Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Tot ce s-a obligat Guvernul la Bruxelles prin PNRR. Detalii despre pensii, justiție, politica fiscală, salarii, restructurări, decarbonizare (DOCUMENT)

Publicat

in

Pensiile nu vor crește „ad hoc”, iar cele speciale vor fi modificate în măsura în care Constituția o permite. Vârsta de pensionare și stagiul de cotizare se vor schimba, iar cheltuielile cu salariile vor fi înghetate la nivelul anului 2019. Bonusurile în sistemul de stat vor fi legate de performanță. Prevederile sunt cuprinse în setul de angajamente asumate de Guvern pentru PNRR. Se vor opera modificări în ceea ce priveste taxele pe proprietate și se va renunta la stimulentele excesive.

AICI DOCUMENTUL INTEGRAL CU ANGAJAMENTELE GUVERNULUI

Modificări de taxe se anunță și pentru șoferi. Guvernul se angajează la modificarea politicilor de tarifare a drumurilor, de la o abordare bazată pe tonaj la o abordare bazată pe distanță, precum și la implementarea principiilor de impozitare ecologică.

Companiile de stat sunt și ele pe lista Guvernului. O nouă structură de supraveghere va fi creată la nivelul SGG, toate excepțiile de la Legea nr. 111/2016 sunt abandonate, iar companiile vor fi auditate și, după caz, restructurate sau desființate.

Justiția este și ea între priorități. Guvernul se angajează la o creștere semnificativă a valorii veniturilor din infracțiuni și a confiscării bunurilor ilegale, dar și la revizuirea Codului penal și a Codului de procedură penală.

1. Sistemul de pensii (trimitere în parlament în cursul acestui an)

Prevederile Legii nr. 127/2019 sunt retrase, inclusiv cele legate de modificarea perioadei contributive ​​de 25 de ani.

Cheltuielile cu pensiile menținute la niveluri similare – nu sunt prevăzute creșteri ad-hoc ale pensiilor pe termen scurt și mediu.

Creșteri țintite pentru beneficiarii de pensii minime pentru a le permite să treacă peste pragul sărăciei.

Introducerea de noi stimulente fiscale pentru a prelungi viața profesională dincolo de vârsta normală de pensionare.

Pensiile speciale sunt simplificate în măsura în care o permite Constituția.

Introducerea unui nou sistem bazat pe o formulă de calcul stabilă și o indexare automată a pensiilor, în timp ce indicele de corecție este eliminat.

Se elimină pensionarea anticipată.

Digitalizarea tuturor dosarelor de pensii fără creșterea pensiei medii (în afară de modificările privindu-i pe beneficiarii de pensii minime).

Corelarea vârstei de pensionare atât la bărbați cât și la femei cu speranța de viață până în 2035.

Sustenabilitate îmbunătățită pentru Pilonul 2, revenind la unele dintre prevederile anterioare, digitalizând sistemul și permițând o alocare mai diversificată a activelor pentru a crește investițiile pe piața locală.

2. Politica fiscală (până în 2024)

Adoptarea unor sisteme moderne de gestionare a riscurilor la nivelul ANAF.

Îmbunătățirea administrării marilor contribuabilili.

Introducerea unui model de administrare a veniturilor mai transparent și mai orientat către servicii.

Revizuire cuprinzătoare a sistemului fiscal pentru a identifica distorsiunile și domeniile care pot aduce venituri, în special pentru impozitul pe profit, impozitul pe venit și contribuțiile sociale.

Înghețarea numărului de bunuri și servicii supuse unor cote reduse de TVA (9%) sau foarte reduse (5%).

Renunțarea treptată la stimulentele fiscale excesive, în special în cazul impozitului pe profit, impozitului pe venit și CAS.

Revizuirea principiilor de impozitare a proprietății, în special în ceea ce privește diferitele regimuri de impozitare a clădirilor în funcție de statutul proprietarului (persoană juridică sau fizică).

Introducerea stimulentelor pentru descurajarea plăților în numerar, în special între companii.

Cooperare mai bună între administrația fiscală și inspectoratele de muncă pentru combaterea economiei gri.

Prioritizarea proiectelor de mari investiții (în termeni de cheltuieli).

Implementarea unor analize de cheltuieli în domeniul sănătății și educației (urmate de alte sectoare).

Promovarea achizițiilor centralizate pentru eficiență și economia banilor publici.

Asigurarea unui rol consolidat al Consiliului fiscal în privința deciziilor bugetare.

Introducerea unui proces de bugetare multianuală, cel puțin din partea cheltuielilor.

Revizuirea principiului descentralizării fiscale.

3. Companiile de stat (2022 legislativ/2024 audit -restructurare)

Legea nr. 111/2016 corectată și actualizată pentru a asigura condiții de concurență echitabile.

Se renunță la toate derogările de la Legea nr. 111/2016.

Conducerile interimare pot fi permise numai în situații excepționale, care sunt clar menționate în lege.

Conducerile companiilor publice sunt depolitizate și profesionalizate în consecință.

Se creează un nou grup de lucru unic de supraveghere la nivelul SGG, în subordinea primului ministru, preluând unitatea de la Ministerul Finanțelor și primind responsabilități suplimentare de monitorizare și coordonare, precum și mecanisme adecvate pentru corectarea deciziilor.

Noua structură va putea decide împreună cu ministerele de resort cu privire la restructurarea, listarea sau închiderea companiilor de stat, în funcție de situația economică a fiecăreia.

Guvernul va propune o nouă strategie privind companiile de stat.

Va fi introdus un nou sistem de indicatori de performanță pentru membrii Consiliilor de Administrație, în funcție de care membrii CA-urilor vor fi remunerați.

Vor fi lansate proceduri de audit pentru companiile care sunt în situație proastă.

Vor fi lansate planurile de restructurare pentru companii auditate.

4. Salariile din sectorul bugetar (2022)

Cheltuielile publice cu salariile publice ca pondere din PIB sunt înghețate la nivelul anului 2019 (ca prag maxim).

Bonusurile și indemnizațiile sunt limitate, iar excepțiile nu sunt acordate ad-hoc.

Bonusurile de performanță se acordă pe criterii clar obiective definite în lege.

5. Crearea Băncii Naționale de Dezvoltare (2023)

Adoptarea legislației necesare operaționalizării și obținerii aprobării de la DG Concurență și a autorizației de la Banca Națională a României.

Integrarea celorlalte instituții financiare ale sistemului (FNGCIMM, FRC, EximBank, potențial altele), cel puțin pentru partea de garanție.

Trimiterea dosarului noii bănci operaționale pentru evaluarea pilonilor pentru a deveni partener de implementare în cadrul programului InvestEU.

Furnizarea de asistență tehnică către bancă, inclusiv de la IFI sau alte bănci naționale de promovare – Lansarea primelor instrumente financiare.

6. Administrație publică (2023)

Administrarea unui sistem național de recrutare în stil EPSO pentru guvernul central în 2022, urmat de o aplicație la scară națională bazată pe lecțiile învățate, începând cu 2023.

Introducerea unui nou sistem de planificare multianuală pentru nevoile de recrutare în sectorul public.

Introducerea unui nou sistem de recrutare pentru funcționarul public superior care interzice politizarea funcțiilor.

Introducerea unui nou sistem de promovare a funcționarilor publici.

Introducerea de mandate limitate de timp pentru funcțiile de conducere din serviciul public.

7. Justiție (2023)

O nouă strategie anticorupție pentru creșterea prevenirii și furnizarea de instrumente și resurse adecvate entităților relevante.

O creștere semnificativă a valorii veniturilor din infracțiuni și a confiscării bunurilor ilegale.

Revizuirea Codului penal și a Codului de procedură penală.

Îmbunătățirea managementului resurselor umane în procesul judiciar și dezvoltarea proceselor actualizate de recrutare și promovare.

8. Decarbonizarea (energia din surse regenerabile) transportului (2023)

Modificarea politicilor de tarifare a drumurilor de la o abordare bazată pe tonaj la o abordare bazată pe distanță.

Implementarea principiilor de impozitare ecologică.

Descurajarea înmatriculării mașinilor mai vechi de 15 ani.

Creșterea schemelor de casare pentru vehiculele poluante.

Încurajări fiscale prelungite pentru vehiculele cu emisii zero.

Suport pentru extinderea infrastructurii de încărcare a mașinilor.

9. Promovarea energiilor regenerabile (2023)

O mare parte din minele de exploatare vor fi puse în siguranță până în 2030 și toate vor fi închise până în 2032.

O nouă strategie privind hidrogenul va fi lansată și implementată, iar barierele de reglementare vor fi eliminate.

Înlocuirea treptată a capacităților de putere convenționale existente – Reforma pieței energiei electrice (introducerea CfD-urilor, PPA-urilor, CM; simplificarea procedurilor de acordare a licențelor și a permiselor etc.).

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

Vicepreședintele Comisiei Europene a descins la București: Jourova susține că a venit să pună la punct Curtea Constituțională | Interviu

Publicat

in

De

Vicepreşedinta Comisiei Europene (CE) pentru valori şi transparenţă, Vera Jourova, a declarat marţi, la Bucureşti, într-un interviu pentru AGERPRES, că nu poate face promisiuni, dar că i-ar plăcea cu adevărat ca executivul comunitar să pună capăt Mecanismului de Cooperare şi Verificare pentru România şi Bulgaria, care ocupă capacităţi ale Comisiei, şi să transfere evaluarea ţării noastre în raportul anual privind statul de drept pentru toate statele UE. Înaltul oficial european a spus că există un elan la nivel politic în România pentru adoptarea legilor care să răspundă problemelor incluse în rapoartele MCV şi că a văzut „declaraţii puternice” inclusiv din partea preşedintelui şi prim-ministrului.

În context ea a atras atenţia că noua structură care înlocuieşte Secţia specială pentru investigarea magistraţilor va fi monitorizată de Comisie, care vrea să vadă noua structură „făcându-şi treaba cum trebuie, fiind independentă, imparţială şi îndeplinindu-şi scopul”. De asemenea, a afirmat Vera Jourova, tentativele unor instituţii din România de a contesta primatul legii UE nu au reprezentat „o surpriză plăcută” şi a transmis că unul dintre obiectivele vizitei sale a fost să se asigure că există o recunoaştere clară a legii UE în legislaţia românească şi că judecătorii români, care sunt şi judecători europeni, trebuie să poată aplica legea UE fără teama că vor fi penalizaţi pentru asta.

Nu în ultimul rând, Vera Jourova a vorbit în interviul acordat AGERPRES despre problemele cu care se confruntă mass-media şi ce s-ar putea face pentru depăşirea lor şi a exprimat totala disponibilitate a Comisiei Europene de a continua sprijinul pentru Ucraina şi Republica Moldova în efectuarea reformelor necesare după ce ambele state au primit statutul de ţari candidate la aderare.

AGERPRES: Doamnă vicepreşedinte a Comisiei Europene pentru valori şi transparenţă, cum aţi rezuma aceste două zile în România, în care justiţia, refugiaţii ucraineni şi libertatea media au fost priorităţi pe agendă?

Vera Jourova: Am avut două zile foarte pline, fructuoase în România. Misiunea a început într-un centru de refugiaţi şi sunt profund impresionată de ceea ce românii şi poporul român fac pentru refugiaţi. De asemenea fac alte lucruri în legătură cu agresiunea rusă din Ucraina, creează culoare pentru transportul hranei şi toate măsurile legate de o apărare mai puternică. Sunt profund impresionată şi vreau să mulţumesc poporului român pentru că a adoptat o poziţie atât de puternică.

De asemenea, am întâlnit reprezentanţi cheie ai ţării, trebuie să menţionez mai întâi preşedintele ţării, prim-ministrul, ministrul justiţiei, ministrul afacerilor interne, am discutat cu figuri cheie reprezentând sistemul judiciar românesc şi parchetul, cu magistraţi şi alţi actori, am discutat cu reprezentanţii media pentru a înţelege şi situaţia de pe scena media. Zile fructuoase, a trebuit să „înghit” totul, să compar notiţele cu ceea ce aveam în materialele mele şi ce aveam de la oameni reali care aveau multe de spus despre situaţia din România şi voi continua cooperarea cu România în multe chestiuni diferite.

AGERPRES: Ce părere aveţi despre tentativele unor instituţii din România, cum ar fi Curtea Constituţională, de a contesta primatul legii UE?
Vera Jourova: Trebuie să spun că nu a fost o surpriză plăcută, a fost ceva ce nu ne aşteptam (să se întâmple) şi de aceea mă aflu aici să văd că există o recunoaştere clară a legii UE în legislaţia românească. Credem că judecătorii români, care sunt şi judecători europeni, trebuie să poată aplica legea UE fără teama că vor fi penalizaţi pentru asta. Şi am avut o oportunitatea de a avea o discuţie foarte bună cu preşedintele Curţii Constituţionale şi am discutat şi despre principiile de bază, despre primatul legii UE, am încercat să explic, ceea ce preşedintele bineînţeles se ştia deja, că primatul legii UE este unul dintre pilonii pe care este bazat statul de drept european. Deci am vrea să vedem că primatul legii UE este deplin recunoscut în România.

AGERPRES: Aţi vorbit într-un interviu recent despre posibilitatea unui ultim raport MCV pentru România. După întâlnirile avute în România credeţi că această perspectivă există cu adevărat? Ce ar implica ea?

Vera Jourova: Cred că există un elan politic acum. Pentru că am avut declaraţii puternice şi determinare din partea preşedintelui, prim-ministrului, ministrului justiţiei, altor figuri importante, că acum există elanul de a adopta legile care vor aborda chestiunile prezentate în raportul MCV care ne vor permite să încheiem mecanismul şi să transferăm evaluarea României în noua măsură sau instrument pe care îl avem, care este raportul privind statul de drept, o evaluare standard care acoperă toate statele membre UE. Cred că elanul există, există lucruri care trebuie făcute, nu pot face promisiuni, dar pot să fiu sinceră cu dumneavoastră: mi-ar plăcea cu adevărat să punem capăt mecanismului de raportare pentru că, printre altele, ocupă capacităţile Comisiei şi, pentru că avem acest nou instrument, am putea face acest pas de la MCV la raportul de evaluare privind statul de drept. Va depinde de România.

AGERPRES: Secţia specială pentru investigarea magistraţilor, una dintre solicitările Comisiei, a fost desfiinţată. Credeţi că structura care o va înlocui respectă exigenţele Comisiei?

Vera Jourova: Noua structura pentru investigarea judecătorilor şi procurorilor va fi deplin monitorizată din partea noastră. Pentru că într-adevăr am spus că secţia specială trebuie să fie desfiinţată dar acum vrem să vedem noua structură făcându-şi treaba cum trebuie, fiind independentă, imparţială şi îndeplinindu-şi scopul. Aşa că acest lucru va fi monitorizat de Comisie.

AGERPRES: Există alte lucruri în afară de desfiinţarea secţiei speciale care sunt esenţiale pentru încheierea MCV?

Vera Jourova: Ceea este foarte important este recunoaşterea primatului legii UE şi a faptului că ultimul cuvânt privind interpretarea legii UE este stabilită în Luxemburg, de Curtea Europeană de Justiţie (CJUE), iar deciziile Curţii Europene de Justiţie sunt obligatorii din punct de vedere legal, aşa că acest lucru este esenţial. De asemenea, vrem să vedem stabilizarea statutului magistraţilor, toate măsurile de siguranţă care le protejează independenţa, şi ce este relativ nou pentru mine după discuţiile mele de aici sunt multe chestiuni legate de lucruri practice, precum condiţii pentru activitatea judecătorilor şi procurorilor, stabilitatea, finanţarea, buna planificare a resurselor umane pentru sectorul judiciar. Am avut multe idei pe care le-am primit de la practicieni şi asta este foarte valoros.

AGERPRES: Există multe critici în media din România în privinţa unui pachet de propuneri de lege privind siguranţa naţională şi unele dintre aceste preocupări au ajuns probabil la Comisia Europeană. Sunteţi la curent cu această chestiune şi, dacă da, este ceva ce urmăriţi îndeaproape?

Vera Jourova: Eu personal nu mă ocup de legile privind siguranţa şi, ca un comentariu general, depinde de etapa în care se află legile. Comisia poate reacţiona la legile care au fost adoptate. Întotdeauna evaluăm dacă legea este în contradicţie cu legislaţia UE şi, în cazul în care este aşa, atunci putem lansa anumite proceduri.

AGERPRES: O altă chestiune importantă pe agenda vizitei dvs în România a fost libertatea media şi combaterea dezinformării. Aţi spune că România se confruntă cu regrese în materie de libertatea presei sau că mai degrabă există probleme care nu au fost abordate corespunzător până acum?

Vera Jourova: Văd probleme similare cu cele din alte state membre, în special în ceea ce priveşte slăbiciunea economică a mass-media. Şi cu cât mergem mai jos, la nivel regional şi local, cu atât mai mult observăm o adevărată luptă pentru supravieţuire din cauza dificultăţilor economice, aşa că văd probleme similare, vedem, de asemenea, probleme legate de posibila presiune politică asupra mass-media prin alocarea fondurilor publice.

Aşa că am primit o mulţime de sesizări aici, un lucru specific pentru România plecând de la scuze bazate pe GDPR, faptul că jurnaliştii nu ar trebui să aibă acces la anumite informaţii din cauza GDPR, este o chestiune specifică pentru România.

De aceea am decis să colectez aceste plângeri şi să cer Autorităţii pentru protecţia datelor din România să verifice situaţia şi să ia unele măsuri dacă sunt necesare. Aşa că i-am informat pe colegii dumneavoastră din mass-media că lucrăm la Legea privind libertatea presei, care ar trebui să fie un set de norme cu caracter juridic pentru toate statele membre. Aceasta ar trebui să protejeze mai bine sectorul media împotriva politizării, împotriva presiunilor financiare, împotriva finanţării netransparente şi a altor lucruri conexe, aşa că vom adopta această lege în septembrie şi cred că ar putea îmbunătăţi situaţia mass-media româneşti.

AGERPRES: Aş avea o ultimă întrebare în legătură cu Ucraina şi Republica Moldova, care au primit statutul de ţări candidate la ultimul Consiliu European. Vor trebui să efectueze multe reforme în zone cu care sunteţi familiarizată. Luaţi în considerare un mod de a lucra mai strâns cu cele două ţări pentru a le încuraja şi le ajuta pentru a face reformele necesare în justiţie şi aşa mai departe?

Vera Jourova: Într-adevăr, este ceva care era în desfăşurare încă dinainte de războiul din Ucraina. Am investit, de asemenea, unele fonduri în eforturile de reformă din Ucraina, eu însămi am fost implicată în discuţii cu organisme ucrainene şi vom continua sprijinul tehnic şi dialogul deschis pentru a ajuta Ucraina şi Moldova să îşi îndeplinească angajamentele care sunt acum enumerate în propunerea de candidatură la aderare.

Nu este uşor să ne imaginăm că Ucraina se va confrunta cu războiul, cu agresiunea şi, în acelaşi timp, va trebui să ia şi alte măsuri pentru a reforma sistemul judiciar, a combate corupţia înrădăcinată, spălarea banilor şi toate aceste lucruri, dar avem angajamente foarte puternice exprimate verbal de către colegii ucraineni că au început să lucreze, aşa că vom ajuta cât de mult putem.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Agentul rus care a ajutat la uciderea a 50 de soldați SBU a fost arestat – Cum a fost coordonat atacul devastator asupra trupelor ucrainene

Publicat

in

De

Serviciul de securitate ucrainean a declarat marți că a arestat un fost agent KGB care a ajutat la dirijarea atacurilor cu rachete rusești care au ucis peste 50 de soldați într-o unitate militară din vestul țării în luna martie, relatează Reuters, potrivit mediafax.

Suspectul a trimis locațiile țintelor de la centrul de pregătire militară din Yavoriv unor contacte dintr-o agenție rusă nespecificată, folosind aplicația de mesagerie Telegram, au declarat Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) și procurorii locali.

„În urma loviturilor cu rachete asupra poligonului de antrenament din Yavoriv, peste 50 de membri ai personalului militar au murit, iar aproape 150 au fost răniți”, a precizat SBU pe Telegram.

În urma atacului cu rachete, Ucraina declarase că 35 de soldați au fost uciși în această facilitate, care se află la 25 km de granița cu Polonia.

Suspectul, originar din orașul Lviv, situat în vestul țării, este reținut și anchetat pentru trădare de patrie, a precizat biroul procurorului.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend