NATIONAL
Românii și mașinile electrice – O istorie cu pași mici și cum va arăta viitorul în care se va ajunge la vânzări de zeci de mii de vehicule pe an

Publicat
acum o lunăin
De
adminÎn 2013 nu erau în România nici 50 de mașini electrice (EV), în prezent sunt cam 25.000 și s-ar putea trece de 100.000 în trei-patru ani. Cum a crescut piața electricelor, care au fost momentele esențiale și cum arată situația în prezent? Tot în articol puteți citi despre ce se poate întâmplă pe viitor cu aceste mașini.

Masini electrice la incarcatFoto: Buurserstraat386 | Dreamstime.com
Informația pe scurt
- În România sunt aproximativ 25.000 de mașini full-electrice (EV), iar 11.000 dintre ele au intrat în țară anul trecut. Primele mașini electrice au ajuns în 2009 și 2010, iar în 2015 nu erau nici măcar 100 de astfel de vehicule.
- Estimările APIA indică faptul că, mai ales datorită subvențiilor din programul Rabla Plus, anul 2023 s-ar putea încheia cu un nou record pentru full-electrice: aproape 20.000 înmatriculate.
- Mașinile electrice s-au scumpit cu câteva mii de euro în ultimii doi ani, Dacia Spring este modelul cu cea mai mare cotă de piață și cu prețul cel mai mic. Multe modele compacte costă peste 40.000 de euro înainte de aplicarea subvenției.
- Dacă nu va mai veni vreo catastrofă care să „zguduie” lumea ne putem imagina că vânzările de mașini full-electrice vor avea creșteri de câteva mii de unități de la an la an în România. Poate că, spre 2026-2028 – se va ajunge la un 50.000 de unități/an, dar este tare greu de mers cu prognozele atât de departe în viitor.
- Viitorul mașinilor electrice va depinde de subvențiile oferite de stat și de cât timp vor mai fi în vigoare. La fel de important va fi și ritmul de dezvoltare a rețelei de stații de încărcare. Este clar că, mult timp de acum înainte, mașinile full-electrice NU vor fi atractive la preț decât dacă vor fi oferite subvenții de la stat.
- Anul 2016 a fost esențial pentru istoria electricelor în România. S-a lansat programul Rabla Plus și supermarket-urile au început să instaleze în parcare stații de încărcare.
- Pentru posesorii de mașini electrice vor fi esențiale stațiile de încărcare de acasă și de la serviciu. Nu vor mai fi stații publice unde poți încărca gratuit, numărul lor fiind foarte mic și în prezent.
Începutul foarte timid al electricelor în România
În 2007 era adusă în România prima mașină hibridă, Toyota Prius, iar electricele urmau să vină curând, însă în număr foarte mic.
Din 2010 încoace s-a vorbit mult despre mașinile electrice în România și despre viitorul lor, însă ele nu au devenit cu adevărat răspândite decât după 2020 și după ce subvențiile din programul Rabla și-au făcut efectul. Până de curând stațiile de încărcare erau rare, iar primele modele electrice aduse în țară aveau și autonomie mică (de sub 150 km), cu excepția Tesla, care este o mașină foarte scumpă, de nișă. În prezent sunt multe modele cu autonomie reală de peste 250 km.
În 2011 existau la vânzare doar două modele în România: Mitsubishi iMIEV și Citroen C-Zero care erau produse în Japonia de Mitsubishi. Erau automobile de clasa mini, autonomia anunțată era de 130 km, iar prețul, de circa 36.000 euro. Spre final de 2011 Renault aducea în țară doua modele electrice: sedanul Fluence ZE și utilitara Kangoo ZE. Era clar încă de atunci că drumul electricelor va fi unul lung, de mulți ani. Și așa a fost. Aici puteți citi o analiză HotNews scrisă în 2011 pe tema electricelor.
Piața a avansat mult față de primii ani: spre exemplu, datele din 2013 arătau că erau de 44 de mașini electrice, dintre care 28 erau Renault Fluence Z.E., ceea ce nu era de mirare, dacă ținem cont că francezii testau pe atunci astfel de mașini la centrul tehnic RTR din Titu.
Din 2016 au început să fie instalate stații de încărcare și în parcările unor supermarket-uri, moment foarte important. La început încărcarea a fost gratuită, dar lucrurile s-au schimbat mult.
Anul 2016 a fost important și fiindcă s-a desfășurat prima ediție a programului Rabla Plus care stimula achiziționarea de mașini pur-electrice. Doar 39 de autoturisme pur-electrice au fost achiziționate prin program în primul an și 440 în 2007.
Câte mașini electrice s-au înmatriculat în România în perioada 2014-2022 (date ACEA)
2014: 7
2015: 24
2016: 74
2017: 188
2018: 605
2019: 1.506
2020: 2.837
2021: 6.342
2022: 11.638
Cum arată piața electricelor în 2023
Așadar, după ce ani de zile electricele abia se puteau distinge pe graficele care reprezentau diversele segmente din piața auto, în 2022 au ajuns să reprezinte cam 9% din piața totală.
Mai mult, APIA estimează că anul acesta se vor înmatricula peste 19.750 de mașini full-electrice, ceea ce înseamnă o creștere de 70% față de 2022 și o cotă de 14% din piața totală.
Dacă vor intra alte 9-10.000 de mașini electrice rămâne de văzut dacă va face față infrastructura de încărcare ce nu a crescut direct proporțional cu creșterea parcului de electrice din 2022. Se pare că va crește subvenția oferită pentru mașinile electrice în Programul Rabla Plus, dar va fi, foarte probabil, pus un prag superior de 75.000 de euro, astfel încât cele mai scumpe modele din piață să nu mai fie eligibile.
Nu s-ar fi depășit totalul de 10.000 de electrice anul trecut dacă nu ar fi existat doi factori cheie: subvenția de aproximativ 9.000 de euro pentru mașini electrice și existența pe piață a Dacia Spring, un model care poate fi cumpărat la sub 13.000 euro datorită subvențiilor oferite de statul român, subvenții care sunt printre cele mai mari din Europa.
Spring este produsă la uzina din orașul Shiyan, provincia Hubei, într-o uzină pe care Renault o deține împreună cu Dongfeng Motor Group (China) și cu Nissan. Joint-venture-ul a fost format în august 2017, iar Dongfeng deține 50% din acțiuni, în timp ce Renault și Nissan au fiecare câte 25%.
Sunt voci care acuză că statul român susține industria chineză dând așa subvenții mari pentru electrice. Trebuie subliniat faptul că Spring este o mașină de oraș și are meritul de a fi mai acceptabilă la preț decât alte modele full-electrice. Dacă Spring nu ar fi existat, probabil că piața EV-urilor din 2022 nu ar fi fost la peste 11.000 de mașini, ci pe la 8-9.000.
În România sunt aproximativ 25.000 de mașini full – electrice, dintre care peste 10.000 sunt Dacia Spring, cel mai ieftin model full-electric din UE. Dacia Spring costă de la 20.800 euro, alte modele de clasa mică sunt peste 35.000 de euro, iar cele de clasă C, la peste 40.000 de euro, înainte de aplicarea subvenției.
Cota electricelor în România a fost de 9% din piața totală a mașinilor noi în 2022, ceea ce plasează România în jurul mediei din UE. În 2019 sau 2020 România a fost mult sub media UE, dar anul trecut țara a recuperat mult.
Cum va crește piața în anii următori
Este clar că ne îndreptăm spre un moment, aflat la 12 ani distanță, când se vor vinde doar electrice noi, și nu și mașini pe benzină sau pe motorină. Este îndepărtat acel moment și ne este greu să ne închipuim cum va fi, la fel cum în 2011 era greu de închipuit vremea în care se va ajunge la 11.000 de full-electrice/an.
Dacă nu va mai veni vreo catastrofă care să „zguduie” lumea ne putem imagina că vânzările de mașini full-electrice vor avea creșteri de câteva mii de unități de la an la an în România. Poate că, spre 2026-2028 – se va ajunge la un 50.000 de unități/an, dar este tare greu de mers cu prognozele atât de departe în viitor.
Putem estima că numărul total de EV-uri din parcul auto va trece de 100.000 în 2026 și ar putea depăși 250-300.000 în 2030.
Nu există date centralizate despre numărul total de stații de publice de încărcare în România, aplicația Plugshare oferă o idee și sunt câteva mii, dar clar că peisajul la aceste stații este mai aglomerat, după ce în țară au intrat 10.000 de mașini Dacia Spring în 18 luni.
Sunt întrebări la care nu putem cunoaște răspunsul, dar de ele depinde cât de mult va crește piața EV-urilor.
Vor fi menținute mult timp de acum înainte aceste subvenții consistente pentru electrice?
Se vor ieftini atât de multe bateriile, încât să vedem mașini de dimensiunile unui Polo sau a unei Corsa care să coste nu peste 35.000 de euro. ci undeva pe la 20-25.000 de euro fără subvenții?
Va crește susținut numărul de stații de încărcare?
Se va opri creșterea puternică a tarifelor la energie?
Dacă lucrurile nu o vor lua razna, poate spre 2035 putem vorbi de o piață a full-electricelor undeva pe la 130-150.000 de unități/an, dar este mult prea departe momentul pentru a ști ce va urma.
Să nu uităm că piața auto europeană era pe la 16 milioane de mașini noi în 2019 și a ajuns la sub 11,5 milioane de unități anul trecut din cauza pandemiei, războiului și a feluritelor crize. Revenirea durează foarte mult.
La o conferință a APIA, președintele Dan Vardie a vorbit pe larg despre mașinile electrice, amintind că mesajul este că electrificarea în Europa este lege, nu mai este doar o intenție, ci se va întâmpla cu siguranță. „Comisia a propus, Parlamentul European a legiferat, iar Consiliul Europei a dat verdictul final și toate organismele europene au votat. Anul 2035 este anul limită din momentul în care se vor vinde doar mașini noi ZEV – zero emission vehicles”.
El a precizat că mașinile vechi cu motoare termice vor putea circula și după 2035, dar probabil vor fi taxate cu sume mai mari în țările europene. Șeful APIA a mai spus că, după cum arată exemplul Norvegiei, cea mai avansată țară europeană la capitolul electrice, de bază pentru posesorii de EV-uri sunt încărcările făcute acasă și la serviciu. Oamenii nu se vor mai putea baza pe încărcări gratuite, făcute la hypermarket, pentru că ele vor dispărea cu totul.
Electricele în lume și în Europa
Cine vinde în lume cele mai multe mașini electrice? Tesla a trecut de 1,3 milioane de mașini în 2022, chinezii de la BYD au trecut de 900.000, iar Volkswagen Group a terminat cu 570.000
Piața totală a UE a ajuns la peste 1,1 milioane de electrice în 2022. Spre comparație, în 2014 era de numai 55.000, în 2017 era de 84.000, iar în 2020 era de 538.000. Cea mai mare creștere în volum de la an la an în UE a fost de la 2020 la 2021, cu un avans de 340.000 de mașini.
Care au fost cele mai vândute mașini electrice în Europa în 2022? Un singur model a trecut de 100.000 de unități, Tesla Model Y, cu 140.000. Alte șase modele au trecut, fiecare, de 40.000 de exemplare livrate: Tesla Model 3 (91.000), Fiat 500e, Volkswagen ID4 (67.000), Peugeot e208, Volkswagen ID3 și Dacia Spring (48.000).
Alte modele cu vânzări bune: Hyundai Kona EV, Audi Q4 e-tron, Kia Niro EV, Renault Zoe, Hyundai Ioniq5, Mini EV, Audi e-tron și Polestar 2.
Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Poate vrei sa citesti
NATIONAL
Ingredientul cheie omis de ASF – S-a dezvăluit cum au fost posibile toate falimentele companiilor de asigurări

Publicat
acum 25 de minutein
22 martie 2023De
admin
Cristian Roşu, vicepreşedinte al ASF, a susţinut la ZF Live că ASF a stabilit pe baza datelor din iunie 2020 că Euroins are nevoie de capital suplimentar de 100 mil. euro, dar abia acum a retras autorizaţia de funcţionare a companiei, după ce gaura s-a adâncit la 400 mil. euro.
NATIONAL
Dragoş Bucurenci, Philip Morris România: Peste 90% din producţia fabricii din Otopeni este exportată în 54 de ţări de pe 5 continente

Publicat
acum 33 de minutein
22 martie 2023De
admin
Dragoş Bucurenci, director external affairs în cadrul Philip Morris România, unul dintre principalii producători de ţigarete de pe plan local, spune că la nivel global există şapte fabrici care produc consumabile pentru dispozitivele IQOS, alternativă la ţigările clasice care a devenit miza grupului atât la nivel global, cât şi în România.
„Dintre acestea, doar trei sunt situate în Uniunea Europeană (România, Grecia şi Italia). În prezent, fabrica din Otopeni este a doua fabrică la nivel european din punct de vedere al producţiei de consumabile, după fabrica din Bologna. La aceasta aş mai adăuga că peste 90% din producţia fabricii din Otopeni este exportată în 54 de ţări de pe 5 continente”, a declarat Dragoş Bucurenci, care s-a alăturat echipei Philip Morris International (PMI) la jumătatea anului 2019. El adaugă că fabrica din Otopeni evoluează în pas cu inovaţiile PMI, acum este complet retehnologizată şi modernizată, iar pentru anul 2025 compania şi-a propus ca fabrica să atingă ţinta de zero emisii nete de carbon.
Ingredientul cheie omis de ASF – S-a dezvăluit cum au fost posibile toate falimentele companiilor de asigurări
Dragoş Bucurenci, Philip Morris România: Peste 90% din producţia fabricii din Otopeni este exportată în 54 de ţări de pe 5 continente
Bombă pe piața aviatică din România: Blue Air intră în insolvenţă / cine ar putea profita
BVB a deschis în scădere şedinţa de miercuri
Intelligent Energy Association wishes to initiate legislative proposal on used cooking oil collection

ULTIMA ORĂ! SCANDAL LA O MARE FIRMĂ DIN CURTEA DE ARGEȘ! S-A LĂSAT CU ARESTAREA UNUI OM CHEIE

VIDEO | S-A DESCHIS 5 TO GO și LA CÂMPULUNG – Cea mai modernă cafenea este situată pe Bulevardul Pardon

VEȘI BUNE! Încep lucrările la lotul 4 Curtea de Argeș – Tigveni al autostrăzii Pitești- Sibiu

Reacție fabuloasă a unor turiști în Curtea de Argeș: ZICI C-AM AJUNS ÎN STREHAIA, MÂNCA-ȚI-AȘ!

Modificări uriașe- Toți șoferii sunt vizați

VIDEO, ACUM! BLOCAJ TOTAL PE TRANSFĂGĂRĂȘAN – SUTE DE MAȘINI BLOCATE ÎN TRAFIC

VIDEO – ACCIDENT GRAV ÎN ARGEȘ – O mașina a intrat în țeava de gaze și a luat foc

VIDEO – ACCIDENT GRAV în ARGEȘ, provocat de un tânăr din Corbi

VIDEO! ACCIDENT GRAV ÎN ARGEȘ – 3 MAȘINI IMPLICATE

VIDEO | FLAGRANT ÎN ARGEȘ – REȚINUT DE POLIȚIȘTI PENTRU ÎNȘELĂCIUNI ȘI FRAUDE INFORMATICE
PITEȘTI


ZECI DE CONTROALE ALE ITM ARGEȘ – MUNITORI ANGAJAȚI LA NEGRU LA MAI MULTE FIRME
Având în vedere obiectivele specifice ale Inspecţiei Muncii stabilite prin lege, în perioada 09.02–10.03.2023 s-a desfăşurat Campania Naţională privind verificarea...


ACUM! Accident grav la Merișani, în Argeș
Un grav accidet rutier a avut loc in urma cu puțin timp în comuna Merișani. Este vorba despre un impact...


VIDEO | PATRONI DIN ARGEȘ SĂLTAȚI DE MASCAȚI! ACUZE GRAVE: DELAPIDARE, ÎNȘELĂCIUNE și FALS
La data de 21 martie 2023, polițiștii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Pitești, împreună cu procurorii D.I.I.C.O.T. – S.T....


ACCIDENT GRAV ÎN ARGEȘ – O ȘOFERIȚĂ ȘI-A ÎNFIPT MAȘINA ÎNTR-UN CAP DE POD
Un grav accident rutier a avut loc in aceasta dimineata in comuna Stâlpeni din judetul Arges. Un autoturism a fost...
Curtea de Argeș


Argeșenii, atac la primarul PIC: „Panțurescule, nu ți-e rușine să minți în halul ăsta, în postul Paștelui?”
E revoltă în orașul basarabilor după ce sute de argeșeni și-au facut praf mașinile din cauza lucrărilor întârziate pe bulevardul...


VIDEO | Copii atacați de câini la Curtea de Argeș – Primarul PIC si trupa PSD se fac că nu văd
În timp ce primarul PIC nu mai prididește cu minciunile electorale, bine suținut de trupa de pesediști habarniști sau penali,...


CURTEA DE ARGEȘ | În prezența ministrului Culturii, Lucian Romașcanu, s-a dat startul Anului Internațional Urmuz
Astăzi, la Curtea de Argeș, a avut loc deschiderea oficială a Simpozionului Internațional „URMUZ 140 – 100”, o noutate absolută...


Un nou post de radio la Curtea de Argeș – Cea mai bună muzică, cele mai proaspete știri
Începănd de astăzi, 16 martie, un nou post de radio emite la Curtea de Argeș. Este vorba de Radio Guerilla...


VIDEO | Casă mistuită de flăcări la Curtea de Argeș – Femeie transportată la spital
Un puternic incendiu a izbucnit in aceasta dimineata la o casă de aproximativ 80 mp din municipiul Curtea de Argeș,...
Mioveni


ALERTĂ METEO – Cod portocaliu de ninsori și viscol, în mai bine de jumătate de țară Câte zile e valabilă avertizarea meteo ANM
ANMH avertizează cî mai mult de jumătate de țară se va afla sub alerte Cod galben și portocaliu de vânt...


VIDEO | Accident grav în Argeș! Două femei au ajuns la spital
Un grav accident rutier, în care au fost implicate două autoturisme, s-a produs în comuna Călinești, în această dimineață. Două...


REZULTATE RECENSĂMÂNT – Argeșul, scădere cu aproape 7% a populației – VEZI POPULAȚIA în fiecare localitate din județ
România a pierdut peste un milion de oameni din populația rezidentă în circa 10 ani, conform datelor provizorii ale Recensământului 2021....


Buletinele cu CIP devin obligatorii în România – Cine le plăteşte şi care sunt schimbările anunţate
Buletinele electronice vor fi emise în toată țara până la finalul anului și vor fi gratuite. Din 2030, oricine vrea...
Câmpulung


Primărița Lasconi a sesizat DNA cu privire la o achiziție dubioasă la Spitalul Municipal Câmpulung
Primarul municipiului Câmpulung, Elena Lasconi , a anunțat ieri că a sesizat mai multe autorități ale statului cu privire la...


VIDEO| FABRICĂ DIN ARGEȘ DISTRUSĂ DE UN VIOLENT INCENDIU
O hală a unei fabrici de peleți din comuna argeșeană Schitu Golești a fost mistuită noaptea trecută de flăcări. Din...


VIDEO | Accident groaznic în Argeș – 5 victime au ajuns la Spital
Un grav accident rutier s-a produs în localitatea Schitu Golești – Lăzărești, îm umră cu puțin timp. În incident au...
În Trend
- ACTUALacum 3 săptămâni
ULTIMA ORĂ! SCANDAL LA O MARE FIRMĂ DIN CURTEA DE ARGEȘ! S-A LĂSAT CU ARESTAREA UNUI OM CHEIE
- ACTUALacum 3 săptămâni
VIDEO | S-A DESCHIS 5 TO GO și LA CÂMPULUNG – Cea mai modernă cafenea este situată pe Bulevardul Pardon
- ACTUALacum 2 săptămâni
VEȘI BUNE! Încep lucrările la lotul 4 Curtea de Argeș – Tigveni al autostrăzii Pitești- Sibiu
- ACTUALacum 2 săptămâni
Reacție fabuloasă a unor turiști în Curtea de Argeș: ZICI C-AM AJUNS ÎN STREHAIA, MÂNCA-ȚI-AȘ!
- ACTUALacum 3 săptămâni
Modificări uriașe- Toți șoferii sunt vizați
- ACTUALacum 3 săptămâni
CRIMĂ ÎN ARGEȘ? ȘI-A GĂSIT FOSTUL SOȚ MORT ÎN APARTAMENT
- ACTUALacum 2 săptămâni
VIDEO | TRAGEDIA CARE A ZGUDUIT O ȚARĂ – Medicii Cernat și Perju de la Spitalul Curtea de Argeș, ACHITAȚI în dosarul morții unui băiețel de 7 ani
- ACTUALacum 5 zile
VIDEO | Accident groaznic în Argeș – 5 victime au ajuns la Spital
You must be logged in to post a comment Login