Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Sorin Cîmpeanu vrea ca elevii să vină la școală la 35 de grade Celsius: Vrea să scurteze vacanța de vară, de la anul

Publicat

in

Ministreul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat, joi seară, că este nevoie de o durată mai lungă de şcoală pentru recuperarea pierderilor şi că în acest sens este nevoie de o dezbatere privind structura anului şcolar, astfel încât vacanţa mare să fie micşorată.

”Cu vacanţa de vară am întotdeauna cele mai bune gânduri, mie îmi place vacanţa, mi-a plăcut când am fost elev, dar sunt conştient că este nevoie de o durată mai mare de cursuri, de şcoală. Până la finalul anului 2021 trebuie să ştim structura anului 2022 – 2023, deci cu 9 luni înainte ar fi corect să ştim”, a declarat Sorin Cîmpeanu, la Digi 24, joi seară.

Cîmpeanu a adăugat că este mai dificil să micşoreze alte vacanţe din timpul anului şcolar.

”E mai greu să micşorezi şi celelalte vacanţe pentru că sunt puncte fixe, sărbătorile pascale, sărbătorile de iarnă. Focusul va fi pe vacanţa de vară, dar rezultatul trebuie să fie cel acceptat de profesori, împreună cu elevii, cu părinţii, stând la masă, aducând argumente. În primul rând, nevoia de recuperare a pierderilor pe care, trebuie să o recunoaştem cu toţii”, a declarat ministrul.

Întrebat dacă este necesar să se micşoreze doar o vacanţă sau mai multe, ministrul a precizat că se referă la mai mulţi ani.

”În ani. Nu ştiu să spun şi nu îmi arog dreptul de a avansa aceste idei. Trebuie să avem o dezbatere”, a declarat Cîmpeanu.

NATIONAL

Putem crește spectaculos PIB-ul potențial?

Publicat

in

Recent Valentin Lazea a publicat o analiză foarte interesantă care arată foarte clar că NU poate crește spectaculos PIB-ul potențial. Analiza este disponibilă aici (Link). În esență domnul Valentin Lazea are incontestabil dreptate ”Caeteris paribus”, adică atât timp cât nu se schimbă semnificativ variabilele de mediu exterioare ecuației.

Brăduț BoloșFoto: Arhiva personala

Din fericire, orice funcție prin care am încerca să determinăm viitorul are dincolo de factorii cunoscuți din trecut un coeficient să-i zicem”ϵ ” un factor de eroare care însumează toți factorii necuantificabili, aparent irelevanți, în modelul matematic de prognoză. Putem măcar spera?

Cum poate crește PIB potențial?

Pornim de la definiția PIB potențial:

  • PIB-ul potențial reprezintă nivelul estimat al producției economice pe care o țară îl poate atinge atunci când utilizează toate resursele disponibile la capacitatea lor maximă, fără a genera presiuni inflaționiste.
  • PIB-ul potențial este nivelul estimat al producției unei economii în condițiile unei utilizări normale a resurselor sale, cum ar fi capitalul, forța de muncă și tehnologia disponibilă.

Din punct de vedere al PIB potențial simplificând la maxim lucrurile este dependent de resursele umane, de dimensiunea și modul de utilizare a capitalului. Rezultă patru direcții posibile de creștere a PIB-ului potențial care sunt de natură internă:

  • Creșterea cantității de resurse umane active. În practică asta înseamnă importul de forță de muncă din Ucraina, Moldova, Nepal, Bangladesh, Filipine, Pakistan, India, sau orice țară care exportă forță de muncă. Ar fi ideal să aducem înapoi românii din Europa, dar, este cam greu ca firmele noastre să ofere condiții de muncă și salarizare competitive.
  • Creșterea productivității muncii prin management (fără resurse de capital suplimentare). Asta înseamnă un management al talentelor, să se folosească oamenii potriviți la locul potrivit.
  • Creșterea producției prin creșterea vânzărilor. O orientare spre piețe mai riguroasă, astfel încât producția să fie calitativ și valoric competitive. În esență vorbim de dezvoltarea funcțiunii de marketing a companiilor românești.
  • Creșterea productivității capitalurilor prin adoptarea de tehnologii performante.

La aceste patru direcții de bază aș adăuga două mai puțin evidente și poate mai complexe:

  • Restructurarea statului și mutarea din sfera publică în sfera privată a unor activități. Termenul uzual folosit pentru acest proces este privatizare, doar că în acest caz ne referim la sfere care nu sunt tradițional private în România. De exemplu se poate crește ponderea învățământului privat, sfera asigurărilor de sănătate și a pensiilor private, sfera serviciilor de sănătate private.
  • Simplificarea și eficientizarea proceselor de punere în exploatare a zăcămintelor (petrol, gaze, pământuri rare, metale, etc). Numai ramura extractivă de petrol și gaze are potențialul de a genera producție cu valoare ridicată cu un număr de angajați minuscul comparativ cu valoarea produsă.

Dincolo de opiniile mele, sunt ferm convins că o mulțime de oameni din România ar putea completa și îmbunătăți lista de soluții. Dar, există o resursă care nu este cuantificabilă și care trebuie fie menționată, determinarea.

Am putea crește PIB-ul potențial?

PIB-ul potențial, ca și PIB-ul ca orice alt indicator sunt o reprezentare statistică a unui mediu economic. Ele pot fi privite ca fenomene aproape naturale, ca și cum economia s-ar mișca după regulile ei, forța imensă a pieței fiind mai presus de forțele intervenționiste.

Aici intervine marea dezbatere care lipsește din campania electorală a anului de grație 2024. Ar trebui să existe două poziții alternative: dezvoltarea prin descătușarea de intervenția statului (Dreapta) și dezvoltarea prin intervenția masivă a statului (Stânga). Acestea sunt cele două puncte de vedere alternative care ar trebui să aibă exponenți, argumente pro și contra, și, după alegeri, administratori capabili să implementeze cu determinare una dintre cele două direcții. În esență oricare dintre cele două direcții, aplicate corect și foarte serios are potențialul de a genera același rezultat.

Întrebarea devine, cel puțin în acest an, este dezvoltarea economică un subiect real și serios de campanie? Nu am deloc senzația că ar fi un subiect real de campanie. Unii se laudă cu creșterea economică, alții acuză inflația ridicată. Unii se laudă cu creșterile de pensii alții acuză deficitul. Nu prea văd direcții alternative economice, mai ales în esența lor.

Pe de altă parte, fără dezbatere, decizia a fost deja luată, direcția este intervenția masivă a statului. Această decizie a fost luată prin PNRR, care este un mecanism de intervenție absolut masiv, și în privința căruia am rezerve pornind de la proiectarea lui la nivel de UE, elaborarea judicioasă la nivelul României, și mai departe execuția.

De dragul raționamentului intelectual, cum s-ar dezvolta economia României, și cea a UE de altfel, cu un sistem statal mai liber, mai puțin restrictiv, și cu o orientare minim sau deloc intervenționistă? Ce s-ar întâmpla dacă piața energiei at fi eliberată de barierele legale de intrare pe piață, de restricțiile de mediu, dacă agricultura ar fi complet golită de subvenții și, concomitent taxat echivalentul subvențiilor la toate produsele de import?

Tot de dragul raționamentului intelectual, ce efect ar avea o intervenție masivă în formarea forței de muncă cu cursuri finanțate de stat la toate nivelurile, pentru toate profesiile, cu cursuri proiectate și evaluate de angajatori și doar certificate riguros de stat? În fond asta ar însemna o subvenționare a productivității muncii. Aș pune ca criteriu de prioritate pentru firme plata de impozit pe profit și impozit pe dividende și ca criteriu de eligibilitate plata de impozit pe venit de salariați.

Cum ar fi să combatem exportul valorii adăugate de multinaționale prin avantaje cumulative? Cu cât plătește o multinațională mai multe impozite în România, cu atât beneficiază de mai multe avantaje, ca în exemplul de mai sus? Probabil doar o ajustare a prețurilor din decontările intra-grup ar fi suficientă pentru a schimba dramatic valoarea PIB-ului, dar poate și volumul activității localizate în România , și implicit numărul de angajați locați de grupuri multinaționale în România.

Eu lansez idei, dar sunt mult mai mulți oameni în țara asta, cu idei mult mai bune ca ale mele. Fără o dezbatere reală și constructivă nu pot ieși în față ideile și oamenii care ar putea realmente aduce modificările de fond necesare atunci când vrem realmente să creștem economia, măsurată oricum. –Citeste intregul articol si comenteaza pe contributors.ro

Citeste mai mult

NATIONAL

România în Schengen, din 31 martie, cu frontierele aeriene și maritime. Care vor fi regulile pe aeroporturi

Publicat

in

România intră în Schengen de duminică, însă doar cu frontierele aeriene și maritime, în condițiile în care Austria nu cedează și ține în continuare țara noastră la frontiera terestră a spațiului european de liberă circulație. Asta înseamnă că începând din 31 martie persoanele care călătoresc către sau dinspre destinaţii din statele membre Schengen nu vor mai trebui să treacă prin controlul de frontieră în cele 17 aeroporturi și în porturi, reprezentanții Ministerului de Interne explicând, joi, care vor fi procedurile.

Schengen aerian – imagine genericăFoto: Inquam Photos / Octav Ganea

Secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne (MAI) Bogdan Despescu a spus că nu vor exista obligaţii suplimentare pentru pasageri, ci doar pentru autorități.

El a explicat, joi, într-o conferință de presă, ce va implica aderarea României la Schengen cu frontierele aeriene și maritime, prezentând noile reguli:

  • Începând cu 31 martie 2024, persoanele care călătoresc către sau dinspre destinaţii din statele membre Schengen nu vor mai trebui să treacă prin controlul de frontieră în cele 17 aeroporturi şi în cele patru porturi maritime situate în judeţul Constanţa.
  • Concret, după ce parcurg procedura de control la securitate pe aeroport, activitate curentă în toate aeroporturile internaționale, inclusiv în cele din spaţiul Schengen, persoanele care intră în terminal nu vor fi supuse controlului la frontieră aşa cum este astăzi, la tonete.
  • Pasagerii vor merge direct către porţile de îmbarcare şi în tot acest traseu parcurs vor putea fi verificaţi de Poliţia de Frontieră și de echipajele mixte ale Poliţiei Române, Jandarmeriei şi Inspectoratului General pentru Imigrări.
  • Ghișeele care acum funcționează și pentru Schengen şi pentru non-Schengen vor funcţiona, începând de duminică, numai pe fluxul non-Schengen.
  • Pentru deplasările către state non-Schengen, atât pentru adulţi, cât şi pentru minorii români, condiţiile de călătorie rămân neschimbate, iar verificarea documentelor se va face la filtrele de control ale Poliţiei de Frontieră.

Controale aleatorii

Potrivit reprezentantului MAI, vor fi făcute controale aleatorii pentru depistarea celor care au acte false de călătorie, care sunt urmărite sau care au interdicţia de a părăsi ţara. Dacă în cadrul procedurilor de control nu sunt constatate probleme, pasagerii vor continua călătoria fără probleme, iar în cazul în care vor fi descoperite nereguli persoana în cauză va fi dusă în linia a doua de verificare, unde va fi clarificată situația.

Nici cetăţenii care vin în România din Schengen nu vor mai fi controlaţi după debarcare, aşa cum se întâmplă acum, la ghişee. Tot într-un mod aleatoriu, pot fi verificaţi însă de echipele de Poliţie şi Jandarmerie.

  • „Pentru a simplifica interacţiunea cu cetăţenii şi a reduce timpul de verificare, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne s-a îmbunătăţit mecanismul de control prin dotarea personalului nostru cu sisteme de scanare, de verificare a actelor într-o formă digitală şi sisteme care pot fi folosite în deplasare, mobil.
  • Dacă astăzi vorbim de aceste sisteme numai în tonete, în ghişee, de la 31 martie aceste dispozitive pot fi folosite în parcarea aeroportului, în zona de intrare în terminal sau în zona de îmbarcare către porţi”, a spus secretarul de stat în Ministerul de Interne.

Potrivit acestuia, din 31 martie va fi suplimentat personalul din aeroporturi şi porturi și vor exista și echipaje cu câini, pentru depistarea drogurilor.

„Această suplimentare de forţe are ca scop informarea, îndrumarea, sprijinul pasagerilor, precum şi depistarea celor care vor să profite de această facilitate pentru a părăsi România ilegal. Totodată, vor acţiona echipaje canine specializate în detecţia drogurilor pe baza unor activităţi de analiză sau pe baza unor semnalări pe care şi astăzi le avem”, a mai afirmat Despescu.

Câți pasageri au trecut prin aeroporturile din România în 2023

În 2023, prin aeroporturile din România au trecut 23 de milioane de pasageri.

Pe aeroporturile din România au fost înregistrate, anul trecut, peste 160.000 de curse, 66% dintre acestea fiind Schengen. Peste jumătate din cele Schengen au fost pe Aeroportul Otopeni, urmat de Aeroportul Cluj-Napoca, cu aproximativ 3 milioane de pasageri, şi Aeroportul Iaşi, cu aproximativ două milioane. Din totalul pasagerilor, 300.000 au fost minori, iar în cazul a 2.500 dintre aceştia s-a luat măsura nepermiterii ieşirii din ţară.

Condiţii de călătorie pentru minori odată cu Air Schengen

În ce condiții vor putea călători minorii începând cu 31 martie?

Conform Poliţiei de Frontieră, ei nu vor mai efectua controlul de frontieră şi vor merge, de asemenea, direct către poarta de îmbarcare. Ei nu vor avea nevoie de niciun aviz suplimentar, putând să călătorească în spaţiul Schengen cu aceleaşi documente ca şi până în prezent.

Șeful Poliţiei de Frontieră, Cornel Laurian Stoica, a reamintit, duminică, ce documente sunt necesare dacă copilul călătoreşte însoţit doar de un părinte sau de o altă persoană:

  • document de călătorie valabil; acordul celuilalt părinte dacă călătoreşte însoţit doar de unul dintre părinţi;
  • acordul ambilor părinţi când călătoreşte însoţit de altă persoană decât părintele; doar documentul de călătorie dacă se deplasează la domiciliu/reşedinţă şi face dovada în acest sens; doar acordul unuia dintre părinţi când se deplasează la studii/concursuri/tratament medical şi face dovada scopului declarat al călătoriei.

Dacă minorul are peste 16 ani şi călătoreşte neînsoţit va avea nevoie de: document de călătorie valabil; acord din partea ambilor părinţi; doar document de călătorie dacă face dovada domiciliului/reşedinţei în ţara în care călătoreşte.

Pentru a vedea dacă minorii şi însoţitorii acestora au documentele necesare, poliţiştii de frontieră pot face controale aleatorii în incinta aeroportului.

  • „Dacă se constată că aceştia nu sunt în posesia lor, nu li se va permite ieşirea din ţară. Însoţitorii minorilor, alţii decât părinţii sau reprezentantul legal, nu mai sunt obligaţi să prezinte certificatul de cazier judiciar în format fizic. Acesta este consultat electronic de către poliţistul de frontieră.
  • Însă, dacă poliţistul de frontieră constată că însoţitorul minorului a săvârşit anumite infracţiuni prevăzute de lege, acestuia nu i se va permite ieşirea din ţară cu minorul. Este vorba despre următoarele infracţiuni: omor; infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale; infracţiuni privitoare la traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile; lipsire de libertate în mod ilegal; infracţiuni privind traficul de droguri sau precursori; trafic de ţesuturi sau organe umane; infracţiuni de terorism”, a precizat inspectorul general al Poliţiei de Frontieră.

„Orice altceva este contraproductiv”

La frontierele terestre, însă, controalele vor continua să existe și după 31 martie, pentră că Austria continuă să se opună aderării depline a României la Schengen.

În 5 martie, ministrul austriac de interne, Gerhard Karner, a insistat că trebuie mai întâi să vadă cum va decurge intrarea României și Bulgariei în Schengen cu frontierele aeriene și maritime, din 31 martie, iar abia apoi se va gândi și la următorul pas, accesul cu granițele terestre: „Orice altceva este contraproductiv”.

Prezent, la reuniunea miniştrilor de interne şi de justiţie din UE, Gerhard Karner a fost întrebat de jurnalişti dacă în viitorul apropiat se va schimba ceva în poziţia Austriei în ceea ce priveşte intrarea deplină în Schengen a României şi Bulgariei, inclusiv cu graniţele terestre, transmite News.ro.

„Am avut un dialog foarte deschis şi intens la începutul anului şi am ajuns la un compromis care va intra în vigoare la sfârşitul acestei luni, mai exact la sfârşitul lunii martie, aşa-numitul Schengen maritim şi Schengen aerian”, a spus Gerhard Kerner, referindu-se la acordul la care s-a ajuns pentru ca România şi Bulgaria să intre în Schengen cu graniţele aeriene şi maritime începând de la sfârşitul lunii martie.

În acelaşi timp, ministrul austriac de interne a sugerat că Viena nu se grăbeşte cu luarea unei decizii în ceea ce priveşte graniţele terestre, preferând să vadă cum funcţionează acest Schengen parţial şi apoi „să se mai gândească”.

„Să punem în primul rând în aplicare acest compromis”

„Cred că este foarte important să punem în primul rând în aplicare acest compromis, să facem acest pas şi să ne gândim la următorul pas după aceea”, le-a spus Karner jurnaliştilior de la Bruxelles care ridicaseră problema nemulţumirilor pe care le au companiile austriece pentru că „blocada” de la graniţele cu Bulgaria şi România le îngreunează afacerile.

„Orice altceva este contraproductiv”, a replicat Gerhard Karner. „Cred că este greşit să speculăm cu privire la efectuarea următorului pas înainte de a fi făcut primul pas”, a punctat ministrul austriac de interne. „Ar trebui să ne uităm cum funcţionează (compromisul – n.r.) şi apoi sunt posibili următorii paşi.

A face al doilea sau chiar al treilea pas înainte de primul este complet greşit şi contraproductiv şi, uneori, duce la faptul că oamenii nu sunt mulţumiţi de modul în care funcţionează mecanismul”, a insistat Karner.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend