Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

România face un pas micuț pentru achiziția a încă 20 de trenuri electrice. De ce nu ar trebui să ne bucurăm prea tare

Publicat

in

A fost avizată în Consiliul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor achiziția a încă 20 de trenuri electrice de lung parcurs. Licitația va fi derulată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară prin PNRR, la o valoare estimată de 180 milioane euro, a anunțat ministrul Transporturilor. Așa cum ne-a obișnuit realitatea românească, probabil că peste mulți ani le vom vedea pe șine. Și nu timpul este singura problemă.

Linii de cale ferataFoto: Hotnews

Trebuie spus un lucru: trenurile electrice s-ar putea să nu fie prea comode pentru traseele vizate, unele lungi de 7-10 ore. În Europa Centrală se merge încă pe configurația locomotivă + vagoane, iar Polonia, Ungaria și Cehia au investit în material rulant nou. O călătorie de 8 ore Brașov – Suceava s-ar putea să nu fie plăcută într-o ramă electrică nouă care a fost gândită în Occident pentru călătorii de maxim 3-4 ore. La fel s-ar putea să fie și între Iași și Mangalia.

Să nu mai spunem de Oradea – Brașov, un alt exemplu oferit mai jos. Trenul IR 367 face 10 ore și 41 de minute pe 535 km, via Miercurea Ciuc. Cel mai rapid tren face 9 ore și 16 minute pe ruta scurtă de 483 km. Putem oare spera că peste 5 ani aceste trenuri vor face cu 2-3 ore mai puțin? Improbabil.

Mai este o problemă: mai jos sunt date ca exemplu traseele pe care aceste trenuri electrice ar putea circula, dar se pleacă de la premisa că peste vreo 4-5 ani ar putea fi electrificate tronsoane precum Cluj – Oradea sau Constanța – Mangalia. Ar fi bine dacă în 4-5 ani se va circula măcar pe varianta clasică București – Grădiștea – Giurgiu. și nu tot ocolit, pe la Videle.

Ce spune Ministerul Transporturilor

La cele 180 milioane euro se adaugă costurile întreținerii și reparațiilor de aproximativ 270 milioane euro (sumă asigurată de operatorii feroviari în cadrul implementării contractelor de servicii publice).

Traseeele pe care vor circula noile trenuri electrice sunt:

  • Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov
  • Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Târgu Jiu – Craiova – Calafat
  • Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Iași
  • Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Suceava
  • Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Iași
  • Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Suceava
  • Galați – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Iași – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Suceava – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Giurgiu – București – Ciulnița (Slobozia) – Călărași

Serviciile vor fi oferite, inițial, pe liniile deja electrificate la momentul punerii în circulație a trenurilor.

Însă acestea vor fi extinse odată cu punerea în funcțiune a instalațiilor pentru asigurarea tracțiunii electrice (Cluj Napoca – Oradea, București – Giurgiu, Constanța – Mangalia).

Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească noile trenuri achiziționate sunt:

– să circule cu o viteză maximă de 200 km/h,

– să aibă o capacitate minimă de 160 locuri pe scaune (clasa întâi și clasa a doua),

– să asigure confortul pentru deplasări de lung parcurs (7 – 10 h /direcție).

Mentenanța va fi asigurată de furnizor pentru o perioadă de 15 ani cu posibilitatea de extindere la 30 de ani.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

Moldova, un consumator sau un furnizor de securitate?

Publicat

in

De

„Inițiativa celor Trei Mări” (3SI) comportă potențialul unui principal instrument de politică externă a Kievului, consideră Constantin Eggert, expert citat de Deutsche Welle” în contextul recentei reuniuni de la Vilnius, la care pentru întâia dată a participat și Republica Moldova, în calitate de partener asociat al acestui aranjament internațional, transmite IPN cu referință radioteleviziunea letonă, relatează stiripesurse.md

În luarea sa de cuvânt în capitala baltică, premierul Dorin Recean a relevat că Republica Moldova este dispusă să contribuie la reconstrucția Ucrainei. Și este importantă consolidarea eforturilor, resurselor și a expertizei statelor pentru depășirea provocărilor în acest sens. „Investind în colaborare și valorificând interesele noastre comune în domeniul infrastructurii, al energiei și al digitalizării, putem construi o regiune dezvoltată și puternică, în care toate națiunile vor prospera”, a declarat premierul Dorin Recean la reuniunea asociației constituite pentru a dezvolta transportul, infrastructura și infrastructura energetică a țărilor participante.

Pe lângă aceasta, Constantin Eggert consideră că realitățile invaziei ruse în Ucraina îi atribuie „Inițiativei celor Trei Mări” și valențele unui club economic pentru sprijinirea flancului estic al NATO. Esența majorității proiectelor Inițiativei este distanțarea maximă și independența față de Rusia. De la începutul invaziei rusești pe scară largă în Ucraina, multe dintre ele au căpătat semnificație militară. De exemplu, proiectul căii ferate de mare viteză Rail Baltica, mult întârziat, Tallinn-Varșovia, conceput pentru a pune definitiv capăt moștenirii feroviare sovietice din Țările Baltice, literalmente „a prins viață” după ce a devenit una dintre prioritățile Inițiativei celor Trei Mări. În viitor, se preconizează că pe această rută vor fi alimentate bazele aliaților NATO din regiunea baltică.

Expertul prognozează că la sud, Ucraina aflată în război, și Moldova, sub amenințarea permanentă a intervenției ruse, poate suscita în viitorul apropiat atenția participanților la Marea Neagră. Aceasta se suprapune pe interesul NATO față de regiune. Dar și a Kievului, care ar putea folosi situația pentru a-și realiza propriile interese.

În esență, suveranitatea Moldovei de astăzi poate fi garantată doar de două țări vecine – Ucraina și România, afirmă Constantin Eggert. Însă reticența conducerii române pentru un conflict cu Moscova este de înțeles: la București se tem că ciocnirea ar putea genera o confruntare între Rusia și NATO. Pentru Ucraina, însă, apariția unui cap de pod rusesc în Găgăuzia, de exemplu, ar pune sub lovitură directă Odesa.

În acest sens, expertul accentuează că este în interesul național al Ucrainei să acorde o maximă susținere politică Moldovei, inclusiv prin structurile Inițiativei Trei Mări. Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, înțelege acest lucru. Ea nu a fost la Vilnius, dar a cerut Occidentului să furnizeze Ucrainei un „număr mare” de sisteme de apărare aeriană, conchide sursa.

Citeste mai mult

NATIONAL

Companiile care extrag gaze din Marea Neagră au dat în judecată statul , după majorarea redevențelor

Publicat

in

De

Black Sea Oil&Gas (BSOG), alături de partenerii săi Petro Ventures Resources și Gas Plus Dacia, concesionari ai perimetrului offshore de gaze naturale Midia, au dat în judecată statul după majorarea cotelor de redevență impusă de Guvernul României. Modificarea, care a intrat în vigoare în toamna anului 2023 prin Ordonanța de Urgență a Guvernului din 27 octombrie, a crescut cotele de redevență pentru gaze naturale, afectând direct concesionarii care contribuie cu aproximativ 10% la producția internă de gaze a României, notează profit.ro.

Detaliile majorării redevenței

Ordonanța de Urgență a modificat cotele de redevență pentru gaze naturale, crescându-le semnificativ, de exemplu de la 3,5% la 4,5% pentru zăcăminte care produc sub 10 milioane metri cubi pe trimestru, și până la un salt de la 13% la 15% pentru zăcăminte care produc peste 200 milioane metri cubi pe trimestru. Aceste majorări reprezintă un punct de tensiune major între sectorul energetic și statul român.

Răspunsul concesionarilor

În replică, BSOG, Petro Ventures Resources și Gas Plus Dacia au contestat în instanță această decizie, argumentând neconstituționalitatea adresei ANRM prin care au fost notificați despre noile cote. Conform legii, clauzele de stabilitate ale licențelor ar trebui să protejeze concesionarii de modificări legislative pe durata acordurilor petroliere. Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a explicat că noile cote de redevență vor fi aplicabile doar acordurilor petroliere care urmează să fie încheiate în viitor.

“Conform tuturor principiilor de drept relevante în acest caz, prevederile OUG nr. 91/2023 sunt (și pot fi) aplicabile doar acordurilor viitoare, nu și celor aflate în derulare. Mai mult decât atât, pe lângă prevederile foarte clare din Legea petrolului, titularii de acorduri petroliere offshore beneficiază suplimentar și de protecția oferită de stabilitatea din Legea offshore. În paralel cu acțiunea în justiție, care este o practică standard menită să ne protejeze drepturile, lucrăm în continuare cu ANRM pentru clarificarea situației și obținerea unui punct de vedere scris al Agenției care să confirme faptul că OUG nr. 91/2023 nu este aplicabilă în ceea ce ne privește”, a declarat, pentru Profit.ro, CEO-ul BSOG, Mark Beacom.

Alte confruntări legale

Pe lângă conflictul cu ANRM, BSOG și partenerii săi se confruntă și cu Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), contestând amenzile impuse pentru presupusa nerespectare a obligațiilor de vânzare a gazelor la prețuri reglementate, obligație care a devenit efectivă din 2022. Companiile susțin că această lege nu poate fi aplicată retroactiv pentru contractele încheiate înainte de adoptarea ei, astfel concesionarii fiind deja angajați prin contracte de vânzare preexistente.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend