţa în zeul Baal. Şi pentru că regele, împreună cu poporul lui Israel, au nesocotit cele vestite de Ilie, nu a mai plouat timp de trei ani şi jumătate.

Sfântul Ilie a fost nevoit să se ascundă de mânia regelui Ahab la pârâul Cherit, în Hozeva. Potrivit tradiţiei locului, aici se află peştera în care Sfântul Ilie Tesviteanul a stat trei ani şi şase luni, înainte de a urca pe Muntele Sinai. În peştera Sfântului Ilie se păstrează icoana acestuia, în care sfântul este înfăţişat ca fiind hrănit de corbi. “Şi a zis Domnul către Ilie: «Du-te de aici, îndreaptă-te spre răsărit şi te ascunde la pârâul Cherit, care este în faţa Iordanului. Apă vei bea din acel pârâu, iar mâncare am poruncit corbilor să-ţi aducă acolo!» Şi a plecat Ilie şi a făcut după cuvântul Domnului; s-a dus şi a şezut la pârâul Cherit, care este în faţa Iordanului”, scrie în Vechiul Testament.

Corbii îi aduceau pâine şi carne, iar apă bea din pârâu. Hrana era adusă de la Templul din Ierusalim, locul unde se aduceau jertfe de pâine şi de carne. Pâinea unită cu carnea preînchipuia, astfel, Euharistia, trupul Domnului.

Spre sfârşitul anilor de secetă, pentru cunoaşterea adevăratului Dumnezeu, Sfântul Ilie îi propune regelui să ridice un jertfelnic pe Muntele Carmel, unde să se roage lui Dumnezeu mai întâi prorocii lui Baal, iar apoi el. Acesta a fost momentul în care Ilie a înlăturat cultul zeului Baal, reuşind să coboare foc din cer peste jertfa sa, ceea ce 450 de preoţi ai lui Baal nu reuşiseră să facă.

Sfinţii Părinţi spun că Moise şi Ilie au fost prezenţi la Schimbarea la Faţă de pe Tabor, pentru a li se îndeplini dorinţa de a vedea faţa lui Dumnezeu prin faţa schimbată în lumina lui Hristos. În viaţa lor pământească, ei nu au reuşit să vadă faţa lui Dumnezeu – Moise a văzut doar spatele lui Dumnezeu, pe Muntele Sinai, iar Ilie s-a retras într-o peşteră atunci când Dumnezeu a trecut în adiere de vânt.

În perioada sa pământeană, Ilie a săvârşit şi păcate, cel mai mare fiind uciderea părinţilor săi, la îndemnul diavolului. Dumnezeu l-a iertat, l-a trecut în rândul sfinţilor şi l-a urcat la cer într-o trăsură cu roţi de foc trasă de cai albi înaripaţi.

În cer, Sfântul Ilie cutreieră norii, fulgeră şi trăsneşte dracii cu biciul său de foc, pentru a-i pedepsi pentru răul care i l-au pricinuit. Şi, pentru că dracii înspăimântaţi se ascund pe pământ prin arbori, pe sub streaşina caselor, în turlele bisericilor şi chiar în trupul unor animale, Sfântul Ilie trăsneşte năprasnic, pentru a nu-i scăpa nici unul dintre ei.

Obiceiuri şi tradiţii de Sfântul Ilie

În ajunul zilei când este sărbătorit Sfântul Ilie, fetele se duceau noaptea pe ogoarele semănate cu cânepă, se dezbrăcau şi, goale, se tăvăleau prin cultură, apoi se îmbrăcau şi se întorceau acasă. Iar dacă în noaptea dinspre Sfântul Ilie ele visau cânepă verde, acesta era semn că se vor mărita cu flăcăi tineri şi frumoşi. Dacă în vis vedeau cânepă uscată, se zicea că se vor mărita cu oameni bătrâni.

Potrivit tradiţiei, în dimineaţa zilei de Sfântul Ilie, se culegeau plante de leac, în special busuioc, se puneau la uscat în podurile caselor, sub streşini sau în cămări. Şi tot de Sfântul Ilie, erau adunate plantele întrebuinţate la vrăji şi farmece.

Femeile duceau în această zi busuioc la biserică, pentru a fi sfinţit după care, întoarse acasă, îl puneau pe foc, iar cenuşa rezultată o foloseau în scopuri terapeutice, atunci când copiii lor făceau bube în gură.

Tot tradiţia spune că nu era voie să se consume mere pâna la 20 iulie şi nici nu era voie ca aceste fructe să se bată unul de altul, pentru a nu cădea grindina, obiceiul acesta fiind păstrat şi astăzi. Tot în 20 iulie, merele, considerate fructele Sfântului Ilie, sunt duse la biserică pentru a fi sfinţite, crezându-se că numai în acest mod ele vor deveni mere de aur pe lumea cealaltă.

