Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

OCDE: Corupția rămâne o problemă majoră în România / Modificarea legilor justiției și presiunile asupra DNA au slăbit lupta împotriva corupţiei

Publicat

in

Încrederea în instituții este scăzută, iar corupția rămâne o problemă majoră în România, unde modificarea legilor justiției și presiunile asupra DNA au slăbit lupta împotriva corupţiei, arată Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) într-un raport publicat vineri.

DNA ar trebui să aibă resursele necesare, competența autorizată și independența de a face investigații, notează OCDE.

România a făcut progrese semnificative privind politicile anticorupție în ultimele două decenii, dar corupția este încă percepută drept o problemă majoră, cu mult peste media din OCDE. Conform Eurobarometrului Comisiei Europene din 2019, 88% dintre companii considerau corupția o problemă atunci când faci afaceri în România, iar 83% consideră larg răspândită corupția în domeniul achizițiilor publice.

Raportul arată că Strategia Națională Anticorupție 2016-2020 a vizat consolidarea integrității publice și prevenirea corupției, dar progresul a fost inegal (Comisia Europeană) și lent în unele domenii, precum sănătatea. OCDE face o evaluare generală a strategiei și va veni cu recomandări pentru noua strategie națională anticorupție 2021-2025 pentru îmbunătățirea performanței în domeniul aplicării legii prin consolidarea penală și administrativă.

Raportul mai arată că Direcția Națională Anticorupție (DNA) a fost supusă unor presiuni politice considerabile în ultimii ani, în special prin modificările legilor justiției adoptate de fostul guvern PSD, fiind amintită aici și înființarea Secției speciale (Secția de Investigare a Infracțiunilor din Justiție – SIIJ). Aceste modificări au creat presiuni asupra judecătorilor și procurorilor și ar fi putut schimba cursul cazurilor de corupție la nivel înalt, arată OCDE.

Secția specială ar trebui eliminată, așa cum a recomandat Comisia Europeană, se mai menționează în raport.

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică notează în raportul său anual și situația legată de corupția în rândul parlamentarilor, arătând că un teren propice sunt conflictele de interese, care trebuie controlate eficient.

Conform documentului, în privința incompatibilităților au fost făcute unele progrese, deoarece un nou cod de conduită pentru membrii Parlamentului a fost adoptat în 2017. Cu toate acestea, el nu are un mecanism eficient de aplicare și un cadru de monitorizare (GRECO, 2019) deoarece nu descrie clar situațiile care constituie conflict de interese. Pentru a rezolva aceste probleme, România ar trebui să stabilească proceduri clare pentru aplicarea standardelor de integritate publică.

OCDE mai notează că lipsa de transparență și predictibilitate în procesul decizional și legislativ face acest proces mai vulnerabil la corupție. Raportul amintește că amendamentele la codurile penale și la legile justiției au fost făcute de parlament prin procedură de urgență în 2019, evitând astfel controlul public. Aceste amendamente riscau să submineze eforturile anticorupție prin reducerea pedepselor, scurtarea termenului de prescripție pentru unele infracțiuni și dezincriminarea neglijenței în serviciu.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

Clotilde Armand anunță investiții în premieră în Capitală – Vor pune capăt accidentelor rutiere

Publicat

in

De

Clotilde Armand a anunţat că a fost finalizată construirea primelor două intersecţii supraînălţate din Sectorul 1, iar până la finalul acestui an vor fi 35 de astfel de intersecţii supraînălţate.

„Am finalizat construirea primelor două intersecţii supraînălţate din Sectorul 1. Ceea ce vedeţi este o premieră pentru Capitală. Până la sfârşitul anului vom avea 35 de astfel de intersecţii supraînălţate, primele vor fi construite în zonele unde avem raportate accidente rutiere şi în apropierea unităţilor de învăţământ. Sunt măsuri luate pentru a descuraja şoferii care circulă cu viteză peste limita legală”, a scris Clotilde Armand, luni pe Facebook.

Ea a mai spus că au fost adaptate trotuarele la trecerile de pietoni şi asigurat sistemul de scurgere al apelor pluviale. „După cum vedeţi din imagini, am adaptat trotuarele la trecerile de pietoni, am asigurat sistemul de scurgere a apelor pluviale şi am montat stâlpi de protecţie delimitare acces pietonal între trotuar şi partea carosabilă. În paralel, continuăm cu construcţia de treceri de pietoni supraînălţate şi montarea de limitatoare de viteză din mixtură asfaltică. Aştept feedback de la locuitorii Sectorului 1 cu privire la măsurile luate şi pentru sugestii de a ne îmbunătăţi activitatea. Pentru mine, siguranţa tuturor participanţilor din trafic (şoferi, pietoni, biciclişti etc) este pe primul loc”, a explicat Armand.

Edillul Sectorului 1 a adăugat că „aceste lucrări fac parte din Planul de siguranţă rutieră pe care vreau să-l implementez în Sectorul 1 şi sunt realizate sub supravegherea şi cu consultanţa Brigăzii de Poliţie Rutieră”.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Augustin Zegrean, despre supraimpozitarea contractelor part-time: Orice om afectat se poate adresa Instanţei / Este o încălcare a libertății muncii

Publicat

in

De

Fostul preşedinte al Curţii Constituţionale Augustin Zegrean este de părere că orice om afectat de supraimpozitarea contractelor part-time se poate adresa instanţei de judecată.

Augustin ZegreanFoto: Agerpres

El a precizat la B1 TV că această ordonanţă este o încălcare a libertăţii muncii şi că nu este normal ca un om care lucrează două ore să plătească taxe egale cu un alt om care lucrează opt ore, potrivit News.ro.

Augustin Zegrean a explicat că nu Avocatul Poporului trebuie să sesizeze Curtea Constituţională în privinţa ordonanţei privind supraimpozitarea contractelor part-time, ci orice om afectat de prevederile acesteia.

”Nu Avocatul Poporului este singurul care poate să sesizeze Curtea cu o ordonanţă neconstituţională. Orice cetăţean care este afectat printr-o ordonanţă poate să se adreseze Justiţiei pentru apărarea drepturilor şi intereselor sale legitime şi este chiar o procedură specială pentru a ajunge cu o astfel de sesizare la Curtea Constituţională.

Mai întâi se adresează la instanţa de contencios, cere anularea ordonanţei de către instanţa de contencios administrativ şi, în cadrul acelei proceduri, poate să sesizeze şi Curtea Constituţională. S-a practicat de câteva ori în România această modalitate şi uneori chiar a reuşit”, a declarat Zegrean.

Fostul preşedinte al Curţii Constituţionale a României a precizat că în Constituţie este un articol care se referă la obligaţiile fiscale.

”În ce priveşte impozitarea aceasta a contractelor part-time, este un Articol 56 în Constituţie care spune că legislaţia trebuie să asigure o aşezare justă a sarcinilor fiscale, deci unde se vorbeşte despre obligaţiile fiscale ale cetăţenilor este un alineat care spune despre aşezarea justă a sarcinilor fiscale, ori nu cred că un om care lucrează două ore, să zicem, poate fi obligat să plătească taxe şi impozite egale cu un om care lucrează opt ore.

Sigur, taxele şi impozitele se calculează la venitul obţinut, în niciun caz la durata muncii. E imposibil să spui că, dacă lucrezi la un angajator două ore şi la altul alte două, fiecare dintre ei trebuie să plătească integral ca şi cum ai lucra opt ore, nu se poate.

Este greşită şi sigur nu se va aplica în felul acesta, nu cred că va rămâne aşa pentru că, totuşi, Justiţia funcţionează în România. Eu cred că nici nu va trebui să ajungă la Justiţie, cred că îşi vor da seama că nu e posibil să facă aşa ceva”, a adăugat Zegrean.

Augustin Zegrean a mai spus că în Cosntituţie se precizează că avem dreptul la muncă, nu avem o obligaţie.

„Dacă tot vorbim de muncă, noi avem în Constituţie un articol la drepturile fundamentale, acolo este amplasat Articolul 41 (…). Noi nu avem obligaţia de a munci, noi avem doar dreptul (…).

Avem dreptul la muncă şi acest articol spune, nimeni nu poate fi împiedicat să îşi aleagă munca pe care el o doreşte, deci dacă omul doreşte să muncească la doi patroni sau la patru, sau la 10, este problema lui. Este o încălcare a libertăţii muncii, a articolului care reglementează libertatea muncii.

Statul nu are obligaţia să îţi asigure un loc de muncă, nu a îndrăznit statul român să îşi asume prin Constituţie o astfel de obligaţie pentru că e greu în condiţiile de astăzi când există şi atâţia şomeri, dar nici libertatea muncii nu poate fi îngrădită”, a mai declarat Augustin Zegrean.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend