Conecteaza-te cu noi

NATIONAL

Guvernul PNL apasă pedala de accelerație: se dă în folosință un tronson de autostradă controversat

Publicat

in

Lucrările la podul peste Mureş pe autostrada Lugoj-Deva lotul 3 se ridică la 80.000-100.000 de euro şi se vor finaliza la sfârşitul acestei săptămâni, iar dacă experţii de la CESTRIN îmi spun că acest obiectiv poate fi dat în trafic cu restricţii de viteză, respectiv cu restricţii de tonaj, acest lucru se va întâmpla la sfârşitul acestui an, a declarat, joi seara, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode.

Citește și: Ministrul de Interne aruncă în aer scena politică: oamenii politici care au picat pe STENOGRAMELE din Dosarul 10 august

„Abordarea mea ca ministru vizează două paliere. În primul rând, vorbim despre proiecte în implementare, dar care aveau anumite blocaje, iar eu îmi asum finalizarea acestor proiecte în mandatul meu şi o să vă dau câteva exemple, dar, sigur, nu pot face acest lucru fără beneficiar, fără Compania de Drumuri de exemplu, nu pot face acest lucru fără implicarea antreprenorilor. Al doilea palier se referă la proiectele blocate, dar care, odată deblocate, pot afirma cu certitudine că în X luni aceste obiective sunt finalizate. Revenind la exemple: Lugoj-Deva, stadiul fizic 97-98%, în acest moment, după analize, pentru că nu mi-am permis să iau decizii fără a avea o analiză temeinică, după o discuţie cu reprezentanţii antreprenorului, după mai multe discuţii cu cei de la CNAIR, după discuţii, consultări cu prim ministrul, vreau să vă spun că astăzi la podul peste Mureş se lucrează la ridicarea tablierelor şi la fixarea aparatelor de reazem. Acest lucru se va finaliza la sfârşitul acestei săptămâni. Trimit acolo experţii de la CESTRIN să facă încă o expertiză, atât pe drum, cât şi pe pod, şi, în condiţiile în care experţii îmi spun că acest obiectiv poate fi dat în trafic cu restricţii de viteză, respectiv cu restricţii de tonaj, acest lucru se va întâmpla în anul 2019, la sfârşitul acestui an, în această lună. În condiţiile în care sunt îndeplinite condiţiile de siguranţă”, a menţionat ministrul, la B1 TV. 

Potrivit acestuia, CNAIR a organizat o licitaţie pentru lucrările de la pod, care, valoric, se ridică la aproximativ 80.000-100.000 de euro. 

„Din banii popriţi din garanţia antreprenorului, CNAIR plăteşte aceste lucrări către o companie specializată, sigur, urmând ca, sub trafic, să lucrăm şi la remedierea deficienţelor constatate la drum şi la finalizarea celorlalte lucrări care sunt în afara părţii carosabile. Eu vreau – şi îmi doresc – ca acest obiectiv să fie dat în trafic în acest an. Nu m-am grăbit până când nu am avut toate informaţiile şi, când o să am inclusiv lucrările finalizate şi expertiza finalizată, o să anunţ public data la care dăm în trafic cei 21 de kilometri de pe tronsonul 3 Lugoj-Deva”, a precizat Bode. 

De asemenea, printre obiectivele despre care şeful de la Transporturi crede că vor putea fi date în trafic anul viitor se numără: autostrăzile Ogra-Câmpia Turzii loturile 2 şi 3, Sebeş-Turda, loturile 1 şi 2 şi tronsonul Biharia-Borş. 

„La fel, dacă vorbim despre lucrări pe care eu cred că în anul 2020 putem să le dăm în trafic, pot să vă dau exemplu: Ogra-Câmpia Turzii lotul 2 – 17 kilometri, Sebeş-Turda, lotul 1 – 17 kilometri, Biharia-Borş – 6 km, Sebeş-Turda lotul 2 – 24 de km, Ogra – Câmpia Turzii, lotul 3 – 16 km. Sunt obiective în lucru aflate în derulare, contracte aflate în derulare – între 30 şi 80% (stadiu fizic – n. r.). Cele care sunt în 60-70-80%, am convingerea că printr-o colaborare corectă între instituţiile noastre, 
între beneficiari şi antreprenori, aceste obiective vor fi date în trafic în anul 2020, în diferite etape: la începutul anului, la mijlocul anului, până la sfârşitul anului. Eu mă feresc să spun ce spunea Rovana Plumb: ‘Vom da în trafic 180 de km de autostradă în 2019’. Iată, suntem la sfârşitul anului 2019, şi s-au dat în trafic 23 de kilometri”, a susţinut Lucian Bode. 

În ceea ce priveşte proiectele blocate, ministrul a menţionat autostrăzile Craiova-Piteşti şi Sibiu-Piteşti, dar şi variantele ocolitoare Bacău şi Satu Mare. 

„Cea de-a doua categorie: proiecte blocate, aflate în diferite stadii şi pe care eu o dată ce spun le-am deblocat pot spune că…de exemplu: Craiova-Piteşti, tronsonul 2, 40 de km. Am emis ultimele patru ordine de începere pe Craiova-Piteşti, tronsonul 2, tronsonul care cuprinde şi centurile ocolitoare Balş şi Slatina. Am întrebat constructorul: ‘Mai aveţi vreun blocaj din partea noastră, din partea statului?’ Răspunsul a fost ‘nu’. Atunci, întrebarea firească a fost: ‘Când daţi în trafic cei 40 de km?’ Şi a spus: ‘Conform contractului, în intervalul celor 24 de luni de contract’. Eu am convingerea, şi am încredere în constructorul de pe tronsonul 2, este un constructor român, foarte bun, serios, care sunt convins că va finaliza tronsonul 2 înainte de a închide cele 24 de luni de contract. De asemenea, Sibiu-Piteşti secţiunea 1, Boiţa, 13 km – acolo mai avem nevoie să se finalizeze proiectul tehnic, avem nevoie de emiterea autorizaţiei de construire şi la începutul anului demarează lucrările. Vă dau o veste bună: mâine, în şedinţa de Guvern, pe ordinea de zi se află şi exproprierile pe Centura Timişoarei. Eu am constatat, apropo de exproprieri, ca o paranteză, am constatat că sunt blocate în minister de exemplu: Varianta ocolitoare Bacău, Varianta Ocolitoare Satu Mare. Erau blocate de luni de zile. Chiar m-a sunat domnul viceprimar de la Satu Mare (…) Nu-i venea să creadă că după câteva luni de blocaj în minister în câteva zile am obţinut toate avizele şi am adoptat în Guvern Hotărârea de Guvern privind exproprierile”, a adăugat el. 

În ceea ce priveşte întâlnirea de joi cu antreprenorii, Bode a susţinut că le-a cerut să lucreze la obiective în condiţiile în care statul român a făcut plăţile aferente şi, la rândul lor, să-şi plătească subcontractorii. 

„Apropo de întâlnirea de astăzi cu antreprenorii. Le-am spus foarte clar: ‘Aveţi vreo plângere legată de beneficiar în ceea ce priveşte plăţile?’ Nu a spus nimeni nimic. Dacă eu, ca beneficiar, îţi plătesc ţie, antreprenor, am pretenţia ca stadiul fizic să fie egal cu stadiul financiar. Şi mai am o pretenţie: să-ţi plăteşti subcontractorii, pentru că majoritatea subcontractorilor sub firme mici, sunt firme româneşti şi care, dacă nu-şi primesc banii 2-3-4 luni de zile, sunt aproape de faliment. Le-am transmis acest lucru şi sper din tot sufletul că au înţeles”, a încheiat şeful MTIC.

Citeste mai mult
Click si comenteaza

You must be logged in to post a comment Login

Lasa un comentariu

NATIONAL

Chișinăul denunță noile măsuri îndreptate împotriva școlilor în limba română, luate unilateral de regimul separatist de la Tiraspol

Publicat

in

Contrar celor convenite anterior în procesul de negocieri privind reglementarea transnistreană, de a crea un mediu predictibil și prielnic desfășurării procesului educațional în cele 8 școli cu predare în limba română din regiune, de-a lungul timpului Tiraspolul sub diferite pretexte, de altfel nefondate, refuză abordarea atât în esență, cât și de principiu, a majorității subiectelor de actualitate din domeniul educațional. Aceștia refuză inclusiv convocarea de aproape doi ani a ședinței grupurilor de lucru pentru educație unde sunt antrenați experți de pe ambele maluri, precizează un comunicat al Guvernului Republicii Moldova, relatează stiripesurse.md

Subiectele reîntoarcerii sediilor instituțiilor de învățământ sau oferirii altora potrivite procesului de studii și necesităților, transmiterii citațiilor ilegale tinerilor din cele 8 școli și care sunt luați la evidență militară pe malul drept, ori solicitărilor către administrațiile instituțiilor de învățământ de a rezenta liste nominale a tinerilor pentru a fi luați la evidență militară ori pentru a fi înrolați în așa zisele structuri de forță, barierelor artificiale în calea liberii circulații pentru profesori/personalul instituțiilor de învățământ menționate și bunurilor pentru acestea, constituie o mică parte din problemele majore întâmpinate.

Având în vedere că autoritățile constituționale de nenumărate ori au comunicat pe toate platformele disponibile despre necesitatea asigurării accesului la educație, fără interferențe politice și acțiuni unilaterale din partea Tiraspolului (inclusiv și din prisma executării deciziilor CEDO pe acest subiect, speța Catan și alții), constatăm că în anul 2024 în mod unilateral exponenții din regiunea transnistreană au revenit la noile măsuri de impunere la plăți diferențiate pentru prestarea serviciile comunale.

Mai exact, mai multor instituții de învățământ din cele menționate supra le-au fost majorate taxele pentru serviciile comunale după cum urmează:

Energie electrică – de la 0,76 lei pentru un kwh la 1,75 lei pentru un kwh (altor instituții până la 2.53 lei);

Energie termică – de la 353,18 lei/ 392,2 lei pentru o Gcal la 937,15 lei/943,24 lei pentru  o Gcal (altor instituții până la 1425,4 lei);

Gaze naturale – de la 0,38 lei pentru 1 m³ la 3,52 lei pentru un 1 m³ (altor instituții până la 6,13 lei);

Apă și canalizare – de la 14,9 lei pentru 1 m³ la 23,04 lei pentru 1 m³.

Măsurile unilaterale ale Tiraspolului față de instituțiile de învățământ cu predare în limba română din regiunea transnistreană, aplicate diferențiat față de alte instituții de învățământ din regiune, constituie noi acțiuni abuzive și discriminatorii în dosarul școlilor.

Biroul politici de reintegrare și Ministerul Educației și Cercetării vor interveni cu măsurile de suport necesare, inclusiv pentru a compensa cheltuielile adițional suportate, iar problemele înfruntate de școli vor rămâne pe agenda formatelor de negocieri privind reglementarea transnistreană până la soluționarea definitivă a acestora.

Citeste mai mult

NATIONAL

Turcia a crescut importurile de gaze naturale. În sectorul energetic, concurența puternică a fost asigurată de sursele regenerabile

Publicat

in

Consumul de gaze naturale în Turcia a crescut în ianuarie 2024, determinat de cererea industrială și de sectorul utilităților. Cu toate acestea, în sectorul energetic, concurența puternică a fost asigurată de sursele regenerabile (SRE) – generarea hidraulică și eoliană, scrie neftegaz.ru.

Acest lucru a fost anunțat de Consiliul de Reglementare a Pieței Energetice (EPDK) din țară.

Potrivit EPDK:

Turcia a achiziționat în ianuarie 2024 un total de 6,520 miliarde m3 de gaze naturale (prin conducte și sub formă de GNL), ceea ce reprezintă cu 7,8% mai mult decât în prima lună a anului 2023;

• importurile au crescut pentru a 4-a lună consecutiv, după 1,5 ani de scădere continuă înainte de aceasta.

Achizițiile active și vremea blândă au fost motivul pentru care, în ianuarie 2024, Turcia a consumat doar 141 milioane m3 de gaz din rezervele din depozitele subterane de gaze (UGS), ceea ce este de 3 ori mai puțin decât în 2023.

În ianuarie 2024, un singur cumpărător a importat gaze, societatea de stat BOTAS.

În ianuarie 2024, temperatura aerului din republică a fost peste norma climatică, ceea ce a permis consumatorilor să cheltuiască mai puține resurse pentru încălzire.

Februarie 2024 s-a dovedit a fi, de asemenea, destul de caldă.

Să reamintim că în decembrie 2023, Turcia a achiziționat un total de 6,063 miliarde m3 de gaze naturale (prin conducte și sub formă de GNL), ceea ce reprezintă cu 8% mai mult decât în ultima lună a anului 2022.

Consum de energie electrică și gaz

Potrivit EPDK:

• consumul de energie electrică în ianuarie 2024 a crescut cu 5,6% față de ianuarie 2023:

➢ Producţia hidrocentralelor (HPP) a crescut de 3 ori,

➢ Producția centralelor eoliene (WPP) a crescut cu 50%.

➢ sarcina centralelor termice pe gaz a scăzut cu 47%,

➢ Producția de cărbune a scăzut cu 11%;

• consumul total de gaze din Turcia a crescut cu 2,9%, la 6,260 miliarde m3:

➢ consumul de energie a scăzut cu 41%, la 831 milioane m3,

➢ consumul de gaze în sectorul locuințelor și serviciilor comunale a crescut cu 16%, la 3,266 miliarde m3,

➢ Consumul de gaze în industrie a crescut cu 23%, la 1,26 miliarde m3.

Scăderea prețurilor la gaz a avut un impact pozitiv asupra utilizării acestuia în industria republicii.

În ianuarie 2024, contractele futures pe gaz la hub-ul TTF (Olanda) s-au tranzacționat la o medie de 290 USD/1000 m3, după 395 USD/1000 m3 în decembrie 2023, 479 USD/1000 m3 în noiembrie 2023 și 1258 USD/1000 m3 în noiembrie.

Provizii

Potrivit EPDK:

• Importurile de gaze prin conducte în ianuarie 2024 au crescut cu 38%, la 4,431 miliarde m3 (după 3,217 miliarde m3 în 2023):

➢ Turcia a primit 2,682 miliarde m3 de gaze din conducte de la Gazprom rusesc, ceea ce este cu 30% mai mult decât în 2023,

➢ În țară a sosit și 1 cisternă cu gaz natural lichefiat (GNL) rusesc.

➢ livrările totale de combustibil rusesc – 2,782 miliarde m3 – au fost aproape de un record;

• 1 cisternă supraîncărcat a fost acceptat din Franța (la ale cărui terminale GNL se poate efectua transbordarea, inclusiv GNL rusesc);

• Au fost primite aproximativ 20 de transporturi de GNL din SUA;

• din Algeria – 7;

• Azerbaidjanul a furnizat 878 milioane m3 ( aproape la fel ca în 2023);

• Importurile de gaze iraniene s-au apropiat de maximele tehnice – 871 milioane m3.

• EPDK a remarcat că achizițiile totale de GNL s-au ridicat la 2,089 miliarde m3, ceea ce este cu 26% mai puțin decât în 2023.

În octombrie 2023, Turcia a importat un total de 3,358 miliarde m3 de gaze naturale, ceea ce este cu 4% mai mult decât în octombrie 2022. În iunie 2023,

Turcia a crescut importurile de petrol la 3,1 milioane de tone, ceea ce este cu 25,6% mai mult decât în mai, dar cu 2,6% mai puțin decât în aceeași perioadă din 2022.

Citeste mai mult
Publicitate

Curtea de Argeș

Publicitate

Câmpulung

În Trend