Tot de Sfântul Ilie, românii îşi aminteau şi de sufletele morţilor, în special de cele ale copiilor. Femeile chemau copii străini sub un măr, pe care îl scuturau ca să dea de pomană merele căzute. Astfel, se considera că morţii se veselesc.

Bisericile sunt pline, în această zi, cu bucate pentru pomenirea morţilor (Moşii de Sfântul Ilie), iar la casele gospodarilor se organizează praznice mari.

Se credea şi se mai crede şi astăzi că, dacă tună de Sfântul Ilie, toate alunele vor seca, iar fructele din livezi vor avea viermi.

Oamenii mai spun că, după ziua Sfântului Ilie, vor începe ploile mari de vară.

În această perioadă, la sate, apicultorii recoltează mierea de albine, activitate numită şi retezatul stupilor. Recoltarea mierii se face, şi acum, în multe locuri, potrivit datinei, numai de către bărbaţi curaţi trupeşte şi sufleteşte, îmbrăcaţi în haine de sărbătoare, ajutaţi de către un copil, femeile neavând voie să intre în stupină. După recoltarea mierii, cei din casă, împreună cu rudele şi vecinii invitaţi la acest moment festiv, gustau din mierea nouă şi se cinsteau cu ţuică îndulcită cu miere.

Ziua Sfântului Ilie marchează şi miezul verii pastorale, când le era permis ciobanilor să coboare în sate, pentru prima dată după urcarea oilor la stână. Cu această ocazie, ciobanii tineri sau chiar cei maturi aduceau în dar iubitelor sau soţiilor furci de lemn pentru tors, lucrate cu multă migală.

În vechime, se obişnuia ca, tot în această zi, să se organizeze întâlniri ale comunităţilor săteşti de pe ambii versanţi ai Carpaţilor, târguri, iarmaroace şi bâlciuri, unele păstrate până în zilele noastre.

În zona Sibiului, Ilie este considerat un sfânt mânios, care i-ar pedepsi pe cei care lucrează în 20 iulie. Şi pentru că îl ştia mânios, Dumnezeu nu i-a spus niciodată când este ziua lui, te reamă să nu aducă urgie peste oameni, spune legenda.

Ca divinitate solară şi meteorologică, Sfântul Ilie provoacă tunete, trăsnete, ploi torenţiale şi incendii, leagă şi dezleagă ploile şi hotărăşte unde şi când să bată grindina.

Sărbătoarea proorocului Ilie Tesviteanul este şi ziua Aviaţiei Române, acest sfânt fiind considerat, începând din 1913, ocrotitorul şi patronul aviatorilor.

Comenteaza cu profilul de FB

ACTUAL

Florin Cîțu reacționează: În 2020 jumătate din deficitul bugetar reprezintă costul crizei economice

Avatar

Publicat

in

De

Ministrul Finanțelor Publice, Florin Cîțu, reacționează în privința deficitului bugetului.

Cîțu spune că jumătate din deficitul bugetar reprezintă costul crizei economice.

Publicitate

„În 2020 jumătate din deficitul bugetar reprezintă costul crizei economice. Să fie mai clar pentru toată lumea, JU MĂ TA TE.

Iar acest cost are doua componente, o creștere a cheltuielilor bugetare neprevăzute (cheltuieli cu sanatatea, asistență socială, etc) și o reducere SEMNIFICATIVĂ a veniturilor bugetare față de estimarea inițială.

Aceasta este realitatea pe care socialiștii din Parlamentul României, împreună cu lacheii din jurul lor, vor să o ascundă romanilor. Și plătesc bani grei pentru asta.

Nu se opresc aici și nici nu se mai ascund. Vor să distrugă Romania și nu-i mai interesează nimic. Votează pe bandă rulantă legi fară surse de finantare DOAR PENTRU CĂ POT.

Nu o să fiu niciodată de acord să arunc țara în aer pentru că o grupare infracțională vrea să câștige câteva voturi. Niciodată!

Voi administra în continuare cu prudență și responsabiliate finanțele României pentru a reduce cât mai mult din impactul negativ al crizei economice asupra României.

P.S. No Comment „Vreau să vă reamintesc că, în 2004, Guvernul de stânga negocia la sânge cu sindicatele din educaţie o creştere de o cifră. Acum, solicită 50%, deşi ştiu bine că această solicitare ar aduce criza economică mondială în România. Stânga are un plan foarte clar de câştigare a alegerilor, dar nu are niciun plan de guvernare a României”, Călin Popescu Tăriceanu, toamna 2008.”, a reacționat, pe Facebook, Florin Cîțu.

Execuţia bugetului general consolidat în primele şase luni ale anului 2020 a înregistrat un deficit de 45,17 miliarde lei (4,17% din PIB), conform datelor publicate de Ministerul Finanţelor Publice.

„Mai mult de jumătate din deficit, respectiv 23,04 miliarde lei (2,13% din PIB), este generat de sumele lăsate în mediul economic prin facilităţile fiscale şi cheltuieli excepţionale adoptate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19″, se precizează în raportul MFP privind execuţia bugetară.

Vezi și

Nume grele din politică implicate în afaceri imobiliare dubioase. Clanurile interlope nu lipsesc din peisaj

Rafila: ‘Toată lumea speră să ducă la aplatizarea curbei de creștere. Rămâne de văzut dacă în această săptămână aceste lucruri se vor confirma

EXCLUSIV Începe marea reorganizare promisă de Marcel Vela: ‘Cred că, începând cu luna septembrie, se va trece la ea’

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

ACTUAL

K.O. pentru CTP: ‘Tu nu mai ai demnitate’

Avatar

Publicat

in

De

Regizorul Cristi Puiu i-a dat o replică acidă jurnalistului Cristian Tudor Popescu, după ce asta din urmă l-a numit „idiot”.

Cristi Puiu a afirmat că i-a fost milă de CTP, când a văzut ce a declarat

Publicitate

M-a întrebat cineva dacă am văzut ce a scris C. T. Popescu. Mă uitam şi mă gândeam… îmi era milă de el. Săracul om, săracul om, să ajungă el să mă scuipe, să vorbească în felul ăsta de mine… e chiar grav, săracul de el. Doamne ajută, să îl ajute Dumnezeu, să îi dea mintea cea de pe urmă. Ce să zici la asta? Doamne-fereşte, bine, scuipă tu! Păi nu o să-i fie lui apoi mai greu cu chestia asta? Nu-şi dă seama?

E o altă poveste legată de România. O dovadă de lipsă de maturitate care vine din faptul că oamenilor le e atât de greu aici să spună „mulţumesc”;, să îşi arate recunoştinţa, şi să spună „iartă-mă”.

Asta e foarte greu să vezi. E o formă de capitulare, tu nu mai ai demnitate. Ba nu, demnitatea ta de om stă în asta: în faptul că eşti recunoscător şi că ai atâta verticalitate încât să recunoşti greşeala.

Poate asta dă şi cumva culoarea asta locală a noastră a românilor care ne apropie de vârsta adolescenţei ca naţie, de pubertate, când cel mai important lucru din lume eşti tu însuţi şi ceilalţi nu există”, a afirmat regizorul.

Ce a declarat CTP

„Tot ce o să spun în continuare despre declarațiile dlui Puiu îi va face un serviciu, pentru că eu nu pot să tac, asta mi-e meseria, astea sunt mecanismele mass-media, trebuie să comentez. Dar este exact ceea ce dorește dl. Puiu, pentru că dânsul a făcut o măgărie agitatorică menită să-i promoveze filmul. Dacă n-aș lua în considerare această posibilitate, ar trebui să îl consider pe dl. Puiu, pe distinsul regizor Cristi Puiu, de-a dreptul idiot!

Din comparația pe care regizorul a făcut-o între dictatura lui Ceaușescu și regulile de purtare a măștii și de distanțare fizică, cerute acum de guvern pe baza indicațiilor autorităților medicale, rezultă un îndemn la revoluție. Spune dl. Puiu: Au fost niște oameni în ’89 care au spus NU dictaturii, de aceea puteți acum să vedeți filme la TIFF. Prin urmare, nu trebuie să vă lăsați tratați ca niște vite de către puterea instalată.

Vasăzică, ce-ar îndemna? Asta înseamnă să se mai facă o revoluție acum, iarăși, prin analogie, în care să iasă oamenii și să ardă măștile în stradă, nu? Pentru că facem astfel de comparații cu 1989.

Ar trebui acum să mai adaug un calificativ lângă cel de „idiot”, dacă n-aș lua în considerare prima ipoteză și anume aceea de promovare, de publicitate grosieră făcută filmului prin această ieșire a dlui Puiu, prin care, de altfel, dânsul se alătură personajelor grotești care, în mass-media, zbiară continuu anti-mască. Și face asta dl. Puiu când numărul de morți și de infectați pe zi crește înspăimântător în România. Dă exemple cu Franța, cum filmul lui a fost văzut acolo fără mască și fără distanțare, asta în timp ce România devine ciumata Europei acum, românii sunt puși în carantină în tot mai multe țări și dl. Puiu ne dă astfel de exemple. Ar trebui să alătur și calificativul „nesimțit” la ceea ce a făcut dl. Puiu.

Cum poți să spui așa ceva? Când medicii stau câți Malmkrogi pe zi, având în vedere că filmul dlui Puiu, Malmkrog, durează 200 de minute, câți Malmkrogi stau pe zi medicii cu masca pe figură în spitalele COVID? Câți Malmkrogi pe zi stau simplii cetățeni care se duc la muncă acum? Pentru că trebuie să se ducă, pentru că altfel murim de foame. Oamenii aceștia, care înțeleg să respecte aceste reguli și înțeleg să-și respecte semenii, sunt vite?

E absurd, dar apare iarăși explicația măgăriei agitatorice: cu cât o să iasă mai mult scandal, cu atât poate se mai duce cineva să vadă filmul ăsta de 3 ore și 20 de minute.

Dl. Puiu știa foarte clar, când a venit la TIFF, la festival, care sunt condițiile – că e nevoie de mască, e nevoie de distanțare fizică. Dacă considera că filmul, capodopera domniei sale de 3 ore și 20 de minute, nu poate fi vizionată cu mască, de ce a adus filmul în festival? Sunt atâtea filme pe mapamond a căror premieră a fost amânată, sunt mari festivaluri suspendate, sunt spectacole de teatru nenumărate în România care nu se pot juca, stau bieții actori de teatru pe tușă de luni și luni de zile! Pentru că se încearcă cruțarea vieții oamenilor în felul acesta. Dl. Puiu a ținut să-și proiecteze filmul la TIFF, pentru că trebuie să fie văzut acum, în pandemie. Foarte bine, dar de ce nu respectă regulile? De ce vine cu zicerea asta și grotescă, ca să mai adaug un calificativ.

Ce să-i spun dlui Puiu? Să se uite la știrea aceea cu femeia gravidă de 33 de ani, fără niciun fel de altă afecțiune în afară de infecția cu SARS-CoV-2, care infecție i-a provocat bronhopneumonie bilaterală, insuficiență hepatică, insuficiență respiratorie acută și a murit, la 33 de ani, cu un copil în ea.

Cine sunt cei care au aplaudat? Hominizii, cei care se înghesuie acum pe litoral bot în bot, fund în fund, fără să țină seama de niciun fel de regulă, ăia de se tratează acum cu bere și cu grătar, ăia care întreabă: Care virus, domnule? Ălora care nu le pasă cum mor oamenii cu zecile și zecile și zecile, în fiecare zi acum, cifre care cresc, cresc din ce în ce mai groaznic, ăstora care nu le pasă, care sunt adepții teoriei că de fapt virusul nu există și e o manipulare din partea autorităților. Într-un cuvânt, e vorba de cretini și de ticăloși! Ca să aplauzi așa ceva, trebuie să fii cretin, ticălos sau și una, și alta”, a spus, la Digi24, CTP.

Declarația făcută de Cristi Puiu la lansarea fimului său

Regizorul Cristi Puiu a declarat vineri noaptea, la proiecţia în avanpremieră naţională a celui mai nou film al său, „Malmkrog”, că este „inuman” ca spectatorii să privească un film de 200 de minute purtând masca de protecţie pe faţă, potrivit Agerpres.

„Filmul a ieşit în Franţa, în săli de cinema, fără distanţare socială şi fără mască, în interior, cum ar veni treaba. Şi ăsta este motivul pentru care eu nu particip la această poveste”, a explicat Puiu, înainte de începerea proiecţiei.

„Dacă dumneavoastră sunteţi aici şi vă uitaţi la un film azi, este pentru că au existat nişte oameni indisciplinaţi în România în decembrie ’89 şi care au zis ‘Nu’ dictaturii. Puterea instalată ar face bine să discute cu oamenii, să intre în dialog, nu să ne trateze ca pe nişte vite. Da, există această problemă, există o epidemie, există un virus, dar tonul autorităţilor statului este inacceptabil”, a afirmat regizorul.

„Şi ştiu că oamenii sunt speriaţi şi respect şi distanţarea socială şi port masca când intru în absolut orice spaţiu închis. Dar dacă mâine o să vă ceară dumneavoastră să mergeţi în mâini, credeţi-mă, o să mergeţi în mâini” mai zis el.

Vezi și

Nume grele din politică implicate în afaceri imobiliare dubioase. Clanurile interlope nu lipsesc din peisaj

Rafila: ‘Toată lumea speră să ducă la aplatizarea curbei de creștere. Rămâne de văzut dacă în această săptămână aceste lucruri se vor confirma

EXCLUSIV Începe marea reorganizare promisă de Marcel Vela: ‘Cred că, începând cu luna septembrie, se va trece la ea’

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Mioveni

În Trend