Conecteaza-te cu noi

ECONOMIC

OFICIAL – Vești proaste pentru românii cu rate: indicele Robor CREȘTE din nou

Avatar

Publicat

in

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a crescut joi la valoarea de 3,28%, de la 3,26%, cât înregistra marți, informează Banca Naţională a României (BNR), scrie Mediafax.

Indicele ROBOR la 6 luni, utilizat în calculul dobânzilor la creditele ipotecare lei cu dobândă variabilă, a scăzut ușor joi la 3,42%, de la 3,43%.

Publicitate

Și indicele ROBOR la 9 luni, care reprezintă rata dobânzii plătită la creditele în lei atrase de către băncile comerciale de la alte bănci comerciale pentru o perioadă de nouă luni, a crescut joi la valoarea de 3,5% de la 3,49%.

De asemenea, indicele ROBOR la 12 luni a scăzut joi de la 3,55%, la 3,54%.

ROBOR reprezintă rata medie a dobânzii la care băncile româneşti se împrumută între ele în lei. Indicele se stabileşte zilnic ca medie aritmetică a cotaţiilor practicate de 10 bănci selectate de Banca Naţională.

Comenteaza cu profilul de FB

ACTUAL

GALERIE FOTO – DACIA PREZINTĂ NOILE LOGAN, SANDERO ȘI SANDERO STEPWAY

Avatar

Publicat

in

De

  • A treia generație a modelelor de succes propune un design nou, o platformă și echipamente noi
  • Un stil mai atrăgător și mai contemporan
  • O motorizare ECO-G eficientă și economică și cele mai noi motorizări pe benzină


Cu cea de-a treia generație a modelelor Logan, Sandero și Sandero Stepway, Dacia reînnoiește simultan trei din modelele sale emblematice și redefinește automobilul practic și contemporan, care se adresează nevoilor reale ale clienților, la prețul corect.
Noul Logan afișează un design cu linii fluide, datorat în mare măsură înclinării mai accentuate a parbrizului, dar și noilor proporții ale vehiculului (înălțime mai mică, lungime mai mare cu 3,6 cm, un ampatament mai lung, o consolă spate mai scurtă). Linia ușor descendentă a pavilionului, cu antena radio amplasată în partea din spate a acestuia, precum și efectul generat de îngustarea graduală a geamurilor laterale conferă vehiculului un aspect dinamic. O serie de elemente estetice ale Noului Logan se regăsesc și pe noile Sandero și Sandero Stepway, printre acestea figurând semnătura luminoasă în formă de Y, ecartul redus între roți și pasajele acestora, precum și noul design al mânerelor de uși.

Noul Sandero beneficiază de un aspect robust pus în evidență de flancurile bine marcate și de pasajele roților generos dimensionate. Personalitatea mașinii este completată de profilul cu linii fluide, ale cărui repere vizuale sunt reprezentate de parbrizul mai înclinat și de noua formă a pavilionului, aplecat ușor spre spate și a cărui înălțime este mai mică față de cea a modelului precedent. Deși garda la sol a rămas neschimbată, Noul Sandero pare mai puțin înalt, mai stabil și mai „așezat”, datorită ecartamentului ușor mărit și a roților bine dimensionate în raport cu pasajele acestora.
Noul Sandero Stepway este ușor de identificat datorită capotei specifice, cu bosaje proeminente precum și a ornamentelor cromate dispuse deasupra proiectoarelor de ceață. Denumirea modelului este vizibilă sub forma unei monograme amplasate în partea inferioară a calandrului. Barele față și spate integrează un scut de protecție a cărui culoare este impregnată în material, astfel încât aspectul său nu este afectat de micile zgârieturi.
Spiritul Dacia se regăsește și într-o serie de inovații utile precum barele de pavilion ale modelului Sandero Stepway, care se pot transforma în bare transversale. Un sistem ingenios și ușor de utilizat, care este disponibil opțional sau în echiparea de serie, în funcție de versiune.
Blocurile optice față și spate ale celor trei modele inaugurează noua semnătură luminoasă în formă de „Y” a mărcii Dacia. Datorită acesteia, ele beneficiază de o identitate puternică. Atât în față cât și în spate, blocurile optice sunt reunite de o nervură orizontală, care accentuează impresia de lățime mai mare a vehiculelor. Proiectoarele de tip LED, cu aprindere automată pe toate nivelele de echipare, oferă o mai bună vizibilitate pe timp de noapte.

Publicitate

O NOUĂ EXPERIENȚĂ LA BORD

Interiorul face un mare salt înainte pe toate planurile. Cele trei modele dispun de o planșă de bord care oferă o ergonomie mai bună și beneficiază de materiale noi și de calitate. Ambianța generală este mai modernă iar gradul de confort înregistrează un net progres datorită noului profil al scaunelor și posibilităților de ajustare a poziției la volan. Dacia propune, totodată, un nou sistem Media Control care permite utilizarea radio-ului și a navigației direct pe smartphone-ul instalat într-un locaș aflat în partea superioară a planșei de bord. Acest sistem este completat pe versiunile superioare de sistemele Media Display și Media Nav, care dispun de un ecran specific pe consola centrală.

În plus, cele trei modele oferă avantajul deja recunoscut al automobilelor Dacia: un spațiu interior record pentru segmentul de gamă din care fac parte. Astfel, chiar dacă dimensiunile exterioare sunt practic neschimbate față de generația precedentă, spațiul interior, volumul portbagajului și numărul spațiilor de depozitare sunt în real progres.

ECHIPAMENTE MODERNE PENTRU MAI MULTĂ SIGURANȚĂ

Datorită platformei modulare CMF, Noile Logan, Sandero și Sandero Stepway beneficiază de o structură ranforsată care oferă, alături de cele 6 airbag-uri disponibile în serie, un plus de siguranță. Noua arhitectură electronică permite instalarea unor noi sisteme de asistență la conducere, printre care frânarea activă de urgență – AEB (Active Emergency Brake) și apelul de urgență în caz de accident.

UN PLUS DE EFICIENȚĂ ȘI MAI MULTĂ PLĂCERE LA VOLAN

Noile Logan, Sandero și Sandero Stepway dispun de motorizări mai eficiente iar noua platformă modulară și profilul aerodinamic ameliorat asigură mai multă plăcere la volan în condițiile unui consum redus și al unor emisii scăzute. Gama de motoare cuprinde, alături de propulsoarele pe benzină, o versiune cu alimentare mixtă benzină/GPL (cunoscută sub denumirea ECO-G), soluție simplă, fiabilă și economică. În plus, este disponibilă noua cutie de viteze automată CVT.

Noile Logan, Sandero și Sandero Stepway reprezintă, mai mult decât oricând, cea mai avantajoasă opțiune de achiziție a unui autoturism nou din punctul de vedere al raportului prestații/preț de pe piață.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

ACTUAL

Camelia Spătaru, CEO şi cofondator Smarticity: „Oraşul are nevoie de tehnologia 5G”

Avatar

Publicat

in

De

1. 5G – se vorbeşte mult despre această tehnologie, dar care ar fi beneficiile pe care le aduce aceasta companiilor, precum şi oamenilor de rând? Care este potenţialul acestei pieţe în România?

Este un potenţial foarte mare – foarte mulţi vorbesc despre o revoluţie a Internetului odată cu introducerea acestei tehnologii 5G. De ce? Toată lumea vorbeşte despre latenţa foarte mare. Ce înseamnă această latenţă? Este vorba despre timpul de răspuns pe care îl ai pe Internet atunci când dai o comandă – de exemplu atunci când intri pe internet să deschizi un site, s-ar deschide aproape instant folosind 5G-ul – este practic de 100 de ori mai rapid decât răspunsul pe care îl primim acum pe 4G.

Această latenţă nu este importantă numai în viaţa noastră de zi cu zi, ci dacă ne referim la medicină, prin intermediul acestei tehnologii se pot face operaţii la distanţă de către medici, cu ajutorul acelor ochelari pentru realitatea virtuală, cu ajutorul unor mănuşi speciale care îi vor da doctorului senzaţia că a pus mâna pe pacient – prin intermediul acestei revoluţii a 5G-ului ei vor putea să opereze instant. Este extraordinară această latenţă foarte rapidă pe care o poate oferi 5G-ul.

Publicitate

Apoi, vorbim despre un volum foarte mare de date care poate circula pe această bandă – este vorba despre un volum de date care poate circula de 1.000 de ori mai mare decât ceea ce se poate folosi acum pe reţelele existente de 4G. Sunt şi multe alte avantaje, de exemplu, în agricultură fermierii vor putea să verifice umiditatea solului folosind senzori care le vor transmite în termeni reali aceste informaţii.

De asemenea, vorbind despre maşinile interconectate, maşinile autonome. Pentru noi, pare ceva îndepărtat, dar peste 10 ani ele vor exista, iar aceste maşini va trebui să fie conectate între ele, ele va trebui să primească informaţii atunci când de exemplu, la semafor apare culoarea roşie – ele trebuie să primească în timp real aceste informaţii şi să reacţioneze instant. Ei bine, tehnologia 5G oferă toate aceste avantaje, alături de multe altele.

2. O astfel de tehnologie ne poate ajuta şi la fluidizarea traficului din prezent?

Desigur, vor putea să intre în funcţiune senzorii aceia care sunt puşi în trafic tocmai ca să se analizeze datele de trafic.

3. Când credeţi că ar putea fi implementată în România la scară largă această tehnologie?

În România sunt deja companii care folosesc instrumentele tehnologiei 5G, dar efectiv în clipa în care va fi o licitaţie şi se vor cumpăra echipamentele necesare pentru ca aceasta să fie funcţională putem vorbi despre implementarea la scară largă.

E greu de spus, se pare că întârzie puţin legea, ar fi trebuit să fie adoptată anul acesta, recent am văzut o ştire de la ANCOM în care veştile nu erau foarte bune.

ANCOM spune că mai mult ca sigur, anul acesta nu se vor da licitaţiile pentru achiziţionarea acestor frecvenţe de bandă pentru folosirea 5G-ului şi iată că astfel suntem nevoiţi să mai întârziem.

Eu, de pildă, am organizat anul acesta o conferinţă axată pe 5G, chiar în luna iunie şi am avut invitaţi din administraţia locală, iar ei subliniau cât de important este să prindem trendul acesta cu 5G-ul, să fim şi noi printre primele ţări care implementează această tehnologie sau măcar în plutonul din faţă fiindcă administraţia are nevoie de această tehnologie şi nu doar administraţia, ci oraşul în sine are nevoie de această tehnologie.

Gândiţi-vă cât de multe dispozitive inteligente există într-un oraş. Dacă înainte în acelaşi loc aveai mii de oameni, era destul de greu să îşi folosească fără probleme device-urile, se aglomera reţeaua, pica. Prin tehnologia 5G nu va mai fi o problemă acest lucru, mai multe dispozitive, în acelaşi timp, vor fi conectate şi vor funcţiona foarte bine.

Gândiţi-vă cât de mult poate să ajută informaţiile care vin de peste tot pentru fluidizarea traficului, poţi afla inclusiv unde se pot afla locuri libere de parcare, vei şti în ce parte să o iei fără nicio întârziere, cum se întâmplă în cazul aplicaţiilor de trafic de acum.

4. Ritmul în care se implementează această tehnologie depinde însă de autorităţi şi de legislaţia din domeniu – în prezent se vorbeşte despre un proiect de lege pe această temă – care este părerea dvs. cu privire la actualul proiect de lege propus de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor?

Nefiind chiar un specialist nu aş putea să mă pronunţ asupra acestui proiect de lege. Eu sunt un om care a intrat în legătură cu această tehnologie prin intermediul unor evenimente în care am vorbit cu lideri de companii, cu lideri de instituţii, primari, city manageri, care au vorbit despre această tehnologie.

Nu aş putea să spun dacă este neapărat bun sau nu, dar ceea ce văd este că prin acest proiect de lege statul român este foarte precaut. Este foarte precaut pentru că există un memorandum de înţelegere între România şi Statele Unite, convenit între Preşedintele României şi cel al Statelor Unite, iar Preşedintele României a afirmat în mai multe rânduri că România îşi doreşte reţele 5G sigure şi care să nu fie supuse intereselor unor state cu alte interese decât cele declarate. De ce spun acest lucru? Se referea direct la Huawei aici, chiar fără să menţioneze, având în vedere că Statele Unite încearcă în această perioadă să blocheze accesul Huawei la reţelele 5G din lume sub motivul că ar practica acţiuni de spionaj, aceasta este marea problemă invocată de Statele Unite.

În faţa unei asemenea poziţii, de la un aliat cu care noi avem un parteneriat foarte important – îi este greu şi statului român să ia o astfel de decizie. De partea cealaltă, UE a ezitat să ia o decizie tranşantă – să aibă o poziţie în această privinţă – lăsăm sau nu o companie din China să aibă acces la tehnologia 5G?

Aceasta este problema care întârzie implementarea tehnologiei, această dispută între Statele Unite şi compania Huawei. Din cauza aceasta, cred că autorităţile române încearcă să găsească un compromis sau cât de cât să întârzie luarea unei decizii.

Spuneam că UE nu a luat încă o decizie asupra acestei chestiuni, iar dacă va lua o decizie statele vor ajunge la aceeaşi poziţie – în prezent, Germania este una dintre ţările care nu se opune companiei în accesul la implementarea tehnologiei 5G, pe de altă parte, Franţa începe să limiteze accessul – am înţeles că nu mai prelungesc licenţele de acolo.

Nu există o decizie – iar în faţa acestor poziţii România încearcă – şi autorităţile ţin cont inclusiv de poziţia Huawei, care este de 20 de ani aici şi nu au avut până acum acuzaţii că ar face astfel de activităţi despre care se discută acum – dar de partea cealaltă avem parteneriatul cu Statele Unite şi memorandumul, poziţia UE şi avem legile din România, prin care trebuie să asiguri o transparenţă şi un tratament echitabil pentru toţi cei care participă la o licitaţie. Atunci trebuie să vezi cum joci între toate aceste lucruri – părerea mea este – cred – că o decizie tranşantă va fi luată în clipa când UE va da un semnal mai clar sau în clipa în care vor exista poate alte negocieri între Statele Unite şi Huawei, astfel încât să rezolve situaţia.

5. Este nevoie de o nouă dezbatere publică?

Am înţeles că proiectul de lege a stat destul de puţin în dezbatere şi mai mulţi operatori de telefonie reproşau faptul că nu au fost invitaţi la discuţii – Huawei este cel care furnizează echipament operatorilor pe care îi cunoaştem cu toţii, iar în momentul în care se ştie că Huawei are o problemă, aceste firme, folosind echipamente de la Huawei, şi ele au o problemă şi o dilemă – Ce facem, continuăm să lucrăm cu această companie cu care avem deja contracte sau încetăm contractele şi începem să cumpărăm alte echipamente, ceea ce înseamnă un cost foarte mare?

S-ar putea ajunge la o nouă discuţie pentru această lege pentru că e clar, dacă semnalul de la ANCOM a fost că nu se va lua nicio decizie până la finalul anului, licitaţia nu va avea loc, înseamnă că decizia se prelungeşte şi s-ar putea organiza o nouă dezbatere asupra acestei legi, cel puţin aşa interpretez eu acest semnal. E adevărat, există şi alegeri anul acesta, se aşteaptă şi un rezultat al acestor alegeri, dar s-ar putea să nu fie neapărat o problemă de politică, ci, vă mai spun încă o dată, punerea la punct a acestor poziţii – astfel încât să împaci şi capra şi varza.

6. Ar trebui să participe toţi furnizorii la procesul de implementare a 5G?

În mod normal ar trebui să participe cu toţii. Desigur, dacă există dovezi că unii furnizori au probleme, (operatorii participă la aceste licitaţii – dar operatorii depind de furnizori), cred că da, ar trebui să participe în mod normal toţi, dar în clipa în care ar exista suspiciuni şi dovezi că o companie are şi alte activităţi sau încearcă şi alte activităţi în afara celor declarate, atunci să poată fi excluşi de la licitaţie. Aşa ar fi normal, dar şi instituţiile noastre de securitate, cum ar fi SRI-ul, foloseşte echipament de la Huawei în acest moment şi bănuiesc că şi altele. În Marea Britanie, la fel, foloseau echipamente de la Huawei Ministerul Apărării şi încă nişte instituţii prinse în securitatea naţională. În cazul în care ar exista suspiciuni şi dovezi care să le susţină, o companie ar putea fi exclusă.

7. Cât de departe este însă viitorul în care ar putea fi implementată la scară largă tehnologia 5G în România?

Va fi destul de greu ca UE să ia o decizie, având în vedere că UK, Franţa încep să se pronunţe împotriva acceptării Huawei la licitaţiile 5G, în timp ce Germania are o poziţie diferită.

Polonia, de exemplu, implementează memorandumul cu Statele Unite în legislaţie, practic limitând accesul tuturor operatorilor la această licitaţie pentru 5G. În aceste condiţii, în care poziţiile statelor diferă foarte mult, va fi greu de luat o poziţie unitară la nivelul UE, cel puţin anul acesta cred. Probabil se vor faace demersuri, se vor face compromisuri, va trebui să avem o poziţie sau statele UE vor fi lăsate să ia decizii separate – fiecare să decidă ce e mai bine pentru ţara lor.

Trebuie să nu uităm că avem şi acest parteneriat cu Statele Unite, depindem foarte mult şi de lobbyul american, de cum vor fi luate deciziile – vor exista discuţii între UE şi Statele Unite pe acest subiect.

Apoi, România va putea să amâne luarea unei decizii până în clipa când va şti exact cum să se poziţioneze. Pe de altă parte şi relaţiile cu China sunt importante, acesta fiind unul dintre partenerii comerciali importanţi ai UE, este adevărat că se încearcă la un moment dat – fiind un partener foarte important, e greu să îi spui la un moment dat „stop joc” – pe bucata aceasta nu te primesc, te primesc pe altele. E un subiect delicat şi eu înţeleg foarte bine autorităţile române din punctul acesta de vedere.

Decizia nu este atât de simplă nici pentru ei, dar pe de altă parte cred că şi companiile trebuie să explice foarte bine – să arate toate certificatele de securitate, tot ce au, să comunice mai mult, pentru a convinge dacă vor să intre în această procedură.

8. Care este miza pieţei tehnologiei 5G în România – care este potenţialul, în cifre, al acestei pieţe?

Cred că este vorba de câteva zeci de miliarde de dolari, din poziţia exprimată de Huawei, este posibil. Nu poţi să cuantifici aceste imediat, dar sumele sunt foarte mari.

9. Care sunt priorităţile dvs. în perioada următoare?

5G-ul se numără în continuare printre subiectele importante şi centrale ale conferinţelor pe care eu le organizez fiindcă în jurul 5G-ului se vor alinia celelalte industrii. Din acest punct de vedere, voi avea un eveniment pe 21-22 octombrie, acesta este primul. Mi-aş dori să merg în continuare pe promovarea acestui concept de smart city, un concept despre care deşi se vorbeşte destul de mult în România, este în continuare un concept de nişă şi aş vrea să înţeleagă oamenii ce este un oraş inteligent, cum poţi să foloseşti inteligenţa artificială, cum poţi să beneficiezi de o mobilitate smart în oraşe, cât de mult înseamnă să ai un aer curat în oraşe şi ce trebuie tu să faci ca cetăţean pentru lucrul acesta. Ne-am adaptat la perioada de pandemie, facem evenimentele tip hibrid, cu o parte din oameni în sală, prezenţă mai mică şi o parte în mediul online. Ne adaptăm, probabil timp de încă un an vom merge în acest format.

Camelia Spătaru este fondatorul evenimentelor jumptosmart.ro şi cofondator SMARTICITY, două platforme care promovează de peste 4 ani conceptul de oraşe inteligente. Evenimentele aduc laolaltă reprezentanţi ai mediului de afaceri şi ai adminstraţiei centrale şi locale, în dorinţa ca, împreună, să identifice şi sa ofere soluţii pentru obstacolele care apar în implementarea unor tehnologii considerate „smart.” Conferinţele abordează teme ca: Smart Mobility, Smart Traffic, Smart Transportation, Smart Health, Smart education, 5G, Smart Energy etc.

Sursă: https://www.zf.ro/opinii/camelia-spataru-ceo-si-cofondator-smarticity-orasul-are-nevoie-de-19560162

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Mioveni

În Trend