Conecteaza-te cu noi

ACTUAL

Lovitură de proporții pentru universități! Studenții cer reducerea taxei de școlarizare, deoarece cursurile se fac online

Avatar

Publicat

in

 Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită universităților să prezinte clar studenților mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiu și să reducă taxelor de școlarizare, deoarece activitățile didactice se realizează online.

Potrivit unui comunicat transmis miercuri de ANOSR, începerea noului an universitar și identificarea tendinței de a decide realizarea activităților didactice exclusiv în mediul online pentru unele programe de studiu atrage atenția asupra taxelor de școlarizare și justificarea cuantumului acestora.

„În contextul în care activitatea didactică se va desfășura în sistem online și implicit a modificării costurilor specifice programului, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită universităților să prezinte clar studenților mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiu, fundamentarea acestora pentru noul an universitar prin raportare la taxa stabilită pentru primul semestru și reducerea taxelor de școlarizare unde se impune conform fundamentării, pornind de la modificarea ponderii și a tipurilor de costuri specifice programului”, arată ANOSR.

În învățământul superior românesc universitățile pot admite la studii peste locurile finanțate de la bugetul de stat studenții care acceptă să suporte cheltuielile de școlarizare din resurse proprii, iar taxa de școlarizare aferentă se stabilește la nivel de Senat universitar în funcție de costurile specifice școlarizării.

„Totuși, conform OMECTS nr. 3666/2012 privind aprobarea Codului drepturilor și obligațiilor studentului (CDOS), art. 15, <Studenții au dreptul de a cunoaște mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiu> și inerent modul în care se fundamentează acestea. Odată cu schimbarea bruscă a situației de fapt, se impune stabilirea taxei de studiu în raport cu noua realitate, întrucât taxa identificată de universitate ca fiind adecvată programului de studii în raport cu costurile aferente (astfel cum prevede Ordonanța de urgență nr. 133/2000 privind învățământul universitar și postuniversitar de stat cu taxă, peste locurile finanțate de la bugetul de stat la art. 3), cât și evaluarea studentului asupra raportului dintre taxă și serviciile oferite au suferit modificări din momentul luării deciziei.

În contextul activităților didactice realizate integral online studenții nu mai beneficiază de baza materială oferită de universitate, începând cu serviciile bibliotecilor universitare, sălile de studiu, materiale pentru laborator și până la bazele sportive. Totodată, se reduc considerabil costurile universităților aferente cheltuielilor cu regia, cheltuielilor de întreţinere şi gospodărie”, arată ANOSR.

Având în vedere evidenta modificare a structurii cheltuielilor universităților cu programele de studiu, reprezentanții ANOSR spun că se impune reevaluarea, refundamentarea acestora în raport cu cheltuielile prognozate pentru semestrul întâi, consultarea cu organizațiile studențești, studenții reprezentanți și informarea studenților cu privire la modul în care se vor diminua cheltuielile și, în corolar, taxele de școlarizare, astfel încât dreptul cu valoare de garanție prevăzut de Codul drepturilor și obligațiilor Studentului să fie respectat.

„Reducerea taxei de școlarizare în contextul educației online trebuie privită însă și din perspectiva dificultăților financiare ale studenților ale căror familii sunt afectate financiar de criza economică generată de pandemie. Sprijinirea acestora reprezintă un punct cheie în combaterea fenomenului de abandon universitar prezent de mult timp în spațiul învățământului superior și accentuat de criza economică. Un eșec al instituțiilor de învățământ superior de a răspunde corespunzător solicitărilor contextului pandemic în toată complexitatea sa ar determina pierderi semnificative pentru societate în ansamblul său.

Asumarea răspunderii față de comunitatea universitară obligă la realizarea unui plan efectiv de susținere a studenților. Astfel, după reflectarea asupra scăderii realiste a serviciilor oferite, credem că singura soluție alternativă scăderii taxelor de școlarizare este aprobarea unui plan de investiții în resursa educațională digitală accesibilă studenților, corelat cu crearea de mecanisme adiționale de sprijin pentru studenți”, mai spun cei de la ANOSR.

„Conducerile universităților ar trebui să prezinte studenților care conform deciziilor luate în ultimele zile vor învăța cel puțin o parte din semestrul I într-o formulă exclusiv online, măsurile propuse pentru creșterea numărului și calității resurselor oferite în comparație cu experiența semestrului al II-lea din anul universitar 2019-2020. O certitudine este legată de scăderea unor componente de cost și diminuarea accesului la servicii care erau disponibile anterior, aspecte care în lipsa unor alternative ample, efective și utile pentru studenți ar trebui să ducă la scăderea taxei de studiu. Deși nu este o surpriză că majoritatea cheltuielilor țin de componenta cheltuielilor salariale, o scădere a taxei demonstrează aplicarea unui principiu și conștientizarea situației studenților”, a declarat Horia-Șerban Onița, președintele ANOSR.

Citește și:

EXCLUSIV Controverse în privința transformării medicilor veterinari în polițiști: ‘Mi se pare o lipsă de respect față de polițiștii care au făcut o școală’

Dezbatere cu scântei la Ministerul de Interne! ‘Cum stabilește milițianul?’, ‘Pentru a vă dovedi că nu suntem milițieni’

Document. Nebunie! Guvernul Orban a luat-o razna! Se solicită prezentarea mortului, la eliberarea pașaportului

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

ACTUAL

Cererea pentru cumpărarea de vechime în muncă poate fi trimisă online, prin site-ul CNPP

Avatar

Publicat

in

Cei ce vor să acopere perioade în care nu au cotizat la sistemul de pensii o pot face, în prezent, prin semnarea unui contract de asigurare socială cu casa de pensii și prin plata unor sume către aceasta. Cererea pentru încheierea contractului cu casa de pensii se poate completa și trimite, către autorități, prin mijloace electronice, mai exact, prin intermediul site-ului Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP).

Mecanismul prin care cei ce nu sunt încă pensionari îşi pot plăti, pentru o perioadă anterioară, contribuţia pentru cel mult şase ani din stagiul de cotizare la sistemul de pensii a fost introdus, spre sfârșitul lunii septembrie, prin OUG nr. 163/2020.

Concret, persoanele interesate vor semna un contract de asigurare socială cu casa de pensii de care aparţin, prin care se stipulează asigurarea în sistemul public de pensii în vedere obţinerii pensiei pentru limita de vârstă.

Pentru asta, cei interesați pot depune cererea pentru cumpărare de vechime, dar și documentele necesare fără să se deplaseze la autorități, și anume, prin intermediul site-ului CNPP.

Mai exact, persoanele care vor să cumpere vechime trebuie să transmită, prin intermediul secțiunii speciale din site-ul CNPP, pe lângă cererea completată și actul de identitate, ambele ca imagini, și o serie de date de identificare, precum nume, prenume, cod numeric personal, adresa de domiciliu etc.

De asemenea, va trebui completat și câmpul “Tip solicitant” (titular, mandatar sau reprezentant legal) și se va specifica către ce casă teritorială de pensii se transmit datele. Prin același formular electronic se pot transmite venitul ce se dorește asigurat, cota contribuției de asigurări sociale, dar și cuantumul contribuției.

Atât modul în care se calculează sumele ce trebuie plătite efectiv, cât și o serie de exemple concrete de calcul se găsesc în acest material. Totodată, redacția noastră a răspuns la cele mai importante 16 întrebări legate de cumpărarea de vechime, răspunsurile fiind de găsit în acest articol.

Condițiile prevăzute în OUG nr. 163/2020 pentru cumpărarea vechimii pentru pensie se vor aplica doar până la sfârșitul lunii august 2021, deoarece, de la 1 septembrie 2021, actuala Lege a pensiilor, care este Legea 263/2010, va fi înlocuită de Legea 127/2019, care conține deja această măsură.

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

ACTUAL

Modificări la liberele părinților: Acestea se acordă, mai nou, și când se face școală online, dar nu dacă părinții pot munci de acasă

Avatar

Publicat

in

Liberele plătite pentru părinți sunt acordate, din 27 octombrie, în baza unor reguli modificate față de ce prevedea până recent OUG nr. 147/2020, astfel încât să acopere și situațiile când s-a optat pentru efectuarea de cursuri online, prin rotație sau la nivelul întregii unități școlare, potrivit unui OUG oficializat marți. Pe lângă asta, s-a eliminat posibilitatea ca liberele plătite să fie acordate chiar și acolo unde se poate munci de acasă.

În urmă cu o lună de zile, redacția puncta faptul că prevederile OUG nr. 147/2020, cea care prevede acordarea de libere plătite părinților pentru a sta acasă cu copiii sub 12 ani în perioada aceasta, nu par să acopere toate situațiile în care cei mici sunt nevoiți să stea acasă. Mai exact, situațiile în care școlile nu se închid din cauza unor focare de coronavirus, ci se face școală online cu cel puțin unii dintre elevi. 

În acest context, a apărut OUG nr. 182/2020 (publicat în Monitorul Oficial nr. 993), care modifică prevederile OUG nr. 147/2020 și care se aplică deja. Noutatea principală este că forma actualizată a OUG nr. 147/2020  acoperă, acum, toate scenariile de derulare a cursurilor, astfel cum au fost ele stabilite la nivel legislativ (scenariile au fost stabilite însă abia după ce se aprobase OUG nr. 147/2020, în forma inițială, iar aceasta deja nu mai reflecta realitatea desfășurării cursurilor; prin urmare, mulți părinți nu mai aveau cum să obțină zilele libere).

Asta înseamnă că mai mulți părinți pot, de acum, să ceară liberele plătite. Adică și în ipoteza în care se face școală prin rotație (unii de acasă, unii la școală) sau când toți dintr-o unitate de învățământ fac școala online. 

Concret, Ordinul comun nr. 5487/1494/2020 stabilește următoarele trei scenarii de desfășurare a cursurilor:

  • Scenariul 1: toți preșcolarii și elevii merg zilnic la școală, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.
  • Scenariul 2: toți preșcolarii și elevii din învățământul primar, precum și cei din clasele a VIII-a și a XII-a vin la școală, iar elevii din celelalte clase de gimnaziu și liceu vin prin rotație (1-2 săptămâni).
  • Scenariul 3: toată lumea face școala online.

În OUG nr. 182/2020 scrie că “zilele libere se acordă în funcție de perioada prevăzută de hotărârea comitetului județean pentru situații de urgență/Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență”, iar că acordarea zilelor libere plătite se face doar pe perioada stării de alertă instituită conform Legii nr. 55/2020. 

OUG nr. 182/2020 a mai introdus o chestiune care scăpase Executivului din OUG 147/2020. Mai exact, din forma veche a ordonanței reieșea că și cei care puteau lucra în regim de telemuncă aveau dreptul să ceară aceste libere plătite. Executivul vine să repare această chestiune și stabilește, prin noua formă a OUG nr. 147/2020, că liberele se dau numai dacă părintele nu poate munci în regim de telemuncă/muncă la domiciliu: “zilele libere se acordă numai după aplicarea de către angajator a reglementărilor legale în vigoare pentru desfășurarea activității prin telemuncă sau munca la domiciliu, dacă locul de muncă al părintelui permite acest lucru“.

Practic, acest lucru înseamnă că, dacă există posibilitatea de desfășurare a muncii de la domiciliu sau prin telemuncă, există obligația implementării acestui sistem, înainte de a se acorda zilele libere pentru părinți. Cu alte cuvinte, zilele libere acordate în ignorarea acestei posibilități – chiar și cu acceptul angajatorului – nu ar fi acordate legal. 

Comenteaza cu profilul de FB
Citeste mai mult

PROMO CAMPANIE

Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Mioveni

În Trend