Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Tot ce s-a obligat Guvernul la Bruxelles prin PNRR. Detalii despre pensii, justiție, politica fiscală, salarii, restructurări, decarbonizare (DOCUMENT)

Publicat

in

Pensiile nu vor crește „ad hoc”, iar cele speciale vor fi modificate în măsura în care Constituția o permite. Vârsta de pensionare și stagiul de cotizare se vor schimba, iar cheltuielile cu salariile vor fi înghetate la nivelul anului 2019. Bonusurile în sistemul de stat vor fi legate de performanță. Prevederile sunt cuprinse în setul de angajamente asumate de Guvern pentru PNRR. Se vor opera modificări în ceea ce priveste taxele pe proprietate și se va renunta la stimulentele excesive.

AICI DOCUMENTUL INTEGRAL CU ANGAJAMENTELE GUVERNULUI

Modificări de taxe se anunță și pentru șoferi. Guvernul se angajează la modificarea politicilor de tarifare a drumurilor, de la o abordare bazată pe tonaj la o abordare bazată pe distanță, precum și la implementarea principiilor de impozitare ecologică.

Companiile de stat sunt și ele pe lista Guvernului. O nouă structură de supraveghere va fi creată la nivelul SGG, toate excepțiile de la Legea nr. 111/2016 sunt abandonate, iar companiile vor fi auditate și, după caz, restructurate sau desființate.

Justiția este și ea între priorități. Guvernul se angajează la o creștere semnificativă a valorii veniturilor din infracțiuni și a confiscării bunurilor ilegale, dar și la revizuirea Codului penal și a Codului de procedură penală.

1. Sistemul de pensii (trimitere în parlament în cursul acestui an)

Prevederile Legii nr. 127/2019 sunt retrase, inclusiv cele legate de modificarea perioadei contributive ​​de 25 de ani.

Cheltuielile cu pensiile menținute la niveluri similare – nu sunt prevăzute creșteri ad-hoc ale pensiilor pe termen scurt și mediu.

Creșteri țintite pentru beneficiarii de pensii minime pentru a le permite să treacă peste pragul sărăciei.

Introducerea de noi stimulente fiscale pentru a prelungi viața profesională dincolo de vârsta normală de pensionare.

Pensiile speciale sunt simplificate în măsura în care o permite Constituția.

Introducerea unui nou sistem bazat pe o formulă de calcul stabilă și o indexare automată a pensiilor, în timp ce indicele de corecție este eliminat.

Se elimină pensionarea anticipată.

Digitalizarea tuturor dosarelor de pensii fără creșterea pensiei medii (în afară de modificările privindu-i pe beneficiarii de pensii minime).

Corelarea vârstei de pensionare atât la bărbați cât și la femei cu speranța de viață până în 2035.

Sustenabilitate îmbunătățită pentru Pilonul 2, revenind la unele dintre prevederile anterioare, digitalizând sistemul și permițând o alocare mai diversificată a activelor pentru a crește investițiile pe piața locală.

2. Politica fiscală (până în 2024)

Adoptarea unor sisteme moderne de gestionare a riscurilor la nivelul ANAF.

Îmbunătățirea administrării marilor contribuabilili.

Introducerea unui model de administrare a veniturilor mai transparent și mai orientat către servicii.

Revizuire cuprinzătoare a sistemului fiscal pentru a identifica distorsiunile și domeniile care pot aduce venituri, în special pentru impozitul pe profit, impozitul pe venit și contribuțiile sociale.

Înghețarea numărului de bunuri și servicii supuse unor cote reduse de TVA (9%) sau foarte reduse (5%).

Renunțarea treptată la stimulentele fiscale excesive, în special în cazul impozitului pe profit, impozitului pe venit și CAS.

Revizuirea principiilor de impozitare a proprietății, în special în ceea ce privește diferitele regimuri de impozitare a clădirilor în funcție de statutul proprietarului (persoană juridică sau fizică).

Introducerea stimulentelor pentru descurajarea plăților în numerar, în special între companii.

Cooperare mai bună între administrația fiscală și inspectoratele de muncă pentru combaterea economiei gri.

Prioritizarea proiectelor de mari investiții (în termeni de cheltuieli).

Implementarea unor analize de cheltuieli în domeniul sănătății și educației (urmate de alte sectoare).

Promovarea achizițiilor centralizate pentru eficiență și economia banilor publici.

Asigurarea unui rol consolidat al Consiliului fiscal în privința deciziilor bugetare.

Introducerea unui proces de bugetare multianuală, cel puțin din partea cheltuielilor.

Revizuirea principiului descentralizării fiscale.

3. Companiile de stat (2022 legislativ/2024 audit -restructurare)

Legea nr. 111/2016 corectată și actualizată pentru a asigura condiții de concurență echitabile.

Se renunță la toate derogările de la Legea nr. 111/2016.

Conducerile interimare pot fi permise numai în situații excepționale, care sunt clar menționate în lege.

Conducerile companiilor publice sunt depolitizate și profesionalizate în consecință.

Se creează un nou grup de lucru unic de supraveghere la nivelul SGG, în subordinea primului ministru, preluând unitatea de la Ministerul Finanțelor și primind responsabilități suplimentare de monitorizare și coordonare, precum și mecanisme adecvate pentru corectarea deciziilor.

Noua structură va putea decide împreună cu ministerele de resort cu privire la restructurarea, listarea sau închiderea companiilor de stat, în funcție de situația economică a fiecăreia.

Guvernul va propune o nouă strategie privind companiile de stat.

Va fi introdus un nou sistem de indicatori de performanță pentru membrii Consiliilor de Administrație, în funcție de care membrii CA-urilor vor fi remunerați.

Vor fi lansate proceduri de audit pentru companiile care sunt în situație proastă.

Vor fi lansate planurile de restructurare pentru companii auditate.

4. Salariile din sectorul bugetar (2022)

Cheltuielile publice cu salariile publice ca pondere din PIB sunt înghețate la nivelul anului 2019 (ca prag maxim).

Bonusurile și indemnizațiile sunt limitate, iar excepțiile nu sunt acordate ad-hoc.

Bonusurile de performanță se acordă pe criterii clar obiective definite în lege.

5. Crearea Băncii Naționale de Dezvoltare (2023)

Adoptarea legislației necesare operaționalizării și obținerii aprobării de la DG Concurență și a autorizației de la Banca Națională a României.

Integrarea celorlalte instituții financiare ale sistemului (FNGCIMM, FRC, EximBank, potențial altele), cel puțin pentru partea de garanție.

Trimiterea dosarului noii bănci operaționale pentru evaluarea pilonilor pentru a deveni partener de implementare în cadrul programului InvestEU.

Furnizarea de asistență tehnică către bancă, inclusiv de la IFI sau alte bănci naționale de promovare – Lansarea primelor instrumente financiare.

6. Administrație publică (2023)

Administrarea unui sistem național de recrutare în stil EPSO pentru guvernul central în 2022, urmat de o aplicație la scară națională bazată pe lecțiile învățate, începând cu 2023.

Introducerea unui nou sistem de planificare multianuală pentru nevoile de recrutare în sectorul public.

Introducerea unui nou sistem de recrutare pentru funcționarul public superior care interzice politizarea funcțiilor.

Introducerea unui nou sistem de promovare a funcționarilor publici.

Introducerea de mandate limitate de timp pentru funcțiile de conducere din serviciul public.

7. Justiție (2023)

O nouă strategie anticorupție pentru creșterea prevenirii și furnizarea de instrumente și resurse adecvate entităților relevante.

O creștere semnificativă a valorii veniturilor din infracțiuni și a confiscării bunurilor ilegale.

Revizuirea Codului penal și a Codului de procedură penală.

Îmbunătățirea managementului resurselor umane în procesul judiciar și dezvoltarea proceselor actualizate de recrutare și promovare.

8. Decarbonizarea (energia din surse regenerabile) transportului (2023)

Modificarea politicilor de tarifare a drumurilor de la o abordare bazată pe tonaj la o abordare bazată pe distanță.

Implementarea principiilor de impozitare ecologică.

Descurajarea înmatriculării mașinilor mai vechi de 15 ani.

Creșterea schemelor de casare pentru vehiculele poluante.

Încurajări fiscale prelungite pentru vehiculele cu emisii zero.

Suport pentru extinderea infrastructurii de încărcare a mașinilor.

9. Promovarea energiilor regenerabile (2023)

O mare parte din minele de exploatare vor fi puse în siguranță până în 2030 și toate vor fi închise până în 2032.

O nouă strategie privind hidrogenul va fi lansată și implementată, iar barierele de reglementare vor fi eliminate.

Înlocuirea treptată a capacităților de putere convenționale existente – Reforma pieței energiei electrice (introducerea CfD-urilor, PPA-urilor, CM; simplificarea procedurilor de acordare a licențelor și a permiselor etc.).

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

Semnal de alarmă! Tot mai puțini tineri sunt interesați de profesia de polițist: ‘Domnilor guvernanți: puteți stinge lumina’

Publicat

in

De

Concursul pentru admiterea în școlile de agenți de poliție, sesiunea octombrie-decembrie 2022, aflat încă în desfășurare, scoate în evidență un „trist adevăr”, atrage atenția SNPPC, și anume – profesia de polițist nu mai este atractivă pentru tinerii din ziua de azi.

Astfel, la Şcoala de Agenţi de Poliţie „Vasile Lascăr” – Câmpina, pe 1340 locuri au rămas 1832 candidați, respectiv 1.36 candidați pe loc; la Şcoala de Agenţi de Poliţie „Septimiu Mureşan”- Cluj-Napoca, pe 300 locuri au rămas 426 candidați, respectiv 1.42 candidați pe loc, iar la Școala de Pregătire a Agenţilor Poliţiei de Frontieră „Avram Iancu” – Oradea, pe 240 locuri au rămas 275 candidați, respectiv 1.14 candidați pe loc.

„Lipsa de predictibilitate în salarizare, în carieră și în pensionare constituie principalele cauze ale acestei crude realități, care determină o bază ineficientă de selecție a viitorilor polițiști, asta chiar și în condițiile unei perioade reduse de școlarizare, ceea ce se va repercuta negativ asupra întregii societăți, în viitorul apropiat”, transmite SNPPC printr-un comunicat de presă.

SNPPC reiterează trei principii pe care actualii factori decidenți – politici și guvernamentali – le ignoră:

1- PREDICTIBILITATE ÎN CARIERĂ: orice polițist trebuie să beneficieze de o carieră previzibilă în timp, sigură și stabilă, în funcție de studiile absolvite, de experiența dobândită pe parcurs, de rezultatele profesionale, de nevoile sale de dezvoltare profesională, dar și de cele ale sistemului. Un Ghid al carierei, cu bătaie lungă, similar Statutului polițistului – adică reglementat la nivel de lege, pentru a nu putea fi modificat peste noapte, în funcție de un interes sau altul -, este absolut necesar, astfel încât tinerii să poată determina, în proporție de minim 90%, cariera pe care o vor urma în structurile polițienești ale MAI;

2- PREDICTIBILITATE ÎN SALARIZARE: orice tânăr care își dorește o carieră de polițist va fi interesat și de salarizare. Aceasta trebuie să-i asigure polițistului – cap de familie – un trai decent și, implicit, să nu creeze premise pentru devianțe profesionale sau corupție. De aceea, salarizarea nu trebuie sa fie batjocoritoare și impredictibilă, cum se întâmplă de o vreme, iar nivelul venitului lunar oferit de stat trebuie să aibă un cuantum rezonabil;

3- PREDICTIBILITATE ÎN PERSPECTIVA PENSIONĂRII: orice tânăr care dorește să îmbrățișeze cariera de polițist trebuie să știe, de la bun început, că va avea o viață profesională plină de riscuri, de interdicții și incompatibilități, pe care și le asumă, prin depunerea Jurământului și dobândirea calității de funcționar public cu statut special. Dar principiul simetriei impune ca el să știe, de la bun început, și care sunt condițiile de pensionare, vârsta la care va trece în rezervă, formula de calcul a pensiei și că – cel mai important – REGULA NU SE VA SCHIMBA ÎN TIMPUL JOCULUI!

„La admiterea care se va finaliza luna următoare a.c., pentru prima dată în istorie nu se vor ocupa locurile la Școlile de Agenți de Poliție din MAI, în condițiile în care nici măcar locurile de încadrare directă din sursă externă, din toamna anului 2022, nu au fost ocupate în totalitate; în viitorul apropiat, deficitul ar putea ajunge la 30.000 polițiști, iar funcționarea sistemului de ordine publică se va bloca de la sine.

Domnilor guvernanți: puteți stinge lumina…și închideți ușa după noi, să nu vă tragă curentul pe care l-ați scumpit!”, încheie SNPPC.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Marile magazine au trecut masiv la practici înșelătoare. Cum te ferești de capcanele de la raft

Publicat

in

De

Marile magazine au lansat ofertele de Sărbători, însă, de multe ori, aceste „oferte“ ar putea să te coste mai scump.

În condițiile inflației crescute din acest an, o reducere semnificativă la un produs de bază este bine-venită. Mai ales de Sărbători, când cei mai mulți oameni fac cumpărături consistente. Fie că este vorba despre produse alimentare de bază – carne, ulei, zahăr, făină – fie că vorbim de alte produse de strictă necesitate, precum detergent sau hârtie igienică, supermarketurile și hipermarketurile abundă în oferte: unele reale, altele înșelătoare. În plus, mizând pe neatenția și graba clienților, marile magazine din întreaga lume folosesc tot timpul anului diverse practici înșelătoare.

Un discount cuprins între 25% și 35% reprezintă o afacere bună pentru oricine. În special la un produs de bază, care nu e pe cale să expire în curând. Se poate aplica pentru ulei, zahăr, carne etc. Lângă afișajele uriașe cu prețul redus, marile magazine specifică și detaliile ofertei: este vorba despre un anumit sortiment sau de o anumită cantitate. De obicei, acest text are un font mic, iar clienții entuziasmați de prețul bun nu mai sunt atenți la detalii.

Astfel în dreptul afișului ce marchează reducerea, poate să fie plasat același produs generic (zahăr sau ulei) dar mărci diferite față de cele specificate în ofertă, pentru care nu se aplică prețul redus.

Panourile uriașe, roșii, galbene sau portocalii, semnul %:  pare o ofertă de neratat. De obicei, există produse similare la prețuri mai mici sau, mai rău, în lipsa unei specificații (nume produs, cantitate etc.) semnul % nu înseamnă nimic, iar produsele resprective nici măcar nu sunt la reducere.

Ofertele multipack par avantajoase, în primă fază (prețul reieșit pe produs fiind mai mic), însă, la o privire mai atentă, nu e chiar așa. În primul rînd, cumpărând un multipack cheltuiești mai mult. Apoi, dacă nu ești sigur că vei consuma produsul respectiv într-o perioadă de timp el va expira (în cazul produselor alimentare). Așa că este bine să ne întrebăm dacă într-adevăr avem nevoie de 4 sticle de sana sau 3 bidoane de clor și în cât timp le putem consuma.

Mai mult nu înseamnă întotdeauna mai ieftin

O altă pratică înșelătoare vizează chiar cantitatea. De obicei, când cumperi cantități mari dintr-un produs, prețul aplicat pe kilogram sau pe litru trebuie să scadă, dar această regulă nu se aplică în cazul multora dintre marile magazine. Vei observa în unele cazuri că, dacă iei o pungă de detergent de 5 kilograme, vei plăti mai mult dacă vei lua cinci pungi de un kilogram din același detergent. Asta pentru că, în loc să scadă pentru o cantitate mai mare, prețul crește. De aceea, verifică întotdeauna atât prețul pe pachet (indiferent de gramaj), cât și prețul pe kilogram sau pe litru al aceluiași produs care se vinde în dimensiuni/gramaje diferite. Prețul pe bucată și prețul pe kilogram sau pe litru sunt afișate pe aceeași etichetă aflată la raft.

Supermarketurile au și ele strategia „black friday“. În unele perioade pot introduce promoții pentru diverse produse, anunțând discounturi semnificative. Însă, prețul „redus“ este mai mare decât prețul practicat tot anul de supermarket pentru produsul respectiv.

Un discount de 50% sau 60% este cu-adevărat extraordinar, mai ales dacă nu este vorba de produse pe cale să expire în curând. Hipermarketurile au astfel de promoții, afișând mare doar reducerea, nu și precizarea că ea se aplică pentru cel de-al doilea produs similar cumpărat. Într-adevăr, prețul va fi mai mic, dar reducerea nu va fi nici pe departea cea afișată. Iar dacă vei cumpăra un singur produs, reducerea nu va exista deloc.

Componenta vizuală este extrem de importantă în magazine, iar una dintre strategii constă în plasarea anumitor produse la nivelul ochilor. Acestea nu sunt neapărat cele mai scumpe articole, dar sunt cele care generează cel mai mare profit pentru supermarket. Cele mai ieftine articole sunt cel mai des plasate pe rafturile inferioare sau „nivelul aplecat“. Sunt plasate aici deoarece clienții depun mai mult efort pentru a privi în jos și pentru a se apleca să ia produsul.

Zona dintre nivelul ochilor și „nivelul aplecat“ este la nivelul ochilor copiilor și nici ei nu sunt feriți de trucurile din supermarketuri. În această zonă sunt plasate o mulțime de articole viu colorate și atrăgătoare. Acest lucru înseamnă că este mai ușor pentru copii să le detecteze și să le ceară părinților să le cumpere.

Totodată, mărfurile pe cale să expire sunt așezate în față, pe rafturi, iar cele cu data de expirare mai îndepărtată sunt poziționate în spate. De aceea, data de expirare trebuie verificată întotdeauna, pentru a nu cumpăra un aliment care nu va mai putea fi consumat peste câteva zile.

O altă tactică a marilor magazine se aplică pentru stocuri limitate din anumite produse alimentare, de obicei carne gata ambalată. De exemplu, ceafă de porc de la același producător: unele casolete au prețul redus pe kilogram, altele prețul întreg, dar ele sunt aranjate împreună în raftul marcat cu promoția respectivă. Mulți clienți nu vor mai sta să verifice prețul trecut pe produs și vor pune în coș ce le cade în mână. De aceea, verifică întotdeauna prețul de pe etichetă.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend