NATIONAL
Muza adormită, 1909-1910. Brâncuși – pionier al postmodernismului
Publicat
acum 1 anin
De
adminAșadar, sculptura nu este altceva
decât apă. Apa însăși…
Constantin Brâncuși
La lucrarea Cap de femeie, studiu pentru portretul lui Renée (c. 1908, pierdut) surprinde vitalitatea modelului invitat să pozeze în atelier : baroana Renée Irana Frachon. Se remarcă candoarea privirii, frăgezimea buzelor, coafura seducătoare, de o neglijență căutată. Dar compoziția, de factură academică, de un estetism desăvârșit, e folosită de sculptor doar ca prototip, ca simplă matrice formală. De aici pornesc, abia acum, cercetări concrete de dezvoltare a portretului.
Versiunea următoare, în piatră, intitulată Baroana (1909, lucrare pierdută), propune, prudent, un prim pas înspre alegoric. Meșe subțiri dispuse continuu acoperă ordonat creștetul modelului, subliniindu-i ovalul prelung: frunte disimulată cochet sub o buclă elegantă de păr, sprâncene arcuite, pleoape insesizabil contractate, nas drept și fin, buze subțiri… Un aer de virtualitate deosebește portretul Baroanei de compoziția inițială Cap de femeie. Chipul figurat acum ascende pe nesimțite în imaginar, materializează un gând, suscitat poate de o particularitate surprinsă pe fața modelului. În fapt, este vorba de un cap de expresie, aidoma portretelor pe care actorii le compun cu migală în fața oglinzii pentru a da viață unui personaj.
national d’art moderne – Centre de création industrielle, Photo (C)
Centre Pompidou, Dist: RMN – Grand Palais – © Adam Rzepka
Desigur, nu îi era greu artistului să ghicească expresia preferată a lui Renée. În nota de firesc a nobleței autentice, Baroana afișează un aer de elegantă superbie. Visul femeii, deducem, este, inconfundabil, unul de distincție înnăscută, de morgă aristocrată. Dacă investigarea plastică se oprea aici, la flatarea portretului consimțită conivent de artist și de model, Brâncuși ar fi rămas, conceptual vorbind, între limitele cuminți ale plasticii tradiționale.
Dar aspirațiile sale se raportau la orizonturi mai înalte. Când o roagă pe Renée să pozeze pentru ședințe suplimentare de modelaj, artistul nu bâjbâie la întâmplare spre a descoperi armonii de formă pură, golite de sens. El se află deja în posesia unui adevăr deplin conștientizat și pretinde marmurei și bronzului să îl exprime.
* * *
portretul lui Renée, c. 1908, fotografie, © Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca
Este necesară o scurtă întoarcere în timp, la o lucrare elaborată anterior. Geneza motivului Muza adormită comportă mai multe etape. Un studiu brâncușian, intitulat Somnul (1908), se dorea inițial simplă replică la compoziția omonimă semnată de Rodin (1889-1894). La lucrarea maestrului, capul fetei, rezemat în palma deschisă, domină masa blocului de marmură, iar trupul i se afundă în mineral ca într-un non-spațiu, anume desemnat de artist drept metaforă a somnului.
Brâncuși preia tema imersiei în mineral, atent să accentueze nu atât expresivitatea posturii, cât mai ales pregnanța și elocvența comentariului plastic. Axei oblice relativ echivoce, propuse de Rodin, compoziția brâncușiană îi substituie axa orizontală, proprie poziției firești a corpului în timpul somnului. Discipolul elimină atent orice element superfluu – bustului rodinian îi opune capul fetei, ca pentru a accentua dimensiunea de cerebralitate a visului. Tânărul sculptor respectă atent detalii subtile, precum deformarea insesizabilă a buzelor la o față culcată pe o parte, dar ratează altele, precum poziționarea ochiului, parcă prea apropiat aici de planul frunții și de sprâncene.
* * *
Margit Pogany și Renée Frachon pozează în atelierul lui Brâncuși cam în aceeași perioadă, 1908-1909. Pentru cea dintâi, sculptorul construiește, nu fără efort, preț de vreo trei ani, portretul enigmatic al unei fete sprijinite cu obrazul stâng în mâini. Compoziția reproduce înclinarea obrazului pe palmele reunite, gestul folosit de copii să arate „pe mutește“ că merg la culcare. Astfel, Domnișoara Pogany tratează tema adormirii ca acțiune proximă. [Contributors.ro, 17.04.21] La Muzele adormite, în schimb, comentariul plastic evocă somnul în sine. Desigur, contiguitatea în timp a dezvoltării celor două motive creează cadrul propice contaminării lor reciproce. Cum Brâncuși meditează în aceeași perioadă la reveriile Domnișoarei Pogany și la visul Muzei adormite, între compoziții se creează raporturi de continuitate: tema reveriei se articulează cu trama visului.
Câteva schițe ale Muzei adormite sunt creionate rapid în timp ce baroana se preumblă liber prin atelier. „E de-ajuns să vă privesc chipul pentru a-mi memora imaginea. Închideți un moment pleoapele – o îndeamnă Brâncuși. Lăsați-le să se odihnească pe ochii închiși. E tot ce am nevoie ca să mă inspire“. Varianta primă, în lut, a Muzei adormite nu este definitivată în timpul ședințelor de modelaj, ci mai târziu. Faptul ține de modul de lucru al artistului.
Reproducerea fidelă a trăsăturilor îl preocupă pe sculptor doar în subsidiar, întrucât reușita compoziției se decide pe un cu totul alt plan. În fapt, Brâncuși caută să dea chip unui anume ideal al formei în Muza adormită, iar Renée Frachon servește în cele din urmă doar ca simplu pretext al lucrării. Cade în sarcina exegezei să răstoarne strategia de investigare a compoziției cu 180 de grade. Nu de unde pleacă portretul Muzei adormite se cere stabilit, ci încotro este efectiv gândit să ajungă.
Ionel Jianu amintește o împrejurare în care sculptorul i-ar fi oferit baroanei o piatră aurie, ovală, netedă, lustruită de apele mării, declarându-i: „Iată portretul dumitale!“ Simplu compliment de circumstanță adresat unei femei frumoase, vor spune unii. Dar, similitudinea formelor evanescente ale pietrelor găsite pe plajă cu ovalul delicat al Muzelor adormite se impune cu forță privirii.
Pentru cititorul acestor rânduri este absolut necesar să își ia un răgaz pentru a contempla în tihnă portretele Domnișoarei Pogany și ale Muzei adormite, rezervând suficient timp astfel încât detaliile fizionomice ale fiecărui portret să i se fixeze durabil în minte.
Încă de la primele variante, se observă că Muza adormită povestește un alt vis decât Baroana. Arătam într-un eseu publicat anterior că sursa reală de inspirație pentru Domnișoara Pogany este Luceafărul. Dar și pentru portretul Muzei adormite artistul, captivat de noblețea basmului eminescian, se dezinteresează rapid de abordarea unei teme relativ frivole – morga aristocrată – și decide să construiască o a doua alegorie, înrudită cu prima. Tema reveriei, altfel spus a visării (Domnișoara Pogany), va servi drept introducere la tema visului (Muza adormită).
În Domnișoara Pogany abordase motivul invocării lui Hyperion, prima scenă din poem, fără să atingă miezul problematicii enunțate de poet. Lucrarea nu oferea o sinteză despre poem, ci comenta doar un decupaj limitat la câteva strofe. Crease un prim scenariu și contempla perspectiva de a-l continua, valorificând diverse alte secțiuni ale poemului printr-o suită de compoziții intercorelate ca într-un joc de puzzle.
***
Continuând lectura Luceafărului, aflăm cum Cătălina adoarme vegheată de astru și are două vise succesive. Ce s-ar fi întâmplat, se putea întreba sculptorul, dacă, la ruga Cătălinei, a… muzeiadormite, Hyperion, coborât din cer ca „tânăr voievod/ Cu păr de aur moale“, „născut din ape“, se vedea acceptat ca mire? Brâncuși nu urmează calea imaginată de poet, a incompatibilității între mundan și extramundan. Cercetează opțiunea contrară – a dialogului între om și demiurg. Oare o alegorie pe tema acceptării nu avea mai multe șanse de a se impune atenției privitorilor decât scena unui refuz?
Avusese curajul, în tripticul Evei (Sărutul, Cumințenia Pământului, Rugăciune) [Contributors.ro 03.12.20 ; 21.03.21], să se raporteze critic la mitul fondator din legenda biblică. Cu atât mai mult se simțea liber să continue ca sculptor ideile unui poet, până de curând contemporan lui. Și iată, nimic din contrarietatea înfiorată a Cătălinei, la prima întâlnire cu Hyperion, nu este preluat ca atare de sculptor când compune fizionomia Muzei adormite.
În locul refuzului abia șoptit pe buzele Cătălinei:
O, ești frumos, cum numa-n vis
Un înger se arată,
Dară pe calea ce-ai deschis
N-oi merge niciodată;
Străin la vorbă și la port,
Lucești fără de viață,
Căci eu sunt vie, tu ești mort,
Și ochiul tău mă-ngheață.
seninătatea sublimă, aproape hieratică, a Muzei adormite evocă ideea de consimțire. Chipul Muzei dobândește trăsături ce trimit discret la o făgăduință anume adresată Cătălinei de Luceafărul născut din ape:
Colo-n palate de mărgean,
Te-oi duce veacuri multe…
Piatra aurie, ovală, dăruită de artist baroanei, și mai ales cuvintele ce însoțesc darul, „Iată portretul dumitale!“ – mă refer la mărturia lui Ionel Jianu, citată mai sus – probează că proiectul Muzei adormite era predestinat să figureze primul vis al „fetei de împărat“.
De la o variantă la alta, Muza adormită se transformă pe nesimțite în mărgean, împărtășind transfigurarea Cătălinei într-o făptură nemuritoare, când îl urmează pe Hyperion în feericul univers al apelor. Punând în paralel plutirea în somn cu levitareacorpului imersat în mediul acvatic, compoziția conjugă două moduri de a păși dincolo de existența concretă, într-un spațiu ce rămâne totuși contiguu realului.
Detaliile feței se estompează armonic, ca șlefuite de unda marină, iar ovalul prelung al Muzei adormite capătă strălucirea unui mărgăritar de preț. La antipod, ne reamintim, chipul fetei reprodus în Somnul pare erodat, de parcă contururile s-ar resorbi lent în amorful frust al blocului de rocă.
Figura calm radioasă a Muzei conotează spațiul în care s-a petrecut metamorfoza. Șlefuirea în mediul acvatic exaltă materia. În acest anume sens, fizionomia evanescentă a lui Renée Irana Franchon nu deploră dematerializarea unui chip, ci dimpotrivă, sublimarea lui, consecutivă imersiei în împărăția apelor.
Din punct de vedere compozițional, la Muzele adormite, imersia în vis este echivalentul imersiei în apă, așa cum ar fi observat filosoful imaginării materiale, Gaston Bachelard. Amănunte precum cele evocate mai sus privind caracterul nefiresc al transformărilor fizionomice provocate de „undele acvatice“ asupra chipului Muzei nu trebuie să uimească. Ca într-o anamorfoză cu finalitate inițiatică, la variantele ultime ale lucrării, pleoapele Muzei se șterg treptat și dispar.
Maestrul reproduce intenționat un același profil, al lui Renée Frachon, în materii diverse, respectiv în marmură și în bronz, ca pentru a îndemna ochiul să recunoască puterea apei de a impune materiilor, oricare ar fi ele, forme „acvatice“, guvernate de legea evanescenței prin disoluție. Sublimarea minerală glosată de Brâncuși implică un subtil dialog al materiilor prin care, în final, apare mai limpede esența fiecăreia.
În creația brâncușiană, unul dintre angajamentele majore este acela de a elogia discursul materiilor. Sculptorul are înțelegerea profundă că materiile sunt, fiecare în modul ei propriu, matrice ale spiritului. Este de presupus că această concepție s-a configurat pentru artist ca sinteză a ce învățase de la Rodin, din lecturi ale poeziilor lui Eminescu și din contactul cu arta orientală, îndelung contemplată în sălile Muzeului Guimet din Paris.
În versiunile ultime, sub masca Domnișoarei Pogany (primul portret brâncușian al Cătălinei) transpare hieratismul Madonei cu prunc. Atunci când, în Muza adormită (al doilea portret al Cătălinei) sau în ciclul Păsărilor (al treilea „portret“ al Cătălinei), artistul orientează variante succcesive către o sublimare a materiilor, el construiește, în fapt, o punte între hieratic și hylesic.
Muza adormită s-a dorit o ilustrare plastică a trecerii de la efemer la veșnic. Erodarea progresivă a formelor, observată la versiuni succesive ale lucrării, comută ideea de entropie în opusul ei. În loc de tema morții, răzbate ideea că aparența entropică ocultează un fascinant proces negentropic. Legi neștiute deschid acces spiritului spre empireul de aspirații înscrise veșnic în sinele materiilor.
* * *
Muzele adormite nu evocă langoarea romantică ce salută moartea (somnul) ca făgăduință a unei ultime eliberări. Surâsul abia schițat, imperceptibil hazliu, de pe buzele variantei în bronz șlefuit a Muzei adormite (1910), din colecția Muzeului de Artă Modernă din Paris, ancorează fără îndoială personajul în spațiul mundan. Un sens similar se găsește și în expresia de puritate imaculată a marmurei din 1909-1910 de la Hirshhorn Museum. Bronzul tern de la Institutul de Artă din Chicago (1910) conferă în schimb visului o notă de gravitate aproape severă. Piesa exprimă parcă o concentrare a gândului, o voință de a nu pierde contactul cu visul.
Diversele variante ale lucrării reclamă registre stilistice net diferite de beatitudinea iluminată, proprie iconografiei mistice, îndeosebi din arta asiatică, se distanțează net de senzualitatea rafinată a art nouveau-ului și evită ludicul agresiv, uneori parodic, revendicat ulterior de suprarealiști.
Visul evocat de Muzele adormite asumă funcțiuni și responsabilități precise. Cu fiecare nouă variantă în marmură și bronz, valența figurativă a Muzei adormite se estompează tot mai mult. Fizionomia modelului devine aproape de nerecunoscut. Iar ecartul dintre chipul modelului și lucrarea plastică corespunde, poate, în intenția artistului, ecartului efectiv dintre realitate și vis. Chipului de femeie i se substituie un simplu ecou al acelui chip, iar artistul reține drept subiect al seriei de Muze adormite esența acestei deveniri.
Insistența artistului de a relua tema Muzei adormite – paisprezece lucrări realizate într-un interval de cincisprezece ani –, în contrast vizibil cu tema Somnului, abandonată fără regrete, indică tipul de interogații cărora artistul înțelege să li se consacre predilect. Somnul rămâne asociat virtual cu motivul regresivității materiale. În statuaria greacă, împietririle sunt opera demiurgilor malefici precum Gorgonele. În arta tradițională, metamorfoza în piatră sau în vegetal trimite fie la alegoria morții, fie la diverse angoase atavice ce populează miturile.
Față de cadrul tematic menționat, Muzele adormite propun o răsturnare radicală. Muza adormită substituie mineralizării regresive din Somnul o mineralizare proiectivă, echivalentă transfigurărilor generate de somn. Există o coerență de structură psihică la nivelul speciei umane, iar, ca urmare, oamenii, oricât de diferiți ar fi, au visuri ce converg. Acest fapt conferă visului forțe nebănuite, abil speculate în creația artistică.
Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Poate vrei sa citesti
-
Noi detalii despre șoferul turc care conducea autocarul românesc care a provocat accidentul din Bulgaria
-
Un an dezastruos și pentru mierea de albine – Apicultorii cer ajutor de la guvern: ‘E haos total pe piață’
-
Ce trebuie sa faca fiecare zodie pe 8.08, momentul in care se deschide Portalul Leului
-
Accident grav în Argeș – 6 persoane la Spital, printre care și 2 copii
-
Informatii utile privind vacanta in Europa – ce tari mai au restrictii de intrare
-
U BT Cluj-Napoca a reușit transferul unui jucător care a evoluat în Liga de Vară din NBA
NATIONAL
SuperLiga: Hermannstadt vs. FC Voluntari. Săraci, dar invincibili
Publicat
acum 38 de minutein
8 august 2022De
adminHermannstadt şi FC Voluntari se întâlnesc, luni, 8 august, de la ora 21:00, în meciul care închide etapa a 4-a din SuperLigă, în direct la Digi Sport 1, Prima Sport 1 şi Orange Sport 1.

Pontul zileiFoto: Profimedia
Hermannstadt are cel mai bun start de sezon dintre cele trei cluburi nou-promovate, fiind una din cele patru echipe neînvinse în cele trei etape din SuperLiga.
Deşi se confruntă cu mari probleme financiare (a cesionat deja banii din prima tranșă a drepturilor TV, 500.000 de euro, ba chiar a intrat și în rata pe care ar trebui s-o încaseze în iarnă!), jucătorii fiind neplătiţi din aprilie, sibienii au bifat o victorie, 3-0 cu CS Mioveni (a) şi două egaluri 1-1 cu Chindia (d) şi 1-1 cu FC Botoşani (a), cu precizarea că meciurile de pe teren propriu le dispută la Mediaş.
Trupa antrenată de Marius Măldărăşanu se bazează anul acesta pe mai mulţi fotbalişti cu experienţă, printre care Plamen Iliev, Mihai Butean, Florin Bejan, Petrişor Petrescu, Ionuţ Năstăsie şi Ioan Hora. Ilfovenii, antrenaţi de Liviu Ciobotariu, i-au pierdut pe Ion Gheorghe, Gabriel Tamaş şi Constantin Budescu, dar i-au adus pe Ulrich Meleke (transfer definitiv), Daniel Florea, Mihai Răduţ şi Octavian Vâlceanu, toţi jucători cu experienţă.
Cu două victorii (1-0 în deplasare cu Petrolul şi 3-0 acasă cu UTA Arad) şi o înfrângere (0-1 acasă cu FC Botoşani, meci jucat la Mioveni), FC Voluntari ocupă loc de play-off (3) şi speră să repete performanţa de anul trecut şi să termine sezonul regulat în primele 6.
În ultimele 10 întâlniri directe, Hermannstadt s-a impus de trei ori, FC Voluntari a câştigat patru meciuri, iar alte trei partide s-au încheiat la egalitate.
În ultimele trei meciuri, toate disputate în sezonul 2020-2021, cele două echipe au câştigat fiecare pe terenul ei în sezonul regulat, iar în play-out Hermannstadt s-a impus pe terenul lui FC Voluntari.
Superbet oferă cota 1,50 pentru cel puţin două goluri marcate în meciul Hermannstadt – FC Voluntari.
Hermannstadt vs FC Voluntari | Cotă |
---|---|
Cel puţin două goluri marcate | 1,50 |
* cotă valabilă la ora publicării acestui articol
Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
NATIONAL
SuperLiga: FC Botoșani vs. FC Farul Constanța. Derby-surpriză pentru locul 1
Publicat
acum 50 de minutein
8 august 2022De
adminFC Botoșani – FC Farul Constanţa, meci contând pentru etapa a 4-a din SuperLiga, este programat, luni, 8 august, de la ora 18:00, şi va fi transmis în direct de Digi Sport 1, Prima Sport 1 şi Orange Sport 1.

Pontul zileiFoto: Profimedia
FC Botoșani are un start excelent de sezon sub comanda noului antrenor Mihai Teja, deşi a pierdut mai mulţi titulari faţă de stagiunea trecută (Denis Haruţ, Enriko Papa, Jaja Silva, Joyskim Dawa, Bogdan Racoviţan, Malcom Edjouma şi Hervin Ongenda).
Moldovenii sunt neînvinși după primele trei etape, în care au învins pe Chindia Târgovişte (3-2, a) şi pe FC Voluntari (1-0, d) şi au remizat cu Hermannstadt (1-1, d). Astfel, FC Botoşani a ajuns pe locul 2, cu 7 puncte, la egalitate cu adversara din etapa a 4-a, FC Farul Constanţa, lider în SuperLigă datorită golaverajului (+3 faţă de +2).
FC Farul Constanţa pare decisă să nu mai aibă emoţii cu accederea în play-off, ba chiar are ca obiectiv un loc de cupă europeană. Gică Hagi a adus în această vară 13 jucători, printre care nume „grele” ca Romario Benzar, Gabriel Torje, Vlad Morar, Dragoş Nedelcu (transferat definitiv de la FCSB), Mihai Popescu, Tudor Băluţă şi Denis Alibec, unii dintre aceştia neapucând încă să debuteze în noul sezon.
În contrapartidă, „Regele” i-a vândut pe Radu Boboc (23 de ani) şi Eduard Radaslavescu (18 ani) la FCSB. „Marinarii” au început cu două victorii, 2-1 (a) cu FC U Craiova 1948 şi 2-0 (d) cu CS Mioveni, apoi au remizat (a) cu Chindia Târgovişte, 0-0.
În ultimele 10 meciuri directe (inclusiv perioada „Viitorul”), FC Farul Constanţa s-a impus de cinci ori, FC Botoşani a câştigat de patru ori, iar o patidă s-a încheiat la egalitate.
În sezonul trecut, ambele întâlniri din sezonul regulat au fost câștigate de FC Farul Constanţa, ba, mai mult, FC Botoşani nu a reuşit nici măcar să înscrie!
Superbet oferă cota 1,42 pentru ca FC Farul Constanţa să marcheze măcar un gol pe terenul lui FC Botoşani.
FC Botoșani vs FC Farul Constanţa | Cotă |
---|---|
Farul marchează cel puţin un gol | 1,42 |
* cotă valabilă la ora publicării acestui articol
Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
SuperLiga: Hermannstadt vs. FC Voluntari. Săraci, dar invincibili
SuperLiga: FC Botoșani vs. FC Farul Constanța. Derby-surpriză pentru locul 1
Localitățile din România care au pierdut peste 70 la sută din populație între 1992-2022 / Topul locurilor rămase pustii
Senatul SUA adoptă un plan amplu pentru climă şi sănătate, o victorie pentru preşedintele Biden
CNN: Războiul din Ucraina a pus la pământ turismul est-european. România, printre cele mai afectate țări

Tragedie la Curtea de Argeș – Elev de la Vlaicu Vodă mort în accident cu motocicleta

EXCLUSIV! Muncitorii părăsesc în masă șantierele de pe autostrada Pitești – Curtea de Argeș | ASTALDI NU ȘI-A PLĂTIT SUBCONTRACTORII

ACUM! Bărbat doborât de căldură la Curtea de Argeș – A murit în plină stradă

ALERTĂ! Trafic blocat complet între Curtea de Argeș și Pitești, sâmbătă, 16 iulie – VEZI RUTE OCOLITOARE

ACUM! Descindere DGA la sediul Poliției Curtea de Argeș – Ofițerii anticorupție cerceteaza doi polițiști și comisarul șef

VIDEO, ACUM! BLOCAJ TOTAL PE TRANSFĂGĂRĂȘAN – SUTE DE MAȘINI BLOCATE ÎN TRAFIC

VIDEO – ACCIDENT GRAV ÎN ARGEȘ – O mașina a intrat în țeava de gaze și a luat foc

VIDEO – ACCIDENT GRAV în ARGEȘ, provocat de un tânăr din Corbi

VIDEO! ACCIDENT GRAV ÎN ARGEȘ – 3 MAȘINI IMPLICATE

VIDEO | FLAGRANT ÎN ARGEȘ – REȚINUT DE POLIȚIȘTI PENTRU ÎNȘELĂCIUNI ȘI FRAUDE INFORMATICE
PITEȘTI


Accident grav în Argeș – 6 persoane la Spital, printre care și 2 copii
În urmă cu puțin timp, un grav accident rutier s-a produs pe DN 73, in localitatea Micești. Din verificările preliminare...


VIDEO | Blocaje și cozi kilometrice pe Transfăgărășan
Vremea frumoasă i-a îndrumat pe turiști să caute răcoarea munților. Transfăgărășanul a fost de n acest weekend una dintre destinații....


Ieșire a lui Sorin Grindeanu: ‘După mai bine de 15 ani să fii în stare de abia atunci sau acum să scoți la licitație, să se înceapă efectiv prima autostradă care traversează Carpații, e o rușine pentru statul român’
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat, la Prima Tv, că este o ruşine pentru statul român ca la mai bine...


ARGEȘ | DE LA BAL LA SPITAL! S-a îmbătat și a căzut de la etajul 3
Având în vedere informațiile apărute în spațiul public, privind precipitarea de la înălțime a unei persoane în zona unui bloc...
Curtea de Argeș


VIDEO – Accident grav în Argeș
În urmă cu puțin timp, un grav accident rutier s-a produs în comuna Bascov, satul Rotărești. Din verificările preliminare efectuate...


53 de elevi jandarmi au început practica la Jandarmeria Argeș
Pentru 53 de elevi ai școlilor militare de subofițeri jandarmi a început astăzi, o nouă etapă în dezvoltarea lor profesională...


ACUM! Accident grav în Argeș cu 3 victime – 2 fete de 18 ani la spital
În urmă cu puțin timp, un grav accident rutier a avut loc pe raza comunei Bogați. Potrivit primelor informații ,...


Cea mai tare comună cu cei mai fericiți și avuți oameni – Curtea de Argeș, 10 zile de petrecere la Zilele Orașului
Orașul Curtea de Argeș, despre care tot mai mulți – inclusiv consilieri locali – spun că, de fapt, este o...


Dacă și ai lui îl văd leneș… Consilierul Județean Dan Giuclea exclus din PNL, zburat din CJ – VEZI MOTIVELE
Consilier Județean Dan Giuclea, cel cunoscut drept „băiatu lu` tata” a fost exclus din PNL Argeș din cauza lipsei de...
Mioveni


ITM a controlat benzinăriile din Argeș – CE NEREGULI S-AU CONSTATAT
Având în vedere obiectivele specifice ale Inspecţiei Muncii stabilite atât prin lege cât şi prin Programul Cadru de Acţiuni al...


VIDEO | Gospodărie în flăcări, în Argeș
În urmă cu puțin timp, un incendiu a izbucnit la o anexă gospodărească în Titești -Valea Stânii. La fața locului...


ATENȚIE! CANICULA IMPUNE RESTRICȚII DE TRAFIC PE DRUMURILE DIN JUDEȚUL ARGEȘ
Având în vedere informările Administrației Naționale de Meteorologie, în ziua de 24 iulie a.c., C. N.A. I. R. a dispus...


EI NE ÎNVAȚĂ COPIII! 9 profesori cu note sub 2 la TITULARIZARE în Argeş – 12 au luat nota 10 – VEZI DETALII
Rezultatele de la examenul de Titularizare 2022 au fost publicate astăzi, la 10:00, la sediile inspectoratelor școlare și pe platforma...
Câmpulung


TRAGEDIE ÎN ARGEȘ – Bărbat mort după ce a fost strivit de un copac
În ziua de 04 august a.c., polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Câmpulung au fost sesizați cu privire la faptul că,...


VIDEO | INCENDIU DEVASTATOR ÎN ARGEȘ – CASĂ ȘI MAȘINĂ FĂCUTE SCRUM
Un puternic incendiu a izbucnit, noaptea trectă, la o locuință din comuna Slobozia. Potrivit ISU Argeș a ars pe o...


Ce drumuri repară CJ Argeș în această săptămână – VEZI LISTA LUCRĂRILOR ÎN DERULARE
Consiliul Județean Argeș informează participanții la traficul rutier că, în perioada 18.07 – 22.07.2022, va efectua, prin Regia Autonomă Județeană...
În Trend
-
ACTUALacum 2 săptămâni
Tragedie la Curtea de Argeș – Elev de la Vlaicu Vodă mort în accident cu motocicleta
-
ACTUALacum 4 săptămâni
EXCLUSIV! Muncitorii părăsesc în masă șantierele de pe autostrada Pitești – Curtea de Argeș | ASTALDI NU ȘI-A PLĂTIT SUBCONTRACTORII
-
ACTUALacum 2 săptămâni
ACUM! Bărbat doborât de căldură la Curtea de Argeș – A murit în plină stradă
-
ACTUALacum 4 săptămâni
ALERTĂ! Trafic blocat complet între Curtea de Argeș și Pitești, sâmbătă, 16 iulie – VEZI RUTE OCOLITOARE
-
ACTUALacum 3 săptămâni
ACUM! Descindere DGA la sediul Poliției Curtea de Argeș – Ofițerii anticorupție cerceteaza doi polițiști și comisarul șef
-
ACTUALacum 2 săptămâni
MOARTE SUSPECTĂ – Tânăr de 30 ani din Curtea de Argeș găsit mort lângă mașina răsturnată la Băiculești
-
ACTUALacum 2 săptămâni
Argeșeancă, mesaj pentru primarul Panțurescu după oprirea apei: USCA-MI-AȘ CHILOȚII PE BALCONUL TĂU!
-
ACTUALacum 3 săptămâni
EI NE ÎNVAȚĂ COPIII! 9 profesori cu note sub 2 la TITULARIZARE în Argeş – 12 au luat nota 10 – VEZI DETALII
You must be logged in to post a comment Login