Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Mecanisme pentru gestionarea forței de muncă în industria auto – implicații fiscale și juridice

Publicat

in

Industria auto este, fără îndoială, una dintre cele mai încercate în ultimii doi ani, dat fiind că s-a confruntat cu numeroase provocări, disfuncționalități în lanțurile de aprovizionare la nivel global, criza semiconductorilor și creșterea prețurilor materiilor prime fiind doar câteva dintre acestea. Dificultățile nu au întârziat să producă efecte asupra angajaților din industria auto, astfel că angajatorii trebuie să ia în calcul toate instrumentele pe care le au la îndemână pentru a-și asigura forța de muncă necesară continuării și chiar intensificării activității pentru a recupera decalajele înregistrate în contextul pandemiei. Printre acestea se numără facilitățile acordate de stat, importul de forță de muncă, munca la distanță sau detașarea angajaților în alte state. Însă toate acestea au și implicații fiscale, și juridice.

La nivelul Uniunii Europene (UE), unu din zece lucrători din industrie este angajat în unitățile de producție de mașini (aproximativ 2,6 milioane de oameni). În România, personalul angajat în industria auto însumează aproximativ 195.000 de persoane, conform datelor Eurostat. În consecință, având în vedere rolul important pe care acest domeniu îl joacă în economia europeană, statele membre trebuie să acorde importanță problemelor cu care se confruntă companiile din domeniul auto și să le ofere sprijin pentru protecția angajaților și atragerea de noi lucrători în industrie.

În România, dificultățile din zona de personal sunt complexe, însă, pe măsură ce activitatea economică va depăși efectele pandemiei, la nivel național, dar și global, soluțiile se vor putea diversifica. Important este ca, între timp, fiecare companie să își contureze strategia corectă în privința schemei de personal, ținând cont inclusiv de viteza cu care tendințele se materializează pe această piață (migrarea către mașini electrice cu scopul de a atinge obiectivele climatice ambițioase asumate la nivelul UE).

Din punct de vedere fiscal, în prezent, companiile auto din România au încă la îndemână facilități acordate de stat, așa cum este posibilitatea reducerii timpului de muncă (așa-numitul Kurzarbeit), care presupune că, în cazul reducerii temporare a timpului de lucru ca urmare a instituirii stării de urgență/alertă/asediu, în condițiile legii, pe perioada stării de urgență/alertă/asediu, precum și pe o perioadă de până la trei luni de la data încetării ultimei perioade de acest gen, angajatorii au posibilitatea să reducă timpul de muncă al salariaților cu cel mult 80% din durata zilnică, săptămânală sau lunară prevăzută în contractul individual de muncă. Pe durata unei astfel de reduceri a timpului de muncă, salariații afectați de măsură beneficiază de o indemnizație de 75% din salariul de bază brut lunar aferent orelor de reducere a programului de lucru, indemnizație care poate fi decontată angajatorilor de către stat. Totodată, având în vedere contextul pandemiei, guvernul a decis să reintroducă, până la 31 martie 2022, facilitatea privind decontarea indemnizației aferente perioadei de suspendare temporară a contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului (șomajul tehnic). În plus, companiile care dețin centre de cercetare în România pot aplica pentru facilitățile acordate de stat în acest domeniu.

Importul de angajați – oportunități și provocări

Aceste facilități sunt accesate însă, în general, pentru menținerea angajaților existenți, dar, pentru noi recrutări, companiile trebuie să depună eforturi tot mai mari, dat fiind că piața muncii redevine tensionată odată cu disiparea efectelor pandemiei. Dincolo de implicarea în formarea viitorilor angajați (învățământul profesional în sistem dual), o soluție mai rapidă și tot mai des luată în calcul în strategia privind forța de muncă de către angajatorii români din toate industriile (probabil încă preponderent în construcții și HoReCa, dar și în domeniul auto) este cea a importului de forță de muncă din afara UE. În susținerea acestei noi tendințe, Guvernul României a anunțat pentru anul 2022 un contigent de 100.000 avize de muncă pentru cetățeni non-UE (până la acest moment hotărârea nu a fost aprobată), de două ori mai mare decât cel pentru anul 2021, spre exemplu.

Dar integrarea cetățenilor străini în procesul de producție prezintă multe provocări: eforturi pentru pregătirea profesională, asimilarea în cadrul companiei, acceptarea diferențelor culturale etc. Înainte de toate, însă, procesele de recrutare urmate de cele pentru obținerea tuturor documentelor de imigrare trebuie puse foarte bine la punct. Un angajat non-UE nu poate începe munca „mâine”, un termen rezonabil de timp de la primul pas în recrutare la prima zi de muncă fiind de aproximativ șase luni. Așadar, planificarea, identificarea partenerilor și a soluțiilor potrivite, alocarea bugetelor devin acțiuni esențiale pentru echipele de resurse umane, care vor fi nevoite să își dezvolte intern capacitatea de a urmări toate aspectele pe care le implică importul de angajați. În procesele de imigrare, atunci când lucrurile nu se întâmplă tocmai în conformitate cu cerințele autorităților sau sunt întârziate din diverse motive, impactul poate fi unul semnificativ nu doar pentru potențialul angajat, ci și pentru angajator. Riscul cel mai mare este cel care derivă din situații calificate ca „muncă la negru”, care pot atrage pentru societate atât amenzi semnificative, cât și interdicția de a angaja personal din străinătate sau de a mai beneficia de subvenții, de a participa la achiziții publice etc.

Obligațiile angajatorilor pentru angajații mobili

O altă dimensiune a forței de muncă mobile în industria auto este cea a angajaților români care desfășoară activitate în afara țării în diverse situații, fie că este vorba despre cazuri de remote working, vizite în alte fabrici, pregătire profesională, participarea la proiecte pe termen scurt sau detașări pe termen mediu sau lung. În funcție de variabile precum țara de destinație, scopul și durata șederii, atât angajatul, cât și angajatorul român pot avea obligații de înregistrare și raportare, având în vedere legislația muncii, procesele de imigrare, impozitele și contribuțiile sociale din țara respectivă. Multe dintre aceste obligații au termene scurte (inclusiv înainte ca angajatul să ajungă în statul respectiv) care, dacă nu sunt respectate, pot genera riscuri semnificative pentru părțile implicate. În vederea determinării corecte a obligațiilor asociate desfășurării activității într-un alt stat decât România, este esențială cunoașterea legislației aplicabile, fie că este vorba despre cea română, cea internațională (regulamente și directive aplicabile la nivelul UE sau convenții bilaterale încheiate de România cu alte state) sau despre cea locală, din statul în care se desfășoară activitatea.

Acestea sunt doar câteva dintre aspectele de care angajatorii din industria auto trebuie să țină cont în gestionarea forței de muncă actuale și viitoare. Însă economia este dinamică, iar câștigători vor fi cei care au capacitatea să inoveze atât în procesul de producție, cât și în privința atragerii și diversificării forței de muncă.

Articol semnat de Monica Țariuc, Director, Global Employer Services, Deloitte România

NATIONAL

PNL Sector 5 lansează o serie de consultări cu comunitatea locală. Prima temă: noile trasee de transport din cartierul Cotroceni

Publicat

in

Conducerea PNL Sector 5, împreună cu consilierii PNL din Consiliul General al Municipiului București au dezbătut intens cu locuitorii din cartierul Cotroceni problema spinoasă a noului traseu de troleibuz pe străzile Dr. Carol Davila (porțiunea dintre B-dul Eroilor și Arenele BNR) și Dr. Joseph Lister. Oamenii se plâng că Societatea de Transport nu a ținut cont de faptul că în zonă sunt multe imobile vechi și există restricții de circulație pentru vehiculele de mare tonaj pentru a preveni vibrațiile care se propagã în case.

Peste 600 de bucureșteni au semnat o petiție prin care cer STB se găsească o altă soluție pentru transportul în comun. O parte din ei au venit la întâlnirea cu PNL Sector 5, în sediul de Dr. Staicovici, nr 28. Consilierul PNL în CGMB, arh. Horia Alexandru Vișan este cel care a depus petiția locuitorilor din Cotroceni la STB, care deja a luat primele măsuri să modifice traseul anunțat: ”Încă de la primele marcaje trase de STB oamenii s-au îndreptat către noi să ne ceară sprijinul pentru că s-au simțit ignorați de societatea de transport deși aveau argumentele de partea lor. Suntem alături de comunitatea locală și vrem să o sprijinim să ajungă la cea mai bună soluție pentru oameni”, a spus Horia Alexandru Vișan.

Președintele Organizației PNL Sector 5, Dan Meran a adăugat: ”Vom continua aceste consultări cu bucureștenii din cartiere. Sunt multe probleme unde e nevoie de o reacție foarte rapidă. Noi suntem aici, în mijlocul locuitorilor sectorului și vrem să îi asigurăm că pot găsi în noi oricând un sprijin pentru problemele cu care se confruntă”.

Citeste mai mult

NATIONAL

‘Pierde peste tot, pleacă acasă!’. Marian Vanghelie iese la rampă și îl face praf pe Piedone / Ce dezvăluiri face

Publicat

in

Fostul primar al sectorului 5, Marian Vanghelie, a anunțat că va candida la un nou mandat și spune despre fostul său prieten Cristian Popescu Piedone nu are șanse să câștige. „Și la sectorul 5 dacă ar candida, pierde!” a afirmat Vanghelie, la Realitatea Plus. Fostul edil a făcut și o serie de dezvăluiri spumoase din trecutul lor comun, din perioada comunistă, când Piedone era bucătar, iar Vanghelie bișnițar.

Invitat la Realitatea Plus, Vanghelie a afirmat că fostul său prieten n-ar avea șanse să câștige lupta pentru nicio primărie.

„Piedone și la sectorul 5 dacă va candida, pierde. Nu vorbim despre sondaje, sondaje facem toți, suntem șmecheri la sondaje. (…) O să vedeți că eu voi fi pe primul loc. (…) Piedone pierde pe peste tot, pleacă acasă! (…) Eu câștig în fața tuturor, pentru că de 10 ani nu s-a mai făcut nimic în sectorul 5. (…) Candidez pentru că a venit foarte lume să-mi spună (să fac asta)”, a afirmat Vanghelie.

Fostul edil a făcut și o serie de dezvăluiri spumoase, mai puțin știute, din anii de prietenie cu Piedone.

FĂCEAM 1000 DE LEI PE ZI, CUMPĂRAM CARNE CU 100 DE LEI/KG DE LA PIEDONE

„Eu îl cunosc din 1980 si ceva, lucra bucătar la „Mărul de Aur”. Eu, la vremea respectivă, nu mi-e rușine (să spun – N.R.) eram pe bulevard, făceam bișniță. Vindeam bilete (la film – N.R.), vindeam valută, nu furam! Făceam 1.000-2.000 de lei pe zi. ȘI noi ne duceam, mai mulți, care făceam bani și cumpăram carne cu 100 de lei (kilogramul – N.R.), că așa se cumpăra, de la restaurant, de la domnul Piedone„, a povestit Vanghelie, în exclusivitate la Realitatea Plus.

L-AM ADUS ÎN PSD, A PLECAT LA PNȚCD,  S-A ÎNTORS, A FOST PUS ÎMPOTRIVA MEA

În anii `90, după ce a avut succes în afaceri, Vanghelie a intrat în politică, iar traseul i s-a intersectat din nou cu cel al lui Piedone.

„Îl aduc cu mine în PSD pe Piedone, eu am venit prin fuziune, cu partidul lui Miron Mitrea, il pun consilier pe liste la sectorul 5, nu iese. Vine la mine să mă roage, că ce face el, vorbesc cu directorul de la Rocar să-l bage acolo (…) face ăsta ce face și îl bagă. După un timp, (Piedone) pleacă din PSD la PNT CD. Vine la mine directorul de la Rocar „Mariane, ăsta nu e băiatul ală?”, eu ce să zic. După vreun an și jumătate vine din nou la mine, „fratele tău Piedone, știi tu…” și îl aduc înapoi în sectorul 5.

Când au venit alegerile, Dan Ioan Popescu (politician extrem de influent în PSD la începutul anilor 2000) a început să sondeze, să-mi găsească tot felul pe contracandidați, ca să nu mă pună pe mine. Și l-a testat pe Piedone, pe cutare… pe cutare. (…) Viața a vrut așa, e drept că m-au ajutat și Adrian Năstase, și Ion Iliescu și Miron Mitrea și am fost candidatul PSD la Sectorul 5, peste voința șui D. I. Popescu, președintele organizației București. (Piedone) a venit dIn nou la mine, plângea: „Mă pui și pe mine viceprimar?” I-am spus cinstit, că-i știu și familia, îl știu și pe el, puteam să-i zic că-l pun și pe urmă să-l dau afară, dar am fost cinstit și i-am zis „Du-te înapoi la 6!” Și s-a dus, i-a nenorocit pe aia, pe băbuțele cu zarzavaturi, după care s-a dus la sectorul 4. Dădea cu picioarEle in zarzavaturi si a ajuns primar. (…) De la 4 a plecat, că dacă mai candida, nu-l mai alegea nimeni și a venit la 5, eu eram în arest. Acum s-a dus la Capitală, că știe că pierde (dacă ar candida la S5 – N.R.)” a povestit Marian Vanghelie, în exclusivitate la Realitatea Plus.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend