Conecteaza-te cu noi

Stiti cum se face ?

Stii care este greutatea optima pentru ghiozdanul copilului?

Publicat

in

Un fizioterapeut german, Cornelia Goetz, sustine ca parintii pot verifica, printr-o metoda simpla, daca ghiozdanul copilului lor este prea greu.

Tot ce trebuie sa faca este sa-i ceara copilului sa stea intr-un picior cu ghizdanul in spate. Daca reuseste acest lucru, inseamna ca este foarte putin probabil ca cel mic sa fie afectat de greutate. Ea sustine ca atat baietii, cat si fetele in conditii de sanatate bune, pot transporta fara probleme ghiozdane cu pana la o treime din greutatea corpului lor si respinge vechea regula conform careia nu trebuie sa cantareasca mai mult de 10 % din greutatea corporala a copiilor.

De asemenea, specialista germana recomanda parintilor sa nu le cumpere copiilor ghiozdane troler pentru ca, desi acestea preiau sarcina greutatii de pe spatele si umerii copiilor, a trage un ghiozdan cu roti poate dauna soldurilor si coloanei vertebrale.

 

 

Comenteaza cu profilul de FB

ACTUAL

Cum poți recupera avansul dat pentru o nuntă sau organizarea altui eveniment – Depinde de ce ai semnat in contract

Publicat

in

De

În perioada stării de urgență, numeroase evenimente au fost și vor fi anulate (cu toate că ne apropiem de finalul perioadei declarate inițial, președintele urmează să decreteze prelungirea acesteia în curând). Avansul plătit de cel care închiriază un spațiu pentru un eveniment, cu eventualele pregătiri este o chestiune mai mult decât comună – ce se întâmplă însă cu avansul dacă evenimentul nu mai poate avea loc din cauza stării de urgență?

Multe întrebări au fost ridicate pe această temă de la începutul stării de urgență și până acum. De cele mai multe ori, oamenii spun că firmele nu vor să le mai dea banii înapoi, că nu au resursele financiare să o facă. În alte cazuri, li se propun alte date pentru evenimentele respective, adică o reprogramare care presupune că avansul rămâne la firmă și nu există nici costuri suplimentare (care, în mod normal, în cazul unei amânări, ar fi existat).

În momentul de față, adică pe perioada stării de urgență, evenimente precum nunți, botezuri ș.a. asemenea nu pot avea loc atâta vreme cât presupun adunarea laolaltă a atât de multor persoane. Situația nu este însă imputabilă nici celui care plătește pentru organizare, nici celui care organizează – vorbim de măsuri impuse de stat, ce vizează sănătatea publică.

Avansul este din punct de vedere juridic o pare din preț – prețul total al contractului făcut cu firma care se ocupă de organizarea evenimentului respectiv (care poate să însemne fie doar închirierea acelui local, fie și alte servicii conexe, precum furnizarea mâncării, băuturii, muzicii ș.a.m.d.).

Ca în orice altă discuție, atâta timp cât există un contract semnat între părți, la clauzele acestui contract trebuie să ne uităm prima dată. Nu este exclus ca în contract să scrie că avansul nu se restituie aproape niciodată sau se restituie doar în condiții extrem de dificile. Atâta timp cât a fost asumat de părți, el produce efectele respective.

Notă: Deși se discută foarte mult în situația actuală despre forță majoră, aplicarea sa nu este atât de simplă și nu orice eveniment poate fi calificat ca atare pentru toate contractele

În cazurile în care este propusă o reprogramare, majoritatea opiniilor pe care le-am văzut exprimate de avocați în forumul avocatnet.ro au mers în aceeași direcție: avansul nu se restituie.

Desigur, situațiile sunt diferite și niciun răspuns nu poate oferi o soluție general valabilă. Cert este că renegocierea contractului respectiv este punctul de pornire – o negociere care ar trebui să se desfășoare, în mod ideal, în scris (prin schimb de e-mailuri), astfel încât, dacă se ajunge acolo, să poată fi probată în instanță. Reprogramarea este, practic, soluția ideală pentru a nu pierde avansul.

Lucrurile devin însă ceva mai dificile dacă avansul a fost plătit fără să existe vreun contract – în schimbul sumei plătite, să zicem, persoana a primit o chitanță care nu spune foarte multe. Într-o atare situație, fără ajutorul unui avocat, banii sunt greu de recuperat dacă nu există bunăvoința organizatorului. Cel mai probabil, se ajunge la instanță (după terminarea stării de urgență).

O sumă de bani ce poate fi restituită – arvuna (garanție)

Din start, arvuna și avansul sunt două chestiuni diferite din punct de vedere juridic. Arvuna funcționează ca o garanție, dar părțile pot să o privească și ca pe o parte din prețul plătit, la final. Arvuna este tratată în Codul civil alături de clauza penală, fiind de două tipuri: confirmatorie și penalizatoare. „Arvuna se restituie când contractul încetează din cauze ce nu atrag răspunderea vreuneia dintre părți„, prevede Codul civil.

Arvuna este un sistem de garantare apropiat ca regim unei clauze penalizatoare si reprezintă o suma de bani pe care o parte o plăteşte celeilalte pentru garantarea angajamentului său contractual, adică pentru garantarea asumării, iar uneori, şi a executării obligaţiilor negociate (…) În cazul nefinalizării contractului sau neexecutării sale din partea celui căruia arvuna i-a fost plătita, ea acţionează penalizator, obligând pe acesta la plata unei sume duble celei primite. Aşadar, instituţional, plata arvunei se face anterior încheierii contractului, în vederea garantării încheierii sau/şi executării sale, daca in acest caz părţile i-au dat aceasta semnificaţie„, sublinia judecătora Bistrița într-un caz ceva mai vechi.

De pildă, așa cum arăta cineva recent, arvuna a fost definită expres în contract ca fiind o sumă plătită cu titlu de garanție și care se va restitui la final.

În concluzie, fiecare trebuie să parcurgă cu atenție termenii contractuali și să vadă ce și în ce condiții poate cere banii înapoi.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

ACTUAL

DE MAXIM INTERES ! PAS CU PAS: Amânarea ratelor la credite: Cum poți cere asta, condiții, avantaje și dezavantaje – ATENȚIE LA DOBÂNDĂ

Publicat

in

De

Reglementarea din spatele beneficiului amânării plății ratelor la credite, decis de Guvern în contextul epidemiei de coronavirus, este acum completă. Persoanele fizice sau membri ai familiilor lor care au ajuns în șomaj tehnic, au fost concediați sau li s-a redus salariul în această perioadă pot cere de la bancă amânarea plății ratelor pe o perioadă de la o lună la nouă luni, cel mult. Avantajul celor cu credite ipotecare e că nu are loc capitalizarea dobânzilor.  

Perioada pentru care se poate cere amânarea

Întâi de toate, OUG nr. 37/2020 face referire la contractele de credit, respectiv leasing, inclusiv la creditele ipotecare (chiar și Prima Casă). În cele ce urmează ne referim însă doar la creditele ipotecare.

Datornicul poate alege, conform OUG nr. 37/2020 și normelor de punere în aplicare ale ordonanței, cât anume să-și amâne ratele la credite: cel puțin o lună, cel mult nouă luni, fără a putea depăși data de 31 decembrie 2020. „Scadența ultimei rate incluse în perioada de suspendare la plată este cel mai târziu data de 31 decembrie 2020„, prevăd normele. Amânarea nu se poate extinde, așadar, și în 2021, ceea ce înseamnă că datornicul care amână cel mai mult plata ratelor va începe să plătească din nou, din ianuarie 2021.

Desigur, vorbim atât de amânarea ratelor, cât și de amânarea dobânzilor și comisioanelor aferente.

Condiții pe care trebuie să le îndeplinească solicitantul

Contractul de credit trebuie să fi fost încheiat între un creditor și un debitor înainte de data de 30 martie 2020 – aceasta e prima condiție impusă. De asemenea, data scadenței finale a obligațiilor de rambursare a ratelor, prevăzută în contractele de credit, este ulterioară acestei date – mai exact, să nu fie vorba de ultimele obligații de plată ale datornicului.

Nu pot beneficia de această amânare nici datornicii pentru care s-a declarat scadență anticipată.

Apoi, reglementarea impune ca solicitanții să nu fie datornici ai băncilor. Mai exact, cel care cere amânarea ar trebui să fie la momentul solicitării la zi cu plățile („nu înregistrează rate scadente restante, la data de 16 martie 2020 inclusiv, sau debitorii au efectuat plata obligațiilor restante până la data solicitării suspendării obligației de plată„, prevăd, mai exact, normele de aplicare ale ordonanței).

Toate acestea de mai sus sunt condiții ce privesc strict contractul de credit. Există însă o condiție referitoare la persoana care cere amânarea: veniturile sale să fi fost afectate direct sau indirect de situația gravă generată de pandemia COVID-19. Pentru a susține acest lucru, solicitantul va face o declarația pe propria răspundere în care va spune cum anume au fost afectate veniturile sale, mai exact:

  • solicitantul însuși sau cineva din familia sa a intrat în șomaj tehnic;
  • solicitantul însuși sau cineva din familia sa a fost concediat;
  • a avut loc reducerea salariului solicitantului sau a cuiva din familia sa;
  • datornicul a fost plasat în carantină instituționalizată sau izolare la domiciliu, s-a îmbolnăvit cu COVID-19 și altele asemenea (nu se înțelege însă la ce anume se referă aceste „altele asemenea„).

Atenție! Membrii familiei debitorului sunt persoanele care au calitatea de soț/soție, părinți și copii, care locuiesc și se gospodăresc împreună cu debitorul, potrivit normelor.

Ce are de făcut debitorul

Datornicii trebuie să le trimită creditorilor lor solicitări de suspendare a ratelor până pe 14 mai 2020, în scris, preferabil prin e-mail, „la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor„, potrivit ordonanței 37. Ordonanța lasă posibilitatea ca solicitarea să se facă inclusiv verbal, la telefon. Fiecare datornic trebuie să ia așadar legătura cu banca și să afle unde anume trebuie să trimită solicitarea, pentru a fi sigur că aceasta ajunge unde trebuie și nu pierde termenul din mai.

Așa cum spuneam, datornicul poate cere o amânare între o lună și cel mult nouă luni. Solicitarea pe care o face este analizată de bancă, conform ordonanței și normelor de punere în aplicare.

În cel mult 15 zile de la solicitare, banca trebuie să dea un răspuns. „Decizia de aprobare conține și numărul de rate pentru care a fost solicitată de debitor și aprobată suspendarea la plată și se comunică debitorului în format letric sau prin poștă electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor, sau telefonic, cu respectarea obligației creditorului de înregistrare a convorbirii, după caz, în funcție de opțiunea exprimată de debitor„, prevăd normele de aplicare ale OUG nr. 37/2020.

Aprobarea acestui beneficiu presupune și o modificare a termenilor contractuali – asta se face fără acte adiționale, aflăm din reglementare. Banca va trebui să notifice însă datornicul cu privire la clauzele contractuale modificate, va trebui să-i arate datornicului noul grafic de rambursare a creditului și graficul de rambursare a dobânzilor eșalonate, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.

Ce presupune, de fapt amânarea și ce costuri are aceasta

Practic, datornicul obține o perioadă de pauză de la plata ratelor, dobânzilor și comisioane – o perioadă de o lună sau câteva în care nu plătește nimic. Apoi, el va începe din nou să plătească, ajungând practic să prelungească și perioada în care trebuia să dea banii înapoi cu numărul de luni de amânare.

Costul real al amânării este însă capitalizarea dobânzilor, numai că în cazul creditelor ipotecare NU se va aplica acest mecanism.

Să zicem că datornicul X a obținut amânarea plății ratelor timp de patru luni. Odată ce va începe să achite din nou rate, va plăti această dobândă din urmă. Dobânda pe care ar fi trebuit să o achite în acele patru luni de amânare va trebui plătită conform reglementării din ordonanță și normelor de aplicare – perioada de rambursare a ratelor de dobândă eșalonate va fi de 60 de luni. Dacă s-ar fi capitalizat, adică nu ar fi rămas o creanță distinctă, dobânda pe toată perioada de amânare s-ar fi adăugat la ce are de dat înapoi datornicul băncii și ar fi produs și ea dobânzi. Pentru celelalte tipuri de credite însă nu se aplică această excepție și dobânda se va capitaliza.

Atenție! Dobânda este cea prevăzută în contractul cu banca, nu o altă dobândă, stabilită cu această ocazie.Decizia de aprobare conține și numărul de rate pentru care a fost solicitată de debitor și aprobată suspendarea la plată și se comunică debitorului în format letric sau prin poștă electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor, sau telefonic, cu respectarea obligației creditorului de înregistrare a convorbirii, după caz, în funcție de opțiunea exprimată de debitor.Decizia de aprobare conține și numărul de rate pentru care a fost solicitată de debitor și aprobată suspendarea la plată și se comunică debitorului în format letric sau prin poștă electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor, sau telefonic, cu respectarea obligației creditorului de înregistrare a convorbirii, după caz, în funcție de opțiunea exprimată de debitor.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice dobânda aferentă perioadei de suspendare se calculează potrivit prevederilor contractului de credit și reprezintă o creanță distinctă și independentă în raport cu celelalte obligații izvorâte din contractul de credit. La această creanță dobânda este 0% și plata de către debitor a acestei creanțe se va face eșalonat, în 60 de rate lunare egale, începând cu luna imediat următoare încheierii perioadei de amânare„, prevede, mai exact, ordonanța 37 la articolul 4.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

PITEȘTI

Publicitate
Publicitate

Mioveni

În Trend