Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Unde găsim produse sustenabile de sărbători?

Publicat

in

La ediția 33 a Future Talks, gazda Ciprian Stănescu a discutat cu Adelina Dabu, expert în sustenabilitate, despre cum ar putea arăta perioada sărbătorilor dintr-o perspectivă sustenabilă și de consum responsabil. De la cele mai noi magazine offline & online de zero waste pânâ la meniuri vegane, și, în definitiv, cum devenim consumatori responsabili. Mai jos o listă de 40 de magazine și platforme digitale pentru un 2021 cu sărbători mai sustenabile. Bonus: cum ar putea arăta masa de Crăciun în 2030?

Future Talks este un proiect Social Innovation Solutions început în 2020 alături de UniCredit Bank ce aduce săptămânal antreprenori, experți și autorități în conversații despre tehnologie, sustenabilitate și societate.

Ce înseamnă așadar un consum resposabil? În primul rând este vorba despre cantitate – putem reduce risipa alimentară cumpărând doar atât cât ne trebuie și printr-o planificare mult mai bună a meselor. De asemenea, putem arunca mai puțină mâncare dacă suntem creativi cu rețete de transformare a resturilor încă utilizabile în alte tipuri de mâncare: de exemplu cozonacul uscat poate fi transformat în budincă sau pain perdu.

Ce înseamnă însă un consum sustenabil? În afară de reducerea emisiilor de CO2 prin cumpărături înainte de aglomerația săptămânii Crăciunului, putem încerca să găsim un echilibru cât mai bun între produse alimentare locale și de sezon și produse ce vin din alte țări, ideal cu certificate de proveniență eco-bio și fair-trade. De exemplu, cum alegem bradul de Crăciun: dacă luam un brad de plastic ar trebui să îl folosim cel puțin 12 ani, conform unor cercetări, pentru a-și compensa amprenta de carbon. Chiar dacă mai scumpi, brazii ce sunt deja în ghiveci pot fi replantați, dacă avem grijă de ei. Alte elemente de sustenabilitate în perioada sărbătorilor sunt legate de: cum împachetăm cadourile (câtă vopsea, cât plastic, cât sclipici) și ce tip de cadouri luăm.

Ce se schimbă în modul în care consumă alimente românii în 2030? ”Disponibilitatea unor tipuri de produse, inclusive carne de origine vegetală a început să fie mai mare și aici există posibilitatea unei schimbări de comportament la nivel mai mare în România. Putem găsi inclusiv în supermarketuri astfel de produse, la prețuri mai scăzute ca în anii trecuti. Cred că românii vor adopta astfel de alternative și în afara perioadelor de post, odată ce au ajuns să le testeze, de exemplu. În 2030 văd mult mai mulți români consumând carne vegetală și alte produse care acum nu le sunt foarte familiare sau pe care le redescoperă odată cu accesul la internet și dezvoltarea culturii gastronomice – de exemplu, accesul la rețete creative care să includă alimente comune precum sfecla.”

De unde putem cumpăra produse sustenabile și locale în această perioadă? Mai jos o listă utilă pentru fiecare dintre noi:

Mâncare:

De exemplu, Verdino este un brand creat de o companie de lactate care s-a uitat la viitorul proteinelor și a venit cu o linie destul de diversificată de alternative de origine vegetală pentru brânză și pentru carne, la prețuri comparabile cu cele de origine animală. Odată ce consumatorii încearcă astfel de produse, se vor întoarce la ele.

Există tot mai multe platforme care ofera centralizat produse românești de la producători locali, cum ar fi Nord Natural, Nord Verde Roditor. Aplicațiile Freshful și KooKoo Grocery livrează în București o diversitate de produse de la mici antreprenori alimentari, iar de la magazinul Zero Waste Shop poți achiziționa produse vrac, în pungile și borcanele aduse de-acasă.

Adelina Dabu curatoriază de câțiva ani liste de unde te poți inspira pentru achiziția de cadouri produse de la antreprenori locali, unele dintre ele din economia socială sau upcycled, Iată propunerile de anul acesta:

Produse pentru casă: casa ne-a fost mai aproape de când cu pandemia, așa că mai jos câteva idei pentru cadouri care să facă acest spațiu mai confortabil și mai cald, de sărbători și după:

I’m cotton you, pentru kimonos și lenjerii de pat

Fram Electrocasnice, pentru nostalgici

ProduslaCentrala, obiecte pentru masă upcycled

Stycle pahare transformate din sticle consumate

Ingeri si Zmei – basme din portelan, pentru decorațiuni de sezon sau veselă timeless

Kenosis Design, măestria lemnului și a pielăriei dintr-o afacere socială

Atelier Interesart și Podoaba pentru decorațiuni

Room21– un mic magazin lângă Cișmigiu care a curatoriat produse locale, cărți, ceramică, decorațiuni, etc.

Inlin_lifeinlinen își deschide ocazional garajul cu șervete și prosoape de in

AlbAlb e un magazin deja consolidat cu o colecție solidă de design local

Inspirate de misiunea Fashion Revolution/ Fashion Revolution Romania Adelina face și câteva propuneri de magazine cu produse textile sustenabile, locale și cu impact social:

ONEshirt – bluze și borsete upcycled, lucrate la Timișoara de persoane din grupuri vulnerabile.

AtelierMerci.ro, o colecție dezvoltată cu grijă pentru materiale, dar și pentru croitoresele lor

Atelier Resolved transformă sacoșele de la IKEA și pungile de cafea în genți

Ostra Berdo un altfel de cool sustenabil în materie de rucsaci

Sigo țese preșuri din deșeuri textile și le transformă în accesorii

Maestoso are o colecție nouă din „piele” de cactus

Desculț are sacoșe mari de cânepă de luat la plajă la vară

Made in Roșia Montană cu o ofertă nouă și diversificată

Slow fashion cu Soleil_thebrand & Chemistry pentru haine pentru următorii ani

De asemenea, adăugăm și dintre câștigătorii Social Impact Award pe cei de la Sacosh brand de sacoșe din material plastic și textil reciclat și OKO, tricouri sustenabile din bumbac organiz și PET reciclat.

Cărți, pentru că toți ne propunem să citim mai mult în perioada sărbătorilor

Dispozitiv Books aduce cărțile și revistele pe care nu le prea găsiți în alte locuri din București, la ei edițiile speciale Monocle de când avem mai puține drumuri prin aeroporturile lumii

Nautilus English Books cu o ofertă de cărți în limba engleză foarte ofertantă

Librairie Kyralina pentru francofili

Seneca AntiCafe pentru ceaiul cald și muzica bună de care să te bucuri în timp ce explorezi oferta de cărți despre sustenabilitate

Cosmetice & bijuterii

UTOPIC by Mona Vulpoiu este un atelier de basm, iar Mona vă spune povestea din spatele fiercărei bijuterii

Meșteshukar ButiQ, aduce împreună alama și perlele

MioBio Shop e cel mai frumos magazin cu cosmetice sustenabile, recipiente reutilizabile pentru săpun și săculeți pentru cadouri de la Atelierul de pânză.

Locuri pentru cumpărături în afara Bucureștiului

În Brașov, Irina Neacșu Studio cu ceaiuri și ilustrații

În Cluj, Collect cu o secție curatoriată de design local și atmosferă de sărbătoare

În Urziceni, Licurici Boutique pentru flori uscate și semne de carte

În Sibiu, magazinul POEMI

Și, la final, despre masa de Crăciun în 2030 ”Va fi cu siguranță mai aproape de vegan, preponderent vegetariană, cu elemente locale, un mix de feluri din carne de origine animală (răcituri) și carne de origine vegetală”, Adelina Dabu, expert sustenabilitate la #FutureTalks.

Articol susținut de Social Innovation Solutions

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

Breaking – Nicolae Ciucă dezvăluie discuțiile cu UDMR din coaliție. Care au fost explicațiile lui Kelemen Hunor după discursul lui Viktor Orban (video)

Publicat

in

De

Premierul Nicolae Ciucă a povestit, joi, într-o conferință de presă, ce explicații a dat în ședința coaliției de guvernare liderul UDMR Kelemen Hunor după discursul controversat avut de premierul maghiar Viktor Orban la Băile Tușnat. Șeful Guvernului a spus că explicația a fost suficientă pentru continuarea funcționării coaliției.

„Explicatiile au cuprins trei puncte principale. Unul a fost acela ca dumnealui nu a participat la acea activitate. Al doilea punct a fost ca nu poate sa fie invinuit pentru ceea ce au spus altii. Al treilea punct a fost vorba de elemente de comentarii de nuanta pe care dumnealui le va explica personal.

Ceea ce este important si consider ca trebuie comunicat este ca din discutiile avute a reiesit foarte clar ca nici dumnealui si nici UDMR nu se indeparteaza de la principiile si valorile euroatlantice. Este o explicatie care ne permite sa mentinem stabilitatea politica si functionarea coalitiei”, a declarat șeful Guvernului.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Protecţia Consumatorilor din Prahova a scos definitiv de pe piaţă 700.000 de litri de băuturi răcoritoare depozitate în soare

Publicat

in

De

Comisarii de la Protecţia Consumatorilor Prahova au scos definitiv de pe piaţă 700.000 de litri de băuturi răcoritoare care erau depozitate în soare.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a transmis, joi, printr-un comunicat de presă, că în urma unei informaţii apărute în spaţiul public referitoare la modul în care sunt depozitate sticlele cu băuturi răcoritoare, într-o zonă aflată în oraşul Vălenii de Munte, judeţul Prahova, o echipă a Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Prahova a făcut un control, care a confirmat cele semnalate.

Comisarii au constatat, astfel, la sediul companiei Maspex Romania SRL din Vălenii de Munte, care este producător al unor produse marca Tymbark, diverse sortimente de băuturi răcoritoare depozitate în aer liber, sub acţiunea directă a razelor soarelui, conform news.ro.

Protecţia Consumatorilor din Prahova a precizat că acest mod de păstrare nu respectă condiţiile menţionate pe eticheta produselor, unde este specificat clar: „a se păstra la loc uscat şi răcoros, ferit de razele soarelui şi de îngheţ”.

Producătorul din Vălenii de Munte a fost amendat cu 30.000 de lei, iar cantitatea de 700.000 de litri de băuturi răcoritoare a fost retrasă definitiv de la comercializare.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend