Conecteaza-te cu noi

Reportaj

Record mondial şi bătaie de joc pe DN 73 C !  General Trust Argeş  a “reparat” 40 kilometri de drum in doar 3 zile

Avatar

Publicat

in

Incredibil dar adevărat ! Cel mai prost drum naţional din Argeş, cel mai ocolit de politicieni între campaniile electorale şi cel mai promis la reparaţii în perioada alegerilor, a intrat de săptămâna trecută în reparaţii. Dar ce reparaţii ! Mai mulţi cititori din zona Berevoieşti ne-au semnalat faptul că o mînă de muncitori dotati cu o roabă şi cîteva lopeţi, plombează-n doru lelii doar câteva din zecile de mii de gropi devenite o emblemă a celebrului drum naţional dar şi a Argeşului turistic. Aşa se face că o echipă a ziarului nostru s-a deplasat în zonă şi, surpinşi de modul de lucru al celor câţiva muncitori, am decis să îi monitorizăm. Va prezentam azi cum firma General Trust Argeş a reuşit practic recordul mondial de a repara un drum naţional de circa 40 km in doar trei zile,  distanţa Campulung- Curtea de Argeş fiind reparată în bătaie de joc, pe repede înainte, de firma lui Cătalin Spătaru.

Ritm ameţitor – 13 km pe zi cu doar 6 oameni şi o roabă

Publicitate

DN73 1Pentru că nu aveau echipamente adecvate, muncitorii de la General Trust Argeş au luat în vizor doar gropile centimetrice ca suprafaţă şi adâncime. Modul de lucru era, la fel, de râsul curcilor, în sensul ca doi inşi aruncau doua lopeţi de bitum iar alţi doi îl batatoreau ca să intre în micile găuri. Deoarece gropile erau foarte multe iar bitumul cât sa încapă în doua, trei roabe, GTA a reuşit performanţa sa “repare” câte 13 kilometri de drum naţional în fiecare zi. ” Ce vorbeşti, domnule ! Ăsta e drum naţional, asta e reparaţie ce fac băieţii aştia aici ? Dracu mai calcă vreodată prin zona asta !”, ne-a spus un şofer din Prahova ajuns cu treburi prin zonă.
Să mai spunem ca, oficial, pentru o sumă deloc de neglijat dar care nu se regăseşte în calitatea reparaţiilor, de administrarea şi intreţinerea DN 73 C se ocupă General Trust Argeş, aceeaşi firmă abonată permanent la contractele cu statul român.

Responsabilul cu DN-urile în judeţ e mulţumit de DN 73 C

DN73 2Sesizând recordul mondial dar şi bătaia de joc în privinţa reparaţiilor făcute de GTA, responsabilul în Argeş cu drumurile naţionale, domnul Ghoerghe Mihăiţă, ne-a confirmat faptul că firma lui Cătălin Spătaru are in administrare şi întreţinere cei 40 de kilometri dar şi că este mulţumit de prestaţia lor. ” Avînd în vedere condiţiile meteo este normal acest mod de lucru pentru ca se foloseşte mixtură asfaltică stocabilă. Adică se încălzeşte la faţa locului şi se aşează pe gropile cele mai periculoase”, ne-a spus acesta, neştiind ca muncitorii de la GTA făceau totul pe invers.Să mai precizăm că Mihăiţă a declarat sus şi tare că este normal ca o echipă de 6 muncitori, o roabă şi câteva lopeţi să poata repara 40 de kilometri de drum in doar 3 zile !!!

Nici Poliţia nu îşi mai face datoria !

Pentru oficialii judeţului dar şi cei ai ministerului, le reamintim că DN 73 C arată ca după bombardament de mai bine de 10 ani. Slaba întreţinere a acestuia a facut ca în nu mai puţin de 7 locuri, drumul să fie rupt efectiv, o bandă de circulaţie pravalindu-se, neavănd un stabiliment solid. În loc să se consolideze porţiunile respective, responsabilii, DN73 3cei de la CNADNR, s-au mulţumit doar să monteze panouri de avertizare cu restricţii de circulaţie pe care, în lipsa Poliţiei, nimeni nu le respectă. Aşa se face ca între Campulung şi Curtea de Argeş sunt montate nu mai puţin de 167 astfel de panouri, 39 dintre acestea, de exemplu, avertizând că urmează drum cu denivelări iar viteza maxima este de 30 km/oră. Mai sunt încă vreo 30 de panouri care limitează accesul vehiculelor grele dar, aşa cum spuneam, nici măcar Poliţia nu se mai încumetă să trimită echipaje pe drumul groazei, iar în aceste condiţii camioanele grele trec fără a păţi nimic, ceea ce nu se poate spune de drum care pe zi ce trece se distruge şi mai rău sub greutatea mastodonţilor.

 

DN 73 6 DN 73 4

Comenteaza cu profilul de FB
Publicitate

ACTUAL

Transfăgărășanul la ceas aniversar – Mâine, 20 septembrie, împlinește 46 de ani

Avatar

Publicat

in

De

Data de 20 septembrie 2020 marchează împlinirea a 46 de ani de la intrarea în exploatare a Transfăgărăşanului (Drumul Naţional 7C), considerat cea mai spectaculoasă şosea din România şi una dintre cele mai captivante din întreaga lume. Drumul leagă Muntenia de Transilvania, străbătând zone înalte din Munţii Făgăraş (cel mai înalt lanţ muntos din România), oferind călătorilor peisaje absolut magnifice.

Transfăgărăşanul este un drum asfaltat, care ajunge în apropierea tunelului de lângă Lacul Bâlea la altitudinea de 2042 m, fiind al doilea ca altitudine din România, după Transalpina (DN67C) din Munții Parâng, care urcă până la 2145 m, în Pasul Urdele.

Publicitate

Până la construirea barajului și lacului de acumulare Vidraru, în 1965, de-a lungul căruia DN7C se desfășoară pe aproape 20 de km., a existat un drum de pământ și o linie de mocăniță ce lega comuna Căpățâneni de vechiul sat Cumpăna (astăzi acoperit de ape, în apropierea căruia s-a construit actuala Cabană Cumpăna).

Pe 10 decembrie 1969, a apărut o hotărâre a Consiliului de Miniștri prin care se aprobă indicatorii tehnico-economici pentru „obiectivul strategic Transfăgărășan”. Iniţiativa a aprţinut lui Nicolae Ceaşescu şi avut ca primă motivaţie securitatea naţională în contextul invaziei Cehoslovaciei din 1968 de către trupele sovietice. Astfel Transfăgărăşanul urma, conform notelor de fundamentare, să lege în mod strategic unităţile militare din Piteşti şi Sibiu. De asemenea, printre elementele avute în vedere în realizarea proiectului au fost şi deschiderea bazinelor forestiere din masivul Făgăraș, folosirea mai rațională a pășunilor alpine și realizarea unui centru turistic montan în zona Lacului Bâlea.

Proiectul a fost executat de Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene (IPTANA) și construit de Întreprinderea Construcții Drumuri Poduri și Lucrări Speciale Transporturi București, iar sectorul Contur Lac – Tunelul Bâlea a fost atribuit Ministerului Economiei Forestiere, proiectul fiind executat de Institutul de Cercetare și Proiectare în Industria Lemnului (ICPIL) și construirea delegată Întreprinderii de Construcții Forestiere (ICF) Râmnicu Vâlcea.

Transfăgărășanul a fost construit între anii 1970 – 1974, iar lucrările sunt atribuite trupelor de geniu ale Armatei Române.

Astfel, pe 10 martie 1970, Regimentul 52 Alba-Iulia începe să lucreze dinspre nord, iar Regimentul 1 Râmnicu-Vâlcea dinspre sud, în zonele montane înalte.

Pentru porţiunile de drum unde urmau să fie construite tuneluri, lucrările au fost atribuite Trustului de Construcții Hidroenergetice, iar sectorul Lacului Vidraru a fost atribuit Ministerului Transporturilor.

Iniţial, priectul Transfăgărăşanului prevedea construirea unui tunel de circa 7 km, care ar fi evitat zona de gol alpin, pornind din zona cabanei Bâlea-Cascadă, trecând pe sub Căldarea Glaciară Bâlea și creasta Făgărașului, și ieșind în zona Piscul Negru. Acesată soluţie tehnică ar fi permis menținerea deschisă a drumului pe tot parcursul anului, însă a fost abandonată datorită costurilor mari şi dificultăţilor de realizare.

Proiectul aprobat prevedea ca drumul să aibă o singură bandă de circulație plus acostament și, totodată, continuarea drumului în sud, spre Curtea de Argeș, pe malului vestic al lacului Vidraru.

În anul 1971 apare o primă modificare majoră şi anume realizarea drumului conform categoriei de drum național în zonă montană, adică cu două benzi de circulație și acostament.

Apoi, după ce s-a constatat impracticabilitatea folosirii traseului de pe malul vestic al Lacului Vidraru, mai scurt cu 10 km decât conturul estic, dar predispus la acumularea de zăpezi, se operează o nouă modificare majoră de proiect, şi ocolirea prin dreapta a Lacului Vidraru.

Condiţiile de lucru au fost dintre cele mai dure, lucrându-se pe toată perioada anului, însă iernile cu temperaturi scăzute, viscole şi zăpezi mari, mai ales în zonele alpine, au creat efectiv un adevărat infern pentru muncitori.

De asemenea, pentru construcţia drumului a fost necesar să fie dislocate mai multe milioane de tone de rocă folosindu-se 6520 tone de dinamită, din care 20 de tone numai la tunelul Capra – Bâlea.

Şoseaua peste Munţii Făgăraş s-a realizat cu eforturi materiale considerabile şi cu preţul multor vieţi de soldaţi şi muncitori care au contribuit la construcţia lui. Oficial se vorbeşte de 40 de oameni decedaţi pentru ca acest drum să străbată munţii, dar oamenii care au lucrat acolo vorbesc de sute de vieţi omeneşti pierdute. În fapt cosurile oficiale ale construcţiei ca şi numărul exact al vieţilor sacrificate a rămas până astăzi un mister.

Inaugurarea oficială a Transfăgărăşanului a avut loc în prezența lui Nicolae Ceaușescu, pe 20 septembrie 1974, însă lucrările au mai continuat încă câțiva ani, pentru asfaltarea sa și alte activități conexe, fiind finalizate în forma actuală abia în anul 1980.

Din punct de vedere tehnic, drumul DN7C – Transfăgăraşan începe în comuna Bascov, de lîngă Piteşti, în direcţia Curtea de Argeş şi se termină la intersecţia cu DN1 între Sibiu şi Braşov, în apropierea comunei Cârţişoara, având o lungime totală de 151 km.

Prima porţiune a Transfăgărăşanului trece prin faţa hidrocentralei de la Vidraru amplasată subteran în masivul Cetăţuia, iar de aici, în apropierea Cetăţii Poenari, drumul urcă pe serpentine şi viaducte, trecînd prin trei tunele mai scurte şi ajunge la Barajul Vidraru.

După baraj, drumul continuă în partea dreaptă de-a lungul lacului Vidraru pînă la începutul acestuia şi apoi începe să urce în serpentine, trecînd pe la Cascada Capra, până la tunelul de la Capra, care are o lungime de 887 m. Tunelul Bâlea, cel mai lung din România, cu o înălţime de 4,4 m, 6 m lăţime şi un trotuar cu o lăţime de 1 m, iluminat, dar neaerisit, face legătura cu partea nordică a Transfăgărăşanului.

După Tunelul Bâlea, Transfăgărăşanul trece prin rezervaţia naturală Golul Alpin şi Lacul Bâlea, pe la lacul glaciar Bâlea urmat de o coborîre abruptă în serpentine, prin apropierea cascadei Bâlea.

În anul 1974, la inaugurarea oficială a drumului, s-au construit şi două monumente închinate militarilor care au contribuit, inclusiv cu viața lor, la construirea Transfăgărășanului, însă în urma vandalizărilor acestea s-au deteriorat masiv, iar în septembrie 2009, la aniversarea a 35 de ani de la inaugurarea șoselei și a 150 de ani de la înființarea armei geniu, acestea au fost restaurate integral de militarii Batalionului 136 Geniu „Apulum”.

La cota 1200, se înalță „Poarta Geniștilor”, un colț de stâncă străpuns de drum, purtând o placă pe care stă înscris: „Înfruntând greutăți deosebite, trupele de geniu ale Armatei României au deschis drumul Transfăgărășan, străpungând această zonă în martie 1971. În amintirea evenimentului, bravii geniști, care s-au dovedit mai tari decât stânca, au denumit acest loc POARTA GENIȘTILOR”.

La cota 1600 se găsește „Poarta Întâlnirii”, un monument pe a cărui placă stă înscris: „În această zonă s-au întâlnit în ziua de 16 august 1971 două subunități de geniu care lucrau la deschiderea drumului Transfăgărășan din sensuri opuse. În amintirea evenimentului, bravii geniști au denumit acest loc POARTA ÎNTÂLNIRII”.

Transfăgărăşanul este închis, anual, între 1 noiembrie şi 30 iunie pe sectorul cuprins între kilometrul 104 de la Piscu Negru şi kilometrul 130 la Cabana Bâlea Cascadă. În această perioadă la Lacul Bâlea se poate ajunge cu telecabina, de la cabana „Bâlea Cascadă”.

Transfăgărăşanul are în total peste 830 podeţe şi 27 viaducte.

În data de 20 septembrie 2009, preotul militar Gherasim Frăţilă de la Făgăraş şi preotul militar Călin Sămărghiţan de la Sibiu au oficiat primul parastas în memoria celor decedaţi la construcţia Transfăgărăşanului, cu prilejul împlinirii a 35 de ani de la inaugurarea proiectului.

Tot în anul 2009, echipa emisiunii Top Gear de la BBC, alcătuită din Jeremy Clarkson, Richard Hammond şi James May s-a deplasat în Romănia pentru a testa 3 maşini de viteză pe Transfăgărăşan (Ferrari, Lamborghini şi Aston Martin). Lui Jeremy Clarkson, considerat „cel mai influent personaj din lumea jurnalismului auto”, i-a plăcut atât de mult traseul parcurs încât a afirmat că „Acesta este cel mai bun drum din lume ! România îţi mulţumim că ai acest drum. Putem să rămînem aici pentru totdeauna ?”.

Comenteaza cu profilul de FB
Publicitate
Citeste mai mult

ACTUAL

De ce elevii au probleme cu matematica si cum ii ajuta o culegere matematica de clasa 7?

Avatar

Publicat

in

De

Multi copii au probleme cu matematica, dar unor elevi le este mai greu decat altora. Acestia ar putea fi copii de altfel stralucitori, care au un simt puternic al logicii si al rationamentului, dar totusi nu se descurca la matematica. In timp, subperformanta repetata in matematica poate determina un elev sa se demotiveze si sa creada ca nu este bun la matematica.

Mai mult, deoarece matematica este cumulativa, ramanerea in urma ar putea insemna ca un cursant pierde o mare parte din ceea ce este invatat pentru restul anului. A avea abilitati de matematica de baza este important, indiferent de cariera pe care un individ alege sa o urmeze, motiv pentru care o culegere matematica clasa 7 ar trebui sa fie utila elevului pentru ca ii va oferi acestuia mai multe informatii si exercitii de toate nivelurile pentru a se perfectiona.

Publicitate

De aceea este esential sa identificam mai devreme problemele. Avand in vedere combinatia potrivita de acomodare in clasa si strategii de invatare, fiecare elev isi poate atinge potentialul maxim la matematica.

Exista o serie de motive pentru care un copil poate avea probleme cu matematica la scoala, de la motivatia scazuta cauzata de anxietate, pana la o intelegere slaba a modului de a aplica si de a efectua operatii matematice. Dar, uneori, cauza principala a sub-performantei este ceva diferit, cum ar fi o problema de sanatate. Sunt si solutii pentru ca de exemplu intr-o culegere matematica clasa a 7a elevii pot gasi exercitii de la cele mai usoare si pana la cele mai complexe pentru a invata.

Probleme de sanatate asociate cu problemele la matematica

Conditia cea mai frecvent asociata cu problemele la matematica este discalculia, in care indivizii se lupta cu efectuarea calculelor de baza si au probleme cu manipularea numerelor in acelasi mod ca si colegii lor.

Cu toate acestea, studentii cu dislexie pot avea, de asemenea, greutati cu matematica la scoala din cauza dificultatilor de citire a numerelor si in urma problemelor cu cuvintele. S-ar putea sa amestece cifrele atunci cand lucreaza pe hartie sau sa rezolve corect problemele, dar sa inregistreze raspunsurile intr-un mod gresit.

Copiii cu ADD / ADHD se pot grabi si pot sari peste un pas sau se pot stradui prea tare pentru a se concentra si nu au rabdare sa citeasca de mai multe ori.

Studentii cu disgrafie si dispraxie, care au probleme cu scrisul de mana, ar putea deveni atat de distrasi de scrierea numerelor, incat fac erori din neatentie sau fac pasii dintr-o ecuatie in ordine gresita.

In cele din urma, copiilor cu tulburari de procesare vizuala le-ar putea lipsi abilitatile de procesare vizual-spatiala de care au nevoie pentru a alinia numerele, pentru a citi graficele si pentru a efectua operatii geometrice de baza.

Cum se gestioneaza problemele elevului cu matematica

Matematica este unul dintre acele subiecte slab intelese atat de copii, cat si de adulti. Acest lucru se datoreaza faptului ca, in timp ce matematica prescolara se refera la rezolvarea problemelor practice, observarea tiparelor, recunoasterea formelor din mediul propriu si invatarea de a numara, instructiunile cu matematica din gimnaziu si liceu devin mai abstracte. Adesea se concentreaza pe invatarea si rezolvarea ecuatiilor din carti, care pot descuraja foarte mult elevii. De aceea este important ca acestia sa rezolve problemele si exercitiile din culegeri, cum ar fi dintr-o culegere de matematica clasa 7.

De fapt, multi studenti se plang ca matematica este plictisitoare. Ei nu pot vedea rostul invatarii algebrei, geometriei sau calculului la scoala. Sau s-ar putea sa se intrebe de ce trebuie sa poata face aritmetica de baza cum ar fi adunarea, scaderea, inmultirea si impartirea cand raspunsurile pot fi gasite cu usurinta folosind un calculator sau un computer.

Raspunsul la acest ultim punct este simplu. Este posibil sa nu ai intotdeauna un calculator disponibil, aceste operatii te ajuta sa inveti si la alte materii, cum fi fizica si chimia, dar si in viata de zi cu zi iar matematica este o sursa de antrenament mintal care iti intareste memoria de lucru.

Avand in vedere toate aceste idei este recomandat ca elevul sa lucreze cat mai  mult pentru a invata matematica bine. Daca sunt probleme de sanatate care pun piedici in invatarea matematicii acestea trebuie rezolvate.

Comenteaza cu profilul de FB
Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Mioveni

În Trend