Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Percheziții de amploare în București și 3 județe într-un dosar de înșelăciune. Prejudiciul – 2 milioane de euro

Publicat

in

Poliţiştii Brigăzii de Combatere a Criminalităţii Organizate Bacău, împreună cu procurorii DIICOT Bacău, efectuează, miercuri dimineaţă, 33 de percheziţii domiciliare în judeţele Neamţ, Braşov, Ilfov şi în municipiul Bucureşti, într-un dosar penal privind infracţiunile de constituire a unui grup infracţional organizat, înşelăciune cu consecinţe deosebit de grave, transmiterea fictivă a părţilor sociale ori a acţiunilor deţinute într-o societate comercială, în scopul săvârşirii unei infracţiuni sau al sustragerii de la urmărirea penală ori în scopul îngreunării acesteia, şi spălarea banilor.

Potrivit IPJ Bacău, începând din luna ianuarie 2022, în municipiul Bucureşti s-ar fi constituit un grup infracţional organizat în scopul obţinerii de importante beneficii materiale prin săvârşirea în formă continuată a infracţiunii de înşelăciune cu consecinţe deosebit de grave.

“Grupul infracţional organizat, la care pe parcurs au aderat şi alţi membri, ar fi acţionat în mod coordonat până în prezent, prin activitatea acestuia fiind cauzat un prejudiciu total de aproximativ 2 milioane de euro, în dauna a peste 70 de persoane juridice de pe întreg teritoriul ţării, producători sau distribuitori de diferite mărfuri. Acţiunile de inducere în eroare a persoanelor vătămate au avut loc în urma negocierii, încheierii şi derulării unor contracte de vânzare-cumpărare mărfuri, pentru care nu ar fi existat niciodată intenţia de a le achita, prin transmiterea unor instrumente de plată despre care se cunoştea încă de la completare că nu vor putea fi decontate pentru lipsa disponibilului în cont, în scopul obţinerii unor foloase materiale injuste”, a declarat, într-un comunicat de presă transmis AGERPRES, purtătorul de cuvânt al IPJ Bacău, subcomisarul Cătălina Păduraru.

Anchetatorii susţin că activitatea grupului infracţional organizat, constituit şi din apropiaţi ai unor grupări infracţionale din municipiul Bucureşti, a fost minuţios pregătită şi a presupus parcurgerea unor etape.

“Într-o primă etapă, membrii grupului ar fi preluat în mod succesiv, prin persoane interpuse, de condiţie socială precară, în scopul înlesnirii comiterii infracţiunii de înşelăciune, 3 societăţi comerciale, toate cu istoric financiar-bancar şi comercial pozitiv, cărora le-ar fi încheiat şi asigurări de credit comercial, cu intenţia de a crea o aparenţă de bonitate şi stabilitate financiară, astfel încât furnizorii comerciali să accepte livrarea de mărfuri cu plata la termen”, a precizat purtătorul de cuvânt al IPJ Bacău. 

După preluarea societăţilor, într-o a doua etapă, au fost create conturi de email, prin intermediul cărora au fost lansate cereri de ofertă către diferite persoane juridice, producători sau distribuitori de diverse mărfuri şi produse, cum ar fi autovehicule, combustibili, utilaje, uleiuri, vopseluri şi materiale de construcţie, echipamente de protecţie în construcţii, cherestea, piese auto, aparatură casnică de mică sau mare dimensiune, aparatură electronică şi telefoane mobile, produse de birotică şi papetărie, produse alimentare şi produse congelate.

“Pentru a evita întâlnirea cu reprezentanţii furnizorilor şi, implicit, identificarea ulterioară de către organele de urmărire penală, membrii grupului au transmis contractele, facturile sau instrumentele de plată prin intermediul altor persoane, prin poştă sau prin email. Fiecăruia dintre membrii grupului i-a fost atribuită o calitate şi o identitate falsă în cadrul societăţilor comerciale folosite în circuitul infracţional, fiindu-le interzis în mod expres să acţioneze în afara ‘zonei de responsabilitate’. Aceştia au dobândit cunoştinţe de specialitate în domeniu şi au folosit termeni specifici în discuţiile purtate cu reprezentanţii persoanelor vătămate”, a adăugat subcomisarul Cătălina Păduraru.

Pentru fiecare societate comercială utilizată în activitatea infracţională, ar fi fost închiriate mai multe depozite intermediare, de obicei în mai multe judeţe din ţară, unde mărfurile erau descărcate şi ulterior încărcate şi transportate către alte puncte de depozitare sau diverşi clienţi.

Regula era ca marfa să fie livrată direct beneficiarului final, cu excepţia situaţiei în care transportatorul era un apropiat al grupului infracţional organizat.

“Din cercetări, a rezultat faptul că, în a treia etapă, produsele obţinute în mod ilicit ar fi fost valorificate în două moduri: fie au fost vândute, fără documente legale, unor persoane fizice sau juridice la un preţ care reprezenta între 40% şi 50% faţă de valoarea de achiziţie, fie au fost reintroduse, în mod fictiv, în circuitul comercial, prin întocmirea în fals a unor documente financiar-contabile, în numele altor societăţi controlate de grupul infracţional organizat, ascunzându-se provenienţa reală a mărfurilor. În acest sens, o parte dintre produse au fost chiar valorificate prin procedura de ofertare publică, fiind achiziţionate de către instituţii cunoscute din România”, a explicat purtătorul de cuvânt al IPJ Bacău.

Acţionând în această modalitate, prin crearea circuitului de ascundere a provenienţei mărfurilor obţinute prin înşelăciune, sumele de bani obţinute au dobândit o aparenţă de legitimitate, având în vedere faptul că au fost obţinute în urma unor contracte derulate cu instituţii publice.

Acţiunea este realizată cu sprijinul poliţiştilor din cadrul Birourilor de Combatere a Criminalităţii Organizate din Braşov, Neamţ şi Ilfov.

Suportul tehnic de specialitate a fost asigurat de Direcţia Operaţiuni Speciale din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române. 

La acţiune participă şi forţe din cadrul Jandarmeriei Române.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

OPINIE Curtea de Conturi a pus degetul pe una dintre cele mai mari probleme ale lui Nicușor Dan

Publicat

in

De

Municipiul București are 65 de instituții în subordine. Pentru că nu există un sistem informatic unitar, consolidarea datelor financiare se face prin „introducere manuală”, arată raportul Curții de Conturi pe 2024. Un primar matematician de elită, cu diplomă la École normale supérieure, nu a fost preocupat, timp de 4 ani de mandat, de nevoia unui sistem informatic minimal. O aplicație care măcar să culeagă automat datele. Dacă să comunice între ele sistemele informatice ale instituțiilor e un pod prea îndepărtat.

Nicușor DanFoto: Inquam Photos / Malina Norocea

Auditorii publici ai Curții de Conturi au redactat un raport, datat 12 aprilie 2024, în care consemnează ce au descoperit la auditul financiar realizat la Unitatea Administrativ-Teritorială a Municipiului București. Raportul are 25 de pagini.

Chiar la început, în pagina 3, apare „Paragraf pentru evidențierea unui aspect”: „Evidențierea unui aspect extrem de important în opinia noastră, care a fost semnalat conducerii Municipiului București și în scrisoarea transmisă la încheierea etapei de planificarea a auditului, rămas nesoluționat, respectiv utilizarea de către Municipiul București și cele 65 de instituții publice din subordine a unor sisteme/aplicații informatice de preluare a datelor diferite, între care nu există interconectare, astfel încât este necesară preluarea și introducerea manuală a datelor financiare contabile pentru centralizarea acestora în situațiile financiare consolidate”.

7,8 miliarde de lei la dispoziția erorii umane

Inspectorii descriu cum instituțiile Primăriei București au sisteme informatice care nu comunică între ele. Nu există nici măcar un sistem ulterior, care să culeagă în mod automat rapoartele financiare ale fiecărei instituții, când acestea sunt raportate către Primărie.

Cum se desfășoară lucrurile acum? Datele și cifrele de la „descentralizate” sunt cumulate după o introducere manuală, a constatat Curtea de Conturi. Ceea ce face ca informațiile centralizate la nivelul Primăriei să fie la dispoziția erorii umane. Vorbim, pe 2024, despre un buget cumulat de 7,8 miliarde de lei. Dacă centralizarea de pe siteul PMB o fi corectă, că s-a făcut manual.

„Acest fapt generează un risc major de denaturare a datelor raportate prin situațiile financiare consolidate”, susține raportul Curții de Conturi. Riscul există, „chiar dacă fiecare componentă în parte ar fi corectă”. Iar riscul ”nu poate fi eliminat decât prin implementarea unui sistem informatic unitar pentru Municipiul București și toate instituțiile publice subordonate”, avertizează auditorii.

Cum să iei decizii corecte în absența datelor corecte?

Cu alte cuvinte, spun cei de la Curte, aparatul Primăriei poate fi în situația de a lucra cu informații imprecise. De pildă, atunci când vor să vadă care sunt toate cheltuielile de personal la nivelul Municipiului București, oamenii din Primărie ar putea să aibă sub ochi date fără acuratețe, chiar dacă instituțiile subordonate au trimis situațiile exacte.

1 plus 1 egal cu 2 doar dacă, cineva, din greșeală, nu a transformat un ”1” în ”3”. Pentru că, atunci, pe masa primarului va ajunge cifra ”4”, în loc de ”2”.

Nici un primar olimpic internațional la matematică nu poate să știe că adunarea s-a făcut cu date eronate. Dar un primar cu o carieră profesională incontestabilă în educație și în cercetare e supus unei așteptări publice rezonabile să gândească în termeni de digitalizare a instituției pe care o conduce. Acesta este un mare eșec al mandatului lui Nicușor Dan.

Nicușor Dan, un primar care deleagă puțin altora

Nu e singura referire a Curții de Conturi care evidențiază stilul de management al lui Nicușor Dan.

Auditorii remarcă în raport că „nu există proceduri specifice sau generale privind delegarea atribuțiilor la nivelul Primăriei Municipiului București”. De ce ar exista proceduri dacă nu există realitatea delegării?

Din descrierile mai multor specialiști din Primărie sau parteneri ai acesteia, Nicușor Dan este genul care centralizează solitar. Vrea ca enorm de multe lucruri să treacă pe la el. Ca să fie sigur că sunt făcute bine. Bine așa cum le gândește el.

Micro managementul este o patimă și un fenomen. Dar aplicat Bucureștiului, al șaptelea cel mai mare oraș din UE, micro managementul nu poate rezolva situațiile complexe ale capitalei României. „Manualitatea” conducerii e o iluzie.

Riscul salvatorului urban

Există scene povestite de numeroși oameni, care descriu același tablou: aproape răsturnat peste hărți detaliate ale orașului, la el în birou, Nicușor Dan vrea să înțeleagă, el singur de multe ori, ce aprobare dă, ce clădire răsare și unde.

Reflexele de salvator urban, care l-au făcut atât de îndrăgit printre oamenii orașului, au riscuri enorme, dacă nu sunt îmblînzite de proceduri și de delegarea deciziilor.

De regulă, când nu e vorba de trimiteri penale sau de cifre mari, rapoartele Curții de Conturi sunt tratate de sus de către administrația locală românească. De aici a venit, în guvernarea Dragnea, presiunea baronilor locali de a pune sub control politic Curtea de Conturi. Ca să nu mai fie împiedicați „oamenii care fac” de către „contabilii cu mânecuțe”, aceasta a fost retorica celor din administrație.

Liviu Dragnea a trecut ca lider politic, iar personalizarea „răului” nu a ajutat. Pentru că mentalitatea a rămas aceeași și s-a extins la oamenii partidelor noi. Rapoartele Curții sunt citite cu aceeași suficiență în primării. Pe repede înainte și manual.

Citeste mai mult

NATIONAL

Ultima oră: 3 femei au fost lovite de un autobuz pe trecerea de pietoni în Galați

Publicat

in

De

Un autobuz al societății gălățene de transport public a intrat sâmbătă în trei femei aflate pe trecerea de pietoni pe strada 1 Decembrie 1918 din Galați, conform Agerpres.

Șoferul autobuzului, în vârstă de 48 de ani, a surprins și accidentat cele trei femei, cu vârstele de 54, 55 și 67 de ani, care traversau strada pe marcajul pietonal semaforizat, conform IPJ Galați.

Dintre persoanele rănite, cea cu vârsta de 55 de ani a fost preluată și dusă la spital de un echipaj de la ambulanță. În autobuz se aflau 40 de persoane și niciuna dintre acestea nu a suferit vreo leziune.

La testarea cu aparatul etilotest a șoferului rezultatul a fost negativ. Polițiștii vor întocmi un dosar penal pentru vătămare corporală din culpă.

Sursa foto: antidotul.ro

content-image

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend