Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Penurie de combustibil în România? Analiză devastatoare făcută de o asociație: ‘Statul român este principalul beneficiar al scumpirilor la pompă’

Publicat

in

Statul român este principalul beneficiar al scumpirii carburanţilor, astfel că cea mai bună măsură pentru scăderea preţurilor ar fi reducerea accizei şi a TVA, în timp ce plafonarea ar face mai mult rău decât bine, se arată într-o analiză realizată de Asociaţia Energia Inteligentă (AEI), remisă, marţi, AGERPRES.

O analiză a estimărilor costurilor pentru produsele petroliere de la pompă arată că, faţă de aceeaşi zi din anul 2021, preţul la pompă este mai mare cu 63%,iar această creştere are la bază câteva considerente: creşterea cotaţiilor ţiţeiului cu 64%, faţă de cotaţiile din aceeaşi zi a anului 2021, creşterea cursului valutar leu/dolar cu 14%, faţă de cotaţiile din aceeaşi zi a anului 2021, creşterea costurilor de transport maritim al ţiţeiului în Marea Neagră cu peste 500%, creşterea costurilor cu asigurările pentru navele care circulă în Marea Neagră cu peste 600%.

În acelaşi timp, costurile de rafinare s-au majorat cu 30%, cele de furnizare cu 100%, acciza a crescut cu 3%, iar cota TVA percepută de stat urmare a creşterii bazei de aplicare cu 63%.

„Măsurile pe care România le-ar putea lua pentru a combate actuala situaţie din benzinării, dar mai ales posibilele efecte în securitatea energetică a României, trebuie astfel gândite încât să nu ajungem în situaţia mult mai rea decât ne găsim în prezent şi anume să ajungem în situaţia lipsei efective a carburanţilor la pompă. Una dintre măsurile care ar face mult mai rău decât bine este plafonarea preţului la pompă. Ar fi momentul în care unele companii din România ar reduce eforturile uriaşe pe care le fac în momentul de faţă pentru a găsi soluţii să aducă ţiţei din alte părţi ale lumii decât din Federaţia Rusă, respectiv folosind infrastructura rusească”, spun autorii studiului.

Vezi si: Profeția unui expert în energie: prețul carburantului va sări de 12 lei

Urmărind cotaţiile benzinei în anul 2022, acestea au crescut cu 75%, mai mult decât dublu faţă de creşterea de preţ din România. În acelaşi timp, statul a profitat din plin de pe urma acestei creşteri, banii încasaţi din TVA în acest an, din vânzarea benzinei crescând cu 40%.

În ceea ce priveşte cotaţiile motorinei, în anul 2022, acestea au crescut cu 80%, mai mult decât dublu faţă de creşterea de preţ din România. Banii încasaţi din TVA de către stat în acest an din vânzarea motorinei au crescut cu 40%.

În fapt evoluţia cotaţiilor produselor petroliere este acţiunea care determină preţul la benzină şi motorină, la nivelul pieţei europene, preţ care prezintă o volatilitate superioară preţului ţiţeiului urmare a dificultăţii accesării unor rute de transport, urmare a războiului din Ucraina şi închiderea neprogramată a două mari rafinării europene.

„Statul în cazul combustibililor, la fel ca şi în cazul gazelor şi energiei electrice, este cel mai mare câştigător urmare a scumpirilor. Concret, statul a câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut (primele şase luni din anul 2022), 600 milioane euro din scumpirea benzinei şi a motorinei la pompă. Firmele care vând combustibil probabil au câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut, estimativ, a zecea parte din cât a câştigat suplimentar statul”, au susţinut autorii analizei.

În aceste condiţii, ei consideră că era normal să se iniţieze măsuri încă de la începutul anului 2022, astfel încât aceste câştiguri suplimentare faţă de anul trecut să fie împărţite consumatorului român. În situaţia în care aceşti bani suplimentari, încasaţi fără nici un efort, erau daţi consumatorilor, preţul ar fi fost în prezent la un nivel de 7,3 – 7,4 lei/l.

Măsurile care se impun sunt: diminuarea TVA şi acciza la combustibili, de a limita marjele comerciale la furnizori, de a întreprinde o puternică campanie de diplomaţie energetică pentru accesarea noilor surse şi rute de transport ţiţei, de a dezvolta un Plan pentru situaţii de urgenţă pentru consumatorii protejaţi. Alternativa populistă de plafonare a preţului echivalează cu instalarea în câteva luni a penuriei combustibililor în România”, mai arată specialiştii AEI.

Din păcate, lucrurile nu se vor opri aici. Previziunile AEI arată că în viitorul apropiat preţul benzinei şi al motorinei va creşte cel puţin până la nivelul cotaţiilor pentru aceste produse, respectiv peste 11 lei/l la motorină şi peste 10 lei/l la benzină.

Riscurile care vor influenţa securitatea aprovizionării cu combustibil a României, dar şi nivelul preţurilor din România sunt: sancţiunile adoptate de UE asupra Rusiei (din toamnă Bulgaria şi Ungaria vor putea vinde produsul doar la nivel naţional), determinând ca România să rămână fără o parte din produsele petroliere care proveneau din aceste ţări, iar ce vine din altă parte este mai scump; dependenţa României de 78% importurile de ţiţei şi produse petroliere (mare parte din Federaţia Rusă) creează un risc mare atât asupra securităţii aprovizionării României, dar şi o volatilitate mare a preţului la orice incident internaţional în zona ţiţeiului.

Totodată, rutele de aprovizionare cu ţiţei alternative la CPC (un terminal aflat pe teritoriul Rusiei) sunt foarte limitate şi cu impact mare în preţ (Georgia, Turcia, Bazinul Mediteranean), dar care probabil vor ajunge în viitor să fie accesate şi se vor reflecta în creşteri de preţ pentru benzină şi motorină.

Creşterea preţului la asigurările navelor din Marea Neagră se va menţine şi în viitor urmare a războiului din zonă şi a minelor în derivă din Marea Neagră; în contextul efectelor cauzate de războiului din Ucraina există şi preocupări tot mai mari cu privire la posibilele eşecuri de livrare a ţiţeiului în portul Constanţa.

În plus, oprirea neprogramată a două mari rafinării din Europa va determina creşterea cererii de produse petroliere din zonele adiacente şi implicit o creştere a preţului benzinei şi motorinei,

Ucraina este dispusă să preia toate cantităţile excedente din piaţă la preţ mult peste piaţa din zonă, fapt ce va crea un alt factor de creştere a preţului benzinei şi motorinei.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

Rușii care fug de mobilizarea lui Putin pot cere azil în SUA (Casa Albă)

Publicat

in

De

Cetăţenii ruşi care se fug de mobilizare pot solicita azil în Statele Unite, a declarat secretarul de presă al Casei Albe, Karine Jean-Pierre, notează RADOR.

„Considerăm că, indiferent de naționalitatea lor, ei pot solicita azil în SUA și fiecare cerere în parte va fi examinată”, a spus Jean-Pierre. Autoritățile americane îi salută „pe toţi cei care solicită azil”, a adăugat secretarul de presă al Casei Albe. Din declaraţiile oficialului american nu rezultă că rușilor care fug de mobilizare li se va acorda un regim prioritar sau condiții speciale pentru acordarea azilului. Autoritățile germane au declarat că, în anumite circumstanțe, sunt dispuse să acorde azil celor care fug din armata rusă și „oponenților regimului Putin”.

Mobilizarea în Rusia a fost anunțată pe 21 septembrie. Din acea zi şi până în momentul de faţă, mii de ruşi au părăsit țara. Doar prin Kazahstan, Georgia, Mongolia și Finlanda vecine cu Rusia au plecat aproape 200 de mii de ruși. Unele țări membre UE – în special Letonia și Republica Cehă – au declarat că nu vor elibera vize rușilor care fug de mobilizare. La rândul său, Comisia Europeană a anunţat că Uniunea Europeană trebuie să garanteze dreptul de intrare pentru rușii care solicită azil, în contextul mobilizării.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

UE plătește prețul subminării democrației italiene (The Telegraph)

Publicat

in

De

Victoria lui Meloni la alegerile generale din Italia marchează respingerea de către popor a conducătorilor preferați de establishment-ul de la Bruxelles.

Aceasta e soarta tuturor politicienilor italieni de dreapta, să fie comparați cu Benito Mussolini. Giorgia Meloni, șefa partidului Fratelli d’Italia, nu face excepție. Ascensiunea ei rapidă, în fruntea unei coaliții de dreapta care a triumfat la alegerile din weekend, a îngrozit establishment-ul politic european. Și totuși, acuzațiile fățișe de fascism care i-au fost aduse nu au reușit să descurajeze mai mult de un sfert din electoratul italian să voteze cu această mamă singură până acum mai puțin cunoscută, care pronunță cuvintele cu echivalentul roman al unui accent Cockney [autorul sugerează că este mai „din popor” – n.trad.], relatează The Telegraph preluat de Rador.

Meloni e detestată de eurocrați precum Ursula von der Leyen, întrucât – în ciuda trecutului oarecum dubios al partidului ei – mulți italieni o văd ca pe chipul acceptabil al dreptei. Apelul ei la credință, drapel și familie însumează tot ceea ce UE consideră a fi reacționar, retrograd și plebeu.

Cu greu poate surprinde că unii precum Emmanuel Macron și Olaf Scholz ar prefera să trateze cu alți elitiști de seama lor precum premierul italian interimar Mario Draghi – fost șef al Băncii Centrale Europene, care nu a fost ales niciodată în funcția pe care o ocupă. Aceste alegeri au fost primele de după 2008 la care alegătorii efectiv au ales cine le va conduce guvernul. Toți ultimii șase premieri italieni au ajuns în funcție prin manevre de culise.

Și e evident că mulți italieni consideră că Meloni deține un lucru care unor tehnocrați precum Draghi le lipsește: autenticitatea. „Cea mai mare ambiție pe care o avem în viață este ca italienii să fie din nou mândri că sunt italieni”, le-a declarat ea simpatizanților ei duminică noaptea. Birocrații de la Bruxelles nu pot pricepe defel atracția unui asemenea patriotism și, de fapt, nici amploarea repulsiei provocate de tentativele lor de a pune la cale deznodământul politic pe care și-l doresc în Italia.

Noua coaliție îl va include probabil și pe Silvio Berlusconi, un fost premier octogenar care a fost cândva șeful lui Meloni. Deși câștigase un scrutin, Berlusconi a fost îndepărtat de la putere în 2011 fiindcă nu mai asculta de mediatorii puterii de la Bruxelles, fiind înlocuit cu un fost comisar european, Mario Monti. Acum, neîndoielnic spre marea lor iritare, bătrânul pungaș e din nou în cărți.

Firește că în Italia nu-și dorește nimeni o dictatură – indiferent ce ar spune unii dintre criticii mai stridenți ai lui Meloni. Italienii știu că n-au nevoie de un Mussolini pentru a face trenurile să ajungă la timp în gară. Dar, la fel ca britanicii, ei chiar vor să-și ia înapoi controlul.

Meloni n-a pledat niciodată pentru ieșirea din UE. Dar ea cere totuși ca țărmul mediteraneean al Italiei să fie păzit cum trebuie. În Italia trăiesc până la 750.000 de „clandestini” (imigranți ilegali), o chestiune care a și dominat campania electorală. Meloni a subliniat că, atunci când migrația din Siria în Germania devenise nesustenabilă pentru guvernul Merkel, UE a mituit Turcia pentru a-și închide granițele. Nici un fel de acord similar cu Libia nu i-a fost oferit Italiei de către Bruxelles.

UE a amenințat că va suspenda pachetul de 180 de miliarde de lire sterline în credite și subvenții – Planul de Redresare și Reziliență post-pandemic – dacă noul guvern nu se va conforma. UE a fost bucuroasă să subvenționeze guvernul de uniune națională al lui Draghi, dar nu va ezita să submineze coaliția de populiști de dreapta a lui Meloni. Ne putem aștepta ca ea să ignore astfel de amenințări de la Bruxelles. „Italienii ne-au ales pe noi, iar noi nu-i vom trăda”, a declarat ea.

Îmbrăcată lejer, în geacă de piele și blugi, această amazoană minionă are un stil diferit de al reginelor noastre războinice, de la Margaret Thatcher până la Liz Truss. Dar, cu toate neajunsurile ei, Giorgia Meloni e acum pe cale să ajungă propria Doamnă de Fier a Italiei. Ar fi o mare greșeală din partea UE, și de fapt din a oricui altcuiva, să o subestimeze.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend