Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

HARTĂ Drum expres care leagă Oradea de Autostrada A3: A fost semnat contractul de execuție de 110 milioane de euro

Publicat

in

Constructorul austriac Strabag va proiecta și executa drumul de legătură de circa 19 km de la Centura Oradea către Autostrada A3 pentru circa 545 de milioane de lei (circa 114 mil euro). Contractul a fost semnat miercuri, iar termenul este de 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție. „Drumul de 19 km va fi construit la profil de drum expres pe 13 km, iar, pe 6 km, la profil de drum național cu 4 benzi”, a anunțat ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.
Contractul pentru PROIECTARE ȘI EXECUȚIE „Legătura Centura Oradea (Girație Calea Sîntandrei) – Autostrada A3 (Biharia)” a fost semnat miercuri cu S.C. STRABAG SRL pentru 545.910.100,02Lei fără TVA. Durata contractului este de 30 luni, din care 6 luni perioada de proiectare și 24 luni perioada de execuție a lucrărilor.

„Am discutat cu antreprenorul austriac și am obținut promisiunea acestuia că lucrările vor fi gata chiar mai repede de termenul contractual, în 2023”, a spus Cătălin Drulă.

Depunerea ofertelor pentru licitația pentru drumul de legătură Oradea – A3 a fost tocmai în mai 2020.

Proiectul drumului de legătură are o lungime de 18,96 km, 12 poduri noi și pasaje (inclusiv peste Crișul Repede și peste șoseaua Borșului), dar și 3 noduri rutiere. Acesta urmează să facă legătura dintre Centură și autostradă, din zona sensului giratoriu cu Calea Sântandrei spre Sântandrei – Borș – Biharia.

Conform informațiilor din caietul de sarcini, profilul drumului va fi unul cu patru benzi pe sens și cu separator de fluxuri de circulație pe mijloc, cu o platformă totală de 23,5 metri lățime.


Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB

NATIONAL

Nigerianul Taiwo Awoniyi este noul atacant al echipei Nottingham Forest

Publicat

in

De

Nottingham Forest l-a achiziţionat pe atacantul nigerian Taiwo Awoniyi de la echipa germană de fotbal FC Union Berlin, în schimbul sumei de 17 milioane lire sterline (aproximativ 20 milioane euro), o sumă record pentru un transfer efectuat de clubul care a promovat recent în prima ligă engleză, informează DPA, potrivit Agerpres.

Awoniyi, în vârstă de 24 de ani, a marcat 20 de goluri în 43 de meciuri disputate în sezonul trecut sub culorile lui Union Berlin.

El a semnat un contract pe cinci ani cu Nottingham Forest, devenind primul jucător internaţional achiziţionat de „pădurari” după ce şi-au asigurat revenirea în Premier League.

Taiwo Awoniyi şi-a început cariera de fotbalist profesionist la Liverpool, în 2015, fiind împrumutat ulterior la FSV Frankfurt, NEC Nijmegen, Mouscron, Gent şi FSV Mainz.

Internaţionalul nigerian a ajuns, tot sub formă de împrumut, la Union Berlin, în cursul sezonului 2020-2021, germanii transferându-l definitiv de la Liverpool în vara anului trecut.

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult

NATIONAL

Salvador Dali și gara care este „centrul cosmic al universului” – O poveste cu trenuri, ciudățenii și un geniu al artei

Publicat

in

De

​Trenurile și arta nu se întâlnesc prea des, iar gara nu este un loc unde să dezlegi misterele Universului. Pentru marele Salvador Dali, o gară din Pirinei a fost un loc cu totul special, iar în articol puteți citi despre geniu, despre controverse, despre paranoia, dar și despre trenuri de mare viteză și puțină istorie feroviară.

Statuia lui Dali din PerpignanFoto: Juan Moyano, Dreamstime.com

Un peron vrăjit

Într-o zi a anului 1963 un om a avut o viziune mistică pe peronul unei gări care i s-a părut a fi în centrul universului. Dacă ar fi fost un om oarecare, nici nu ar fi contat, dar i s-a întâmplat lui Salvador Dali, unul dintre cei mai mari artiști din secolul 20. Dali va rămâne în istorie pentru geniul său, pentru curajul lui de a încerca multe lucruri și în special pentru operele sale.

Dali la Muzeul Figurilor de Ceară din Paris (sursa – Yorgy67, Dreamstime.com)

„Când pictez eu, marea vuiește. Alții se stropesc în baie cu apă”, spunea Dali.

Dali a spus de mai multe ori că este un geniu, îi plăcea mult publicitatea și nu a avut o viață obișnuită. Într-o zi a anului 1955, Dali a umplut un Rolls Royce cu 500 de kg de conopidă și s-a dus cu mașina din Spania la Paris, unde a ținut o prelegere la Sorbona. Tot în anii 50 și 60 Dali a purtat de mai multe ori pălării în formă de pâine, iar în ultimii ani de viață a locuit într-un vechi turn medieval și se spune că în unele zile semna mii de foi albe goale, care erau apoi vândute.

În muzeul Dali din Figueres (sursa foto Alexander Cimbal, Dreamstime.com)

Dali a avut o relație specială cu orașul francez Perpignan.

De la Perpignan, trenurile TGV fac doar 22 de minute (pe 48 km) până la Figureres, orașul spaniol în care Dali s-a născut (1904) și a murit (1989).

PIața din fața gării poartă numele Salvador Dali și multe locuri din oraș sunt legate de acest mare artist spaniol, celebru pentru picturile cu ceasuri care se topesc și cu elefanți cu picioare foarte lungi.

Perpignan, un oraș catalan cu un loc special în istorie

Perpignan este un oraș cu 115.000 de locuitori situat nu departe de munții Pirinei și de Mediterană. Are multe case cu fațade galbene, portocalii, roz și turcoaz, iar la restaurante poți mânca și couscous, dar și paella.

Orașul este cel mai important al regiunii Roussillon ce are un aer spaniol, istoria regiunii fiind strâns legată și de Spania, nu doar de Franța.

În catalană i se spune Perpinyà orașului și este cel mai mare din partea franceză a Cataluniei – Catalunya del Nord. Locuitorii sunt mândri că sunt catalani, limba catalană (înrudită cu provensala) este vorbită în multe locuri și de câteva ori pe an sunt reprezentații cu dansul catalan „sardana”.

În 1640, catalanii de la nord și de la sud de Pirinei s-au răsculat împotriva Madridului, îndepărtata capitală spaniolă, iar în 1659, prin Tratatul Pirineilor (Tractat dels Pirineus, în catalană), granițele au fost stabilite și regiunea Roussillon a fost cedată regatului Franței.

Pictura Gare de Perpignan de Dali (sursa – dalipaintings.com)

„Benvinguts en Perpinya la catalana!” (Bine ați venit în Perpignan-ul catalan) este mesajul scris peste tot în oraș. Perpinyà este al treilea cel mai mare oraș catalan (după Barcelona și Lleida (Lerida).

Există și un muzeu catalan, ce expune chiar și vechi unelte agricole și mobilă de bucătărie.

În secolele 13 și 14 orașul a fost capitala continentală a Regatului Mallorca (Royaume de Majorque) și cel mai important monument al orașului datează din aceea perioadă. Este uriașa fortăreață Palais des Rois de Majorque (Palatul regilor de Mallorca). În catalană i se spune „Palau dels Reis de Mallorca”.

Gara revelației și Dali

Din gara centrală sunt trenuri directe către Paris, Marsilia, Barcelona, Geneva, Lyon sau Metz, Avignon și Nimes. De la Paris la Perpignan sunt 896 km și cele mai rapide TGV-uri fac 5 ore și 4 minute.

Și Parisul a fost extrem de important pentru Dali: în 1929 a avut acolo prima sa mare expoziție și tot în acel an a fost lansat filmul Câinele andaluz (Un Chien Andalou) realizat de Dali împreună cu Luis Bunuel.

De la Perpignan la Barcelona sunt 177 km și trenurile fac 81 de minute. Până în primul orășel din Spania, Portbou, sunt 44 km. Înainte să fie deschisă linia de mare viteză trenurile făceau trei ore între Perpignan și Barcelona.

Foto Leonid Andronov, Dreamstime.com

Trenul nu este deloc ieftin în Franța: de la Paris la Perpignan un bilet de TGV costă undeva între 80 și 150 de euro, dacă este luat cu puțin timp înainte. De la Perpignan la Barcelona biletele costă de la 45-60 de euro cu TGV-ul. Primele trenuri de mare viteză pe linia Paris – Barcelona, via Perpignan, au circulat începând cu luna decembrie 2010 și cele mai rapide fac sub 7 ore pe cei peste 1.000 km.

Deși nu mai circulă în Europa atât de multe trenuri internaționale de lung parcurs ca pe vremea când Dali stătea pe peron, legăturile feroviare rapide din prezent permit, spre exemplu, efectuarea unei călătorii Perpignan – Budapesta, cu doar două schimbări de tren (la Paris și Zurich și ar dura o zi).

Interiorul gării Perpignan (sursa Iakov Filimonov, Dreamstime.com)

Trenul a ajuns pentru prima oară la Perpignan în 1858, când s-a deschis linia către Narbonne.

La 1965, Salvador Dali a terminat pictura La Gare de Perpignan în care a folosit o serie de tehnici suprarealiste. Spre exemplu, o locomotivă este văzută ca venind de nicăieri și este reprezentată și răstignirea lui Iisus. Pictura se găsește la Museum Ludwig din Koln. Pictura pe pânză este uriașă: 296 cm x 406 cm.

În 2017 a fost instalată în Place de Catalogne și o statuie monumentală a pictorului: Dali en lévitation.

Viziunea de pe peron

Dali scria în jurnalul său că, pe 19 septembrie 1963, stând pe peronul gării Perpignan, a avut o viziune de „extaz cosmogonic”, o viziune mult mai puternică decât cele dinainte despre cum s-a format Universul. Clarviziunea și paranoia s-au întâlnit adesea în Universul suprarealist al lui Dali, dar celebrul pictor a adăugat la faima acestui oraș.

„Am avut în gara din Perpignan un soi de extaz cosmogonic mai puternic decât precedentele. Am avut viziunea exactă a formării universului”, scria marele maestru al suprarealismului.

După acea puternică viziune, Dali s-a plimbat de multe ori pe peroanele gării, făcând măsurători și fotografii, iar în 1966 a ajuns la concluzia că în structura gării din Perpignan este oglindită greutatea lui Dumnezeu. Dali a proclamat gara din Perpignan ca fiind „centrul cosmic al Universului”.

„În gara din Perpignan mi-au venit cele mai geniale idei ale vieții”, scria Dali, în 1964. Mai mult, adăuga el, „sosirea în gara din Perpignan mi-a prilejuit veritabile ejaculări mentale”.

În interiorul gării există și un panou pe care scrie: Gare du Perpignan Centre du Monde”.

Dali este cel mai influent pictor suprarealist de secol 20 și lucrările sale geniale combină complexitatea, curiozitatea, îngrijorarea și o stare de paranoia. Cea mai cunoscută pictură a sa este „Persistența memoriei”, realizată în 1931 și celebră pentru ceasurile care „se topesc”. Pânza se află la celebrul MOMA, Museum of Modern Art din New York și nu este mare: 24 x 33 cm.

Sursa foto: Dreamstime.com

Ai ceva de spus? Comentează aici cu profilul de FB
Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend