
Membrii Alianţei Europene a Agenţiilor de Presă (EANA), reuniţi la conferinţa cu tema „Realitate şi ficţiune în timpul războiului şi al pandemiei de COVID-19” desfăşurată joi la Sarajevo, au discutat despre posibile soluţii la criza informaţională în contextul actual în care societatea este sub presiunea războiului, coronavirusului şi a dezinformării, informează AGERPRES.
Clemens Pig, preşedintele EANA şi CEO al agenţiei de presă din Austria APA, a spus în deschiderea conferinţei că „orice război, încă de la început, este şi un război al informaţiei”. El s-a declarat însă optimist, exprimându-şi încrederea că tehnologia va fi aliatul agenţiilor de presă în lupta împotriva fake news, chiar dacă o parte din public începe să îşi piardă încrederea în mass-media.
„Tehnologia este foarte importantă pentru noi (APA) şi pentru evoluţie, dar şi pentru verificarea ştirilor şi combaterea fake news”, a subliniat şeful APA, care are impementat un sistem „Fact Checker” pentru ştiri.
CEO-ul Fundaţiei Thomson, Caro Kriel, a remarcat că „informaţia poate salva vieţi atunci când este adevărată”, în schimb ”poate strica totul atunci când este greşită”. Ea a afirmat că dezinformarea în Rusia a început în 2014, iar adevărul, acum, e doar o posibilă versiune a lucrurilor pentru mulţi aflaţi astăzi în război.
La rândul său, CEO-ul agenţiei de presă germane dpa, Peter Kropsch, a punctat că presiunea economică este o ameninţare pentru presă, care din motive financiare ar putea deveni controlabilă, şi a adăugat că independenţa este cea mai importantă valoare pe care agenţiile de presă o au şi care trebuie păstrată.
Wojtek Surmacz, preşedintele agenţiei de presă din Polonia PAP, a evidenţiat faptul că reţelele de socializare nu reprezintă surse de încredere şi că publicul ar trebui să nu confunde o sursă reală precum o agenţie de presă cu platformele de socializare.
Conferinţa găzduită de agenţia de presă din Bosnia şi Herţegovina FENA a beneficiat şi de un mesaj video din partea Verei Jourova, vicepreşedinte al Comisiei Europene pentru valori şi transparenţă, care a subliniat importanţa informaţiilor verificate, acestea fiind „cea mai bună soluţie împotriva propagandei”.
De asemenea, Jourova a declarat că „Uniunea Europeană nu a făcut niciodată atât de mult pentru a proteja presa, iar asta e ceea ce democraţia ar trebui să facă”. Ea a subliniat faptul că jurnaliştii riscă făcându-şi munca, iar recomandarea UE este ca protecţia acestora să fie îmbunătăţită, atât online, cât şi offline.
„Comisia Europeană pregăteşte Actul european pentru libertatea presei […] şi creşte finanţarea pentru jurnalişti, parteneriate şi proiecte media”, a anunţat oficialul european.
La finalul conferinţei, Claudia Victoria Nicolae, directorul general al Agenţiei Naţionale de Presă AGERPRES, şi Branka Gabriela Vojvodic, directorul general al agenţiei croate de presă HINA, au semnat un acord de parteneriat între cele două agenţii privind schimbul de informaţii.
EANA a fost înfiinţată la 21 august 1956 în urma unei conferinţe care a avut loc la Strasbourg. Alianţa reprezintă un forum pentru cooperare şi schimb de informaţii între agenţiile de presă europene şi cuprinde peste 30 de agenţii membre, care promovează respectarea drepturilor de autor, accesul la informaţie, dezvoltarea tehnologiei de transmitere a acesteia şi libertatea presei.
Consiliul de Administraţie al EANA este alcătuit din Clemens Pig (preşedinte EANA, director general APA), Fabrice Fries (membru, preşedinte AFP), Elmir Huremovic (membru, director general FENA), Clive Marshall (membru, director general PA Media Group) şi Alexandru Ion Giboi (secretar general al EANA). AGERPRES este membră EANA din 1996.
You must be logged in to post a comment Login