Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Variola maimuței: Țările din Europa cu cele mai multe cazuri. Topul, deschis de Marea Britanie / Avertismentul Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii

Publicat

in

Un total de 780 de cazuri de variola maimuţei confirmate în laboratoare medicale au fost semnalate în 27 de ţări non-endemice, a anunţat duminică Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), care avertizează că riscul pentru sănătatea publică ar putea să crească, potrivit AFP.

Variola maimuteiFoto: RO Vaccinare

Acest număr este fără îndoială mai mare din cauza informaţiilor epidemiologice limitate şi „este foarte probabil ca alte ţări să identifice astfel de cazuri şi să existe o nouă propagare a virusului”, au adăugat reprezentanţii OMS.

Puţine spitalizări au fost raportate, în afara pacienţilor deja izolaţi.

Țările din Europa cu cele mai multe cazuri de variola maimuței

Ţările non-endemice în care au fost semnalate cele mai multe cazuri sunt Marea Britanie (207), Spania (156), Portugalia (138), Canada (58) şi Germania (57).

În afara Europei şi a Americii de Nord, cazuri de variola maimuţei au fost raportate – câte unul – în Agentina, Australia, Maroc şi Emiratele Arabe Unite.

„Deşi riscul actual pentru sănătatea umană şi pentru publicul larg rămâne scăzut, riscul pentru sănătatea publică ar putea să crească dacă acest virus exploatează oportunitatea de a se stabili în ţări non-endemice în calitate de agent patogen uman bine răspândit”, arată specialiştii OMS într-un raport în care a fost actualizată situaţia sanitară creată la nivel global de această boală.

„OMS evaluează riscul la nivel mondial ca fiind moderat, ţinând cont că este pentru prima dată când cazuri numeroase şi focare de cazuri de variola maimuţei sunt raportate simultan în ţări non-endemice şi endemice”, au adăugat experţii de la OMS.

Potrivit OMS, niciun deces nu a fost semnalat în ţările non-endemice, spre deosebire de cele endemice: Camerun, Republica Centrafricană, Congo-Brazzaville, Republica Democrată Congo, Liberia, Nigeria, Sierra Leone, Gabon, Coasta de Fildeş şi Ghana, unde boala a fost depistată iniţial doar la animale.

În primele şapte dintre aceste ţări africane, 66 de decese au fost raportate în decursul primelor cinci luni ale anului 2022.

Cum se transmite variola maimuței

Variola maimuței, care se răspândește prin contact strâns – prin contact cu fluidele corporale sau picături de salivă de la persoanele sau animalele infectate – și a fost găsită pentru prima dată la maimuțe apare mai ales în vestul și centrul Africii și se răspândește doar foarte ocazional în altă parte.

„Informațiile disponibile sugerează că transmiterea de la om la om are loc în rândul persoanelor aflate în contact fizic strâns cu cazuri care sunt simptomatice”, a spus OMS.

Care sunt semnele clinice care indică prezența infecției? ”Semnele clinice sunt reprezentate de erupție – aceasta este asemănătoare rujeolei, herpesului, chiar și sifilisului – febra, cefaleea (durerea de cap), dureri de spate, ganglioni limfatici umflați – un semn foarte important – frisoare, oboseală accentuată”.

CITEȘTE ȘI:

NATIONAL

Mega-operațiune de contraspionaj demarată de Polonia împotriva Rusiei: percheziții la mai multe puncte

Publicat

in

Serviciile de contrainformaţii poloneze ABW au anunţat joi o operaţiune în desfăşurare care vizează o reţea de spionaj rusă şi care este realizată în coordonare cu servicii din alte ţări, relatează AFP, informează Agerpres.

„ABW acţionează în cadrul unei anchete privind activităţi de spionaj desfăşurate în numele Rusiei împotriva unor state şi instituţii ale Uniunii Europene”, a scris pe reţeaua X purtătorul de cuvânt al serviciilor speciale poloneze, Jacek Dobrzynski.

În cadrul operaţiunii, ABW a efectuat miercuri percheziţii la Varşovia şi Tychy (sud) şi a „interogat persoane”.

Operaţiunea este rezultatul cooperării dintre ABW şi mai multe servicii europene, în special cele cehe, Praga anunţând miercuri o operaţiune similară.

Scopul reţelei vizate de operaţiune a fost „realizarea obiectivelor de politică externă ale Kremlinului, în special slăbirea poziţiei Poloniei pe scena internaţională, discreditarea Ucrainei şi a imaginii instituţiilor Uniunii Europene”, scrie ABW într-un comunicat.

Cum ar fi acționat?

Aceste obiective urmau să fie realizate prin intermediul unui site pro-rus, „voice-of-europe.eu”.

Operaţiunea ABW este, de asemenea, rezultatul punerii sub acuzare în ianuarie a unui polonez suspectat de spionaj în beneficiul serviciilor secrete ruse, a precizat ABW.

„Bărbatul, infiltrat printre parlamentari polonezi şi europeni, a îndeplinit sarcini comandate şi finanţate de colaboratori ai serviciilor de informaţii ruse”, inclusiv activităţi de propagandă, dezinformare şi provocare politică, destinate „construirii unor zone de influenţă ruse în Europa”.

Identitatea bărbatului nu a fost dezvăluită.

Citeste mai mult

NATIONAL

Dezvoltarea infrastructurii rutiere – factor de creştere a nivelului de trai (şî) pentru Moldova

Publicat

in

Deşi lăsată la coada dezvoltării infrastructurii rutiere, Moldova este una dintre regiunile care aşteaptă să culeagă în curând roadele utilizării unei autostrăzi. Se împlinesc deja cinci ani de când au avut loc proteste în cadrul cărora românii au cerut vehement construcţia unei autostrăzi care să deservească şi zona estică a ţării şi care să o conecteze de restul ţării şi, indirect, de occident. In acest moment, autostrăzile care vor lega Moldova de restul ţării sunt construcţie, având termen estimat de deschidere, între anii 2024 şi 2026, în funcţie de tronson.

Este de aşteptat, aşa cum s-a întâmplat şi în alte regiuni, ca apariţia unei autostrăzi să contribuie la dezvoltarea regiunii respective în numeroase moduri. Daca ne uităm la Autostrada Soarelui, vedem un salt de peste 50% a ratei de creştere economică a judeţelor Călăraşi şi Ialomiţa după finalizarea autostrazii, susține profesorul Tănase Stamule.

In primul rând, se vor deschide noi oportunităţi pentru forţa de muncă locală, care va putea avea acces la locurile de muncă din proximitate, prin scurtarea timpilor asociaţi navetei. Prin urmare, facilitarea accesului din zone mai izolate către centre urbane importante va conduce la o mai bună inserţie pe piaţa muncii a mai multor categorii de persoane, inclusiv a unor persoane care până în prezent s-au limitat la locurile de muncă puţin numeroase şi mai slab remunerate, în special în mediul rural, persoane implicate în agricultură de subzistenţă sau şomeri. Un alt efect pozitiv va fi intrarea pe piaţa forţei de muncă a unor persoane care anterior nu căutau activ un loc de muncă din motive de izolare geografică sau mobilitate redusă.

Statisticile oficiale spun că aproximativ două milioane de români, apți de muncă, nu se regăsesc pe piața muncii. Unul dintre principalele motive este distanța prea mare între propria locuință și potențialii angajatori. Prin autostrăzile din Moldova, aproximativ 700 000 de persoane inactive vor ajunge mult mai aproape de firme.

Statul face eforturi consistente acordând prime de mobilitate tinerilor care se angajează la distanţe mai mari de 15 km, pe o rază de 50 km de adresa de domiciliu sau reşedinţă. Scurtarea timpilor de deplasare care sporesc mobilitatea este un argument suplimentar pentru ca şomerii să accepte locurile de muncă disponibile pe o rază rezonabilă, de până în 50 km. Inaugurarea tronsoanelor de autostradă din Moldova ar trebui să rezolve, aşadar, o serie de dezechilibre pe piaţa muncii din regiune. Cheltuielile publice cu indemnizaţii de şomaj şi ajutoare sociale ar putea scădea pe fondul acestor progrese.

Cu alte cuvinte, construcţia şi utilizarea unei autostrăzi poate avea şi alte efecte pozitive, precum creşterea nivelului de trai prin schimbarea locului de muncă cu unul mai bine plătit, renunţarea la activităţi slab productive în domeniul agriculturii. De asemenea, companiile româneşti vor putea acoperi mai bine nevoia de forţă de muncă prin utilizarea resurselor locale, în detrimentul personalului temporar migrant, venit preponderent din ţări asiatice. Accesul mai facil către centrele de învăţământ este un alt atu al viitoarei configuraţii rutiere. Beneficiile se extind şi în zona comerţului, prin costuri reduse şi timpi mai scurţi de livrare.

La nivel macroeconomic, o mai bună infrastructură rutieră se traduce printr-o scădere a ratei şomajului, o rată mai mare de participare a forţei de muncă, diminuarea cheltuielor pentru asistenţă socială şi creşterea nivelului de trai, atât pentru angajaţii care au acces la locuri de muncă mai multe şi mai bine plătite.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend