Conecteaza-te cu noi

BUSSINES

Un abonament poate fi prelungit automat fără acordul clientului?

Avatar

Publicat

in

Există posibilitatea ca furnizorii de servicii (de exemplu, de internet, televiziune sau telefonie) să introducă în contractele încheiate cu clienţii lor o clauză de prelungire automată a abonamentelor, însă aceasta poate fi considerată legală doar dacă este respectată o condiţie prevăzută în mod expres de legislaţia în vigoare.
În ultimii ani, furnizorii de servicii au fost sancţionaţi de către autorităţi, printre altele, pentru că au inclus în contractele clienţilor clauze de prelungire automată a abonamentelor, fără a respecta condiţia obligatorie de notificare prealabilă. Potrivit unui specialist contactat de redacţia noastră, prelungirea automată a abonamentelor în lipsa acordului expres al clienţilor este ilegală.
“Această practică nu poate fi considerată nicidecum legală câtă vreme prelungirea abonamentului pentru un anumit serviciu, la momentul expirării duratei contractuale prestabilite, a intervenit fără acordul expres al clientului. Iniţierea sau continuarea unei astfel de relaţii contractuale implică cel puţin două părţi, respectiv două manifestări de voinţă, neputând fi dispusă unilateral de operatorul de telefonie mobilă”, ne-a explicat avocatul Marius Coltuc.
Fara acordul tau, contractul nu poate fi prelungit
Avocatul a precizat că, în scopul prevenirii eventualelor abuzuri ale furnizorilor de servicii, legislaţia actuală prevede dreptul clienţilor de a fi notificaţi în prealabil de prelungirea automată a abonamentelor, astfel încât aceştia să-şi poată da acordul. Mai exact, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992, consumatorul are dreptul de a fi notificat “cu 30 de zile înainte de data la care contractul se prelungeşte în mod automat pentru o perioadă de timp determinată sau nedeterminată, în vederea formulării în scris de către consumator a unei opţiuni de prelungire a valabilităţii acestuia”.
Nerespectarea de către furnizorii de servicii a acestei condiţii esenţiale echivalează, practic, cu imposibilitatea prelungirii automate a abonamentelor. “Aşadar, consumatorul are acest drept (de a fi informat cu 30 de zile înainte de data prelungirii automate – n. red.) şi, în lipsa respectării lui, contractul nu poate fi prelungit automat”, a subliniat Corina Gimurtu.

Comercianţii trebuie să restituie banii clienţilor păcăliţi

Aşa cum reiese din ordonanţa amintită, încălcarea dreptului de notificare prealabilă poate fi sancţionată cu amendă contravenţională de la 2.000 la 20.000 de lei. În acest sens, de reţinut este că de constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se ocupă reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
De-acum, clienţii păcăliţi pot primi banii înapoi
Începând din data de 9 aprilie, comercianţii care folosesc practici comerciale incorecte şi sunt sancţionaţi pentru acest lucru pot fi obligaţi de autorităţi să restituie clienţilor banii pe produse şi servicii, potrivit Legii nr. 51/2016.
“Odată cu aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale, agentul constatator poate dispune ca sancţiune complementară restituirea contravalorii produsului sau serviciului, după caz, în termen de maximum 15 zile, de la luarea la cunoştinţă de către contravenient a procesului-verbal de constatare a contravenţiei”, scrie în actul normativ.
Comercianţii care sunt obligaţi să restituie banii clienţilor păcăliţi şi depăşesc termenul respectiv de 15 zile riscă să fie sancţionaţi cu amenzi cuprinse între 5.000 şi 50.000 de lei.

Comenteaza cu profilul de FB

ACTUAL

DE MAXIM INTERES! RACORDAREA la curent/gaze ÎN MOD GRATUIT, chiar fără act de proprietate, liberalizarea pieței și alte noutăți în domeniul utilităților

Avatar

Publicat

in

De

Toate cele mai importante noutăți pentru consumatori ale anului precedent și cu mare ecou în actualitate sunt legate de liberalizarea pieței gazelor și energiei electrice. Utilizatorii pot alege acum oferta cea mai bună de pe piață pentru factura de curent sau gaze, prețurile nemaifiind stabilite de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Pe lângă asta, consumatorii au mai primit însă și alte vești bune referitoare la racordările la utilități și nu numai.

Racordarea unei locuințe noi la curent e posibilă și fără actul de proprietate

Ordinul ANRE nr. 22/2020 prevede că cei care nu au un act de proprietate pot, totuși, să-și conecteze locuința nouă la rețeaua de curent electric. Noua regulă se referă la case care n-au mai fost legate la curent până acum – deci, locuințe nou-construite, în esență. Regula nu se aplică însă ansamblurilor de blocuri și/sau ansamblurilor de locuințe individuale. Dar proprietarul locuinței individuale trebuie să prezinte, în locul unui act de proprietate fie o adeverință de la primărie, fie o declarație pe propria răspundere. 

O nouă procedură (unică) pentru schimbarea furnizorului de gaz și curent

Anul trecut, autoritățile din domeniul energiei au stabilit o procedură mai simplă pentru schimbarea furnizorului de curent și gaze. Concret, noua procedură permite celor ce doresc să schimbe furnizorul de energie electrică sau a celui de gaze naturale să facă acest lucru foarte simplu, prin depunerea unei cereri la noul furnizor, acesta fiind cel care se va ocupa de toate detaliile, schimbarea efectivă urmând să se facă în cel mult 21 de zile. Practic, ANRE a comasat cele două proceduri ce erau folosite pentru schimbarea furnizorilor de energie înainte. 

Din vara lui 2020, piața gazelor a fost liberalizată

Liberalizarea pieței înseamnă că prețurile nu vor mai fi reglementate de către ANRE, ci sunt stabilite în funcție de mecanismele pieței (în funcție de cerere și ofertă). În acest context, consumatorii au avut și au, în continuare, posibilitatea să își schimbe contractele cu furnizorii de gaze și să aleagă oferte mai bune. 

Liberalizarea pieței energiei electrice

Similar, dar ulterior liberalizării pieței gazelor, a intervenit și liberalizarea în piața energiei electrice, în 2020. În mod distinct însă, liberalizarea pieței energiei a dus la mult mai multe discuții și controverse în spațiul public, unde numeroase voci au acuzat ba că furnizorii au crescut sau plănuiesc să crească nejustificat de mult prețurile, ba că liberalizarea s-a făcut în condiții care avantajează furnizorul mult în detrimentul consumatorului. Cert e că, la acest moment, situația consumatorilor în privința schimbărilor contractuale necesare (alegerea unor oferte mai avantajoase) beneficiază de o perioadă mai lungă de clarificare.

Racordarea la gaze, gratuită pentru clienții finali casnici. Costurile sunt suportate, în primă instanță, de operatorii de distribuție

Ca să nu se mai perceapă viitorilor utilizatori sume uriașe, dintr-un foc, pentru racordare, ANRE a decis că e preferabilă varianta în care costurile sunt suportate inițial de operatorii de distribuție și se regăsesc apoi pe factura celui care s-a racordat (însă fără să depășească 1% din tariful de distribuție).

nici.

O procedură nouă pentru soluționarea neînțelegerilor cu furnizorul la încheierea contractelor de gaze sau curent

Tot anul trecut a apărut și o nouă procedură de soluționare a neînțelegerilor ce ar putea apărea la momentul încheirii contractelor între consumatori și furnizorii de energie. Ordinul ANRE nr. 128/2020 prevede că soluționarea neînțelegerilor se face, la început, la nivelul furnizorului, unde consumatorul și furnizorul se vor întâlni pentru soluționarea neînțelegerii. Abia dacă acest lucru nu se întâmplă, se va putea merge mai departe, în vederea soluționării problemei, la nivelul ANRE. 

Pe perioada stării de alertă, furnizorii esențiali de utilități n-au voie să debranșeze clienții

Furnizorii de curent, gaze, apă, canalizare și salubritate nu au voie să debranșeze clienții, pe perioada stării de alertă, se arată în OUG nr. 70/2020. 

ICCJ: factura de apă și canalizare e titlu executoriu chiar dacă e emisă unei asociații de proprietari

Anul trecut, ICCJ a decis că o factură fiscală pentru serviciul de alimentare cu apă și de canalizare, ce este emisă de furnizor pe numele unei asociații de proprietari, este considerată titlu executoriu. Cu alte cuvinte, chiar și o factură fiscală colectivă este considerată titlu executoriu, nu doar una individuală. 

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

ACTUAL

Atenție la mesajele false privind granturile pentru IMM-uri

Avatar

Publicat

in

De

De ceva vreme, o parte dintre solicitanții celor trei tipuri de granturi puse la dispoziție firmelor și întreprinzătorilor individuali anul trecut primesc e-mail-uri prin care li se spune că au fost selectați pentru finanțare și prin care primesc diverse oferte comerciale. De aceea, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) atrage atenția, printr-un comunicat de presă, că autoritățile nu trimit astfel de mesaje, iar comunicarea cu aplicanții se face direct, nu prin intermediari.„În urma sesizărilor primite, am aflat că există persoane care trimit solicitanților de granturi e-mail-uri prin care îi felicită că au fost admiși și le propun diverse oferte comerciale”, apare, mai exact, în comunicatul ministerului.

De asemenea, MEAT subliniază și că:

  • NU comunică aprobarea proiectelor prin terți, toate informările făcându-se în aplicație și/ sau pe e-mailul aplicantului;
  • NU favorizează aplicanți, dosarele fiind evaluate după grila publicată pe site-ul granturi.imm.gov.ro;
  • NU este asociat cu firme care percep taxe pentru facilitarea obținerii acestor fonduri.

În plus, Ministerul Economiei transmite că “pentru o informare corectă privind situația înscrierilor și plăților pentru cele trei măsuri prevăzute în schema de ajutor de stat, vă rugăm să urmăriți platforma oficială și canalele oficiale de comunicare ale instituției”.

Cele trei tipuri de granturi pentru firme și întreprinzători individuali au apărut anul trecut în contextul restricțiilor impuse pe fondul pandemiei de coronavirus. Mai exact, este vorba despre microgranturi, granturi pentru capital de lucru și granturi pentru investiții.

De principiu, pentru primele două măsuri înscrierile s-au încheiat, în timp ce înscrierile pentru ultima categorie de granturi sunt încă în derulare. În ceea ce privește aceste trei granturi, în prezent, lucrurile nu stau foarte bine: plățile continuă să întârzie, iar cererile nu sunt încă toate procesate.

Recent însă, miniștrii investițiilor și economiei au promis că granturile vor fi deblocate în curând, urmând să fie alocați banii necesari.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Mioveni

În Trend