Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

INTERVIU. Documentarul care arată cum au reușit comuniștii să vândă “prosperitatea” din România anilor 60-70

Publicat

in

„Certitudinea Probabilităților”, primul lungmetraj realizat de Raluca Durbacă, prezintă, cu ajutorul imaginilor de arhivă de la studioul cinematografic „Alexandru Sahia”, România din 1968, când regimul comunist promitea că pe Dunăre va curge lapte și miere. Am vorbit cu Raluca Durbacă despre documentar, propagandă, ideologie și nostalgia pentru apartenența la un grup.

Documentarele despre comunism sunt, de obicei, foarte critice cu regimul ceaușist. Pe bună dreptate, a fost o sărăcie cruntă și o supraveghere în masă care îl transforma și pe cel mai lucid om într-un paranoic. E o poveste pe care am auzit-o și văzut-o de prea multe ori.

De aceea am fost surprins de „Certitudinea Probabilităților”, un documentar care scoate în evidență viața de zi cu zi din 1968.

E un colaj de materiale de propagandă, deci e multă făcătură, dar asta contează mai puțin, pentru că discursul e foarte atipic pentru doctrina comunistă. Sunt multe reclame, unele foarte haioase, sau imagini cu oameni simpli la muncă. Apare și dictatorul, evident, dar nu mai e în centrul atenției.

E o schimbare binevenită într-un subgen de documentar românesc în care discursul audio-vizual se tot repetă. „Certitudinea Probabilităților” va fi proiectat joi, 9 septembrie, și sâmbătă, 11 septembrie, în cadrul Astra Film Festival. Raluca Durbacă va fi prezentă pentru două sesiuni de Q&A.

Înainte de proiecțiile de la Astra, am vorbit cu regizoare despre documentar, asemănările dintre comunism și capitalism și rolul propagandei în răspândirea unei ideologii.


Raluca Durbacă. FOTO: Arhiva personală

De ce ți s-a părut important să faci un documentar despre România din 1968?

Îmi doream să trec prin arhiva unei instituții, să văd un an întreg de producții, tot ce au scos. Să pot să am o idee mai clară despre reprezentarea claselor sociale în perioada respectivă. Ce m-a interesat a fost să găsesc subiectele mărunte, despre viața de zi cu zi a fiecăruia.

Când e adus în discuție comunismul în audio-vizual sunt prezentate anumite momente sau decenii, se discută despre anumite personalități, se pune accent pe anumite narațiuni. Dar temele mai ambigue, cum e perioada anilor 60-70, mult mai relaxată, sunt date la o parte.

Am ales 1968 pentru că e un moment de glorie pentru partid, de legitimare pentru lideri, vârful relaxării ideologice și economice. A fost cel mai fericit moment al perioadei comuniste.

Cât a durat procesul de selecție a imaginilor?

A fost o cercetare exhaustivă. Am văzut și cele mai neinteresante filme. De la filme despre protecția muncii sau științifice până la producții puternic ideologizate. Să văd ce pot desprinde din astea.

Am început să merg la arhiva națională de filme în octombrie 2018 și am terminat în decembrie anul trecut. Nu mergeam zilnic dar cred că am văzut în jur de 300 de scurtmetraje.

Și din punct de vedere tehnic a fost un proces lung și destul de dificil. Pelicula trebuia scanată, am montat, am lucrat, la final am mai făcut o scanare în 2K, la o calitate mai bună. Deci a fost un proces foarte lung și obositor.


Imagine din filmul „Certitudinea Probabilităților”. FOTO: Facebook

În prima parte a documentarului apar foarte multe reclame. E mult consumerism în clipurile alea, o caracteristică mai degrabă capitalistă decât comunistă.

Da, într-un mod total paradoxal. Pe de altă parte nu e nimic rău în asta. E normal ca un stat care investește mult într-o industrializare masivă să-și promoveze produsele.

A fost o alegere conștientă pentru că sunt vesele, incitante, amuzante, colorate, luminoase. Am vrut să încep într-o notă pozitivă, să dezarmez spectatorul, care probabil se așteaptă să vadă propagandă. Am vrut să fie ceva familiar.

Toate politicile consumeriste sunt familiare pentru spectator. E înconjurat în totalitate de reclame. E un teritoriu pe care îl cunoaște. Am vrut să fie un punct de plecare pentru documentar.

Ai văzut peste 300 de scurtmetraje. Care e cea mai incredibilă bucată de propagandă pe care ai descoperit-o în realizarea filmului?

Nu știu dacă am văzut ceva care chiar m-a surprins. Am tot văzut imagini de arhivă din perioada respectivă, nu a fost nimic care să mă șocheze. Știam limbajul, ideologia, ce își doreau să transmită. În schimb mă oboseau foarte mult imaginile cu vizitele lui Ceaușescu la diferite uzine, fabrici, marșuri, parade.

Cât de importantă a fost propaganda audio-vizuală pentru succesul regimului comunist?

La fel de importantă cum e pentru succesul regimului capitalist. Vezi reclame peste tot. Valorile, normele, ideile sunt propagate prin aceste reclame. La fel a fost și atunci.

Dacă vrei să-ți faci cunoscute ideile despre cum ar trebui să se comporte oamenii e important să le transmiți într-un pachet audio-vizual. Cu cât e mai nedetectabilă și seducătoare intenția ta de a educa, de a struni, clasifica și defini, cu atât e mai eficientă propaganda. În orice regim.

Dar trebuie analizată dintr-o perspectivă critică. Asta am încercat să fac și eu, să pun o distanță între mine și imagini, să pot să mă uit critic dar nu în același tip de narațiune obișnuită despre comunism.

Există cultul personalității în zilele noastre?

Da. Bine, nu la nivelul ăla din comunism, dar mi se pare că fiecare partid încearcă să-și construiască un lider. Uită-te cum a fost cu Băsescu, la un moment dat s-a ajuns la un cult al personalității destul de grav.

La fel în timpul campaniei lui Klaus Iohannis, momentul cu pseudo-dezbaterea când era pe scenă cu jurnaliștii. Aia trebuia să dea de gândit multora. A fost Cântarea României pro-Iohannis. La fel a fost și cu Barack Obama.

Dar cultul personalității nu l-am moștenit de la comunism, așa a fost și în perioada interbelică. Nu știu de unde vine mesianismul ăsta. E un tip de sindrom mesianic, așteptăm să vină cineva să ne salveze.

Nu ai trăit în perioada comunistă. Ai înțeles mai bine regimul după ce ai văzut imaginile de arhivă?

Eu sunt din 83, deci am prins un pic din comunism. Țin minte frig și cozi la lapte. În rest nu-mi amintesc multe, eram mică, mergeam la bunici. Ar trebui să am o distanță obiectivă și să înțeleg mai bine dar e complicat.

Și eu sunt un om al timpului meu, hrănită cu alte ideologii și alte narațiuni. Dar am vrut să fie ceva destul de îndepărtat, familiar și nefamiliar în același timp.

Fără să dau foarte multe detalii despre final, sunt curios dacă ești de părere că sentimentul de nostalgie pentru comunism vine din lipsa apartenenței la un grup?

Da, adică sentimentul de colectivitate a dispărut. Societatea construită după 89 valorifică individualismul. Și comunitățile rezistă mai bine decât indivizii. Dacă e ceva care m-a surprins vizionând arhivele a fost să găsesc filmul pe care l-am ales pentru final, cu marinarii care au lucrat la Bumbești-Livezeni.

M-a surprins raportarea pe care o aveau cu acel moment. Aveau o nostalgie pentru 1948-1949, un regim trecut, regimul lui Dej. Când vezi imaginile alea cu tinerii care fac muncă de voluntariat, nu-i prea crezi, te gândești că i-au pus să zică asta, dar când îi auzi pe ăștia cum își trag o linie, fac un bilanț, vorbesc liber către cameră, dintr-o parte, nu frontal, îi iei mai ușor în seamă.

Oamenii chiar trag niște concluzii. Mi s-a părut interesant că finalul poate nuanța sentimentul de nostalgie. Pentru propria ta tinerețe, indiferent de regim, și pentru că au construit ceva palpabil, ceva vizibil.

Noi trăim în blocurile făcute de părinții și bunicii noștri. Totul e făcut de o generație anterioară. Și noi le explicăm cât de oribil a fost comunismul. Mi se pare că le negăm munca de o viață. De asta a fost important să introduc la final felul ăsta de raportare la trecut. Să încerc să nuanțez discursul.

Și da, chiar cred că sentimentul de colectivitate a dispărut. E atât de important să facem parte dintr-un grup. Sper să se schimbe acest individualism feroce din capitalism, deși suntem crescuți cu mentalitatea asta.

Ai văzut și alte materiale de propagandă din anii care au urmat? Ce se întâmplă după 1968?

Mai întâi au venit faimoasele teze culturale de la Mangalia din 1971. Când Ceaușescu vine și spune că trebuie să punem biciul pe cultură, asta apropo de ideologie.

Am mai văzut parțial materiale care au urmat. Se schimbă destul de dramatic propaganda. Dispare mult din lirismul șaizecist. Se concentrează mai mult de producție, export, fabrici, uzine.

Propaganda devine mai dură, mai stridentă, dispare total umorul. Nu ai cum să mai râzi pe burta goală

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

Verdict după 43 de ani în „Colectiv”-ul Irandei: Incendiul în care au murit 48 de tineri a fost provocat defecțiunile electrice ale clubului Stardust

Publicat

in

De

Moartea a 48 de persoane în 1981, în cel mai grav incendiu din istoria Irlandei, care a avut loc în clubul de noapte Stardust din Dublin, a fost declarată joi de un juriu drept ucidere din culpă, excluzând definitiv ipoteza unui act criminal provocat de una dintre victime, relatează News.ro și AFP.

supravietuitori si rudele celor morti in incendiul de la clubul Stardust din Dublin din 1981Foto: Brian Lawless / PA Images / Profimedia

Tribunalul a constatat că mai multe defecțiuni în incinta clubului “Stardust”, situat in nordul capitalei irlandeze, au stat la originea incendiului care a luat viata celor 48 de tineri cu vârste cuprinse între 16 si 27 de ani.

Pe 14 februarie 1981, 42 de persoane au murit în interiorul clubului din cauza „inhalării de fum și a căldurii”, iar șase persoane au murit în urma tragediei.

Defecțiuni electrice și ieșiri de urgență blocate

Incendiul a izbucnit din cauza unei defecțiuni electrice, a concluzionat juriul, iar ieșirile de urgență ale clubului erau blocate, iar multe victime nu au mai putut scăpa.

Juriul a mai stabilit că în club, buretele din scaune, înălţimea tavanului şi tapetul de pe pereţi au contribuit la propagarea incendiului.

De asemenea, victimele au fost împiedicate să iasă din clădire de lipsa de vizibilitate din cauza fumului, toxicitatea gazelor degajate, temperatura mare, viteza de propagare a focului, lipsa de pregătire a personalului şi defecţiunea sistemului de iluminat de urgenţă.

Această tragedie a transmis valuri de șoc în Irlanda la primele ore ale Zilei Îndrăgostiților din 1981, soldat cu 200 de răniți.

Localul din Artane, suburbie din nordul Dublinului, era plin cu aproximativ 800 de persoane atunci când a izbucnit incendiul.

O nouă anchetă abia după aproape 40 de ani de la tragedie

Noi anchete privind decesul celor 48 de persoane au fost ordonate de procurorul general al ţării în 2019, dar audierile au început abia anul trecut. Investigaţiile privind moartea petrecăreţilor din clubul Stardust sunt cele mai lungi desfăşurate vreodată în Irlanda.

Instanţa a audiat apoi timp de 95 de zile probe directe de la 373 de martori. Juriul, format din şapte femei şi cinci bărbaţi, a dat verdictul joi, după 11 zile de deliberări.

Unii membri ai familiilor victimelor au sărit în picioare şi au aplaudat la aflarea verdictului, în timp ce alţii au fost emoţionaţi până la lacrimi rămânând la locurile lor. Alţii s-au îmbrăţişat imediat ce preşedintele a spus “ucidere din culpă”, relatează SkyNews.

“În aceste decenii, inimile şi minţile noastre au fost distruse, iar preţul psihic a fost copleşitor şi epuizant, persistând zi după zi, obositor”, a mărturisit, după pronunţarea verdictului, unul dintre membrii familiilor prezente, care a vorbit despre “durerea insuportabilă de a pierde părinţi, fraţi şi prieteni dragi chiar şi după zeci de ani”.

Într-o anchetă anterioară, se ajunsese la concluzia că a fost vorba de un incendiu premeditat, ceea ce a permis proprietarului clubului să ceară despăgubiri.

Cronologia unei decizii care face dreptate victimelor, după 43 de ani de lupte

  • 13/14 februarie 1981 – Sute de petrecăreţi încearcă să scape prin ieşirile de incendiu când flăcările izbucnesc în clubul de noapte Stardust din Artane, în nordul Dublinului, în primele ore ale Zilei Îndrăgostiţilor. Mai multe ieşiri sunt închise cu lanţuri, în timp ce unele ferestre sunt blocate cu bare de fier. Mulţi oameni sunt striviţi în graba de a ieşi, alţii mor din cauza inhalării gazelor otrăvitoare.
  • Noiembrie 1981 – După 122 de zile, un tribunal de anchetă condus de judecătorul Ronan Keane concluzionează că dezastrul a fost probabil provocat de un incendiu premeditat şi nu de un accident, o concluzie contestată de rude încă de atunci. Managerul Stardust, Eamon Butterly, este autorizat să ceară statului despăgubiri de 581.000 de lire sterline pentru “daune intenţionate”.
  • Mai 1985 – John Keegan, ale cărui fiice, Martina şi Mary, au murit în incendiu, înfiinţează Comitetul victimelor de la Stardust.
  • Decembrie 1986 – John Keegan moare în aceeaşi zi în care pierde un proces la Curtea Supremă pentru vătămare corporală ca urmare a morţii fiicelor sale. Grupul militează pentru o nouă anchetă în următoarele două decenii.
  • Noiembrie 2003 – Un raport independent, redactat de un anchetator pentru familiile Stardust, este înaintat Departamentului de Justiţie. Acesta susţine că raportul conţine dovezi de specialitate care contestă concluziile tribunalului iniţial.
  • Februarie 2006 – Mai mult de 200 de rude şi prieteni ai victimelor de la Stardust încep un protest de 13 săptămâni la locul incendiului, din cauza planurilor patronului Stardust, Eamon Butterly, de a deschide un bar în locul unde a fost clubul, la 25 de ani de la tragedie.
  • Decembrie 2006 – Fostul Taoiseach (premier) Bertie Ahern anunţă o investigaţie externă independentă asupra tuturor dovezilor legate de incendiu. Trupurile a cinci victime, îngropate într-o groapă comună în cimitirul St. Fintan din Sutton, sunt exhumate pentru a fi identificate.
  • Martie 2008 – Familiile din Stardust îşi retrag sprijinul pentru o analiză a noilor informaţii organizată de guvern, susţinând că cel care a fost însărcinat cu raportul, John Gallagher, a reprezentat poliţia la anchetele anterioare. Avocatul Paul Coffey preia conducerea acestei noi examinări.
  • Ianuarie 2009 – Familiile îşi exprimă uşurarea în urma raportului care stabileşte că nu există dovezi care să demonstreze că incendiul a fost provocat.
  • Februarie 2014 – Poliţia irlandeză lansează o anchetă penală în legătură cu preocupările legate de probele prezentate de mai mulţi martori la tribunalul din 1981.
  • Ianuarie 2016 – Şeful Parchetului irlandez anunţă că nu va dispune urmărirea penală a martorilor care ar fi comis sperjur în timpul procesului din 1981.
  • Noiembrie 2017 – Un judecător decide că nu se justifică o nouă anchetă independentă şi critică probele care i-au fost prezentate. Familiile critică decizia ca fiind “nepoliticoasă şi agresivă”.
  • Septembrie 2019 – Procurorul general al Irlandei de la acea vreme dispune ca noi anchete să fie demarate în cazul deceselor, după ce a fost depusă o plângere de 37 de pagini în numele Antoinettei Keegan şi al rudelor a 42 dintre cele 48 de persoane care au murit în incendiu. Familiile spun că au descoperit noi dovezi, prin intermediul unei solicitări de acces la informaţii, precum şi prin mărturii ale martorilor care nu au fost auzite anterior.
  • 20 noiembrie 2022 – Fostul manager al Stardust, Eamon Butterly, nu reuşeşte să conteste la Înalta Curte faptul că ancheta nu a putut să constate că este vorba de ucidere din culpă.
  • Aprilie 2023 – Încep audierile privind incendiul de la Stardust.
  • Aprilie 2024 – Juriul din cadrul noii anchete privind incendiul de la Stardust dă verdict de ucidere din culpă în cazul tuturor celor 48 de persoane care au murit în dezastru.
  • Miercuri, preşedintele juriului îi spusese medicului legist Myra Cullinane că juraţii nu au reuşit să ajungă la un verdict unanim.
  • Dr. Myra Cullinane, medicul legist, a adus un omagiu “perseverenţei şi angajamentului” familiilor care au militat pentru noi anchete.

Citeste mai mult

NATIONAL

Răzvan Lucescu a ratat calificarea în semifinalele Conference League

Publicat

in

De

PAOK Salonic a suferit o nouă înfrângere în fața celor de la Club Brugge, scor 2-0 pentru belgieni, iar formația antrenată de Răzvan Lucescu s-a oprit în sferturile de finală ale Conference League.

Razvan LucescuFoto: Karim JAAFAR / AFP / Profimedia

PAOK Salonic – Club Brugge 0-2 (în tur 0-1), în sferturile Conference League

După 1-0 pentru Club Brugge în tur, echipa lui Răzvan Lucescu aștepta cu speranțe mari meciul de pe teren propriu pentru revanșă.

Pe teren lucrurile nu au stat deloc așa, iar belgienii au rezolvat până la pauză soarta calificării, după dubla spaniolului Ferran Jutgla din minutele 33 și 45.

În urmă cu două sezoane, antrenorul român o ducea pe PAOK tot până în sferturile Conference League, unde pierdea în fața francezilor de la Marseille.

Rezultatele sferturilor Conference League

Fiorentina – Plzen 2-0, după prelungiri (în tur 0-0)

Lille – Aston Villa 2-2, după penaltiuri (în tur 1-2)

PAOK – Club Bruge 0-2 (în tur 0-1)

Fenerbahce – Olympiakos 1-0 (în tur 2-3) – prelungiri

Semifinalele Conference League

Aston Villa vs Fenerbahce / Olympiakos

Fiorentina vs Club Brugge

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend