Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Nutriție și sănătate: Rata metabolică bazală și cele mai periculoase alimente pentru metabolism

Publicat

in

​Avem cunoștințe și prieteni care pot mânca tot ce doresc, chiar și pizza sau a doua felie de tort și nu iau nici un gram în greutate, deși nu fac exerciții fizice. Ah, cât îi invidiem! Sunt puțini, dar fericiți că s-au născut cu o rată metabolică bazală mai mare decât a noastră.

Prăjituri și patiserie, mai bine priviți în altă parte!Foto: Wikipedia

Rata metabolismului bazal sau rata metabolică bazală (RMB) estimează numărul minim de calorii pe care trebuie să le consume o persoană pentru a- și menține funcțiile vitale pe o perioadă de repaus de 24 de ore. Este ușor diferită de rata metabolică în repaus (RMR), care estimează numărul de calorii pe care o persoană le arde în timpul unei perioade de repaus.

RMB reprezintă între 60 și 70% din energia consumată zilnic. Dar mai sunt două elemente în imaginea metabolismului: termogeneza activă, căldura generată în activități, și efectul termic al hranei, caloriile utilizate pentru digestia alimentelor și transformarea lor în energie.

Cercetări din 2021 au arătat că RMB rămâne relativ constantă între 20 și 60 de ani, iar apoi scade treptat cu vârsta. Așa că nu o putem influența prea mult în afară de creșterea masei musculare, deoarece mușchii ard mai multe calorii decât grăsimea.

Un impact temporar poate produce efectul termic al hranei, pentru că unele alimente au nevoie de mai multe calorii pentru a fi digerate și genera energie. Alimentele bogate în proteine au un efect termic mai mare, deoarece corpul trebuie să facă un efort mai mare ca să le digere. Dar există și alimente care nu aprind furnalul metabolic și sunt de-a dreptul periculoase: cele din zaharuri simple și fără fibre, cum este pâinea albă.

Cum afectează zahărul metabolismul

Instrumentul care măsoară cât timp îi trebuie unui aliment cu conținut de carbohidrați ca să fie digerat și transformat în glucoză este indexul glicemic. Cu cât este mai mare indexul glicemic al unui aliment, cu atât mai puțin durează digestia și nivelul de glucoză din sânge crește.

Acești carbohidrați simpli, ca dulciuri, băuturi tip cola, deserturi dulci, dau corpului un plus rapid de energie pentru că sunt digerate repede, dar la fel de repede vă fac apoi să vă simțiți obosiți și flămânzi. Așa că produc pofte și supraalimentare, deci creștere în greutate.

Prin contrast, carbohidrații complecși, precum cerealele integrale care au index glicemic scăzut, ajută la slăbit pentru că digestia lor durează mai mult și consumă mai multe calorii.

Știința s-a pronunțat

Un studiu publicat în 2010 în revista „Food & Nutrition Research” a ilustrat consumul de energie în 6 ore după ce subiecții au mâncat fie un aliment înalt procesat (un sandviș din pâine albă cu brânză topită), fie un „aliment integral” ca un sandviș din pâine integrală cu brânză cheddar. Concluzia a fost că alimentele din ingrediente procesate, în special făină albă, reduc metabolismul cu 50%.

Un alt studiu, din „American Journal of Clinical Nutrition”, a constatat că o dietă cu index glicemic ridicat a dus la creșterea greutății, depunerea de grăsimi și o circumferință mai mare a taliei celor 191 de femei daneze participante.

De ce este făina albă atât de periculoasă

Făina albă este lipsită de toate componentele sănătoase – fibre și nutrienți. Absența fibrelor o face ușor de digerat, așa că metabolismul nu trebuie să-și mărească rata de funcționare pentru a arde calorii și a o descompune.

De aceea este făina albă, cu index glicemic de 75 pe o scară de la 1 la 100 – glucoza pură, simbolul alimentelor care încetinesc metabolismul. Altele sunt granolele, fursecurile, orezul alb, spaghetti, prăjiturile, patiseria, băuturile tip cola – toate rafinate și înalt procesate.

Așa că evitați-le și preferați alimentele bogate în proteine (carne slabă, pește, iaurt grecesc) și în fibre (fasole boabe și alte leguminoase, fructe și legume, cereale integrale).

Surse: EatThis, Not That!, doc.ro.

Te-ar putea interesa și:

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

Vești proaste de la cea mai mare companie low-cost din Europa. Șeful Ryanair: Era biletelor de 10 euro s-a terminat

Publicat

in

De

Odată cu explozia preţului la energie, care s-a accelerat după invazia rusească din Ucraina, era în care un bilet de avion costa 10 euro, şi chiar mai puţin, s-a terminat, a avertizat joi directorul general de la compania aeriană irlandeză de tip low-cost Ryanair, Michael O’Leary, informează AFP.

Avioane Ryanair Foto: Trinity Mirror / Mirrorpix / Alamy/ Profimedia Images

„Cred că nu vom mai avea bilete de 10 euro deoarece cotaţiile petroliere sunt mult mai ridicate după invadarea Ucrainei de către Rusia. Cred că nu vom mai vedea astfel de tarife timp de mai mulţi ani”, a afirmat Michael O’Leary într-un interviu acordat joi postului de radio BBC Radio 4 .

Companiile aeriene de tip low-cost, cum este Ryanair dar şi rivala britanică Easyjet, au bulversat piaţa transportului aerian în ultimii 20 de ani graţie preţurilor lor reduse, ceea ce a stimulat călătoriile pe distanţe scurte, în special pentru vacanţe de tip city break.

Potrivit lui Michael O’Leary, tarifele medii la biletele Ryanair ar urma să crească de la aproximativ 10 euro, până la aproximativ 50 de euro pe cursă în următorii cinci ani.

Această creştere, având în vedere care este structura tarifară a curselor de tip low-cost, în care există numeroase costuri suplimentare pentru bagaje, ar putea duce la majorarea semnificativă a costului total al unei călătorii dus-întors până la câteva sute de euro, ceea ce ar putea afecta cererea pentru călătoriile în regim low-cost.

Scumpirea petrolului în ultimul an (cu un avans de 36% în cazul ţiţeiului Brent cotat la Londra) afectează în mod deosebit companiile low-cost în raport cu transportatorii tradiţionali dar se resimte şi în bugetele gospodăriilor.

Cu toate acestea, Michael O’Leary crede că cererea pentru călătorii cu avionul se va menţine şi că, având în vedere constrângerile bugetare cu care se confruntă consumatorii, transportatorii de tip ‘low cost’ vor controla cea mai mare parte a pieţei.

În paralel, Michael O’Leary a criticat joi Brexitul care a redus accesul muncitorilor europeni în Marea Britanie, unde anterior asigurau mai multe sute de mii de locuri de muncă. „Piaţa muncii este foarte tensionată, în special pentru locurile de muncă slab calificate în domeniul hotelier şi al restaurantelor, în distribuţie şi agricultură, dar şi în securitatea şi gestionarea bagajelor din aeroporturi”, a subliniat directorul Ryanair.

Ryanair, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa după numărul de pasageri, opera 21 de rute de pe aeroporturile din România, respectiv Bucureşti şi Craiova. (Sursa: Agerpres)

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Joe Biden, somat de peste 70 de economişti să deblocheze activele afgane: ‘70% din gospodăriile afgane nu îşi pot satisface nevoile de bază’

Publicat

in

De

Peste 70 de economişti au cerut administraţiei Biden, într-o scrisoare deschisă publicată miercuri, să elibereze cele şapte miliarde de dolari din activele Băncii Centrale ale Afganistanului îngheţate în Statele Unite după ce talibanii au preluat puterea la Kabul, informează AFP, relatează Agerpres.

„Suntem profund îngrijoraţi de efectul cumulativ al dezastrelor economice şi umanitare actuale din Afganistan şi, în special, de rolul pe care politicile SUA îl joacă în desfăşurarea lor”, scriu cei 71 de autori ai scrisorii, printre care americanul Joseph Stiglitz, Premiul Nobel pentru economie în 2001, sau fostul ministru grec de finanţe Yanis Varoufakis.

„Vă scriem astăzi pentru a vă îndemna să luaţi măsuri imediate pentru a aborda această criză, în primul rând permiţând Băncii Centrale a Afganistanului (…) să îşi recupereze rezervele internaţionale”, se arată în scrisoarea care afirmă că această îngheţare nu este justificată.

După ce talibanii au preluat puterea în august 2021, Washingtonul a confiscat în februarie şapte miliarde de dolari din rezervele Băncii Centrale Afgane depuse în SUA.

Odată cu suspendarea ajutorului internaţional, Afganistanul se află într-o criză financiară şi umanitară gravă, în timp ce şomajul a explodat.

„70% din gospodăriile afgane nu îşi pot satisface nevoile de bază”, scriu semnatarii scrisorii deschise, în timp ce „aproximativ 22,8 milioane de persoane – mai mult de jumătate din populaţie – se confruntă cu o nesiguranţă alimentară acută, iar trei milioane de copii sunt expuşi riscului malnutriţiei”.

„Guvernul taliban a făcut lucruri atroce”, spun economiştii, invocând în special tratamentul la care sunt supuse femeile, fetele şi minorităţilor etnice.”Cu toate acestea, este atât condamnabil din punct de vedere moral, cât şi iresponsabil din punct de vedere politic şi economic, să impuneţi pedepse colective unui popor întreg pentru acţiunile unui guvern pe care nu l-a ales”, spun ei.

La sfârşitul lunii iunie au avut loc negocieri între Washington şi talibani privind eliberarea de fonduri după un cutremur care a ucis peste 1.000 de persoane în estul Afganistanului.

Preşedintele Joe Biden dorea ca jumătate din cele şapte miliarde să fie rezervată pentru compensarea familiilor victimelor atacurilor din 11 septembrie 2001 din SUA şi cealaltă jumătate să fie destinată ajutorului umanitar pentru Afganistan, acordată în aşa fel încât banii să nu ajungă în mâinile talibanilor.

Însă, potrivit economiştilor semnatari ai scrisorii, oferta Washingtonului nu este satisfăcătoare pentru că „cele şapte miliarde aparţin în întregime poporului afgan”.”A da înapoi mai puţin decât suma totală subminează redresarea unei economii devastate”, subliniază ei.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend