Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Recomandarea băncilor pentru clienți: ‘Să manifeste vigilenţă sporită în cazul plăţilor efectuate online’

Publicat

in

Băncile le recomandă clienţilor să fie atenţi cu plăţile efectuate online, deoarece în cazul unei fraude, băncile nu pot recupera banii pentru clienţi dacă tranzacţiile sunt realizate cu autentificarea strictă a acestora, informează News.ro.

”Comunitatea bancară recomandă clienţilor să manifeste vigilenţă sporită în cazul plăţilor efectuate online întrucât, în situaţia unei fraude, conform normelor europene, băncile nu pot recupera banii pentru clienţi dacă tranzacţiile sunt realizate cu autentificarea strictă a acestora. Sistemul bancar continuă campania de conştientizare asupra fraudelor din mediul online şi avertizează că tranzacţiile în care sunt completate toate elementele de siguranţă ale cardului şi sunt autorizate de către clienţi, prin canalele convenite anterior cu emitentul, nu sunt considerate frauduloase”, arată băncile.

Elementele de securitate ale cardului sunt numărul cardului, data de expirare şi CVV2/CVC2, iar aprobarea tranzacţiei se realizează de regulă în aplicaţia de Internet Banking/aplicaţia de autorizare a semnăturii sau prin validarea unei parole şi trimiterea unui cod unic primit de titularul cardului pentru autorizarea fiecărei plăţi. Astfel, autentificarea strictă a clientului înseamnă folosirea a două elemente din următoarele categorii: ceva ce clientul cunoaşte (codul PIN, parola), ceva ce clientul deţine (telefonul mobil, verificat prin parola transmisă prin SMS) şi ceva ce clientul este (amprenta, recunoaşterea facială).

Pentru tranzacţiile efectuate cu autentificarea strictă a clienţilor, reglementate conform noii Directive Europene privind Serviciile de Plăţi – PSD2, transpusă în legislaţia română în Legea 209 /2019, coroborat cu prevederile regăsite în reglementarile organizaţiilor de carduri, băncile nu pot iniţia dispute pe motiv de fraudă, iar şansele să recupereze sumele pentru clienţii lor sunt aproape nule.

”În contextul pandemiei COVID-19, tentativele de fraudă în mediul online s-au amplificat, iar atacatorii au devenit mai abili în accesarea datelor personale ale utilizatorilor prin website-uri false, e-mail-uri, SMS-uri şi mesaje în social media. În multe cazuri, aceste date sunt furnizate direct de către deţinătorii de carduri. În mod frecvent, modelul de atac vizează contexte reale, ca de exemplu contactarea utilizatorilor care au postat anunţuri pe platforme de vânzare-cumpărare sau care au plasat comenzi pe site-uri din străinătate. Tentativele de fraudă sunt direcţionate atât către cumpărători, cât şi către vânzători”, arată Asociaţia Română a Băncilor.

Astfel, sub pretextul plăţii produsului postat spre vânzare sau a achitării unor eventuale taxe (de transport sau vamale, în cazul comenzilor externe), cumpărătorii primesc un link către o pagină de internet falsă, care imită pagina oficială a comercianţilor sau a companiilor. Pe aceste pagini false, clienţii îşi introduc datele cardului şi/ sau credenţialele de autentificare în Internet Banking sau soldul disponibil existent pe card.

După introducerea datelor bancare, clienţii aprobă tranzacţiile prin autorizarea acestora pe canalele convenite cu banca. În acest mod, atacatorii obţin toate datele cardului şi în cele mai multe cazuri, folosesc aplicaţii pentru transferul instant al banilor, iar băncile emitente nu pot stopa astfel de operaţiuni.

Recomandările comunităţii bancare pentru securitatea contului

Pentru a se proteja împotriva fraudelor, este necesar ca toţi utilizatorii de carduri să fie vigilenţi şi să respecte recomandările băncilor.

”Datele bancare sunt confidenţiale şi nu trebuie furnizate. Nu furnizaţi niciodată datele cardului dacă aveţi produse de vânzare postate pe diferite site-uri sau aplicaţii. Nu introduceţi datele cardului pe paginile primite şi nu le oferiţi altor persoane. Cardul bancar are doar rolul de plată, niciodată de încasare. În cazul în care trebuie să primiţi bani, puteţi trimite doar codul IBAN. Un mesaj cu cod de autorizare nu va veni niciodată când trebuie să primiţi bani, iar trimiterea codului primit înseamnă autorizarea unei plăţi. În cazul în care doriţi să achiziţionaţi produse de pe site-urile de vânzare, asiguraţi-vă că site-ul este cel corect. Cel mai sigur este să introduceţi adresa website-ului în bara de navigare şi să nu daţi click pe link-uri necunoscute (primite pe SMS/ WhatsApp/ e-mail), deşi acestea pot fi similare paginii platformei de vânzare. Aceste recomandări sunt valabile şi în alte cazuri (site-urile companiilor de curierat, a celor care oferă pachete de vacanţă etc.)”, arată asociaţia.

În cazul în care aţi achiziţionat un produs de pe un site extern/ intern şi ulterior, primiţi mesaje în care vă sunt solicitate datele de card pentru plata unor taxe de vamale sau de curierat, luaţi legătura cu respectivul comerciant pentru a confirma autenticitatea acestora. În cazul achiziţionării unui produs de pe un site extern, comerciantul menţionează încă de la început valoarea acestuia şi eventuale cheltuieli de livrare. Prin urmare, în majoritatea cazurilor, trebuie să reţineţi că astfel de solicitări vin din partea atacatorilor.

Citește și: EXCLUSIV Angajații de lux ai României: peste 50 de bugetari au salarii care depășesc 50.000 de lei pe lună

”În cazul în care aţi furnizat totuşi datele de card şi primiţi o solicitare pentru autorizarea unei tranzacţii, verificaţi cu atenţie detaliile afişate şi renunţaţi la efectuarea acesteia. Detaliile afişate sunt următoarele: Faptul că se autorizează o plată; Numele comerciantului la care se efectuează plata; Valoarea tranzacţiei; Data tranzacţiei; Terminaţia numărului de card utilizat”, precizează asociaţia.

Dacă aţi efectuat totuşi o astfel de tranzacţie, blocaţi imediat cardul din aplicaţia de Internet Banking sau sunaţi banca emitentă la numărul de telefon de pe spatele cardului pentru blocarea de urgenţă a cardului. Anunţaţi întotdeauna banca dacă primiţi mesaje suspecte. Păstraţi întreaga corespondenţă purtată cu autorul fraudei şi depuneţi o sesizare la Poliţia Română, mai recomandă băncile.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

Andra susţine concertul ‘Vis de Iarnă’, luni şi marţi, la Opera Naţională Bucureşti

Publicat

in

De

Andra aduce atmosfera sărbătorilor în concertul „Vis de Iarnă”, care va fi susţinut, luni şi marţi, pe scena Operei Naţionale Bucureşti, informează Agerpres.

Artista va fi acompaniată de Orchestra Simfonică Bucureşti şi Grupul Vocal Acapella, sub bagheta dirijorului Andrei Tudor.

„Crăciunul este o sărbătoare creştină care ne apropie mai mult unii de alţii, este un moment în care ne gândim mai mult ca oricând la familie şi la ceea ce ne împlineşte. Îmi doresc ca prin concertele ‘Vis de Iarnă’ să întăresc acest sentiment de căldură, generozitate şi empatie şi să dăruiesc momente de neuitat celor care ni se alătură”, a declarat Andra pe pagina de Facebook a evenimentului.

Spectatorii vor fi purtaţi prin lumea magică a sărbătorilor, putând asculta piese în limba română, dar şi din repertoriul internaţional, în interpretarea Andrei şi a invitaţilor ei speciali.

Seria concertelor „Vis de Iarnă” va continua cu reprezentaţii în Bacău, Cluj-Napoca şi alte oraşe care vor fi anunţate în curând.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Val de critici după ce Chișinăul a cedat Tiraspolului întregul volum de gaze: Moldova constituțională a cedat totul enclavei ruse

Publicat

in

De

Semnarea contractului Energocom-MGRES, anunțat ieri de vicepremierul Andrei Spînu, a stârnit un val de critici.

„La începutul lunii ianuarie 2023 regimul separatist fără așa zis export al energiei electrice și fără resurse de la Uzina Metalurgică ar fi intrat în disperare totală și faliment.

Însă, contract de disperare și trădare națională a semnat Energocom la inițiativa ministrului-catastrofa Andrei Spânu, care a împins aceasta decizia pe interiorul guvernării. Moldova constituțională a cedat TOTUL enclavei ruse, care deja era în agonie, obținănd în scimb energia electică de prețul de cost de 20 de euro pentru MW la prețul comercial de 70 euro/Mwt. Doar cu 20 procente mai puțin dect energia electrică contractată din România.

Transnistria este pe cal tricolor rusesc. A primit gaz suficient pentru toata industria, care alături de consumatori casnici va continua să achite pentru resurse energetice sume simbolice și să sugrume economia națională de pe partea dreaptă a Nistrului cu tarife la gaz și curent electric de zeci de ori mai mare. Azi Comisia Situații Excepționale deja a eliberat la primul șuer al Tiraspolului autorizație de mediu pentru Uzina Metalurgică. Înțeleg că s-a decis definitiv unda verde pentru tranzacțiile valutare companiilor transnistrene prin intermediul băncilor noastre. Nu sunt sigur că cunoaștem toata lista cedărilor.

Moldova noastră rămâne cu tariful la gaz de 29 lei pentru m3. O să vedem ca și tariful la energia electrică va scădea doar undeva pnă la 4,5 lei, întrucăt operatorii pretind să-și compenseze devieri financiare negative. Și nici nu să știe dacă peste ceva timp nu se va trezi Gazpromul, să amintească că ei оказывается trebuie să aibă bani de la gaz livrat și să ceară de la Moldova bani pentru o parte din gazul, furnizat Transnistriei. Dă-le naibii așa negocieri cu tot cu „dominatorul”!

P.S.: La final un mesaj de la un patriot informat al Moldovei unitare din regiunea transnistreană, dezamăgit profund de acest deal.

Nu am avut ce să răspund acestui domn!”, a remarcat Slusari, transmite Știri.md.

„Rezumatul zilei de azi. Noi le dăm celor din Transnistria, in decembrie, gaz de 140 milioane USD, pe care ei nu-l plătesc. Iar ei ne dau nouă electricitate de 14 milioane USD pe care noi evident o plătim. Cum zice `fratele` mai mare `лох он и в Африки лох`”, a menționat economistul Veaceslav Ioniță.

„Chișinăul cedează Transnistriei intreaga cantitate lunară de gaz pe care o primeste Moldova de la Gazprom (5,7 milioane m3 de gaz pe zi), în schimbul energiei `mai ieftine` de la Cuciurgan – 73$. Până a ne deconecta pe 1 noiembrie, separatiștii ne vindeau curentul cu 62$. Iată așa o afacere au făcut ai noștri”, scrie jurnalistul Vitalie Călugăreanu.

„Dacă nu era această înțelegere, la 15 ianuarie regimul separatist era în faliment, pentru că nu avea cu ce plăti pensii și salarii fără MMZ și Mgres. Concluziile vă aparțin”, a comentat jurnalistul Alex Cozer.

„Este salutabil că s-a ajuns la un acord cu malul stâng în privința energiei. Dar e necesar de precizat următoarele aspecte: Deci în loc de 46,5% din volumul de gaz, primim doar 35%. Da unde s-a prăpădit diferența?!”, se întreabă Sergiu Tofilat, expert în energetică.

„Este o eroare sa crezi ca Gazprom-ul nu va cere de la Moldova-Gaz (!) plata pentru gazul livrat in Transnistria, or Cumparator nu este Transnistria, dar MoldovaGaz. La momentul cel mai nepotrivit, Arbitrajul de la Moskova (instanța de judecată competenta, conform clauzei contractuale, de a soluționa litigiile de acest gen) va mai admite o acțiune înaintata de gigantul rus către intreprinderea formal cumpărătoare MoldovaGaz. Totul se acumulează”, apreciază Ion Păduraru, ex-consilier prezidențial.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend