Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Transportul viitorului. Ce sunt, cum funcționează și cum comunică în siguranță mașinile autonome, interconectate

Publicat

in

​​Vehicule autonome, vehicule interconectate și sisteme de transport inteligent cooperative sunt câteva sintagme cheie în ziua de azi. Motivul este unul cât se poate de simplu: evolutia susținută a capabilităților vehiculelor, apariția de noi și noi servicii oferite atât vehiculelor cât și ocupanților acestora, îmbunătățirea operațiunilor de/în trafic și reducerea semnificativă a accidentelor rutiere, precum și reducerea emisiilor.

​Transportul viitorului. Ce sunt, cum funcționează și cum comunică în siguranță mașinile autonome, interconectateFoto: certSIGN

În multe privințe, vehiculele de astăzi sunt deja dispozitive conectate. În viitorul foarte apropiat acestea vor interacționa direct între ele și cu infrastructura rutieră. Această interacțiune este domeniul Sistemelor de Transport Inteligente Cooperative (C-ITS), care va permite utilizatorilor drumurilor și administratorilor de trafic să partajeze și să utilizeze informații care nu erau disponibile anterior și să își coordoneze acțiunile. Acest element de cooperare, activat de conectivitatea digitală, este de așteptat să îmbunătățească semnificativ siguranța rutieră, eficiența traficului și confortul condusului, ajutându-l pe șofer să ia deciziile corecte și să se adapteze la situația din trafic.

În acest context comunicarea între vehicule, infrastructură și cu alți utilizatori ai drumurilor este crucială, și asigurarea securității comunicațiilor între toți actorii implicați este obligatorie.

certSIGN în parteneriat cu Academia Tehnică Militară și Universitatea București, au dezvoltat un sistem PKI (Public Key Infrastructure – Infrastructură cu Chei Publice) scalabil şi flexibil, adresat sistemelor de transport inteligente în scopul securizării comunicaţiilor de tip V2X (vehicle-to-everything) și autorizării accesului vehiculelor la diverse servicii de infrastructură.

V2X sau vehicle-to-everything se referă la comunicarea prin wireless dintre un vehicul și orice altă entitate (vehicul sau element de infrastructură rutieră) care poate afecta sau poate fi afectată de vehicul. Obiectivele implementării acestui sistem sunt în primul rând creșterea siguranței rutiere, eficientizarea și fluidizarea traficului, reducerea consumului de energie și extinderea gamei de servicii oferite participanților la trafic.

Această conectivitate, V2X, include nu numai conectarea maşinilor cu alte mașini (vehicul la vehicul), ci și conectarea maşinilor la infrastructură (vehicul la infrastructură) sau conectarea cu alte tipuri de dispozitive (vehicul la alte dispozitive). Aceste capabilităţi fac loc unor noi tipuri de aplicații cum ar fi implementarea unor funcţii avansate de siguranță în trafic, experiențe noi şi personalizate de conducere și divertisment, inclusiv conducerea vehiculelor în mod autonom.

Mașinile pot astfel să încorporeze nativ aplicații performante care permit șoferilor să ajungă la destinație mult mai ușor, rapid și în siguranță, primind informații de avertizare asupra pericolelor iminente, de preavertizare a coliziunilor cu diverse obstacole, conectarea la senzori dedicaţi de detecţie şi informare privind starea carosabilului sau condiţiilor meteo nefavorabile.

Un aspect foarte important care trebuie avut în vedere este securitatea și confidențialitatea în comunicațiile V2X, care pot afecta toate aplicațiile utilizate în rețea. Datorită comunicării wireless și caracterului descentralizat al rețelelor ad-hoc specifice în acest caz, atacurile sunt inevitabile și sunt greu de detectat atat de către entitățile centrale cât și de către actorii interconectați.

Astfel, certSIGN în parteneriat cu Academia Tehnică Militară și Universitatea București, au demarat proiectul MASSA– ”Mecanisme Avansate de Securitate pentru Sisteme Autonome”, ce constă în dezvoltarea unei infrastructuri cu chei publice (PKI) cu ajutorul căreia să asigure securitatea sistemelor de transport inteligent cooperative descrise mai sus. Această infrastructură PKI va emite certificate digitale fiecărei entități (vehicul sau element de infrastructură) cu ajutorul cărora acestea vor putea solicita și obține acces la diferite servicii și funcționalități, care pot fi gratuite sau plătite în funcție de tipul serviciului solicitat, pe baza unor token-uri de autorizare, emise tot de către infrastructura PKI amintită. Se asigură astfel securizarea canalelor de comunicație prin asigurarea confidentialității, integrității și autenticității datelor vehiculate, cât și anonimitatea entităților participante.

Sistemele de securitate bazate pe infrastructuri de chei publice (PKI) clasice, orientate pe emiterea şi folosirea de certificate X.509 [1] și-au dovedit în timp utilitatea şi eficienţa pentru obţinerea acestor garanţii de securitate.

Pentru securizarea comunicațiilor V2X, în contextul utilizării sistemelor de transport inteligente, certSIGN folosește criptografia asimetrică bazată pe curbe eliptice pentru implementarea infrastructurii PKI necesare pentru gestionarea identităţii şi asigurării protecției schimbului de informații.

În viitorul apropiat, scenariul de trafic rutier poate fi îmbunătățit semnificativ datorită acestor sisteme ”inteligente”, unitățile de la bord din vehicule putând comunica date precum poziția, viteza și direcția de deplasare. În plus, se pot trimite mesaje legate de declanșarea unor incidente speciale, cum ar fi o frânare de urgență, un defect al vehiculului sau un drum alunecos detectat. În infrastructura C-ITS, elementele din infrastructura rutieră (semnafoare, semne de circulație etc.) informează, de exemplu, despre fazele de semnal ale semafoarelor, limitele de viteză sau lucrările rutiere.

Un aspect important este și acela că autovehiculele speciale, cum ar fi cele de salvare, pompieri, poliție, pot comunica cu semaforul, iar acestea vor ajunge în timp util și fără incidente de trafic, la misiunea pe care o au.

Această lucrare a fost susținută de un grant al Ministerului de Cercetare și Inovare al României UEFISCDI nr. 56PTE/2020.

Articol susținut de certSIGN

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

BOR se delimitează de deputatul suspectat de sex cu minori: Aurel Bălășoiu a fost exclus din adunarea eparhială a Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului

Publicat

in

De

Conducerea Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului „a luat act cu mâhnire” de suspiciunile de sex cu minori care planează asupra deputatului Aurel Bălășoiu și la nivel eparhial s-a hotărât anularea mandatului acestuia de membru în Adunarea Eparhială, potrivit unui comunicat de presă.

Arhiepiscopia a mai transmis că situația „nu face cinste Bisericii Străbune și aduce atingere preceptelor morale creștin ortodoxe”.

„Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului se dezice de asemenea manifestări și îndeamnă la respectarea și cultivarea învățăturii tradiționale ortodoxe românești!”, se mai arată în comunicat.

Deputatul a declarat că nu este el cel care apare în imagini.

Bălășoiu este la primul mandat de parlamentar şi a fost primar al Comunei Rociu din Judeţul Argeş, din anul 2004. Este căsătorit. Este absolvent al Facultăţii de Drept din cadrul Universităţii Bucureşti şi al Facultăţii de Teologie din cadrul Universităţii Piteşti.

În CV-ul oficial postat pe site-ul Camerei Deputaţilor acesta se descrie ca ”o persoană sociabilă şi responsabilă în activitatea desfăşurată, un puternic om de administraţie ce a avut mereu o colaborare impecabilă cu instituţiile locale, judeţene şi naţionale, un bun agricultor şi crescător de animale”.

În Parlament, activează în cadrul comisiei de agricultură şi este membru în grupurile parlamentare de prietenie cu Malaezia, Macedonia de Nord şi Republica Democratică Congo.

Are două luări de cuvânt în Parlament, de la depunerea jurământului, 6 declaraţii politice depuse în scris şi 54 de propuneri legislative, din care 11 promulgate, precum şi 7 întrebări şi interpelări.

Potrivit declaraţiei de avere, are trei terenuri, unul agricol, de 38 de hectare, unul forestier, de un hectar şi un teren intravilan.

Are o casă achiziţionată în anul 1990, de 220 de mp pe care o deţine împreună cu soţia. Aurel Bălăşoiu are două autoturisme, un Mitsubishi şi o Skoda Octavia. Acesta a împrumutat o persoană fizică cu suma de 11.000 de euro şi Asociaţia Comunei Rociu, cu suma de 61.000 de lei.

Venitul pe ultimul an fiscal încasat de la Camera Deputaţilor este de 146.016 lei. Soţia lui este educatoare la Şcoala Gimnazială din comuna Rociu, sat Şerbăneşti şi a avut un venit de 39.165 de lei. Acesta mai are venituri dintr-un contract de arendă, din care a câştigat 20.862.40 lei. Declaraţia de avere a fost completată în luna iunie.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Video – Ciocniri la Universitatea din Teheran: forțele de ordine ar fi tras în studenți

Publicat

in

De

Forțele de securitate iraniene au asediat Universitatea Sharif din Teheran duminică seara, prinzând în interior studenții care protestau și au tras în ei cu gloanțe de cauciuc, scrie Jerusalem Post.

Mai devreme, duminică dimineață, a fost distribuit un videoclip în care studenții de la universitate scandează sloganuri împotriva liderului suprem iranian Ali Khamenei . Mai târziu, după-amiaza și seara, au fost distribuite online rapoarte conform cărora forțele de securitate au blocat intrările și ieșirile din campus și au început să reprime studenți, trăgând cu gaze lacrimogene spre ei.

Un videoclip de la fața locului a arătat studenți fugând de forțele de securitate într-o parcare de la universitate. O serie de alte videoclipuri au arătat forțele de securitate trăgând un număr mare de gloanțe de cauciuc către studenții din campus.

Pe fondul ciocnirilor, ministrul iranian al științei, Mohammad Ali Zolfigol, a sosit la universitate și a vorbit cu studenții, potrivit presei de stat iraniene. Se pare că ministrul a reușit să permită unora dintre studenți să părăsească campusul, dar unii studenți erau încă blocați în universitate.

Rapoartele ulterioare au indicat că studenții erau urcați în dube. La scurt timp după aceea, forțele iraniene au început să tragă spre cămine.

Pe măsură ce rapoartele despre situația de la universitate s-au răspândit seara, civili din Teheran au fost văzuți îndreptându-se spre universitate în grupuri mari.

Protestatarii iranieni și-au exprimat îngrijorarea că forțele de securitate ar putea repeta masacrele care au avut loc în timpul protestelor studențești din Iran din 1999.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend